Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nykyinen ilmailumuseon tontti tosiaan taitaa olla koko kentän parhaalla paikalla; Aviapoliksen aseman vieressä ja sisääntuloteiden kainalossa..
Vanha Finnairin rahtis voisi olla hyvä paikka uusiksi ilmailumuseon tiloiksi. Tilat voivat tosin olla osin matalia osalle koneista. Isoin Mutta tässä palapelissä on se, miten kauan museo voisi tuossa tilassa toimia. Lentoasema kasvaa ja kehittyy jatkuvasti ja tilaa tarvitaan joten en löisi suurta vetoa tuon "lopullisen ratkaisun" pysyvyyden puolesta.. Museoaihetta sivuten, 2000-luvun alkupuolella plattaremontissa alueelta purettiin kentän vanhin lentokonehalli, ns Karhumäen-halli. Jalopuinen halli purettiin niin että sen uudelleen kokoamisen piti olla mahdollista. Puuosat paketoitiin pressujen alle odottamaan uudelleenrakentamista. Se halli olisi ollut komea paikka koneveteraaneille..
 
Nyt täytyy sanoa että olen hieman ihmeissäni. Jutun mukaan Ilmailumuseoyhdistys on roudannut Utista Tikkakoskelle DC-3:n rungon. Kyseessä on entinen ilmavoimien DO-5. Mitähän tällä meinataan tehdä ? Sekä Tikkakoskella että Vantaalla on jo molemmissa museoissa näytillä kokonainen ja hyvässä kunnossa oleva "Kolmonen." Lisäksi Airveteranin koneyksilö on lentokunnossa. Ihmettelen että mitä näitä anteeksi nyt vaan, raatoja kuskaillaan ympäriinsä. Sitten dumpataan tosta vaan jonnekin museon takapihalla, eikä kukaan oikein tiedä mitä näille pitäisi tehdä. o_O

http://siivet.fi/sotilasilmailu/suuri-pala-ilmavoimien-historiaa-turvassa-dc-3-do-5-pelastettiin/
 
Sanotaanko vaikka näin että on omaa henkilökohtaista kontaktipintaa aiheeseen.. Silloin kun Ilmailulaitos nimi muuttui Finavia oyj:ksi niin tällainen ajatusmalli sai ihan uutta puhtia. Tulos tai ulos..

Metkaa sinänsä että SIM:n hallinnossa ovat mukana Ilmailumuseoyhdistys ry, Finnair Oyj, Finavia Oyj, Suomen Ilmailuliitto ry, Patria Oyj sekä Vantaan kaupunki. Finavian edustaja ilmoitti suoraan ettei museon tukeminen kuulu firman liiketoimintaan. No, jos kerran oman historian ja perinteiden tukeminen ei kiinnosta ja arvostus on nollan alapuolella, niin mitä v*ttua ne sitten enää istua kyyhöttävät museon hallinnossa ? Lähtisivät nostelemaan kun kerran mikään muu kun raha ei kiinnosta.
 
#ionimoottori

https://tekniikanmaailma.fi/se-lent...jV8voiYMfPwm4FkRlnXYyFzxpJWCkpNaibrBYw-HF8pes
Se lentää sittenkin! Tutkijat onnistuivat rakentamaan äänettömän lentokoneen, jossa ei ole liikkuvia osia – ja saamaan sen lentoon
ion_drive_the_first_flight.gif



22.11.2018 7:37 | Muokattu 22.11.2018 7:50

Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat onnistuneet rakentamaan ensimmäistä kertaa täysin äänettömän lentokoneen, jossa ei ole liikkuvia osia. Eikä siinä vielä kaikki: he ovat onnistuneet saamaan sen lentämään.
 
Teinipojat kävivät huviajelulla varastetulla lentokoneella – poliisi vastassa laskeutuessa
1543037516028.png
Poikien varastama Cessna-pienkone kuvattuna laskeutumisen jälkeen. (KUVA: Handout .)
Julkaistu: 24.11. 5:33

14- ja 15-vuotiaat amerikkalaispojat pidätettiin tempauksen jälkeen.
Yhdysvalloissa Utahin osavaltiossa kaksi teinipoikaa onnistuivat varastamaan lentokoneen syrjäiseltä lentokentältä, kertoo uutistoimisto Reuters. 14- ja 15-vuotiaat pojat ottivat luvatta käyttönsä pienen, yksimoottorisen Cessna-potkurikoneen osavaltion koillisosassa sijaitsevassa Jensenin pikkukaupungissa.

