Yleisilmailu

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Ja taisi mennä ex pääministerin exkopukka kumoon.
Veikeä homma.
Ilmeisesti hallinnan menetys, lähti ns. lapasesta.
Mitä pitäisit todennäköisenä, tuulikin voi vaikuttaa ja tietysti pilotin kokemus?

Kopterisimua pääsin kokeilemaan, noususauva oli mallinnettu eri kahvaan ja täytyypä todeta, että lasku ei ollut ihan helppo:) Helpompi kinteäsiipinen on mätkäyttää kiitotielle. Vaatisi treeniä tuo kopukkailmailu. Se kimpoili laskussa varsin oudosti, en viidessä minuutissa päässyt kiinni täysin sen ohjaamisen logistiikkaan:)

Matkavauhdilla se meni ihan hyvin, ongelmien ääressä alettiin olla vasta hitaasti lennettäessä. Simu oli kopterilla oikeasti lentäneen mielestä tuntumaltaan eräs parhaista, en kyllä muista mikä. Eurokopukka siinä oli alla.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Kuulin isäukolta Oulun kopukkaturmasta, että tuuli olisi ollut just pääroottorin pyöritään nähden epäedullisimmasta kulmasta. Hmmm, eli turbulenssivaikutusta?
Vajosikin äkkiä ja kyljelleen. Voi ja varmaankin kannattaa (jos on tilaa) pyöräyttää se aivan pinnassa edulliseen asentoon tuuleen nähden, ilmeisesti vastatuuleen kopterikin.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Kaasuvaijeri poikki Piperista ilmassa:
Tilanne on hankalahko, mutta ei niin dramaattinen, kuin voisi luulla. Kaasuvaijerin katketessa kaasuttimen vivustossa olevat jouset vetävät kaasuläpän täysin tai lähes täysin auki. Magneettoja (sytytysvirtaa) katkomalla nopeutta on mahdollista pienentää.

Varotoimena juuri tätä tapausta varten lentokoneissa on tuo kaasuläpän auki veto
jousi.
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Suomen Ilmailumuseon sivuilla nähtävillä digitoituja valokuvia siviili-ilmailun (lähinnä Finnair) historiasta.

 

tulikomento

Ylipäällikkö
Suomen Ilmailumuseosta asiaa.



ILMAILUMUSEOTA soviteltiin Finnair Cargon tyhjiksi jättämiin tiloihin terminaali 1:n kyljessä, mutta toteutuksen tielle tuli monimutkaisia ongelmia, joista suurimmat liittyivät rahaan. Muuttoon olisi tarvittu viiden miljoonan euron rahoitus, josta valtio lupautui kattamaan noin kolmen miljoonan euron osuuden opetusministeriön kautta. Kaksi miljoonaa euroa siis uupui ja Ilmailumuseoyhdistys avasi sen vuoksi kansalaiskeräyksen joulukuussa 2018. Museolle on suunniteltu uusia tiloja useita kertoja viime vuosina, mutta hankkeet ovat kaatuneet kerta toisensa jälkeen. Tämän takia Ilmailumuseo etsi avoimesti yhteistyökumppania viime keväänä ja onnistuikin siinä.


”Etsimme laajalla skaalalla museolle parhainta sijaintia tulevaisuuden varmistamisen kannalta. Saimme paljon kiinnostuneita: 17 kuntaa, kaupunkia tai kiinteistönomistajaa otti yhteyttä meihin”, museonjohtaja Pia Illikainen kertoo ilahtuneesti. Toisin kuin aikaisemmin uutisoimme, on hyvin mahdollista, että museokeskus jatkaa toimintaansa Vantaalla. ”Tilanne on syksyn aikana edennyt niin, että Vantaan kaupunki on aloittanut selvitystyön, missä museolle etsitään sijaintia Vantaalta. Selvitys on vielä kesken”, Illikainen kertoo tämänhetkisistä käänteistä.

MUSEOTILAN lisäksi Suomen Ilmailumuseo etsii tiloja kansalliselle kokoelmakeskukselle, eli ilma-aluksille, esineille ja irtaimistolle. Tällä hetkellä näyttelyhallit toimivat siis myös varastohalleina. Suurimmat objektit ovat Illikaisen mukaan ilma-alukset, joiden varastoimiseen tarvittaisiin vähintään kolmetuhatta neliömetriä pinta-alaa. MUSEONJOHTAJA on huolissaan ilmailumuseoiden jatkuvuudesta Suomessa. ”Suomen ilmailumuseokenttä tai ilmailuhistoria on aika vaarantuneessa tilanteessa. Suomessa on Ilmailumuseon lisäksi Ilmavoimamuseo Tikkakoskella, sitten on pienempiä harrastajien ylläpitämiä museoita, joissa on kansallisesti ja kansainvälisesti merkittäviä kokoelmia.” Tilojen löytäminen kokoelmakeskukselle tehdään yhteistyössä Jyväskylän Tikkakosken Ilmavoimamuseon kanssa, ja se on vasta alkutekijöissään.
 

fulcrum

Ylipäällikkö
Asiaa neukkujen Suomelle tekemästä kosmonauttitarjouksesta. Ilmavoimien koelentäjiä kyseltiin. Laukkasen Jyrki kieltäytyi. Sittemmin asiaa ajoi Suomessa Suomi-Neuvostoliitto-Seura ulkoministeriön harmiksi. Oli selvää, että Neuvostoliitto yritti tällä tavoin sitoa Suomea tiukemmin kiinni leiriinsä.

https://areena.yle.fi/1-50095884
Hyvä vinkkaus. Itseäni on jäänyt aina pikkuisen kaivelemaan ettei tarjoukseen tartuttu, vaikka kieltäytymisen syyt olivatkin hyviä. Olisihan se nyt ollut komiata. Neuvostoliitolle oli mainio propagandavoitto että ensimmäinen ranskalainen ja britti avaruudessa lensivät Interkosmoksen kautta. Viimeksimainittu kyllä pääsi avaruuteen vasta kun NL veteli jo viimeisiään. Myös jenkit rupesivat lennättämään sukkulalla ties minkä maiden edustajia.
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Hyvä vinkkaus. Itseäni on jäänyt aina pikkuisen kaivelemaan ettei tarjoukseen tartuttu, vaikka kieltäytymisen syyt olivatkin hyviä. Olisihan se nyt ollut komiata. Neuvostoliitolle oli mainio propagandavoitto että ensimmäinen ranskalainen ja britti avaruudessa lensivät Interkosmoksen kautta. Viimeksimainittu kyllä pääsi avaruuteen vasta kun NL veteli jo viimeisiään. Myös jenkit rupesivat lennättämään sukkulalla ties minkä maiden edustajia.
Hyvinhän tuossa perusteltiin että poliittisesti ei haluttu hypätä neukkujen kelkkaan + tieteellinen anti olisi ollut olematon.
 
Top