Yleisilmailu

Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä varsinainen temppujen Temppu tehdä tynnyri liikennelentokoneella.. Vaikka samat fysiikan lait siinä vaikuttaa kuin pienemmilläkin koneilla mutta silti.
Juu, kyllä. Mutta se menee kyllä. Learilla kykenee liikehtimään, niin se yksilö jolla olemme voineet ajella on uusituilla moottoreilla ja molemmat salot on uusittu siipiin sekä rungon painepäädyt on uudelleen rakennetut. Siinä on konetta vielä 50 vuodeksi. Siipiin on tehty 25 ER.n modaus kärkiin, polttoainetankkeihin ja johtoreunaan. Kaverit käytti 2.4 miljoonaa taalaa koneeseen jotta myös avioniikka vastaa tätäpäivää. Mamman kanssa ollaan mietitty, että laitetaan 750 tuhatta, jotta ostetaan osuus tuohon yksilöön. Aivan jäätävän nopea ja painedifferentiaali riittää 45 tuhanteen jalkaan, joten tas aletaan mitata mach luvulla... Siis mieletön lennokki. Se menee kuin joku RV4 vaakakierteet, tynnyrit, heilurit yms...
 
Tex on ollut legendaarinen pilotti.
Gatesin Lear 24/5 menee myös tynnyrin upeasti. Samoin pystykäännös ja vaakakierre. Se on tosi sähäkkä peli.

Learjetillähän on tämä sveitsiläinen rynnäkkökonetausta, FFA P-16 (ensilento 25.04.1955), joita Sveitsi ehti tilatakin 100 kpl, kunnes konetyypin kaikkiaan toinen onnettomuus sai perumaan tilauksen ja vaihtamaan Hawker Hunteriin. Peruutuksen jälkeen FFA:n insinöörejä siirtyi Learille ja vastaavasti William Learin (ilmeisesti Jr.) kerrotaan lentäneen P-16:lla.

"Learjet was one of the first companies to manufacture a private, luxury aircraft. Lear's preliminary design was based upon an experimental American military aircraft known as the Marvel, substituting fuselage-mounted turbojet engines for ducted fan turboshaft engines.[3] However, that preliminary design was abandoned and the final Learjet design was instead adapted from an abortive 1950s Swiss ground-attack fighter aircraft, the FFA P-16.[4]"

"The FFA P-16 was a Swiss prototype ground attack jet fighter designed and produced by aircraft manufacturer Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein (FFA). It was Switzerland's second attempt to develop a domestically-designed and manufactured jet fighter, following the EFW N-20."

"Certain design aspects of the P-16 were used by business man and inventor Bill Lear when developing the first of the highly successful Learjet family of business jets, the Learjet 23.[6] Several of the engineers behind the P-16 later worked for Lear, and the design of both the P-16 and Learjet 23 bore several similarities; some historians have alleged the latter was a direct derivative of the former.[7] According to Bill Lear's son, William P. Lear, the designs of the P-16 and the Learjet possessed substantial differences, particularly in terms of their wing and tail configurations, dismissing claims of there being a close similarities between the two as "stories" and "fantasy".[8] William had become involved in the P-16 program at a later stage, which included flying the type multiple times, after FFA had reached out to him for his assessment of the aircraft during 1960.[7]"


1587302004570.png
1587300264145.png
 
Viimeksi muokattu:
Learjetillähän on tämä sveitsiläinen rynnäkkökonetausta, FFA P-16 (ensilento 25.04.1955), joita Sveitsi ehti tilatakin 100 kpl, kunnes konetyypin kaikkiaan toinen onnettomuus sai perumaan tilauksen ja vaihtamaan Hawker Hunteriin. Peruutuksen jälkeen FFA:n insinöörejä siirtyi Learille ja vastaavasti William Learin (ilmeisesti Jr.) kerrotaan lentäneen P-16:lla.

"Learjet was one of the first companies to manufacture a private, luxury aircraft. Lear's preliminary design was based upon an experimental American military aircraft known as the Marvel, substituting fuselage-mounted turbojet engines for ducted fan turboshaft engines.[3] However, that preliminary design was abandoned and the final Learjet design was instead adapted from an abortive 1950s Swiss ground-attack fighter aircraft, the FFA P-16.[4]"

"The FFA P-16 was a Swiss prototype ground attack jet fighter designed and produced by aircraft manufacturer Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein (FFA). It was Switzerland's second attempt to develop a domestically-designed and manufactured jet fighter, following the EFW N-20."

