Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuosta tuli mieleen tuo Sysmän lääkäripariskunnan tapaus, jossa harkintakyky on ollut riittämätön. Jos tuossa Ruotsin tapauksessa ei teknistä vikaa havaita, niin selkeästi pilotin harkintakyvyn piikkiin menee.

Ps. poliisilta on lehdistön ihan turha kysyä mitään tapahtuneesta, he eivät tiedä yhtään sen enempää kuin "maakrapu", asiantunteva ilmailuun perehtynyt onnettomuus tutkintalautakunta osaa aikanaan kertoa mitä on tapahtunut oikeasti.
 
Viimeksi muokattu:
maxresdefault.jpg

Kuvassa näkyy CTSW:n ohjaajan pään edessä koneen rakenteisiin kuuluva palkki..
''Päänlyöntipalkki'', jos vyöt löysällä , pitkä ohjaaja ja istuin vielä säädetty eteen, takuulla kovassa pakkolaskussa nuppi kolahtaa:confused:

CTSW on mahdollista kuormata tuon mittaiselle kiitotielle ''aika'' hyvään painoon. 110 l bensaa + voi olla 200 kg yhteensä ohjaajan ja matkustajan paino. Jos ei satu mitään riisitautisia ilmailijat olemaan.
Monesti noissa on vielä potkuri matkakulmille säädetty ja se huonontaa kiihtyvyyttä lentoonlähdössä.
En yrittäisi noilla spekseillä lentoonlähtöä CTSW:llä noin lyhyeltä kiitotieltä.
 
http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005201189.html
Tämäkään ei ehkä ihan yleisilmailua, vaan yleistä ilmailusta.
AN-225 herätellään henkiin.
Huikean kokoinen laitos. Mielessäni on useasti käynyt, että millainen homma olisi länsitekniikkaan upgrade tällaisessa koneessa, mopot uusiksi, ohjaamo uusiksi, lastaustekniika sähköt uusiksi... huikea peli jo tuollaisena, mutta olisiko tuolle duunia jos sen saisi päivitettyä nykypäivään ja edullisemmaksi lentää????

Nyt Lotarev D-18T on "vain" 229,5 kN ja löpö maistuu huikeaa naulaa/kN haamurajaa kannattavuudesta ja jos verrataan tämänkään huipputurbiiniin GE90, jossa on 10 stagea ja tönää 360-510 kN setistä riippuen, kulutus karkeasti puolet Lotarevistä ja huoltojaksot 4 kertaiset ja painoa vajaa puolet venäläispannusta.... 250 tonnin kantavuutta saisi pelkillä pannunvaihdoilla vietyä aiemman 4500 km.n sijan 7900 km.... tulisi kilpailukykyisemmäksi...
 
Viimeksi muokattu:
Epäiletkö Suuren Johtajan lentotaitoa ? Kimmo pystyisi varmasti ihan kylmiltään vetämään tällä MiG-29:llä sellaisen hävittäjäsoolon, että oksat pois. ;)

Katso liite: 14515
Hahaha.. Suuri Johtaja osaa puhua radioon ja lentää, äärimmäistä lahjakkuutta.:p
Hukkapätkä oli jännityksestä jäykkänä, vaikka ei muuta tehnyt kuin piti toista kättä ohjelmilla.:D
 
Nyt Lotarev D-18T on "vain" 229,5 kN ja löpö maistuu huikeaa naulaa/kN haamurajaa kannattavuudesta ja jos verrataan tämänkään huipputurbiiniin GE90, jossa on 10 stagea ja tönää 360-510 kN setistä riippuen, kulutus karkeasti puolet Lotarevistä ja huoltojaksot 4 kertaiset ja painoa vajaa puolet venäläispannusta.... 250 tonnin kantavuutta saisi pelkillä pannunvaihdoilla vietyä aiemman 4500 km.n sijan 7900 km.... tulisi kilpailukykyisemmäksi...
GE-90-21.gif

Totta turiset. 4*GE 90 tuuppaa jo enemmän kuin 6* Loratev D-18T.o_O
Mikä valtava ero polttoaineen kulutuksessa, huolloissa ja taloudellisuudessa.

On siinä niin valtava massa, ettei näy navakkakaan tuuli heiluttelevan.
Tuli kuitenkin finaalia tuulikorjauskulmalla, (nokka pyrkii kääntymään tuuleen) samat aerodynamiikan lait pätevät An-225:ssä kuin pienemmissäkin koneissa.
 
GE-90-21.gif

Totta turiset. 4*GE 90 tuuppaa jo enemmän kuin 6* Loratev D-18T.o_O
Mikä valtava ero polttoaineen kulutuksessa, huolloissa ja taloudellisuudessa.

On siinä niin valtava massa, ettei näy navakkakaan tuuli heiluttelevan.
Tuli kuitenkin finaalia tuulikorjauskulmalla, (nokka pyrkii kääntymään tuuleen) samat aerodynamiikan lait pätevät An-225:ssä kuin pienemmissäkin koneissa.

