Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Joku erikoista ääntä pìtävä "ihme viheltäjä" paineli äsken laskussa kohti Seutulaa. Flightradarissa ei näy mitään. Ei myöskään adsbexchangessa.
 
Olitko pitkälläkin kentästä, näkyikö silmällä mitään?
Linnuntietä joku 15 km. Mutta olin sisällä ja pilvetkin niin alhaalla ettei olisi varmaan ulkonakaan näkynyt.
 
Liikesuihkarit pitää välillä jos jonkinlaista vihellystä mennessään ja tullessaan, mutta tavallisesti ne kyllä näkyy noilla seurantasivuilla..
Jep, ne kyllä erottuu vihellyksellään isoista koneista. Ja korona-aikana ja sen jälkeen niiden pikkujettien määrä on mielestäni kasvanut todella paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuuko muistakin, että lentokoneet putoaa aika tavallisesti lattakierteessä, ja lopuksi mahalleen alas? Tietenkin pellolle tullessa ei ole puita tms. tuhoamassa konetta, mutta on noita ollut useampikin siisti mahalleen maahanporautunut Ukrainan sodan aikana. Mielestäni kone voisi tulla tonttiin ilman ohjausta todennäköisemmin ihan missä asennossa tahansa.

Ihmettelin myös miten kone on pysynyt noin kasassa. Ensiksi pysynyt kasassa ohjuksesta ja vielä päälle kilometrien pudotuksesta.
 
On paljon tapauksia jossa syöksykierrettä ei pystytä oikaisemaan kun samalla on kyydissä kolmas henkilö.
Kolmannen henkilön paino ja asema vaikuttaa sivuperäsimen tehokkuutteen, joka on tärkeää syöksykierteen oikaisemisessa.

Oregonissa sattu kahden henkilön vaatinut lentoturma opetustilanteessa.
Koneessa on ollut 20-vuotias oppilas Barret ja 22 vuotias (mies)opettaja Michele ja vielä matkustajana nuori nainen joka selvisi uskomatonta kyllä hengissä.
Opettaja ei ole voinut olla kovinkaan kokenut.
Piper Seminole PA-44 on kaksimoottorinen neljän hengen(1+3) kone vuodelta 1981. Mielenkiintoista että 22-vuotias Michele opettaa kaksimoottorilentämistä. Sen oikaiseminen syösykierteestä ei välttämättä ole helppoa. Kyseessä oli vielä yli 50 vuotta vanha kone.
Lentokoululla on 13 Piper Seminolea.
Siellä näkyy olevan suomalainen pääkouluttuja.

Harvinainen video jossa näkyy loukkaantuneet lentäjä ja matkustaja. 68-vuotias kokenut lentäjä kuoli aika nopeasti sairaalassa.
Ainakin olisi voinut siirtää lentäjän kauemmaksi siltä varalta että kone olisi mahdollisesti syttynyt palamaan.
Matkustajan piti ostaa wanha ERCO Ercoupe 415-C -kone. Se on kaksipaikkainen ”mopo”.
 
Mitä sanoisitte moottorista jolla on:
1) turbiinin keveys ja pienuus,
2) hyötysuhde jopa 60%,
3) väitetään jopa 100 000 tunnin purkuhuoltoväliä, joka todennäköisesti saavutetaan ainoastaan vedyllä,
4) yksinkertainen rakenne,
5) monipolttoainetoimivuus mukaanlukien vety.

Onko tämä liian hyvää ollakseen totta?
Kysymyshän olisi moottorista joka käytännössä tekisi vallankumouksen ilmailussa.
Toimiva prototyyppi on jo tehty.
Harrasteilmailussa käytännössä siirryttäisiin potkuriturbiinien teholuokkaan pienemmällä kulutuksella ja minimihuollolla.

Astron moottorissa on turbiinin luokkaa oleva kierrosluku, joten siihen tarvitaan alennusvaihde kuten turbofan- ja potkuriturbiinimoottoreissakin.

 
On paljon tapauksia jossa syöksykierrettä ei pystytä oikaisemaan kun samalla on kyydissä kolmas henkilö.
Kolmannen henkilön paino ja asema vaikuttaa sivuperäsimen tehokkuutteen, joka on tärkeää syöksykierteen oikaisemisessa.

Oregonissa sattu kahden henkilön vaatinut lentoturma opetustilanteessa.
Koneessa on ollut 20-vuotias oppilas Barret ja 22 vuotias (mies)opettaja Michele ja vielä matkustajana nuori nainen joka selvisi uskomatonta kyllä hengissä.
Opettaja ei ole voinut olla kovinkaan kokenut.
Piper Seminole PA-44 on kaksimoottorinen neljän hengen(1+3) kone vuodelta 1981. Mielenkiintoista että 22-vuotias Michele opettaa kaksimoottorilentämistä. Sen oikaiseminen syösykierteestä ei välttämättä ole helppoa. Kyseessä oli vielä yli 50 vuotta vanha kone.
Lentokoululla on 13 Piper Seminolea.
Siellä näkyy olevan suomalainen pääkouluttuja.

