Yleisilmailu

Tämä on sitten kaikkien pakko katsoa!
Paras
ilmailuvideo mitä olen nähnyt.

Ensimmäisessä 43 min Mike Patey kertoo mehevimpiä turvallisuuten liittyviä esimerkkejä.

Tämän jälkeen Juan Brown aka Blancolirio ja Mike Patey vastaavat yleisön kysymyksiin.

Juan Brownin mielestä PPL-pilotin pitäisi vuodessa lentää vähintään 100 tuntia ja lukea myös teoriaa.
Tosiasia on myös se että ensimmäiset 300 lentotuntia ovat ns killing zone.

Amerikassa on se ongelma että lennonopettajat ovat kokemattomia, koska piloteille on niin kova kysyntä.
Lennonopettajan valinnassa kannattaa olla tarkkana.
Juontaja sanoo että hän käyttänyt pitkään apulentäjää(safety pilot).
Jos ajatellaan esimerkiksi Cessna 172 ja Diamond Da40 lentotuntihintoja niin ei siinä pitäisi enää tuntua lennonopettajan kustannus niin paljoa ettei niitä tunteja voisi ottaa PPL- luvan jälkeenkin.

Lentotunneista: Suomessa jatkosodan alun ilmataisteluihin osallistui ja ilmavoittojakin sai hävittäjäohjaajia, joilla oli alle 150 lentotuntia ensimmäisten taistelujen aikaan.
 
Lentotunneista: Suomessa jatkosodan alun ilmataisteluihin osallistui ja ilmavoittojakin sai hävittäjäohjaajia, joilla oli alle 150 lentotuntia ensimmäisten taistelujen aikaan.

Saksassa saatettiin nousta jo 4 liitokoneen lentotunneilla hävittäjän puikkoihin kun pula piloteista oli kova.
Varsinkin viimeisenä vuotena pilottien kuolleisuus oli huomattavaa.
Ensimmäisessä mailmansodassa taisiko ainoastaan joka kymmenes pilotti säilyä hengissä? Lentäjä ura taisi kestää ainoastaan muutaman viikon.

Lentotaidon pitää olla parempi kuin vihollisella. Onneksi suomalaisia oli vastassa huonosti koulutetut venäläiset.
Yhtään aliarvioimatta suomalaisia lentäjiä. Kaikki kunnia heille.
Lentotuntien määrän saneli puute lentäjistä.
Mikä muuten suomalaisten lentäjien kuolleisuus oli?

Meilläkin käytetty ”Mersu” oli tottumattomalle hankala laskeutu, koska laskutelineiden raideväli oli pieni. Ainakin Saksassa sattui laskussa onnettomuuksia, mutta miten oli Suomessa?

Ilmavoimissa hävittäjälentäjän kolmevuotinen(?) koulutusohjelma josta saa myös sotatieteiden kandidaatin tutkinnon .
Siirryttäessä F-35 hävittäjiin tulee simulaattori-lentoa huomattavasti enemmän.

Matkustajalentokoneita ei päästetä lentämään ennen kuin on tullut 1500 lentotuntia täyteen.
”Pilots generally must accumulate 1,500 hours of total flying time before they qualify for jobs at commercial airlines, with some exceptions for those coming from the military or an aviation university or college program. The overall experience requirements don’t apply to specific makes and models. ”
Amerikassa on nyt valtava pula piloteista.

Kyllä omasta hengestään kannattaa pitää niin paljon huolta että opettelee kaiken mitä vaaditaan.
Olen lukenut satoja onnettomuustutkintoja. Niistä selviää ettei PPL-piloteilla ei ole aina kaikki asiat hanskassa.
Epäilen että teoriakokeistakin on päästy tuurilla läpi. Tässä on aivan klassikko.
Luojan kiitos on ollut onnea mukana!
 