Juu, tuo GE90 on kyllä erittäin kehittynyt mopo. 10 stagea ahtosuhteessa ja valtava ohivirtaus. Joka kerta nuo suihkumoottorin ovat sellaisia "hukkaputkia" mutta tällä moottorilla olisi upeat ominaisuudet. Ja ovat keveitä, turbiinin siivikot vaihdettavissa yksitellen. Suihkuputket inconelia.
6 kpl noita ja starttimatkat lyhenisi merkittävästi, tosin siipien tuesta ja rungon yhtymäkohta siipiin vaatii vahvistuksia.
Polttoaineen säästö olisi valtava myös.
Kyllä isokin kone tosiaan tuulen tuntee, tuppaa kääntymään tuuleen väkisin.
 
Ja tuo lasiohjaamokone, muistelen lukeneeni jostain, että 747 ohjaamo upgrade konventionaalisen "putkiohjaamon" tilalle lasiohjaamo ja painoa säästyi 1,1 tonnia... en tosin enään löytänyt sitä juttua mistään.....
 
http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005201189.html
Tämäkään ei ehkä ihan yleisilmailua, vaan yleistä ilmailusta.
AN-225 herätellään henkiin.
Huikean kokoinen laitos. Mielessäni on useasti käynyt, että millainen homma olisi länsitekniikkaan upgrade tällaisessa koneessa, mopot uusiksi, ohjaamo uusiksi, lastaustekniika sähköt uusiksi... huikea peli jo tuollaisena, mutta olisiko tuolle duunia jos sen saisi päivitettyä nykypäivään ja edullisemmaksi lentää????

Nyt Lotarev D-18T on "vain" 229,5 kN ja löpö maistuu huikeaa naulaa/kN haamurajaa kannattavuudesta ja jos verrataan tämänkään huipputurbiiniin GE90, jossa on 10 stagea ja tönää 360-510 kN setistä riippuen, kulutus karkeasti puolet Lotarevistä ja huoltojaksot 4 kertaiset ja painoa vajaa puolet venäläispannusta.... 250 tonnin kantavuutta saisi pelkillä pannunvaihdoilla vietyä aiemman 4500 km.n sijan 7900 km.... tulisi kilpailukykyisemmäksi...

Valmistaja kertoo D-18T:lle työntövoimaksi matkalennossa 0.75M 11000 metrissä noin 5000 kgf ja ominaiskulutukseksi 0.546 kg/kgf/h.

http://ivchenko-progress.com/?portfolio=d18t&lang=en (Performance-valinnan alla) ja esitteessä samat hieman yksityiskohtaisemmin http://ivchenko-progress.com/wp-content/uploads/pdf/d18s34.pdf

GE90:stä 1990-luvulla tehty melko perusteellinen esitys ilmoittaa Boeing 777:ään asennetulle GE90:lle matkanopeudeksi 0,85M 10700 metrissä, työntövoimaksi noin 7000 kgf (69,200 kN) ja ominaiskulutukseksi 15,600 mg/N/s, josta (0,0000156*9.8*3600) = 0,550 kg/kgf/h, joka aika tarkkaan sama kuin D-18T:llä. Tiedot lähteen sivulla 4 olevasta taulukosta.

https://web.stanford.edu/~cantwell/AA283_Course_Material/GE90_Engine_Data.pdf
 
Valmistaja kertoo D-18T:lle työntövoimaksi matkalennossa 0.75M 11000 metrissä noin 5000 kgf ja ominaiskulutukseksi 0.546 kg/kgf/h.

http://ivchenko-progress.com/?portfolio=d18t&lang=en (Performance-valinnan alla) ja esitteessä samat hieman yksityiskohtaisemmin http://ivchenko-progress.com/wp-content/uploads/pdf/d18s34.pdf

GE90:stä 1990-luvulla tehty melko perusteellinen esitys ilmoittaa Boeing 777:ään asennetulle GE90:lle matkanopeudeksi 0,85M 10700 metrissä, työntövoimaksi noin 7000 kgf (69,200 kN) ja ominaiskulutukseksi 15,600 mg/N/s, josta (0,0000156*9.8*3600) = 0,550 kg/kgf/h, joka aika tarkkaan sama kuin D-18T:llä. Tiedot lähteen sivulla 4 olevasta taulukosta.

https://web.stanford.edu/~cantwell/AA283_Course_Material/GE90_Engine_Data.pdf

Hyviä tietoja löysit.
On veikeitä nuo valmistajat, kun ilmoittavat tietoja (tietysti tuotteen parhaaksi ja mainosmielessä fiksusti) eri korkeuksissa ja oloissa.
Tietysti suihkuturbiinin tiedot kannattaa ilmoittaa sinne optimikorkeuteen.
Maahan pinnassa tehot ja kulutukset on kaikilla turbiinilla hurjan suuria.. :)
Millainen liene tuon D-18T.n siivikoiden vaihto, voikohan vaihtaa yksittäisiä siipiä?
GE90 on todella useaa eri tehoversiota, vaikuttanee peruskorjausjakson pituuteen, jos on kiristetty tehoasetus kovimmilleen.
 