Ilmaan päästyään poikien kerrotaan lentäneen matalalla paikallisen valtatien yllä, ja kone nähtiin lentämässä noin 50 kilometrin päässä kentästä, josta se oli noussut ilmaan. Pojat olivat suunnitelleet lentävänsä koneen tiheämmin asutulle alueelle osavaltiossa, mutta päättivät kuitenkin kääntyä takaisin ja laskeutua toiselle kentälle noin 25 kilometriä lähtöpaikasta.

Poliisi pidätti pojat pian laskeutumisen jälkeen kentän lähistöltä. Reutersin mukaan päähänpiston saaneet pojat asuivat sijaiskodissa ja olivat vierailemassa kaveriensa luona Jensenissä ennen koneen anastamista. Tiedossa ei ole oliko pojilla ennestään kokemusta lentämisestä.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005910346.html

Melkoinen temppu pojilta. Kuvassa ei ole Cessna vaan ultra. Pitäisin jokseenkin varmana, että ainakin toisella oli jonkunlaista kokemusta, eihän noita saa edes käyntiin, jos ei ole minkäänlaista käsitystä vehkeestä. Toinen juttu on se, ettei lentokonetta saa ehjänä alas ilman lentokokemusta. (Älyttömällä tuurilla pitkälle baanalle pieniä on mahdollisuuksia. Jos pystymetsästä repäistään kouluttamaton ja täysin vailla lentokokemusta oleva pilotti ja tuurilla ilmaan niin 9,5/10 rikkoo koneen laskussa.)

Tai sitten kysessä oli synnynnäinen ilmojen virtuoosi:) Kun muistelen 1. omaa lentoa , niin romua olisi laskussa tullut ilman lennonopettajaa ihan huolella.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän brittiläisen Piper Cupia lentävän pyörätuolikaverin ilmailudokkareita on ketjussa jo käsitelty. Löysin yhden jakson lisää. Kyllä tästä käy hyvin ilmi se, mitenkä britit arvostavat ilmailuhistoriaansa ja perinteitä.

 
Naisista ei tule lentäjiä, sanoivat lentokapteeni Maritsa Lindroosin vanhemmat tyttärelleen – pian hän lentää Airbus-koneita Yhdysvalloissa
Lindroos haaveili lentolupakirjasta jo teini-ikäisenä Laihialla. Saadakseen rahaa koulutukseen Yhdysvalloissa hän myi rivitaloasuntonsa, otti lainaa ja muutti maahan, jossa ei tuntenut ketään. Tammikuussa hän valmistuu Airbus-luokan kapteeniksi maailman suurimmassa lentoyhtiössä.



KOSKAAN aiemmin haastateltava ei ole lentänyt luokseni. Mutta siinä hän nyt seisoo sinisessä univormussaan Washingtonin kentällä, lentokapteeni Maritsa Lindroos. Hän on herännyt neljältä aamulla kotonaan Pohjois-Carolinassa ja päässyt aamulla kollegojen siivellä Washingtoniin.

”Kun aloitin, en tajunnut, että lentäjä joutuu lentämään keskellä yötä ja heräämään kolmelta aamulla. Mutta tämä on niin ihana homma, ettei haittaa yhtään”, Lindroos sanoo.

48-VUOTIAS Lindroos on tehnyt epätodennäköisestä totta. Hän kasvoi vaatimattomissa oloissa Laihialla. Isä oli elementtityöntekijä ja äiti perhepäivähoitaja.

16-vuotiaana Lindroos näki lehdessä ilmoituksen lentolupakirjasta. ”Meillä ei ollut varaa sellaiseen, mutta kysyin vanhemmilta kuitenkin”, Lindroos sanoo. ”Ne sanoi, että naisista ei tule lentäjiä kuule.”
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MAINOS PÄÄTTYY
Lindroos ymmärtää vanhempiaan. 1970-luvulla hän ei ollut päässyt koulussa edes puutöihin sukupuolensa takia.

