Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olettaisin, että moottorin lämmöt lähti nousuun, öljynpaine laskuun tai moottorin käynnissä oli jotain. Moottori kuitenkin kävi, lapa ei vielä jäänyt pystyyn ja tällöin valmisteltu pakkolasku on viisain ratkaisu.

Lapojen seisoessa alas tullaan varmuudella. Ja yleensä homma muuttuu tällöin selkeästi paineistetumpaan suuntaan lentäjän kannalta.
 
Ulkoillessa kiinnittyi taas ilmatorjintamiehen huomio hieman erikoiseen moottorin ääneen. No, ei se kuulo ihan väärässä ollut, RAF:n rahtibussi siellä painoi menemään.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240114_121707_Flightradar24.jpg
    Screenshot_20240114_121707_Flightradar24.jpg
    1,013 KB · Luettu: 67
Olettaisin, että moottorin lämmöt lähti nousuun, öljynpaine laskuun tai moottorin käynnissä oli jotain. Moottori kuitenkin kävi, lapa ei vielä jäänyt pystyyn ja tällöin valmisteltu pakkolasku on viisain ratkaisu.

Lapojen seisoessa alas tullaan varmuudella. Ja yleensä homma muuttuu tällöin selkeästi paineistetumpaan suuntaan lentäjän kannalta.
DA40:ssa on dieselmoottori, mikä syö Jet A-1:stä. Dieselmoottorin ja potkurin väliin tarvitaan alennusvaihde, koska alunperin autokäyttöön suunnitellun moottorin kierrosluku on muuten liian korkea potkurille. Lisäksi voimapakettissa on kytkin suojaamassa vaihdetta iskukuormilta.

Jos kytkin tai vaihde hajoaa, niin teho ei enää siirry potkurille vaikka moottori muuten kävisikin normaalisti. Lavat jäävät pyörimään tuulimyllynä mutta alas tullaan joka tapauksessa nopeasti. Perinteisissä lentomäntämoottoreissa vedon katkeaminen on käytännössä mahdotonta, koska potkuri on suoraan kampiakselilla. Tai voi se kampiakselikin tietysti katketa mutta sitten on muitakin ongelmia...

Jutun mukaan "koneessa havaittiin vika" mikä voi tarkoittaa melkeinpä mitä vain. Joku moottorin käyntihäiriö lienee tosiaan se yleisin syy tehdä pakkolasku.
 
DA40:ssa on dieselmoottori, mikä syö Jet A-1:stä. Dieselmoottorin ja potkurin väliin tarvitaan alennusvaihde, koska alunperin autokäyttöön suunnitellun moottorin kierrosluku on muuten liian korkea potkurille. Lisäksi voimapakettissa on kytkin suojaamassa vaihdetta iskukuormilta.

Jos kytkin tai vaihde hajoaa, niin teho ei enää siirry potkurille vaikka moottori muuten kävisikin normaalisti. Lavat jäävät pyörimään tuulimyllynä mutta alas tullaan joka tapauksessa nopeasti. Perinteisissä lentomäntämoottoreissa vedon katkeaminen on käytännössä mahdotonta, koska potkuri on suoraan kampiakselilla. Tai voi se kampiakselikin tietysti katketa mutta sitten on muitakin ongelmia...

Jutun mukaan "koneessa havaittiin vika" mikä voi tarkoittaa melkeinpä mitä vain. Joku moottorin käyntihäiriö lienee tosiaan se yleisin syy tehdä pakkolasku.
Mitä tarkoitat perinteisellä "lentomäntämoottorilla"? Kun mm. Mersuissa oli alennusvaihde. Jotakuinkin kaikissa oikeissa tehokoneissa oli alennusvaihteisto. Vai onko "perinteinen lentomäntämoottori" =Paskeri (PASka bokSERI) =ilmojen Briggs & Stratton=lentomoottorin irvikuva. Juu, on vuosien saatossa patoutunut kuorma-autollinen hatutusta, kun jotkut tahot mainostavat noita surkeita tekeleitä "nykyaikaisia lentomoottoreina", vaikka lähemmässä tarkastelussa paljastuu tavattoman alkeellinen tekniikka ja rakenne. Nuo bokserithan tulivat 1930-luvulla markkinoille halvimmalla hinnalla vs. laatumoottorit kuten Cirrus, Gipsy ja Hirth.
 
