Kuuden henkilön hengen vieneen helikopteriturman syyt ovat selvinneet.
Sattui konetyypille ominainen «servo transparancy» ilmiö. Ikävä kyllä kopteri lensi liian matalalla jotta se olisi saatu hallittua.
Em ilmiössä koneen hydraullijärjestelmä ylikuormittuu ja koneesta tulee vaikeasti käsiteltäväl
Johtuen lentäjän toimista kopteri ei iskeytynyt kovalla voimalla maahan vaan kaikki kuusi kuolivat välittömästi syttyneeseen tulipaloon.
Tulipalon syttyminen ennen evakuointia olisi voitu välttää jos kopterissa olis ollut onnettumuusturvallinen polttoainejärjestelmä.
Havarikomission suosittaa että yleisölennätyksissä kopterissa pitää olla onnettomuusturvallinen polttoainejärjestelmä ja että lentäjät pitää kouluttaa ”servo transparency” ilmiön varalle.
Sattui konetyypille ominainen «servo transparancy» ilmiö. Ikävä kyllä kopteri lensi liian matalalla jotta se olisi saatu hallittua.
Em ilmiössä koneen hydraullijärjestelmä ylikuormittuu ja koneesta tulee vaikeasti käsiteltäväl
Johtuen lentäjän toimista kopteri ei iskeytynyt kovalla voimalla maahan vaan kaikki kuusi kuolivat välittömästi syttyneeseen tulipaloon.
Tulipalon syttyminen ennen evakuointia olisi voitu välttää jos kopterissa olis ollut onnettumuusturvallinen polttoainejärjestelmä.
Havarikomission suosittaa että yleisölennätyksissä kopterissa pitää olla onnettomuusturvallinen polttoainejärjestelmä ja että lentäjät pitää kouluttaa ”servo transparency” ilmiön varalle.
Helikopterstyrten i Alta: Statens havarikommisjon med 12 tilrådninger
Det var i 2019 seks unge liv gikk tapt under en helikopterstyrt. Nå konkluderer kommisjonen at de trolig kunne overlevd om helikopteret var utstyrt med et krasjbeskyttet drivstoffsystem.
www.nrk.no