Yleisilmailu

kyllä vaan on Komea steppistoppi.
Vaikeaksi tekee tuon se, kun tullessa kopukassa on Winch Master ja pilot, aika korkea ilmanala, sitten kyytiin tulee lisäkuormaa ja nojaa nokalla sekä suksilla rinteeseen kun ollaan kiinni rinteessä.
Kollektorin vivussa on "naksut" kun vedät nostoa pääroottorin lapoihin, joka pilotti tietää että montako naksua on lapakulmaa ja paljonko on kaasua "napsua" auki, tieto perustuu keskushermoston automaattiseen "laskemiseen", tai ääneenlaskemiseen jos pilotilla on vähemmän tunteja kopukkatyypillä. Nyt kun nosteen tarve muuttuu kun olet kiinteässä esteessä kiinni ja lisäkuormaa tulee kyytiin, niin äkkipojalla menee naksut ja napsut sekaisin ja soppa on valmis.
Mulla jos keskivertotuntuma MD500 kepukoihin, mutta en uskaltaisi tulla noin tuohon rinteeseen, vaan pyrkisin leijuntaan 15 cm korkeuteen lumesta ja huutamalla opastaisin pelastettavaa nousemaan jalakselle. Silloin pysyy nosteen tuntuma näpeissä jatkuvasti.
Mutta kun istut vuodesta toiseen kipparin pressukupissa ja nahkahanskassa alkaa lukea peilikuvana EUROCOPTER, kun puristat sitä kollektoria ja kaasukahvaa, niin tuokin style noutohommissa on jeees.
Kokemusta on oltava.
Arvelinkin, että pitäisit videosta ja tulisi asiantuntevaa kommenttia :). Vaikken tosin ymmärtänyt siitä kuin osan :rolleyes:.
Vaan olisi hauska tietää tuon kuskin taustat, hattua pitää nostaa tosiaan.
 
Voisitteko linkata jonkun edullisen skannerin millä voisin kuunnella ilmailuliilennettä. Asun noin 10 km etäisyydellä Turun kentästä. Kuuluuko kotiin asti?
 
Minulla on Icom IC-A6E josta varmaan on ilmestynyt uudempi painos. Tässäkin asiassa kannattaa ostaan tunnettu merkki. Tilasin tuon Saksasta parilla vara akulla ja 12V ja 230V pöytälaturilla.

Ps. Flight foorumin puolella liikkuu joskus käytettyjäkin.

Jos ei ole nökö nuukaa, niin voin antaa vanhoja ilmailukarttoja joista näet ilmailuradio taajuudet yms.

Laitan tähän muutaman ostopaikan:


Ainiin, nuo lähettävät mallit vaatii radioluvan / koulutuksen jos sillä meinaa puhua jaksolle mitään, näin muistaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on Icom IC-A6E josta varmaan on ilmestynyt uudempi painos. Tässäkin asiassa kannattaa ostaan tunnettu merkki. Tilasin tuon Saksasta parilla vara akulla ja 12V ja 230V pöytälaturilla.

Ps. Flight foorumin puolella liikkuu joskus käytettyjäkin.

Jos ei ole nökö nuukaa, niin voin antaa vanhoja ilmailukarttoja joista näet ilmailuradio taajuudet yms.

Laitan tähän muutaman ostopaikan:


Ainiin, nuo lähettäväy mallit vaatii radioluvan / koulutuksen jos sillä meinaa puhua jaksolle mitään, näin muistaisin.
Onko tuosta mihinkään?
 

Ai ai, lentävät warbirdit ovat omanlaisensa rotu. Vaativat todella paljon huoltoa ja ylläpitoa lentokunnon säilyttämisen suhteen.

EDIT: ai joo, se oli Collins-säätiön omistama kone. Ei ainakaan ole ollut rahasta puute.

07-10-08sm231.jpg
 
@Merten sheriffi mulla on toi Uniden ja ihan hyvin sil!ä on pärjännyt ja ei oo ainakaan vielä hajonnut vaikka yli 10 vuotta vanha laite. Ei hirveesti kokemusta muista mutta toi on halvimmasta päästä jos ei mitään erityistarpeita ole. Siinä on myös melko laaja taajuusalue eli ulottuu myös ilmailutaajuuksien ulkopuolelle. Irroitettava antenni myös eli pitäisi pystyä käyttämään ulkoista antennia joka parantaa kuuluvuutta merkittävästi

Lentokoneiden lähettämän liikenteen kuulee hyvin kaukaa, mutta riippuen vähän skannerin sijainnista voi lennonjohdonkin kuulla vielä 10 km etäisyydeltä, mutta ei siinä välissä saa kyllä kauheasti esteitä olla. Lennonjohto todennäköisesti käyttää jotain kaukokäytettyä radiotukiasemaa joka ei välttämättä ole just tornin kohdalla

Ilmailukarttoja saa netistä kuten ais.fi
 
xlarge-4296405.jpg

xlarge-4296406.jpg


Nousemassa ollut helikopteri putosi kyljelleen maahan Oulun lentokentällä – Turmakopteri on liikemies Juha Hulkon




 
Back
Top