SATA vuotta sitten kaksi miestä teki ilmailuhistoriaa lentämällä kaksitasokoneella ensimmäisen suoran lennon Atlantin valtameren yli.
Yhdysvaltain ilmavoimien 26-vuotias kapteeni
John Alcock ja 32-vuotias luutnantti
Arthur Whitten Brown taistelivat jäätävää räntäsadetta ja paksua sumua vastaan, kun he navigoivat Kanadan Newfoundlandista Irlantiin 14.–15. kesäkuuta vuonna 1919.
ATLANTTI oli ensimmäisen kerran ylitetty vain muutamaa viikkoa ennen miesten uskaliasta yritystä, kertaa uutistoimisto AFP. Mutta tuolloin Yhdysvaltain armeijan lentovene matkusti kolmessa viikossa 6 000 kilometriä ja teki neljä välilaskua.
Alcock ja Brown sen sijaan taittoivat 16 tunnissa yhdeltä istumalta 3 000 kilometriä.
Taustalla oli Daily Mail -lehden haaste, jossa alle kolmessa vuorokaudessa Pohjois-Amerikasta Iso-Britanniaan selviävälle luvattiin 10 000 punnan palkinto.
Myös kolme muuta tiimiä tarttui haasteeseen, mutta yksi teki pakkolaskun mereen, toinen syöksyi maahan jo nousun aikana ja kolmas ei ehtinyt saada konettaan lähtövalmiiksi ajoissa.
ALCOCK ja Brown aloittivat matkansa aikaisin iltapäivällä St. John’sista, joka on yksi Pohjois-Amerikan itäisimpiä kaupunkeja. Miesten Vickers Vimy -kaksitasokoneeseen oli lastattu 4 000 litraa polttoainetta, ja se pääsi juuri ja juuri ilmaan.
Vickers Vimy oli ensimmäisen maailmansodan lopulla kehitetty kaksimoottorinen pommikone, jota ei kuitenkaan ehditty käyttää sodassa pommituslennoilla. Alcockin ja Brownin käyttämä kone oli pitkän matkan lentoa varten rakennettu erikoismalli, jota rakennettiin vain yksi kappale.
Kone kohosi vaivoin puiden yläpuolelle ja aloitti tuulen riepottelemana matkansa kohti itää.
”Pidätin monta kertaa henkeäni, kun koneen laskutelineet meinasivat osua puiden latvoihin”, Brown muisteli vuonna 1920 uutistoimisto AFP:n mukaan.
Vickers Vimy -kaksitasokone, jolla John Alcock ja Arthur Whitten Brown lensivät. (KUVA:TIME LIFE PICTURES)
MIEHET taittoivat suuren osan matkasta lähes sokkoina, kun raskas sumu levittäytyi meren päälle ja teki suunnistamisesta hankalaa.
Kone heittelehti tuulen mukana, kohosi ylös ja syöksyi jälleen alas sekä kiisi välillä vain muutamien metrien päässä hyytävän kylmästä merivedestä.
”Horisonttia oli mahdotonta hahmottaa, joten teimme vahingossa silmukoita. Se oli hyvin huolestuttavaa”, Alcock sanoi lennon jälkeen.
MYÖS jäinen räntäsade ja kylmä ilma vaikeuttivat matkantekoa. Jää ja rakeet saivat osan laitteistosta jumiutumaan ja moottorit melkein pysähtymään. Brownin piti kesken lennon hakata veitsellä jäätä pois koneesta.
”Meillä oli kamala reissu. Emme kertaakaan nähneet aluksia tai saaneet viestejä radion kautta”, Alcock kertoi.
”Lensimme merta pitkin emmekä tienneet tarkkaa sijaintiamme. Odotimme koko ajan näkevämme maata”, hän jatkoi AFP:n mukaan.
KUN maa lopulta ilmestyi näkyviin kesäkuun 15. päivän aamuna, olivat miehet onnessaan. Kapteeni Alcock huomasi lähellä Clifdenin kaupunkia pellon, joka vaikutti olevan sopiva laskeutumiseen.
Kyseessä oli kuitenkin suo.
”Pyörämme upposivat akseleita myöten maahan ja kone kellahti nokalleen”, Alcock kertoi laskeutumisesta.
Lentokone vaurioitui, mutta lentäjät selvisivät vahingoittumattomina.
Brittiläiset sotilaat vartioivat Vickers Vimyä. (KUVA: ANN RONAN PICTURE LIBRARY / AFP)
MIEHET toivotettiin sankareina Dubliniin ja myöhemmin Lontooseen, jossa he lunastivat Daily Mailin palkinnon silloiselta ilmailuministeri
Winston Churchillilta suuren väkijoukon saattelemana.
Alcock kuitenkin kuoli vain kuusi kuukautta saavutuksensa jälkeen, kun hänen lentokoneensa putosi Rouenissa, Ranskassa. Brown kuoli 62-vuotiaana Walesissa vuonna 1948.
KAHDEKSAN vuotta Alcockin ja Brownin lennon jälkeen vuonna 1927 amerikkalainen
Charles Lindbergh lensi yksin New Yorkista Pariisiin 33,5 tunnissa.
Lindbergh kuittasi saavutuksestaan 25 000 dollarin palkinnon, ja hänen kunniakseen järjestettiin paraati New Yorkissa.