Minulla olisi kysymys pääkaupunkiseutulaisille foorumisteille. Suomi 100 -tiimi julkaisi videon, jossa lentävät helikopterilla Kaivopuiston tulevan näytöksen esityslinjan.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1631896923506568&id=1116912888338310

Ja tässä on lentonäytösorganisaation julkaisema kartta.

kartta.webp

Eli osaatteko / pystyttekö tuon videon ja kyseisen kartan perusteella hahmottamaan parhaan mahdollisen paikan näytöksen katsomiselle ja valokuvaamiselle ? Itse olisin näillä näkymin tulossa (säävarauksella) sinne isolle kirkolle tuolloin 9.6. niin olisi mukava saada jo ennakkoon tiedustelutietoja maaston paremmin tuntevilta.
 
@tulikomento toi eteläisin kärki Kaivopuisto tekstin alla on korkeampi kohta, että siitä pitäisi nähdä joka suuntaan ja ei tule esteitä eteen. Tietty epäviralliset kartselupaikat on yleensä parhaat ja ei oo niin tungosta. Hernesaaren kärkikin voi olla jees jos kelpaa sivusta-asema ja noihin saariinkin varmaan pääsee näytöksenaikana
 
@tulikomento toi eteläisin kärki Kaivopuisto tekstin alla on korkeampi kohta, että siitä pitäisi nähdä joka suuntaan ja ei tule esteitä eteen. Tietty epäviralliset kartselupaikat on yleensä parhaat ja ei oo niin tungosta. Hernesaaren kärkikin voi olla jees jos kelpaa sivusta-asema ja noihin saariinkin varmaan pääsee näytöksenaikana

Joo, kartasta päättelin että Hernesaari saattaisi olla hyvä passipaikka. Valokuvaamisesta ei tule mitään jos ympärillä pyörii tuhansia ihmisiä. Tuonnehan järkkärit odottavat jopa 100 000 kävijää kun kyse on ilmaistilaisuudesta. Tuossa kartassa ei mainita mitään, että Hernesaari olisi mitään "no go" -aluetta. Tuolla keskellä Kaivopuistoa voi tulla kyllä turhan ahtaat paikat.
 
Joo, kartasta päättelin että Hernesaari saattaisi olla hyvä passipaikka. Valokuvaamisesta ei tule mitään jos ympärillä pyörii tuhansia ihmisiä. Tuonnehan järkkärit odottavat jopa 100 000 kävijää kun kyse on ilmaistilaisuudesta. Tuossa kartassa ei mainita mitään, että Hernesaari olisi mitään "no go" -aluetta. Tuolla keskellä Kaivopuistoa voi tulla kyllä turhan ahtaat paikat.
Minun mielestä tuon kuvaaminen kattavasti yhdestä paikkaa tulee vaikeaksi... veneellä kohti mannerta kuvaten? Kun väkeä tulee paljon, niin mahdotonta saada hyvin kuvattua tuo. Entäs, jos vuokraa henkilönostimen ja haalaa sen paikalle? Tuohon, eteläisen puistotien päähän??? Siitä sitten kuvaus? Tosin maaltapäin katsellen aurinko on etelässä noin klo. 12.30 ja se voi haitata kuvaamista, mutta veneestä maallepäin kuvaten, niin aurinko olisi "selän takana" ?
 
Minun mielestä tuon kuvaaminen kattavasti yhdestä paikkaa tulee vaikeaksi... veneellä kohti mannerta kuvaten? Kun väkeä tulee paljon, niin mahdotonta saada hyvin kuvattua tuo. Entäs, jos vuokraa henkilönostimen ja haalaa sen paikalle? Tuohon, eteläisen puistotien päähän??? Siitä sitten kuvaus? Tosin maaltapäin katsellen aurinko on etelässä noin klo. 12.30 ja se voi haitata kuvaamista, mutta veneestä maallepäin kuvaten, niin aurinko olisi "selän takana" ?

En nyt tarkoittanut mitään ammattitason kuvaamista vaan ihan vain omaksi huvikseni fotojen räpsimistä digijärkkärilläni. Ohjelman mukaan näytös alkaa klo 17 ja päättyy klo 21. Veikkaan että suihkukoneet eivät ainakaan ole heti kärkipäässä esiintymässä. En sitten tiedä mitenkä ilta-aurinko sattuu paistamaan. Vastavaloon on ikävä kuvailla. Tuota Hernesaaren kärkeä ajattelin ensisijaisesti. Paukkisin paikalle jo hyvissä ajoin varaamaan hyvät paikat iltaa varten.

Mutta kuten totesin, säävarauksella. Jos ennuste näyttää armotonta sadepäivää, niin jätän keikan väliin.
 
Back
Top