Yleisilmailu

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja


Yläosan vauriot tukevat tätä teoriaa ( peräsin ja koneen yläosa).
Ylätason lentäjä olisi sytytellyt vapisevin käsin norttia, kiroillut ja soitellut apua. Nyt melko varmasti niskat nurin.
 

Leaderdog

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Vilja tarraa laskutelineisiin armotta ja kone menee väistämättä nokan kautta nurin katolleen voimalla, sekä kuomua ei koneen katollaan ollessaan avaa millään. Jos pilotti on älyissään ja yleensä kunnossa, onneksi ei palanut.
Veikkaan myös todella nopeaa lähtöä, kova isku päähän.

Tilannetta on ilmeisesti ollut, kuin ei painannut paikanninta.

Osanottoni omaisille.
 

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Osanottoni :(.
Onko tässä muuten samanlainen kuolinsyy, kuin esimerkiksi toisen maailmansodan aikaisilla koneilla tehdyissä kaputeissa, joissa konetyypeistä puuttui metallinen tukirengas kuomusta? En nyt saa päähäni tarkkaa termiä, mutta joka estää kuomun sisäänpainumisen juuri ympärimenoissa. Oliko mm. Moraneissa tämä puute, mikä sitten maksoi ihmishenkiä?
 

Herman30

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
On se kyllä kumma ettei ole turvakaari pakollinen pienkoneissa kun kaikissa ralliautoissa on.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Koneessa näyttää istuimen takana olevan korotettu takarunko, se on säilynyt ehjänä. Pilotin olisi pitänyt tuosta periaatteessa selvitä. Mutta jos kone kaatuessaan löi lentäjän esim. ojan penkkaan vasten, ei siinä mikään kaari auta, kuomu on sisällä. Alatasoilla on suuremmat riskit kaadoissa.

Ylätasoilla vahva osa eli siipisalko tai sen tukirakenne kulkee pilotin pään päällä ja se ei anna helposti periksi.

Osanottoni ja voimia omaisille.
 

inscout

Kenraali
Koneessa näyttää istuimen takana olevan korotettu takarunko, se on säilynyt ehjänä. Pilotin olisi pitänyt tuosta periaatteessa selvitä. Mutta jos kone kaatuessaan löi lentäjän esim. ojan penkkaan vasten, ei siinä mikään kaari auta, kuomu on sisällä. Alatasoilla on suuremmat riskit kaadoissa.

Ylätasoilla vahva osa eli siipisalko tai sen tukirakenne kulkee pilotin pään päällä ja se ei anna helposti periksi.

Osanottoni ja voimia omaisille.
Kyllä oli huono tuuri. Ihan avoin alue ja sitten käy noin.

Miten muuten teoriassa, onko mahdollista tuollaisessa tapauksessa (tai esim. veteen laskeutuessa) koettaa sellaista temppua, että lähestyy aivan sakkauksen rajalla lähes pintaan saakka ja sitten vetää nokka ylös ja tappaa vauhti ja pudottaa kone siten maahan? Ymmärrän kyllä, että siinä on vaarana se, että kone menee mukkelis makkelis, mutta esimerkiksi aallokkoon laskeutuminen kohtuullisellakaan nopeudella ei oikein houkuttelisi. Mitään en lentämisestä tiedä, mutta olen joskus muistaakseni lukenut jostain sotamuisteloista tuollaista tehdyn.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Kyllä oli huono tuuri. Ihan avoin alue ja sitten käy noin.

Miten muuten teoriassa, onko mahdollista tuollaisessa tapauksessa (tai esim. veteen laskeutuessa) koettaa sellaista temppua, että lähestyy aivan sakkauksen rajalla lähes pintaan saakka ja sitten vetää nokka ylös ja tappaa vauhti ja pudottaa kone siten maahan? Ymmärrän kyllä, että siinä on vaarana se, että kone menee mukkelis makkelis, mutta esimerkiksi aallokkoon laskeutuminen kohtuullisellakaan nopeudella ei oikein houkuttelisi. Mitään en lentämisestä tiedä, mutta olen joskus muistaakseni lukenut jostain sotamuisteloista tuollaista tehdyn.
Alatasoilla sisään vedettävillä telineillä veteen lasku onnistuu mukavasti. Näillä kevyillä lentokoneilla telinneet ovat usein kiinteää mallia ja kone lähes aina kippaa selälleen. Pyörät jarrutettuina plaanaa hetken, täysi veto sauvasta ja jos luoja suo, kone ei mene nurin. Ylätasolla kipattunakin siipi jää kellumaan pilotin pään päälle ja siitä ehtii kömpia pois.

Veteen sakkautus aivan pinnassa saattaisi toimiakin estämään ympäri menoa. Ymmärrättävistä syistä harjoitellut tuota ei liene kukaan.