Tuosta alennusvaihteisto sta vielä sen verran, että jos yleisilmailussa halutaan leikata melua, niin tehokkain tapa on alentaa potkurin melua ja sitä vähennetään pyörimisnopeutta alentamalla. Naca teki muistaakseni 1947 kokeen, jossa 185 hv pienkoneeseen asennettiin hitaasti pyörivä 5-lapainen potkuri ja moottoreihin äänenvaimentimet. Tuloksena kone, jonka melu oli muistaakseni 100 m korkeudella yli lentäessä lähes äänetön. Melu laski luokkaa 20-30 dB.

Muokkaus: Nacan raportti 926 "SOUND-LEVEL MEASUREMENTS OF A LIGHT AIRPLANE MODIFIED TO REDUCE NOISE REACHING THE Ground".
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat perinteisellä "lentomäntämoottorilla"? Kun mm. Mersuissa oli alennusvaihde. Jotakuinkin kaikissa oikeissa tehokoneissa oli alennusvaihteisto. Vai onko "perinteinen lentomäntämoottori" =Paskeri (PASka bokSERI) =ilmojen Briggs & Stratton=lentomoottorin irvikuva. Juu, on vuosien saatossa patoutunut kuorma-autollinen hatutusta, kun jotkut tahot mainostavat noita surkeita tekeleitä "nykyaikaisia lentomoottoreina", vaikka lähemmässä tarkastelussa paljastuu tavattoman alkeellinen tekniikka ja rakenne. Nuo bokserithan tulivat 1930-luvulla markkinoille halvimmalla hinnalla vs. laatumoottorit kuten Cirrus, Gipsy ja Hirth.
Puheena oli DA40 ja pakkolaskuun päättynyt koulutuslento. Lentokoulujen vanhemmassa kalustossa valtaosassa lienee edelleen joku Continental tai Lycoming, mitkä edustavat hyvin perinteistä 1920-luvun tekniikkaa. Uudemmassa kalustossa saattaa olla AE300 tai vastaavaa ja ainakin ultrapuolella on paljon Rotaxia. Oikeista markkinaosuuksista en tiedä mitään, viisaammat voivat korjata.

Vanhimmat Rotaxit ovat 1980-luvun tekniikkaa eli eivät ihan uutta nekään mutta kuitenkin 60 vuotta tuoreepaa suunnittelua kuin nuo perinteiset. Ei nekään ihan paskoja voi olla, jos niillä on kohta 100 vuotta lennetty. Alennusvaihde, jota ei ole, ei voi hajota eikä se paina mitään. Alennusvaihteissa on tietysti myös omat hyvät puolensa, ei niitä muuten olisi kehitetty!
 
Alennusvaihteistovauriot ovat äärimmäisen harvinaisia. Ainakin silloin, kun ne on tehty oikein eli kunnon hammaspyörävaihteistona, ei millään hihnoilla. Ja hyödyt ovat aivan valtavat.
 
Ilmailulehden numerossa 70(2007) on juttu "Ilmailu tapasi pakkolaskun tehneen lentäjän: veto loppui 1600 jalassa". Pakkolaskun tehnyt kone oli Polyteknikkojen Ilmailukerhon Diamond DA40 TDI. Henkilövahingoilta vältyttiin ja konekin saatiin ongittua ylös merestä Helsinkin edustalla. Motti lähti valmistajalle tarkempiin tutkimuksiin. Ilmailuala on melko konservatiivinen enkä yhtään ihmettele miksi...
 
Mikähän tuo on?
 

Liitteet

  • Screenshot_20240127_194637_Flightradar24.jpg
    Screenshot_20240127_194637_Flightradar24.jpg
    1.2 MB · Luettu: 42
  • Screenshot_20240127_195111_Flightradar24.jpg
    Screenshot_20240127_195111_Flightradar24.jpg
    1.6 MB · Luettu: 42
Joku saudirinssi / -rinsessa lähti kotimatkalle.

Screenshot_20240214_214816_Flightradar24.jpg
 
Back
Top