Yleisilmailu

Kuuden henkilön hengen vieneen helikopteriturman syyt ovat selvinneet.
Sattui konetyypille ominainen «servo transparancy» ilmiö. Ikävä kyllä kopteri lensi liian matalalla jotta se olisi saatu hallittua.
Em ilmiössä koneen hydraullijärjestelmä ylikuormittuu ja koneesta tulee vaikeasti käsiteltäväl
Johtuen lentäjän toimista kopteri ei iskeytynyt kovalla voimalla maahan vaan kaikki kuusi kuolivat välittömästi syttyneeseen tulipaloon.
Tulipalon syttyminen ennen evakuointia olisi voitu välttää jos kopterissa olis ollut onnettumuusturvallinen polttoainejärjestelmä.
Havarikomission suosittaa että yleisölennätyksissä kopterissa pitää olla onnettomuusturvallinen polttoainejärjestelmä ja että lentäjät pitää kouluttaa ”servo transparency” ilmiön varalle.
 
Tuore raportti laskeutumisonnettumuudesta
PPL-oppilas yksinlennolla vahingoitti pahasti Da40ng konetta yrittäessään laskeutua sillä.
Havarikomission toteaa että laskeutuessa koneessa oli liikaa enegiaa(vauhtia) ja ylösveto jäi liian myöhäiseksi.
Hän menetti koneen hallinnan puuskaisessa tuulessa.
Havarikomission mielestä vaikuttaa siltä että oppilaalla ei ollut riittäviä edellytyksiä hallita tilannetta.
”Havarikommisjonen meiner at ulukka tyder på at fartøysjefen blei utsett for større utfordringar enn han hadde føresetnader for å meistre.””
 
Lentokoneenvalmistaja The United Aircraft Corporation kertoo, että sillä on osia 19:n Suhoi Superjet SSJ-100-koneen valmistamiseen. Kyseessä on Venäjän siviili-ilmailuteollisuuden uusin konetyyppi, jolla voidaan kuljettaa vajaat sata matkustajaa enintään 4000 kilometrin päässä sijaitseviin kohteisiin.
Yhtiö aikoo korvata vuoteen 2024 mennessä kaikki SSJ-100-koneen valmistuksessa käytettävät tuontikomponentit Venäjällä valmistetuilla osilla, jolloin valmistus voisi alkaa uudelleen.

Myös Moskovan itäpuolella Kazanissa sijaitseva lentokonetehdas lisää TU-214-koneiden valmistusta. Yhtiö on valmistanut vuosittain kolme uutta konetta, mutta tuotantoa on tarkoitus kasvattaa kymmeneen koneeseen vuodessa.
Vuonna 2024 on tarkoitus aloittaa venäläisen IIjušin laajarunkokoneen modernisodun version Il-96-400M tuotanto. Nelimoottorinen kone on tarkoitettu kaukolennoille, ja sen on suunniteltu kuljettavan jopa 390 matkustajaa.

 

Jyväskylän lentoturmassa menehtyi Keski-Suomen Ilmailijat ry:n puheenjohtaja​

Keskisuomalaisen tietojen mukaan turma tapahtui lentäjän omistamalla koneella. Kuvakaappaus ilmailu.org-sivuston galleriasta. KUVAKAAPPAUS.
Heli Paananen, Heikki Kärki

Jyväskylän lentoasemalla Tikkakoskella sunnuntai-iltana tapahtuneessa pienkoneonnettomuudessa menehtyi Keski-Suomen Ilmailijat ry:n puheenjohtaja Juha Silvennoinen. Yhdistyksen hallituksen jäsen tiedotti suru-uutisen jäsenistölleen myöhään sunnuntai-iltana ja esitti osanottonsa omaisten suruun.

Tiedotteen mukaan mies oli liikkeellä omalla koneellaan. Keskisuomalaisen tietojen mukaan kyseessä oli yksipaikkainen mäntämoottorikone.

Juha Silvennoinen purjelentokoneessa vuonna 2012. LAUKKANEN KATI
Yli 60-vuotias Silvennoinen toimi Suomen Ilmailuliiton edunvalvonta-asiantuntijana.

Silvennoinen oli kokenut ilmailija. Ilmailun uutissivuston lentoposti.fi:n mukaan mies toimi ammattisotilaslentäjänä Ilmavoimissa ja työskenteli ennen Ilmavoimien esikuntaan Tikkakoskelle siirtymistään kuljetuslentolaivueessa Utissa.

Ilmavoimien jälkeen hän työskenteli lennonjohtajana useilla eri lentoasemilla.