Viimeksi muokattu:
Matkustajalentokoneita ei päästetä lentämään ennen kuin on tullut 1500 lentotuntia täyteen.
”Pilots generally must accumulate 1,500 hours of total flying time before they qualify for jobs at commercial airlines, with some exceptions for those coming from the military or an aviation university or college program. The overall experience requirements don’t apply to specific makes and models. ”
Amerikassa on nyt valtava pula piloteista.
Tuo tuntiraja pätee ainoastaan Jenkeissä. Ainakin Euroopassa minimituntimäärä näin ulkomuistista heitettynä on 250 tienoilla. Toki yhtiöillä voi olla omia tiukempia vaatimuksia.
 
Cessna 182 King Katmai by Peterson on canardeilla varustettu STOL-kone, joihin on vaihdettu 300 hv moottori.
Canardit auttavat keventämään puskaskentillä nokkapyörän rasitusta sekä lyhentävät kiitoa.
“We are now focusing only on tech support, parts, maintenance and upgrades for current owners only”
King Katmailla lennetään Napa Valleysta Long Beachille. Matkalla poiketaan Half Moon Bay:ssa ja Montereyssä. Lennetään yli Hearstin linnan Big Sur:ssa.
Kaksi vuotta vanhassa videossa konetta esitellään myyntiä varten.
 
Onneksi kännissä lentäminen on hyvin harvinaista!

Kolme tapausta miten promilleissa lentämisessä käy!

Kapteeni ohjaa kännissä koneen tonttiin.
Pakistani on sellainen maa etten edes välilaskua haluaisi tehdä sinne.

Tietenkään tästä ei aiheesta voi jättää venäläisiä pois

Suomessakin on sattunut tuhoisa aika tuiskeessa lennetty Koivulahden turma, jossa kuoli kaikki 22 koneessa ollut.
Tämänhän nyt suurin osa tietääkin. Nykyisellä lentoyhtiökulttuurilla tämä ei olisi enää Suomessa mahdollista.
 
Onneksi kännissä lentäminen on hyvin harvinaista!

Kolme tapausta miten promilleissa lentämisessä käy!

Kapteeni ohjaa kännissä koneen tonttiin.
Pakistani on sellainen maa etten edes välilaskua haluaisi tehdä sinne.

Tietenkään tästä ei aiheesta voi jättää venäläisiä pois

Suomessakin on sattunut tuhoisa aika tuiskeessa lennetty Koivulahden turma, jossa kuoli kaikki 22 koneessa ollut.
Tämänhän nyt suurin osa tietääkin. Nykyisellä lentoyhtiökulttuurilla tämä ei olisi enää Suomessa mahdollista.
Ainakin Helmut Lipfert kertoo muistelmissaan lentäneensä selkeästi tuiskeessa jopa taistelulentoja.
 
Lennonopetus ja lentotuntien vaatimukset tulevat mullistumaan uusien VR-perustaisten simulaattorien ansiosta.
Ammattimaisissa lentosimulaattoreissa ei tulla enää tarvitsemaan massiivisia ohjaamoita vaan yksinkertainen kehikko kelpaa.
Mielenkiintoista että VR-lasien kunkku on suomalainen VARJO.
Näinhän se pitäisi olla että ensiksi lentäminen opetellaan simulaattorilla ja sitten vastaa todellisuudessa.
Se on sekä paljon edullisempaa että voitetaan turvallisuudessa.
Suomessa talven aikana harrastelentäjät voiva ylläpitää lentotaitojaan. Konetyypeistä toiseen siirtyminen on jouhevaan kun sen voi opetella kunnollisella simulaatorilla.

VARJOn huippumalli maksaa 10 000 euroa, mutta siihen tarvitaan sitten mukaan tietokone, ohjelmisto ja ohjauslaitteita.
Toimii Microsoftin lentosimulaattorissa.
Hinnat ova sellaisia että lentokerhoilla olisi hyvin varaa näihin.

Oletko valmis? Vallankumous on täällä jo nyt!
Sueraavassa videossa on geek-puhetta, mutta älkää antako sen hämätä.

