Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ehkä niska- perseote ei antanut parasta mahdollista lentorataa (heikko portsari) .... eli et saanut upeaa lentämisen kokemusta...
 
Taas tällaista "first ever" juttua:
Qatarin lento QR307 laskeutuu Hesa-Vantaalle tänään 25.11.2019 n. klo 21.00.
Kyseessä on epävirallisen tiedon mukaan eka kerta kun Airbusin isompi A350-1000 (A35K) saapuu tänne.

Tuollaisia on toimitettu asiakkaille vasta 28 kpl.
 
11-tunnin maisemalento Antarktiksen ylle päättyi tragediaan tasan 40 vuotta sitten: 257 kuoli, kun harhareitille päätynyt kone törmäsi tulivuoreen
Uuden-Seelannin rauhanajan tuhoisimmasta lento-onnettomuudesta tuli torstaina kuluneeksi 40 vuotta.

28. marraskuuta 1979 uusiseelantilaisen lentoyhtiön matkustajakone törmäsi Erebus-tulivuoren seinämään Antarktiksella. Kaikki koneessa olleet 257 ihmistä kuolivat.

Eteläisellä jäämerellä oli sakea lumipyry, ja lentokone oli väärällä reitillä.

Lentoyhtiö Air New Zealand oli aloittanut maisemalentojen lentämisen Antarktiksen pari vuotta aiemmin.

Lentokoneet nousivat ilmaan Aucklandista ja palasivat samalle lentokentälle 11 tuntia myöhemmin. Ilmasta matkustajille avautui upea näky: kimaltavia jäätiköitä silmänkantamattomiin. Lentoyhtiö tarjosi asiakkailleen ensiluokkaista luksusta, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Lennoista oli tullut suosittuja. Moni halusi nähdä, miltä maailman laidalla näyttää.

Kun lennon TE901 kapteeni Jim Collins ohjasi koneen puolenpäivän aikoihin pilvien läpi alemmas, noin 610 metrin korkeuteen, ihmiset ottivat valokuvia ja videoita.

Alempana oli paremmat näkymät, ja siksi kapteeni käänsi koneen laskuun. Hän uskoi olleensa tutulla reitillään. Edessä piti siintää tyhjä horisontti, alhaalla lunta ja jäätä.

Tällä kertaa edessä olikin vuori. Hieman ennen kello 13 lentokone antoi lähestymisvaroituksen.

Kului kuusi sekuntia. Sen jälkeen lentokone törmäsi suoraan Erebus-vuoren kylkeen.

Uudessa-Seelannissa oletettiin, että lentokoneesta loppui polttoaine. Se kuitenkin tiedettiin varmasti, että missä ikinä kone olikaan, se ei ainakaan ollut ilmassa. Etsintä- ja pelastustyöt aloitettiin.

Pian Rossinsaarelta löytyi hylky. Ei eloonjääneitä. Turmassa kuoli 227 matkustajaa ja 30 miehistön jäsentä. Osaa ihmisistä ei koskaan pystytty tunnistamaan.

Sen sijaan lentokoneesta löytyi kameroita, joilla matkustajat olivat kuvanneet maisemia hetkeä ennen törmäystä.

Filmirullat kehitettiin ja osa kuvista paljasti hetket ennen törmäystä.

Onnettomuustutkinnassa paljastui myöhemmin kaksi syytä, jotka johtivat törmäykseen.

Lentäjät olivat väärällä reitillä. Heille oli neuvottu eri reitti kuin se, joka oli ohjelmoitu lentokoneen tietokoneeseen.

Miehistö kuitenkin uskoi olleensa samalla reitillä kuin aina ennenkin. Sillä, joka kulki jään ja veden yli McMurdon salmella.

Todellisuudessa lentokone oli reitillä, joka kulki Rossinsaaren yli ja sillä seisovan 3 794 metrin korkuisen Erebus-tulivuoren läpi.

Lisäksi lennon aikana oli huonot sääolosuhteet. Sakea lumipyry haittasi näkyvyyttä. Lentäjä luotti automaattiseen lentoreittiin.

Ohjaamosta avautui valkea näkymä. Lentäjä arveli, että edessä näkyi meren peittävä lumipeite, ei vuorenseinämä.

Uuden-Seelannin pääministeri Jacinda Ardern pyysi torstaina onnettomuutta ja sen jälkipyykkiä anteeksi uhrien omaisilta, kertoo The New Zealand Herald.

40 vuotta sitten tapahtunut lentoturma järkytti Uutta-Seelantia, jossa asui tuolloin vain noin 3 miljoonaa ihmistä.