Hän pyöräili kilpaa ja päätyi opiskelemaan kasvatustieteitä Tampereelle. Valmistumisen jälkeen hän muutti Helsinkiin töihin, mutta tunsi ajelehtivansa. 29-vuotiaana hän sitten meni Malmin kentälle ja sanoi, että haluaisi yksityislentolupakirjan.

Lindroos oli ollut lentokoneessa vain muutaman kerran elämässään. Ohjaimissa hän tiesi heti, että oli löytänyt ammattinsa. ”Ilmassa oli sellainen olo, että millään muulla ei ole väliä. Minä ja lentokone olimme yhtä. Se oli sellainen vapauden tunne.”

SAATUAAN lupakirjan Lindroos huomasi HS:ssä ilmoituksen Pohjois-Amerikan lentoakatemian Naian koulutusohjelmasta. Hän läpäisi pääsykokeet, myi rivitaloasuntonsa ja otti lainan, jotta hänellä olisi varaa opiskeluun Yhdysvalloissa.

”Perhe ja sukulaiset kokoontuivat, että mitä sinä olet tekemässä”, Lindroos kertoo.

Hän ei tuntenut Yhdysvalloista ketään.


”Minulla oli vain kaksi kapsäkkiä mukana, ja halusin oppia lentämään!”

Koulu alkoi Etelä-Carolinassa huhtikuussa 2001. Lindroos hädin tuskin ymmärsi paksua etelän murretta. Asuntovaunupuistot eivät vastanneet tv-sarjoista syntynyttä kuvaa. ”Ihmettelin, missä kaikki kauniit ihmiset ovat.”

Mutta kilpaurheilutausta oli opettanut Lindroosille peräänantamattomuutta, tavoitteiden asettamista ja voittamisen halua. Kiitotietä, perkele!

VALMISTUTTUAAN lentäjäksi loppuvuodesta 2001 Lindroos työskenteli Yhdysvalloissa lennonopettajana. Vuonna 2005 hänet palkattiin US Airways Express -yhtiöön, jossa hän yleni perämiehestä kapteeniksi.

Kun American Airlines yhdistyi US Airwaysin kanssa vuonna 2013, Lindroos siirtyi töihin maailman suurimpaan lentoyhtiöön. Ensi tammikuussa hän valmistuu myös American Airlinesin kapteeniksi ja aloittaa Airbus 319–321 -koneiden lentämisen New Yorkista käsin.

Amerikkalainen – tai laihialainen – unelma on toteutunut.

”Minusta tulee Airbusin kapteeni maailman suurimmassa lentoyhtiössä”, Lindroos sanoo. ”Ei tällaista olisi Euroopassa tapahtunut, tai ainakin se olisi ollut paljon hitaampaa.”

Lindroosin mukaan kilpailu on kovempaa Euroopassa: siellä ei ole yhtä monta lentoyhtiötä, ja monet haluavat kouluttaa lentäjät alusta omassa tallissa.

EI URA Yhdysvalloissakaan ole ollut helppo. Nuorempana Lindroos koki vähättelyä ja seksuaalista häirintää. Women of Aviation Worldwide -järjestön mukaan amerikkalaisten lentoyhtiöiden lentäjistä naisia on kuusi prosenttia. Finnairin lentäjistä osuus on vajaat kolme prosenttia.

”Kun ihmiset kuulevat, että olen American Airlinesilla töissä, he kysyvät, olenko lentoemäntä. On ihanaa sanoa, että itse asiassa lennän niitä koneita.”

Lindroosia ihmetyttääkin, miksi naiset eivät ole kiinnostuneita lentäjän urasta. Onko kyse siitä, että sitä on vaikea sovittaa perhe-elämään, hän miettii.

”Lentäjä on joskus neljäkin päivää poissa kotoa. Monilla naisilla täällä Amerikassa on vielä aika vanhanaikainen käsitys siitä, kuka jää kotiin.”

