JR49
Respected Leader
Arvelinkin, että pitäisit videosta ja tulisi asiantuntevaa kommenttia . Vaikken tosin ymmärtänyt siitä kuin osan .kyllä vaan on Komea steppistoppi.
Vaikeaksi tekee tuon se, kun tullessa kopukassa on Winch Master ja pilot, aika korkea ilmanala, sitten kyytiin tulee lisäkuormaa ja nojaa nokalla sekä suksilla rinteeseen kun ollaan kiinni rinteessä.
Kollektorin vivussa on "naksut" kun vedät nostoa pääroottorin lapoihin, joka pilotti tietää että montako naksua on lapakulmaa ja paljonko on kaasua "napsua" auki, tieto perustuu keskushermoston automaattiseen "laskemiseen", tai ääneenlaskemiseen jos pilotilla on vähemmän tunteja kopukkatyypillä. Nyt kun nosteen tarve muuttuu kun olet kiinteässä esteessä kiinni ja lisäkuormaa tulee kyytiin, niin äkkipojalla menee naksut ja napsut sekaisin ja soppa on valmis.
Mulla jos keskivertotuntuma MD500 kepukoihin, mutta en uskaltaisi tulla noin tuohon rinteeseen, vaan pyrkisin leijuntaan 15 cm korkeuteen lumesta ja huutamalla opastaisin pelastettavaa nousemaan jalakselle. Silloin pysyy nosteen tuntuma näpeissä jatkuvasti.
Mutta kun istut vuodesta toiseen kipparin pressukupissa ja nahkahanskassa alkaa lukea peilikuvana EUROCOPTER, kun puristat sitä kollektoria ja kaasukahvaa, niin tuokin style noutohommissa on jeees.
Kokemusta on oltava.
Vaan olisi hauska tietää tuon kuskin taustat, hattua pitää nostaa tosiaan.