Edit: tuossa turmassa olisi kannattanut niistää telineet alta kovalla laskulla. Mutta vaarattoman oloinen tilanne, pilotti oli varma, ettei tässä käy kuinkaan. Sitten kumminkin kävi, oli huonoa tuuriakin.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Kiinnittäisin vielä foorumin aktiivilentäjien huomiota tähän tapaukseen sikäli, että kuten tiedätte, pellot ovat kesäisin useimmiten paras pakkolasku paikka. Maataloudesta kannattaa pysytellä perillä ainakin sen verran, että pystyy ilmasta tunnistamaan kasvin ja minkä mittaista kasvustoa se milloinkin on.

Korjaamaton vilja, herne, peruna, sokerijuurikas, rypsi, säilörehunurmi tai kuivaheinänurmi aiheuttaa pakkolaskussa niin kovan jarruuntumisen, että koneen nokan kautta selälleen meno on lähes varmaa.

Asiaa voisi lähestyä harjoituksin siten, että jostain 2000 jalasta tiedustellaan pakkolaskupaikka peltoaukean päällä.

Mennään alemmas lähelle minimilentokorkeutta, jolloin kasvi ja sen mitta alkaa jo erottua. Muutama harjoitus joka kesä, niin tositilanteessa ei jouduta ikävyyksiin.

No, jos valita pitäisi, vijapeltoon minäkin ennemmin koneen pistäisin, kuin tukkikuusikkoon. Mutta tähän aikaan vuodesta olisi saattanut olla jo tarjolla korjatun nurmen sänkiäkin ja mikäpä sen parempi kiitotie pakkolaskuun.

Motari olisi myös hyvä, kun ei vastapalloon pistä. Liikennevirtaan laskeminen onnistuisi helposti. Pintaan motarivauhtia, siinä sovittautuminen liikennevirtaan, hidastaminen ja lasku. Jos autoilija ajaa päälle niin on täysi puusilmä.

Riskejä aiheuttaa pakkolaskussa sähkölinjat. Nekään ei korkealta erotu, matalalla niiden väistely voi osoittautua ilman moottoria haasteelliseksi.

Peltoaukean keskellä oleva tie on ilman lähellä olevia esteitä on myös hyvä vaihtoehto. Siiville tarvitaan koneesta hieman riippuen (näillä pienkoneilla) noin kymmenen metriä vapaata tilaa.

Pienkoneet ovat nykyisin varsin toimintavarmoja. Mutta: mitä pitempään olet ilmailua harrastanut, sitä lähempänä on ensimmäinen pakkolasku. Joillekin ei satu koskaan, toisille useasti ja oikea toiminta tilanteessa pitää lähteä selkäytimestä.

Joten säännöllisesti tilanteen harjoittelua. Harjoittelu pelastaa joku päivä henkesi.

Mikä on koneesi takaisinkaarron ratkaisukorkeus ja parhaan liitosuhteen laippa-asetus sekä nopeus? Nämä pitää löytyä kuin apteekin hyllyltä vielä viiden promillen kännissäkin. Jos ei löydy, välittömästi lukemaan koneen käyttöohjekirjaa.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Erinomainen uutinen jälleen Turun kentälle. Edes takas satasella kun SAS ryöstää vähintään tuplat.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja

Taas meni lentäjä.:(
Edit:
Lento-oppilas yksinlennolla. Jotain meni pahasti pieleen lentoonlähdössä. Oppilaan yksinlentoja valvoo lennonopettaja maasta ilmailuradiolla varustettuna.

 
Viimeksi muokattu:

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
@Ikarus , mitä tuossa 10 sekunnin kohdalla tapahtuu? Ottaako jo telineet maahan, mutta kimpoaa vielä? Ei saa oikein selvää.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006191916.html
Tuli varmaankin täysillä laskusiivekkeillä jyrkällä liukukulmalla. Loivennus ja loppuveto vähän myöhässä, siitä johtuen pieni pomppu.
Paineenalainen tilanne, pieni pomppu ei tuossa tilanteessa ole ihme. Kokonaisuutena hienosti handlattu tilanne pilotilta.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
13 sekuniin kohdalla tulee pomppu jonka saa ihme ja kyllä korjattua vaikka lähellä vasenta reunaa siipi menee.
Pienet pomput eivät ole mitenkään harvinaisia ilmailussa. Alatasoilla maavaraa ei ole liian paljon. Pilotti antoi oikeaa jalkaa pompusta ja korjasi siivekkeilläkin, jolloin kone kallistui ja siiven kärki kävi melkein maassa. Tuossa olisi riittänyt pelkkä jalan käyttö koneen linjaamiseksi keskelle katua.
 
Top