Yleisilmailu

Kanadassa tapahtuu, yksi ilmavoimien kone tonttiin lähdön jälkeen, näytti olevan 2 heittoistuinta ehkäpä 100 metriä maan tasosta:


Alustavat tiedot ovat viitanneet lintutörmäykseen, kuvissa on näkynyt lintu (ilmeisesti) hyvin lähellä moottorin toista ilmanottoa.
Kuten todettua, Tutor on muinaismuisto, samaa ikäluokkaa Fougan kanssa. Kanadan ilmavoimat lopetti koneen käytön harjoituskoneena v. 2000. Jo 2003 puolustusministeriö teki esityksen Tutorin korvaamisesta 'välittömästi' uudemmalla koneella. Yhtenä riskitekijänä mainittiin vanhanaikainen heittoistuin. Heittoistuimiin tehtiin tuolloin pieniä parannuksia, mutta vuonna 2015 todettiin että heittoistuin pitäisi modernisoida. Ohjelma aloitettiinkin mutta Kanadassa kaikki tapahtuu jäätiköiden etenemisnopeudella, joten nyt 4 vuotta myöhemmin tässä 'suhteellisen edullisessa' ohjelmassa ollaan vasta aivan alkuvaiheessa.
 
Laita nyt tollanen niin voit kävästä hakemaan mut kyytiin :D
Pitäs ensin päivittää lupakirjaluokkaa 300 hp versiota varten ja saada perintö, voittaa lotosta tms. koneen hankkimista varten:).

UL versioon lupakirja kyllä riittäisi jo nyt. Itse asiassa luokan päivitys ei taitaisi olla kovin monimutkainen projekti. Oppitunteja, muutama tentti ja lentotunteja isomman luokan koneella.
 
Ei sillä kortilla lennetä.


Pakistanin liikennelentäjistä kolmasosalla väärennetyt lentolupakirjat – Ilmailuministeri: ”Heillä ei ole lentokokemusta”
28.6.2020 13:49
Petri Saarela


 
Ei sillä kortilla lennetä.


Pakistanin liikennelentäjistä kolmasosalla väärennetyt lentolupakirjat – Ilmailuministeri: ”Heillä ei ole lentokokemusta”
28.6.2020 13:49
Petri Saarela


Tuo on tosiaan faktaa.
On kollegalle tuolla kulmalla maapalleroa käynyt niin, että kun on kaupalliselle lennolle mennyt kyytiin ja ohjaamon ovi ollut auki, kun toisella piloteista on pikkulapsi ollut polvella pyörittelemässä antonovin lennonsuunnittelijaan lukuja. Oli kääntynyt siitä paikasta takaisin pois kyydistä. Sittemmin saatiin se oma kyyti aina kun jonnekkin mentiin. Länsimaissa ei paljoa tiedetä kaukoidässä tapahtuneista kaputeista. Antonoveja käyttävät paljon siellä.
 
Ultrakevyt lentokone ajautui ulos kiitotieltä Tampere-Pirkkalassa – lentäjä pääsi itse pois koneesta
Muutama kone odottaa ilmassa, että onnettomuuskone saadaan pois edestä.

Ultrakevyt on nimensä mukaisesti ultrakevyt, johon olosuhteet vaikuttaa huomattavan paljon helpommin kuin painavammilla koneilla.

Meneekö nyt osittain esim. sivutuulen piikkiin, en tiedä, olosuhteet minulle tuntemattomat.

Sivutuulessa ulos ajautuminen ei ole ultralla maailman vaikein temppu, jalat pitää olla tällöin herkkänä (sivuohjaus maassa jaloilla) ja pilotti hereillä. Ja ennen kaikkea lentäjän pitää tunnistaa, mitkä on omat kyvyt suhteessa vallitseviin olosuhteisiin.
 
Ultrakevyt on nimensä mukaisesti ultrakevyt, johon olosuhteet vaikuttaa huomattavan paljon helpommin kuin painavammilla koneilla.

Meneekö nyt osittain esim. sivutuulen piikkiin, en tiedä, olosuhteet minulle tuntemattomat.

Sivutuulessa ulos ajautuminen ei ole ultralla maailman vaikein temppu, jalat pitää olla tällöin herkkänä (sivuohjaus maassa jaloilla) ja pilotti hereillä. Ja ennen kaikkea lentäjän pitää tunnistaa, mitkä on omat kyvyt suhteessa vallitseviin olosuhteisiin.
nämä on ikäviä kaputteja, kun näistä nousee aina myös viranomaisten viha pienilmailua kohtaan ja ilmeisesti nytkin joku virkavirkamies on jo vaatinut että koulutusmäärät pitää kasvaa, jotta perustaidot olisivat parempia jo alusta alkaen..
 
Back
Top