Yleisilmailu

Dr who?

Kersantti
Pienet pomput eivät ole mitenkään harvinaisia ilmailussa. Alatasoilla maavaraa ei ole liian paljon. Pilotti antoi oikeaa jalkaa pompusta ja korjasi siivekkeilläkin, jolloin kone kallistui ja siiven kärki kävi melkein maassa. Tuossa olisi riittänyt pelkkä jalan käyttö koneen linjaamiseksi keskelle katua.
Juu en mä sitä että pompussa jotain ihmeellistä olisi ollut, tarkensin vain aikaa ja sitä että onneksi sai korjattua vaikka lähelle vasenta reunaa kone meni.
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Belgiassa restauroidaan Miragea. Vaikea vaan sanoa että staattiseksi näyttelykoneeksiko vaiko ihan lentäväksi.


Tietääkseni Sveitsissä lentää yksi kaksipaikkainen siviili-Mirage.
 

vehamala

Kenraali
Mod
Lahjoittaja
Airbussilla tuntuu menevän hyvin, kolme isoa lentoyhtiötä vastaanotti lyhyen ajan kuluessa ensimmäiset A350-1000 koneensa.
1) British Airways
2) Virgin Atlantic
3) Cathay Pacific
 

Fremen

Ylipäällikkö
Norjan ensimmäinen (ja ainoa) sähkökone tuli tonttiin, alkulähestymisessä loppui moottorista veto (fremdrift), akuissa oli vielä virtaa. Pilotti päätti olla vetämättä DRS;n kahvasta, eli laskuvarjoa ei käytetty, lopputulos kone katolleen jorpakkoon. Pilotti oli Avinorin pomo, matkustajana joku paikallispoliitikko, molemmat kävelivät paikalta. Oli varmaan ihan jännä kokemus, mutta mikä ihme siinä varjon laukaisussa oikein tökkii, kun Sami Uotilakin veti mieluummin koneensa männikköön kuin nykäisi kahvasta..? Joo uusi Dymamic Recovery System maksaa Eur4500, mutta ton voisi suhteuttaa siihen että säilyt käytännössä lähes varmasti hengissä, ja matkustaja myös.

EDIT: siis kyseessä samanlainen Pipistrel Virus SW electric kuin Suomessa Malmin sähkölentokerholla, ainakin takarungosta ja sivuovesta päätellen?

Elfly gått ned
FLY: Her endte ferden for flyet onsdag ettermiddag.

Fiksu ratkaisu. Hätävarjo on vellihousuille.

 
Viimeksi muokattu:

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Norjan ensimmäinen (ja ainoa) sähkökone tuli tonttiin, alkulähestymisessä loppui moottorista veto (fremdrift), akuissa oli vielä virtaa. Pilotti päätti olla vetämättä DRS;n kahvasta, eli laskuvarjoa ei käytetty, lopputulos kone katolleen jorpakkoon. Pilotti oli Avinorin pomo, matkustajana joku paikallispoliitikko, molemmat kävelivät paikalta. Oli varmaan ihan jännä kokemus, mutta mikä ihme siinä varjon laukaisussa oikein tökkii, kun Sami Uotilakin veti mieluummin koneensa männikköön kuin nykäisi kahvasta..? Joo uusi Dymamic Recovery System maksaa Eur4500, mutta ton voisi suhteuttaa siihen että säilyt käytännössä lähes varmasti hengissä, ja matkustaja myös.

EDIT: siis kyseessä samanlainen Pipistrel Virus SW electric kuin Suomessa Malmin sähkölentokerholla, ainakin takarungosta ja sivuovesta päätellen?

View attachment 32031
FLY: Her endte ferden for flyet onsdag ettermiddag.

Fiksu ratkaisu. Hätävarjo on vellihousuille.

Vaikea sanoa kuvasta, minkälainen oli pakkolasku paikka. Lehtipuuvesakko jarruttaa hyvin vauhdin pois. Nokan kautta ympäri, mutta ylätasolla ei siinäkään käy yleensä mitään.

Pilotti katsoi, että pakkolasku onnistuu alla olevaan maastoon. Kuten onnistuikin siten, että ei henkilövahinkoja.

Paukkuvarjoa pitäisi käyttää silloin, kun loukkaantumisriski on suurempi ilman sen käyttöä. Tilanne on nopea, eikä aikaa harkita juuri ole.

Itse käyttäisin varjoa täydellisessä hallinnan menestyksessä, huonon pakkolaskupaikan päällä ja ajauduttassa sääoloihin, joka tulee päättymään joko törmäyksen tai hallinnan menetykseen.

Varjon käyttökynnys on useilla piloteilla varsin korkea. Osalla liian korkea.

Äskettäinen oppilaan hallinnan menetys olisi ollut varjon paikka. Luultavasti kävi niin, että oppilas laittoi oman oikean jalkansa co-pilotin vasemmalle polkimelle. Eurostar kielsi oppilaiden yksinlennot ennen väliseinän asentamista lentäjien (pilotti/co-pilotti) jalkaohjainten väliin.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Nyt oli kyllä pätevät lentäjät. Pakkolasku maissipellolle. Milläs tuollainen kone saadaan siirrettyä tuolta pois?
 
Viimeksi muokattu:

Pandahki

Kapteeni
Norjan ensimmäinen (ja ainoa) sähkökone tuli tonttiin, alkulähestymisessä loppui moottorista veto (fremdrift), akuissa oli vielä virtaa. Pilotti päätti olla vetämättä DRS;n kahvasta, eli laskuvarjoa ei käytetty, lopputulos kone katolleen jorpakkoon. Pilotti oli Avinorin pomo, matkustajana joku paikallispoliitikko, molemmat kävelivät paikalta. Oli varmaan ihan jännä kokemus, mutta mikä ihme siinä varjon laukaisussa oikein tökkii, kun Sami Uotilakin veti mieluummin koneensa männikköön kuin nykäisi kahvasta..? Joo uusi Dymamic Recovery System maksaa Eur4500, mutta ton voisi suhteuttaa siihen että säilyt käytännössä lähes varmasti hengissä, ja matkustaja myös.

EDIT: siis kyseessä samanlainen Pipistrel Virus SW electric kuin Suomessa Malmin sähkölentokerholla, ainakin takarungosta ja sivuovesta päätellen?

View attachment 32031
FLY: Her endte ferden for flyet onsdag ettermiddag.

Fiksu ratkaisu. Hätävarjo on vellihousuille.

Paukkuvarjo vähentää lentokoneen nopeutta entisestään, vaikkei ehtisi kokonaan avautua. Pilotti varmaan arvioi (virheellisesti) että liike-energia riittää sopivaan hätälaskupaikkaan ja näin otti tietoisen riskin. Voi toki olla myös harjoituksen puute, eli kahva unohtui kun sitä olisi tarvittu.
 

Leaderdog

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Paukkuvarjoa käytettäessä ja sen avautuessa kohdistuu koneeseen kovia hidastuvuusvoimia ja kone saattaa käydä erittäin oudoissa asennoissa, joten sekin saattaa hieman arveluttaa sen käyttöä. Eikä tietenkään tuo Magnumin 200metrin korkeus minimi ole kuin suositus että aukeaa kunnolla, sen alla käytettynä kokonaan aukeaminen ei ole varmaa mutta hidastaa nopeutta varmasti, kuten aiemmin on mainittu ja huomioiden => ohjattavuuden ollessa täysin nolla.

Täältä voi tutustua esim. Magnumin manuskaan:

 
Viimeksi muokattu:
Top