Harvinainen video jossa näkyy loukkaantuneet lentäjä ja matkustaja. 68-vuotias kokenut lentäjä kuoli aika nopeasti sairaalassa.
Ainakin olisi voinut siirtää lentäjän kauemmaksi siltä varalta että kone olisi mahdollisesti syttynyt palamaan.
Matkustajan piti ostaa wanha ERCO Ercoupe 415-C -kone. Se on kaksipaikkainen ”mopo”.
Näille apinoille ei varmaan tullut mieleen soittaa edes hätänumeroon. Siinä vaan pällistelevät.
 
DeltaHawk DHK180 moottorin tuotanto lähenee. Moottorille luvataan alustavasti 24 kk tai 2000 tunnin takuuta. Takuu laajenee 36 kk tai 2400 tuntiin jos käyttäjä toimittaa moottorin ja öljyn valvontatiedot valmistajalle. Tälläiset takuulukemat lupaavat hyvää. Ne tarkoittavat myös että TBO:n täytyy ainakin nämä lukemat.
Austro Engine A330 180hp 2,0 l koneen purkuhuolto maksaa noin 25 000 euroa.
Huomattavasti yksinkertaisempana koneena DHK180:n purkuhuolto oleellisesti edullisempi ja nopeampi.

”Additional endurance testing and flight evaluations in multiple aircraft are underway while preparing for production and commercial sales. Production parts are also beginning to enter the supply chain process. In addition, DeltaHawk has just announced its factory warranty program – which will cover 24 months or 2,000 hours, whichever comes first. The new warranty can also be extended to 36 months or 2,400 hours if an operator agrees to provide timely engine monitoring data and oil analysis – an industry-leading option.”
Mikä on sitten moottorin hinta?
These packages will include the engine and mount, plus heat exchangers, pumps, filters, and all necessary hardware, plus, in most cases, even a propeller, all factory tested as a complete package and ready for installation. The price will vary by model, but we are targeting $100,000 – $110,000 for the complete package (subject to change).

DHK180 -moottorin teho riittää hyvin useimpiin nelipaikkaisiin koneisiin. Seuraava askel on se että moottoriin lisätään lisätään sylintereitä (V6, V8, V10, V12)
DHk180 -moottori on tilavuudeltaa 3.3 litraa. Näinkin suuri 4-kone on mahdollinen koska maksimikierrosluku on 2700 r/min.

Kulutuslukemat
7.3 gal/hr (27.6 L/hr)at 135 HP Economy Cruise 10.8 gal/hr (40.9 L/hr) at 180 hp
Vertailun vuoksi Austro Engine A330 180hp kuluttaa economy:ssa 21 L/hr kerosiinia/dieseliä Ja maksimiteholla 39 litraa.
Samassa koneessa Lycoming IO-360 M1-A AVGAS kuluttaa 31 L/hr bensaa economylla.
AE 330 painaa 186 kg:tä ja
DHK180 painaa 168 kg:tä.
Moottorilla on päästy 17 500 jalan korkeuteen. Vertailun vuoksi Austro Engine saavuttaa 16 400 jalan korkeuden.
DHK180:ssa on vakiona sekä turbo- että mekaaninen ahdin kuten myös välijäähdytin.
DHK180 suorituskyky ohuessa ilmassa on oleellisesti parempi kuin AE330:n.


Hyvä animaatio DeltaHawk -moottorin toiminnasta!👍


DeltaHawk voittaa luotettavuudessa ja käyttökuluissa sekä suorituskyvyssä AE330!
DHK180 on jo testattu Cirrus 22 koneessa. Siinä olisikin kova kilpailija koulukoneissa Diamond 40NG:lle!
 
Viimeksi muokattu:
Amerikassa harkitaan muutta LSA(Suomessa ultrakevyt) luokan painorajoja 1320 paunasta(600 kg) 3000 paunaan!
Säännöstön reformointia kutsutaan lyhenteellä MOSAIC eli Modernization of Special Airworthiness Certification.
Uuten LSA-normiin tulisi myös sakkausnopeuden yläraja.

Jos näin kävisi niin Suomessakin, UPL-lupakirjalla voisi lentää useimpia nelipaikkaisia koneita kuten Cessna 172.
Voi olla kuitenkin että siinä tapauksessa myös UPL-lupakirjan vaatimuksia muutettaisiin, kuka tietää.
 
Tämä on sitten kaikkien pakko katsoa!
Paras
ilmailuvideo mitä olen nähnyt.

Ensimmäisessä 43 min Mike Patey kertoo mehevimpiä turvallisuuten liittyviä esimerkkejä.

Tämän jälkeen Juan Brown aka Blancolirio ja Mike Patey vastaavat yleisön kysymyksiin.

Juan Brownin mielestä PPL-pilotin pitäisi vuodessa lentää vähintään 100 tuntia ja lukea myös teoriaa.
Tosiasia on myös se että ensimmäiset 300 lentotuntia ovat ns killing zone.

Amerikassa on se ongelma että lennonopettajat ovat kokemattomia, koska piloteille on niin kova kysyntä.
Lennonopettajan valinnassa kannattaa olla tarkkana.
Juontaja sanoo että hän käyttänyt pitkään apulentäjää(safety pilot).
Jos ajatellaan esimerkiksi Cessna 172 ja Diamond Da40 lentotuntihintoja niin ei siinä pitäisi enää tuntua lennonopettajan kustannus niin paljoa ettei niitä tunteja voisi ottaa PPL- luvan jälkeenkin.

 
Back
Top