Yleisilmailu


Kone tulipalloksi kiitotielle maaliskuussa. @TBman voisi halutessaan antaa analyysia, mitä tapahtui.
(Itse arvelen, että pilotti ei pysynyt kartalla toisen moottorin simahdettua.)
Hmmm, joo.
Näyttää "perinteiseltä" tehonmenetyksen aiheuttamasta hallinnan menetyksestä. Kun ei ole vielä korkeutta, eikä nopeutta, niin toista ei voi uhrata saadakseen toista ja silloin vaihtoehdot lähenee radikaalisti.
Tuossa olisi pitänyt keskeyttää startti, tehot pois ja yrittää vaan painaa suoraan kone ja takaisin kosketukseen.

Sitten katsotaan missä tuo tapahtui. Fullerton muncipality airfield on paha paikka. Päädyssä ei ole tilaa, koska kentän ympärillä on teollisuusalueita ja asuinalueita, kun radan pituus 951 metriä, asfaltoitu kiitotie. Yli 260 operaatiota keskimäärin päivässä ja kentän ylläpitäjä on joskus ollut jopa hieman vaikeuksissa lyhyehkön radan asettamien vaatimusten vuoksi ja siitä on olemassa Bulletiini, jossa ilmailijoita muistutetaan turvamarginaalien puuttumisesta! Eli pahin mahdollinen ympäristö. Kentällä ei ole myöskään palokuntaa. Kuten videoita voi seurata koneen jäänteet palaa rauhassa, eikä ketään näy.
Eli minimimarginaaleilla mentiin ja paska iski tuulettimen.
Mitenkähän koekäyttö on mennyt lähtöpaikalla, vai onko tultu laihennettuna rullauksen aikana suoraan lähtöpaikalle, seokset rikkaalle, täysi teho heti luvan saamisen jälkeen ja luotetaan siihen, että kyllä se soi... En tiedä. Moottorityyppi on tunnettu vaikeuksistaan. Tyly homma.
 
Komenteissa oli mielenkiintoinen tieto: :unsure:
Quote: "This is the second time that N65MY has had an incident in the past 12 months or so. About 8 months ago one of the cylinders on the left engine blew out and Robert had to make an emergency landing on runway 24. Trim Aire Aviation out of Texas had recently conducted engine overhauls on both right and left engines. Boyd 'Buddy' Miller is the owner of Trim Aire, and came down to conduct the left engine replacement. We speculate that during takeoff the left engine failed or lost power, causing the left wing to pull back which led to the aircraft rolling over and slamming into the ground. My personal experience with 65MY and Boyd Miller: I got the feeling that he was shady because he provided direction to conduct testing on the engine that would have resulted in further damage and liability to my company. As such we refused to work on the aircraft when the left engine failed the first time (approximately 8 months prior to the incident that resulted in Robert's death). On 4/19 I was leaving the airport around 7:40 PM. Saw 65MY in the run up area. About 10 minutes later I was notified of the crash and already knew who it was was before the aircraft's identity was made public. I revisited Trim Aire Aviation via google and identified that Buddy Miller was sued for selling a guy 6 engines that were not up to par. Not sure if the customer won that case or not but kinda goes to show that Buddy Miller has had opportunity with morals and ethics in the past. So, left engine fails twice in 8 months, pilot survives the first incident, but not the second. Same guy is responsible for the overhauled engine that failed, and the replacement engine that failed..."
 
Tästä opin jollei rahaa tule jatkuvasti ovista ja ikkunoista talikolla mättäen, älä sotkeennu kaksimoottorisiin lentokoneisiin...:unsure:...
Tuo kaksimoottorisen toisen moottorin tehonmenetys lähdössä.. jos kaikki hätätoimet ei lähde etenemään alle sekunnissa juuri oikein, seuraukset on murheellisia. Voivat tietysti olla joka tapauksessa noissa oloissa, mutta tuo oli täydellinen hallinnan menetys.
 
Katso liite: 40018
Mikä tuon Lycomingin isoin ongelma? Herkkä rajulle käytölle?
Tuo on ehkäpä kalliimpia lycosauruksia pitää pyörimässä, poislukien sen hirmumoottorin 720 joka on bokseri 8 pyttyinen ja legendaarisen vittumainen pitää kunnossa. Luotettavana noita originaalisia 380 heppaisia tsio-540 mopoja ei voi pitää ja niitä on paljon peruskorjattuna myynnissä. TBO on mielestäni liian pitkä tuolle, 1600 tuntia.
 
Ihmisellä on sellainen paha taipumus kuin mennä siitä mistä aita on matalin ja mielummin siitä missä ei ole aitaa ollenkaan, se altistaa monelle onnettomuudelle. Tiettyä asiaa kun on tehnyt 10, 20 tai 30v ilman ongelmia niin siitä tulee sellainen väärä turvallisuuden tuntu ja siihen päälle omat tavat ja oikomiset niin lopputulos näkyy videolla.
 
Kanadassa tapahtuu, yksi ilmavoimien kone tonttiin lähdön jälkeen, näytti olevan 2 heittoistuinta ehkäpä 100 metriä maan tasosta:

Käsittääkseni kyseessä ei ole mikään tehokone. Ehkä teknillinen vika, josta johtuen hitaasta vauhdista jyrkkään nousuun. Vauhti loppui, kaartosakkaus ja siitä mäkeen.
 
CT-114 Tutor on taitolentoryhmän käyttämä konetyyppi. Tehoissa häviää reilusti esim. Hawkille.

Varmaankin lähellä Fougan teho-paino suhdetta. En usko, että pilotin piikkiin menee.

Noilla kerätään ensin vauhtia ennen huimisteluja. Jos tuo olisi ollut HN niin paukut olisivat riittäneet. Ehkä Hawkillakin. Eivät tietysti nekään vikaantuneena ja ohjaamattomana pitkälle lentele.

Pilotin inkapasitaatio tietysti mahdollista. Sai kumminkin istuimen vedettyä, tuskin siis sekään.

Edit: tai moottori sanoi työsopimuksen irti nousukaarron huipulla, vauhdit loppui ja se oli sitten siinä. Jos oli ohjattu nousukaarto, niin erittäin huono ratkaisu pilotilta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top