 
Ilmailun viehätyksen loppu. Kaikenlaiset simulaattorit. Lentämisen pitäisi edustaa vapautta. Simulaattorit edustavat vapauden vastakohtaa.
 
Meilläkin käytetty ”Mersu” oli tottumattomalle hankala laskeutu, koska laskutelineiden raideväli oli pieni. Ainakin Saksassa sattui laskussa onnettomuuksia, mutta miten oli Suomessa?
Kyllä niitä joitakin tapahtui, mutta käsittääkseni yhtään konetta ei niiden takia hylkyyn mennyt. G-6:ssa oli laskutelineessä suurempi pyörä, ja vähintään yhtä oleellinen oli pyörän camber-kulman (pystykallistuman) muutos. Pyörä oli paljon kohtisuorempaan kentän pintaa vasten, mikä vähensi oleellisesti kampeamista suuremman pyörän lisäksi. Noiden muutosten jälkeen pyörä ei luonnollisesti mahtunut siiven sisään niin kuin oli alunperin tarkoitettu, ja siipiin ilmeistyi sen vuoksi muotosuojat. G-2 kalustolla lensivät aluksi Lentolaivue 34:n eliittilentäjät. Myöhemmin G-6:lla lensivät kokemattomammatkin, mutta onneksi kone oli maaominaisuuksiltaan paljon helpompi.
 
Ilmailun viehätyksen loppu. Kaikenlaiset simulaattorit. Lentämisen pitäisi edustaa vapautta. Simulaattorit edustavat vapauden vastakohtaa.
Vaikea ymmärtää omalta kannalta. Itse en varmaan olisi koskaan aloittanut purjelentoharrastusta ilman simulaattoreita. Ja lähes kaikki nuoret hurjat matkalentäjät ovat kehittyneet harrastuksessan simulaattoreiden ansiosta. Jos nyt itse koskaan uskallan matkalentoa kokeilla, niin kyllä se on ihan sen asiota että olen VR-simulaattorilla saanut asiaa harjoiteltua. Joo, eihän sitä ennenkään ollut simulaattoreita, mutta oli sentään kentillä hakuporukkaa jos satuit menemään peltoon.

Harrasteilmailu on muuten aivan hirveissä kuolonkorinoissa tällä hetkellä. Ei ole lentäjiä, ja vielä vähemmän tekeviä kerhoaktiiveja.
 
Kulut on harrasteilmailussa melkoiset, laji kuin laji. Lentäjän medikaalin uusiminen kahden vuoden välein. Maksu lääkärille ja Trafi kuittaa myös omansa. Lähettää medikaalin postissa, 100 euroa, kiitos.

Koneessa on myös Trafin veroluonteisia maksuja, rekisterissä ylläpito jne. Ultrat ja experimentalit on halvempia huoltaa kuin tyypihyväksytyt, joihin et itse saa tehdä käytännössä mitään huoltoja.

Simulaattorit on hyviä, mutta ei ne korvaa perstuntumaa. Miltä tuntuu kun nouseva ilmavirta iskee koneen pohjaan, miten se vaikuttaa ohjaimiin. Yksikään laskeutuminen ei ole täysin samanlainen kuin vaikka tuhat edellistä. Olosuhteet ja ilman liike eivät koskaan ole stabiilit. Osa lentämisen haastetta ja hienoutta.

Lentäminen on simppeliä hommaa. Laskeutuminen on se haaste. Kun aletaan olla lähellä koneen maksimi sivutuulikomponenttia, siinä pilotti punnitaan.

Lentoonlähtö yleensä rutiinisuoritus, voimakas sivutuuli voi tähänkin tehdä omat haasteensa.
 

Pilotti tyrkkäsi koneen kiitotien lähelle jäälle, mahdollisesti ajatteli, että kunnossapito ei ole votkapäissään näköjään tänäänkään selvinnyt auraamaan:).

Edit: lentäjän puolustukseksi sanottava, että erittäin matalaa pilvisyyttä valokuvassa.
 
Back
Top