Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Korkeutta on kuitenkin aika paljon, kun kone jätetään.Tässä ovat vahvasti sitä mieltä että koneesta meni moottori nousun aikana (kompressorisakkaus ?). Yrittivät vaihtaa vähäisen nopeuden korkeudeksi paluuta varten. Ei onnistunut.
Siinä ei ole nolla-nolla penkki, jolla voi hypätä vaikka pinnasta ilman vauhtia vaan vanhempaa mallia. MiG 21 F:ssä oli myös samantyylinen, Bisissä oli jo nolla-nolla. (Näin muistelen.)Korkeutta on kuitenkin aika paljon, kun kone jätetään.
Olisiko syynä ikivanha istuin mitä kuskin pitää itse irrottautua varjon varaan.
Menetetty moottoriteho muutetaan normaalisti nopeudeksi nokkaa laskemalla. Nokkaa alas heti kun kun teho menetetään.Tässä ovat vahvasti sitä mieltä että koneesta meni moottori nousun aikana (kompressorisakkaus ?). Yrittivät vaihtaa vähäisen nopeuden korkeudeksi paluuta varten. Ei onnistunut.
Menetetty moottoriteho muutetaan normaalisti nopeudeksi nokkaa laskemalla. Nokkaa alas heti kun kun teho menetetään.
Nopeusreservejä ei ollut nokan nostoon. Eri juttu, jos vauhtia on paljon, mutta tässä tapauksessa ei ollut.
Jos moottori meni jo loivassa nousussa niin käsittämätön ratkaisu. Paluukaarto moottorihäiriön sattuessa on tappanut monia lentäjiä. Vauhti eikä korkeus riitä, väännetään väkisin, kaartosakkaus.
Manoverin onnistumiseen on konekohtaiset korkeusminimit. Minimin alla lasketaan etusektoriin tai vedetään heittoistuin.
Olisiko niin, että edessäpäin on asutusta ja kuski halusi koneen putoavan juuri tähän paikkaan.Tuossa videolla oleva kanukki on itse entinen ilmavoimien Snowbirds-kuski, jolla on kokemusta tuosta tyypistä. Sanoo että tuo oli aluksi ns. escape maneuver, eli lentoliike joka tehdään kun erotaan muodostelmasta. Liittyisköhän siihen että paukkupenkki tuossa koneessa on vanhanlainen. Ei tod. mikään moderni "zero zero." Sanoo että malli on aiempaa "zero sixty" -tyyppiä.
Mutta samaa mieltä, aika erikoista vetää heti nousun jälkeen vähällä nopeudella pystynousuun ja hukata loputkin liikehtimisenergiat. Sakkaukselta tuo minustakin vaikutti.
Moottori häiriö lähdössä on pahin mahdollinen paikka menettää moottorista teho. Korkeutta ja nopeutta vähän. Takaisin kaarto onnistuu, jos korkeutta on riittävästi. Onnistuvan takaisin kaarron minimikorkeus on konetyyppi kohtainen. Jos ollaan ratkaisukorkeuden alla, ei yritetä kaartaa takaisin. Yleensä minimin alla yrityksessä käy, kuten tässä tapauksessa kävi.Niin ja kuitenkin takaisin ei kaarreta, tai niin ainakin on opittu / opetettu. Noissa nopeasti eskaloiduissa tapahtumissa ohjaajan selkärangasta tulevat toimenpiteet, joko minimoi ongelmat tai pahimmillaan maksimoivat ne.
Ei voida, mutta juuri nimenomaista tilannetta voidaan. Tiedän, että käyttämämme ylätaso moottorihäiriö tilanteessa taipuu takaisin kiitotielle, jos korkeutta on tehon mennessä 500 jalkaa kentän pinnasta. Ratkaisukorkeus. Jos ollaan alle, lasketaan parhaaseen paikkaan etusektorissa. Jos yli, heti tehon mentyä nokkaa alas nopeuden säilyttämiseksi ja välitön kaarron (keskikaarto nopeus säilyttäen) aloittaminen takaisin kiitotielle. Kyseisen manööverin olen useita kertoja suorittanut. Puuskakeli ei ole noita kokeiluja varten.Vaikka lentämisessä harjoitellaan paljon pakkotilanteita, niin ihan kaikkia tilanteita ei voida harjoitella.
Näihin tilanteisiin tulee käyttää mielikuvaharjoittelua. Minusta eräs hirvittävimpiä harjoituksia on kun halutaan lentää koptereilla keikkaa poralautoilta ja joudutaan siihen kokeeseen, jossa altaaseen pudotetaan kopterirunko mockup ja ollaan kiinni vöissä, kun runko osuu veteen, se alkaa kääntyä seljälleen ja painuu pohjaan, vesi tulvii sisään, olet ylösalaisin penkissäsi ja se saatanan vyölukko ei lähde vain repimällä auki, vaan pitää muistaa saada painoa pois vyön varasta ja sitten lukko aukeaa, siinä hetkessä vettä on sisällä jo 90% matkustamosta ja ovet on vielä kiinni. Äkkiä ovi auki ja sukellus pintaan, 6.6 metrin syvyydestä. Vaikka matkassa on useampi sukeltaja, jotta varmasti joka Heppu pääsee pintaan, niin olen itse ollut ringissä, kun pienikokoinen nainen repi ovea väärään suuntaan, koska paniikki kävi päälle. Muut ei pääse ulos jos joku töppää.Vaikka lentämisessä harjoitellaan paljon pakkotilanteita, niin ihan kaikkia tilanteita ei voida harjoitella.