LINDROOS oli naimisissa amerikkalaislentäjän kanssa, mutta liitto päättyi eroon. Nyt hän käyttää vapaa-aikansa kuntoillen: hän juoksee 12–15 kilometriä päivässä, mieluiten Kaliforniassa, jonne hän lentää niin usein kuin mahdollista.

Seuraavaksi hän opettelisi mielellään isoja Airbus 330-luokan koneita. Silloin hän voisi lentää Euroopan-reittiä. Hän käy yhä katsomassa vanhempiaan Suomessa pari kertaa vuodessa.

”Isä aina sanoo, että tästä pienestä mökistä Laihialta olet lähtenyt. Ja katso, mitä olet nyt!”




Kuka?
Maritsa Lindroos


Syntyi vuonna 1970, kotoisin Laihialta. Yhdysvaltain ja Suomen kansalainen.

Useita tyttöjen kilpapyöräilyn Suomen mestaruuksia 1980-luvulta. Kasvatustieteiden maisteri Tampereen yliopistosta.

Opiskeli lentäjäksi Yhdysvalloissa 2001. Valmistui ensimmäistä kertaa CRJ 200- ja CRJ 700 -koneiden kapteeniksi US Airwaysilla vuonna 2008.

Valmistuu Airbus-koneiden kapteeniksi American Airlinesilla tammikuussa 2019.

d58ab86bf70141d5887dbe9d4d4d687e.jpg


Amerikansuomalainen Maritsa Lindroos lentää American Airlinesin reittikoneita Yhdysvalloissa.
Hänet kuvattiin Airbusin ohjaamossa Ronald Reaganin kentällä Washingtonissa.
(KUVA: DERMOT TATLOW)
 
Ruotsalainen omaa lentosimulaattorifirmaansa pyörittävä kaverini pääsi eilen kaksipaikkaisen Gripenin kyytiin. En todellakaan tiedä enkä tajua millä ihmeen konstilla mies keplotteli itsensä Gripenin takapenkille, mutta olen iloinen kaverin puolesta. :D
 
Ja silmä lepää:

Kovaa ne menee.
Mutta käykääs joskus paikanpäällä, kun nuo menee puljassa yli täysillä.. Se on ääni! Ei tällain videoita luulosta miltään.
Isä kertoi kun jatkosodan aikana Kemijärven Ketolasta saksalaiset mersut puolusti Kemijärven pitkää siltaa ja Joutsijärven rautatietä, että kun ensin meni venäläiset kaksimoottoriset SB.t noin 4km.n korkeudessa Kemijärveä kohti yli Joutsijärven, sitten kuului kun ne teki U-käännökset ja lähtivät kaasu pohjassa pommien jytinän säestämänä takaisin venälle ja tuli Messerschmittit perässä 4 parvena ottamaan kiinni niitä pommareita. Hän kertoi, että ahdinten korkea vinkuna oli ensimmäinen ääni joka kertoi, että mersut tulee ja ne oli kuulemma joutsijärveen mennessä jo ottaneet kiinni pommikoneet. Sitten oli alkanut konetykkien jyskytys ja kyllä alas oli useita pommikoneita aina saaneet.
Oli taistelu etääntynyt Venäjälle ja sitten n. 20 minuutin päästä tuli mersut takaisin kohti Ketolaa. Hän myös kertoi siitä, että oli eräs tietty kone, joka lensi aina matalalla salla-joutsijärvi-kemijärvi tien päällystää takaisin taistelusta ja he kun olivat seisoneet poikaporukalla Mäntyvaaran rinteeseen raivatussa pellossa katsomassa koneiden ilmasirkusta, olivat heiluttaneet kaikki käsiään taistelusta palaaville mersuille niin sanoi, että kerran oli se tietty Messerschmitt siinä tien päällä lentäessään heittänyt poikien kohdalla kyljelleen ja siitä takaisin vaakaan ja kuului kuinka ahdin oli nostanut ääntään kovasti ja pilotti oli lähtenyt huimaan nousuun jonka oli taittanut silmukaksi. Sitten silmukka oli palannut heidän kohdalleen siihen tien päälle n. 20 metrin korkeuteen vaakalentoon ja kone oli mennyt kohti kemijärveä hirmu vauhdilla.
Siitä oli isäukon ilmailukipinä syttynyt.
 
Back
Top