DA40:ssa on dieselmoottori, mikä syö Jet A-1:stä. Dieselmoottorin ja potkurin väliin tarvitaan alennusvaihde, koska alunperin autokäyttöön suunnitellun moottorin kierrosluku on muuten liian korkea potkurille. Lisäksi voimapakettissa on kytkin suojaamassa vaihdetta iskukuormilta.
Jos kytkin tai vaihde hajoaa, niin teho ei enää siirry potkurille vaikka moottori muuten kävisikin normaalisti. Lavat jäävät pyörimään tuulimyllynä mutta alas tullaan joka tapauksessa nopeasti. Perinteisissä lentomäntämoottoreissa vedon katkeaminen on käytännössä mahdotonta, koska potkuri on suoraan kampiakselilla. Tai voi se kampiakselikin tietysti katketa mutta sitten on muitakin ongelmia...
Jutun mukaan "koneessa havaittiin vika" mikä voi tarkoittaa melkeinpä mitä vain. Joku moottorin käyntihäiriö lienee tosiaan se yleisin syy tehdä pakkolasku.