Harrastepuolella Silvennoisella oli lupakirjoja eri koneluokkiin. Hän toimi kilpailunjohtajana ja kilpaili itse erityisesti purjekoneilla.

Silvennoinen osallistui Keski-Suomessa myös politiikkaan ollen keskustan kuntavaaliehdokkaana viime tammikuun aluevaaleissa sekä viime vuoden kuntavaaleissa.

Ksml
 
Mielenkiintoinen tapaus. Monnet Sonerai koneella tapahtui onnettomuus Kajaanissa 2019.
Uutisessa kerrotaan että epäillään moottorin pysähtymistä.
OTKES ei tutkinut koska nämä ovat itserakennettuja.
Kajaanin kone oli alasiipinen Monnet Sonerai II-L ja Jyväskylän kone oli keskisiipinen Monet Sonerai I.

Näitä on varustettu erilaisilla moottoreilla. Kiinnostavaa olisi tietää että mikä moottori tässä on ollut.

OTKES on mukana, mutta jatkaako se tutkimusta? Se että lentäjällä oli korkea profiilli voisi auttaa asiaa.

Luulisi että tälläisen kokemuksen omaava lentäjä pitää koneensa parhaassa mahdollisessa kunnossa.
Sekään ei aina riitä vaan joskus tulee arvaamattomia väsymismurtumia.


P.S. Lentokonerekisterissä moottoriksi oli ilmoitettu VW 1600
P.S.2. Onnettomuus tapahtui silminnäkijän mukaan aidatun lentokenttäalueen sisäpuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Männikköön on laskeuduttu. Otkesin paikkatutkinta käynnissä.

P.S. Tässä arvellaan että onnettomuus sattui laskukierrolla
Kone on yllättävän hyvin pysynyt läjässä. Vaikuttaa hallitulta pakkolaskulta, ei hallinnan menetykseltä.

Keskitaso ja kuplakuomu.

Mikäli ala- tai keskitaso kimpoaa pakkolaskussa selälleen, pilotin mahdollisuudet selvitä eivät ole ylätason pilotin luokkaa. Jos tuollaisen kuplakuomuisen koneen ohjaamon kohdalle sattuu kaadossa mikä tahansa maastosta nouseva kohouma, game over.
 
Kone on yllättävän hyvin pysynyt läjässä. Vaikuttaa hallitulta pakkolaskulta, ei hallinnan menetykseltä.

Keskitaso ja kuplakuomu.

Mikäli ala- tai keskitaso kimpoaa pakkolaskussa selälleen, pilotin mahdollisuudet selvitä eivät ole ylätason pilotin luokkaa. Jos tuollaisen kuplakuomuisen koneen ohjaamon kohdalle sattuu kaadossa mikä tahansa maastosta nouseva kohouma, game over.
.
 
Kummallisia lentoja nykyään. Esim. BRNO-HKI Pilatus PC-12:lla. Tai Dubai -Turku Embraer Legacy 650:llä.
 
Toivottavasti ei ole henkilövahinkoja. Hieman pahaenteiseltä kuitenkin kuulostaa.

Porin lentokentällä ilmailuonnettomuus​

Onnettomuudesta ei ole vielä tarkempia tietoja.
https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Laura Peräsalo

Porin lentokentällä on tapahtunut keskisuuri ilmailuonnettomuus, kertoo pelastuslaitos ensitiedotteessaan.

Hälytys on tullut kello 14.02.




Muok: ”Väärä hälytys”. Pelastuslaitos kääntynyt matkalla takaisin. (Häkessä?) Keskisuureksi ilmailuonnettomuudeksi luokiteltu tapahtuma olikin ilneisen harmiton pienkoneen rullaus/ajautuminen kiitoradan ulkopuolelle :facepalm:😆


https://yle.fi/uutiset/3-12412528
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti ei ole henkilövahinkoja. Hieman pahaenteiseltä kuitenkin kuulostaa.






Muok: ”Väärä hälytys”. Pelastuslaitos kääntynyt matkalla takaisin. (Häkessä?) Keskisuureksi ilmailuonnettomuudeksi luokiteltu tapahtuma olikin ilneisen harmiton pienkoneen rullaus/ajautuminen kiitoradan ulkopuolelle :facepalm:😆


https://yle.fi/uutiset/3-12412528
Ja etusivulla kuva varmuuden vuoksi isommasta matkustajakoneesta. No, onneksi kyseessä olikin pienkone ja sekin vielä hyvin lievä hyvin lievä juttu. "Muutama" tunti työtä ja kymmeniä sivuja otkes-papereita tulee kuitenkin.
 
Back
Top