”Menetys itsessään oli valtava. – – Mutta sitä seuranneet tapahtumat kieltämättä pahensivat sitä”, Ardern sanoi uutistoimisto AFP:n mukaan.

Onnettomuutta seuranneilla tapahtumilla Ardern tarkoitti esimerkiksi sitä, että turman syypäiksi nimitettiin aluksi lentäjät. Heidän maineensa kuitenkin puhdistettiin myöhemmin, kun selvisi, että lentoyhtiö oli uudelleenohjelmoinut lentokoneen navigaatiojärjestelmät kertomatta siitä lentäjille.

Onnettomuuden syistä virallisen selvityksen kirjoittanut Peter Mahon syytti Air New Zealand -lentoyhtiön työntekijöitä ”valheiden litanian järjestämisestä”. Mahonin mukaan lentoyhtiö peitteli omaa virhettään ja sai siten lentäjät näyttämään syyllisiltä.

Silloinen pääministeri Robert Muldoon piti selvitystä Uuden-Seelannin kansallista kunniaa loukkaavana.

Mahonin selvitys esitettiin käsiteltäväksi vuonna 1999 – 18 vuotta sen valmistumisen jälkeen.

Tapa, jolla maan hallitus hoiti asian oli väärä, pääministeri Ardern sanoo nyt.

Hänen mukaansa sekä hallitus että lentoyhtiö uskovat, että navigaatiojärjestelmässä oli virhe, eivätkä lentäjät olleet syyllisiä.

Ennen vuoden 1979 onnettomuutta, Uudessa-Seelannissa vuonna 1953 tapahtuneessa junaturmassa kuoli 151 ihmistä ja vuoden 1968 lauttaonnettomuudessa 51 ihmistä.

Lentoturma oli kolmen onnettomuuden sarjan tuhoisin.

”Se tapahtui aikana, jolloin suhteellisen nuori kansakunta oli vaiheessa, jossa se etsi uutta identiteettiä”, historioitsija Rowan Light Canterburyn yliopistosta kertoo BBC:lle.

Teknologinen kehitys ensiluokkaisine maisemalentoineen Antarktikselle sopi tarinaan hyvin.

Tuhoisten onnettomuuksien sarja murensi kuitenkin valtion ja maineikkaan Air New Zealand -lentoyhtiön itsetuntoa.

Air New Zealand lopetti maisemalentojen lentämisen turman jälkeen.
 
@tulikomento
Voitko neuvoa ketjun nimi jossa keskustellaan vakoilusta. Siinä oli, muistaakseni, sinun postaama video yhdestä venäläisestä vakolijasta, joka loikkasi Länteen.
Haen juuri sitä videota ja vakoilija. Siinä vielä mies kertomassa miten kaukana totuus james bondeista jos puhutan kgb-vakoilijoista.
 
@tulikomento
Voitko neuvoa ketjun nimi jossa keskustellaan vakoilusta. Siinä oli, muistaakseni, sinun postaama video yhdestä venäläisestä vakolijasta, joka loikkasi Länteen.
Haen juuri sitä videota ja vakoilija. Siinä vielä mies kertomassa miten kaukana totuus james bondeista jos puhutan kgb-vakoilijoista.

Olisiko tämä ?

 
Chile military plane with 38 is missing on way to Antarctic
Voi olla että tuli väärään ketjuun. Piti laittaa uutisiin mutta Chile ketjua ei tullut vastaan enkä silmät ristissä viitsinyt alkaa väsäämään.
 
Talous
Boeing keskeyttää 737 Max -turmakonemallinsa tuotannon
737 Max -konemallin lentokoneet ovat olleet maailmanlaajuisessa lentokiellossa maaliskuusta asti.
b10aec3189db4b26add8b8f31163c340.jpg

Työntekijä varastoalueella olevan Boeing 737 Max -koneen lähettyvillä Rentonissa lähellä Seattlea Washingtonin osavaltiossa 16. joulukuuta. Konemallia valmistetaan Rentonissa.
(KUVA: LINDSEY WASSON / REUTERS)

 
Tällä miehellä on takanaan melkoinen ilmailu-ura. Nasan ex-astronautti kertoilee kokemuksistaan. Hoot Gibson oli yksi ensimmäisistä F-14 Tomcat -lentäjistä. Koelentäjä joka pääsi useaan otteeseen lentämään avaruussukkulalla. Sittemmin ryhtyi liikennelentäjäksi ja taitaa nykyään harrastaa Renon lentokilpailuja. Lentelee muistaakseni ainakin P-51 Mustangilla.

 
Aika paha on olla myötämättä, dataa löytyy että puhuivat muunneltua totuutta.. lavrovia myöten... Mikään ei ole muuttunut.

Ps. Ihan sama vaikka millä paistelis..
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top