"Certain design aspects of the P-16 were used by business man and inventor Bill Lear when developing the first of the highly successful Learjet family of business jets, the Learjet 23.[6] Several of the engineers behind the P-16 later worked for Lear, and the design of both the P-16 and Learjet 23 bore several similarities; some historians have alleged the latter was a direct derivative of the former.[7] According to Bill Lear's son, William P. Lear, the designs of the P-16 and the Learjet possessed substantial differences, particularly in terms of their wing and tail configurations, dismissing claims of there being a close similarities between the two as "stories" and "fantasy".[8] William had become involved in the P-16 program at a later stage, which included flying the type multiple times, after FFA had reached out to him for his assessment of the aircraft during 1960.[7]"


Katso liite: 39490
Katso liite: 39488
Learilla on, etenkin 24 ja 25 mallilla ilman siipimodea, paha taipumus ns. Dutch Roll heiluriliikkeeseen ja se on todella visainen pysäyttää juuri lähestymisnopeuksilla. Yleensä käy niin, että kolmannen heilahduksen jälkeen menee mäkeen, sitä ei saa pysähtymään vaikka mitä tekisi. Siipien modaaminen on winglet ratkaisu ja johtreunan uusi profiili. Myös polttoainetalous paranee tuolla modilla.
 
Minulla on ultrassa wingletit ja miinus 10° laipat, joilla valmistaja on tavoitellut lisää liukkautta.
Muistatkos mikä profiili on?
Useat semilaminaarit saavat - laipoista lisää vauhtia ja polttoainetaloutta, mutta muuttuvat herkiksi sakkaamaan ja painopisteen siirtymän kanssa tulee olla järki päässä. Mutta kun ajaa kovaa legiä, niin tietysti kaikki keinot kannattaa tutkia polttoaineen säästöksi.
Vieläkö Suomessa ajallaan suhteellisen matalalla matkaa? Monesti väki paukuttaa alle 3 km.n vaikka olisi taloudellisempaa nousta jyrkähkösti korkealle ja siellä sitten specsit kohdalleen ja kovaa matkaa, sitten oikealla hetkellä 5-7 asteen liukukulmaan ja vne.n lähellä suoraan pitkään finaaliin. Polttoaineen kulutuksen kannalta merkittävää säästöä.
Jos laskee kompuutterilla reittiprofiileja, niin parhaat ohjelmat ottaa huomioon kaiken. Polttoaineen kilot, rahti, ihmisten painot, tuulet, lämmöt eri korkeuksilta, ilmanpaineet, ennusteet.
Esimerkkinä Tampasta Coloradon Springsiin Learilla säästö voi olla jopa 300 Kg suuntaansa. Tarkoittaa sitä, ettei tarvi välilaskua, vaan voi kaapasta suoraan 4 tuntia ja 56 minuuttia. Ressua jää niukka 42 min. Mökkimatka on oikeasti 1.5 tuntia nopeampi ja 200 halvempi pelkkänä reitityksenä.
 
Muistanko @TBman väärin, mutta olitkos sinä jostain pohjoisista kotoisin?
Onko mitään tuttua tässä tallenteessa?


Onhan tuossa ainakin esillä tuon ajan pienilmailukalustoa ja lopussa Ilmavoimatkin esittäytyvät.
 
Muistanko @TBman väärin, mutta olitkos sinä jostain pohjoisista kotoisin?
Onko mitään tuttua tässä tallenteessa?


Onhan tuossa ainakin esillä tuon ajan pienilmailukalustoa ja lopussa Ilmavoimatkin esittäytyvät.
Tuolla en muistaakseni käynyt, tehtiin faija kanssa se RV4 juuri noihin aikoihin valmiiksi ja taisin lentää koelentoja silloin, ennenkuin lähdin merien taakse töihin. Tein Käsikirjaa jo Jenkeissä asuessani.
Paljon oli tuttuja kuvissa, mun riippuliidinkin (eräs tuhoisin härvelini) näytti vilahtavan siinä kylmäharjoittelussa.
Sillä saatanalla tuli tehtyä kaikki mahdolliset virheet, mitä voi ilmaa raskaammalla ilmailuvälineellä ihminen tehdä. Kerran olin jopa hukkua sen perkeleen vuoksi Kemijokeen.
Joo ja kerran kannoin sen halki metrisen hangen kilometrien päästä lähimmältä tieltä ja kuivunut kelonlatva käsivarteeni uponneena, verta valuvana... Voi perkele olen muuten pojat oikeesti harrastanut ilmailua todellakin pohjamutia myöten.
 
Kerran olin jopa hukkua sen perkeleen vuoksi Kemijokeen.
Joo ja kerran kannoin sen halki metrisen hangen kilometrien päästä lähimmältä tieltä ja kuivunut kelonlatva käsivarteeni uponneena, verta valuvana... Voi perkele olen muuten pojat oikeesti harrastanut ilmailua todellakin pohjamutia myöten.
Kerro lisää :)
 
Eiku 7.50 ajankohdasta näkyy RV tuolla takana. Olikohan koelennot jossain 20 tunnin tietämillä...
 
Muistanko @TBman väärin, mutta olitkos sinä jostain pohjoisista kotoisin?
Onko mitään tuttua tässä tallenteessa?


Onhan tuossa ainakin esillä tuon ajan pienilmailukalustoa ja lopussa Ilmavoimatkin esittäytyvät.
Saarisen Asa oli tuolla 350 navajolla siellä. Kenen filmaama pätkä tämä on?
 
Back
Top