Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hernesaari voi olla vähän turhan kaukana näytöslinjan keskipisteestä ollakseen optimaalinen paikka jos ihan tosissaan haluaa kuvata. Parhaita paikkoja ovat varmasti Kaivopuiston rannat ja kalliot, mutta sitten pitää olla ajoissa ettei jää massan taakse. Erikoisempia vaihtoehtoja tarjoavat Suomenlinna ja linjan päissä ehkä jopa Lonna tai Pihlajasaari. Veikkaan, että osa koneista voi lentää oikein mukavasti kohdalta, mutta epävarmuuksia on tässä vaiheessa paljon.
 
Hernesaari voi olla vähän turhan kaukana näytöslinjan keskipisteestä ollakseen optimaalinen paikka jos ihan tosissaan haluaa kuvata. Parhaita paikkoja ovat varmasti Kaivopuiston rannat ja kalliot, mutta sitten pitää olla ajoissa ettei jää massan taakse. Erikoisempia vaihtoehtoja tarjoavat Suomenlinna ja linjan päissä ehkä jopa Lonna tai Pihlajasaari. Veikkaan, että osa koneista voi lentää oikein mukavasti kohdalta, mutta epävarmuuksia on tässä vaiheessa paljon.

Joo, vähän sivuun se jää esityslinjasta. Googlen kuvahaun perusteella Ehrenströmintie näyttäisi tältä ihan siinä Kaivopuiston rannassa. Tuo voisi varmaan olla yksi vaihtoehto ja kartan perusteella lähempänä linjaa. Väkeä varmasti alkaa pakkautua paikan päälle Kaivopuistoon jo alkuiltapäivästä, joten joka tapauksessa meikäläisen pitää olla hyvissä ajoin paikalla, jos siis olen menossa.

ehrenströmintie.webp

EDIT: Juttua mm. sään vaikutuksesta. Tietysti aika itsestäänselvyyksiä nämä ovat.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ka..._suuren_ilmailutapahtuman_helsingin_edustalle
 
Viimeksi muokattu:
Mukavan tunnelmallinen pätkä, jossa entistä USAF:n pilottia lennätetään T-33:lla. Lentävät myös kahden koneen osastona.


Minusta tässä tiivistyy jotenkin mainiosti se, mikä tekee vanhoista sotilassuihkukoneista niin hienoja lentolaitteita.
 
Lääkärihelikopterien lentäjät varoittavat kuvauslennokkien aiheuttamista vaaratilanteista. Helikopterilentäjät näkevät työssään yhä useammin kevyitä kuvauslennokkeja, jotka voivat osaamattomissa käsissä saada aikaan onnettomuuden, toteaa lääkärikopteritoiminnasta vastaava Finnhems.

Sen mukaan lennokit ovat nykyisin suurin turvallisuusuhka sekä helikopterien miehistölle että potilaille.


Tuorein vaaratilanne sattui Finnhemsin mukaan Pirkkalassa eilen, kun lääkärihelikopteri kohtasi yllättäen lennokin yli 400 metrin korkeudella.




- Tapaus ei ole ainoa laatuaan. Vastaavia on viime aikoina raportoitu muuallakin Suomessa, ja trendi on nouseva myös Euroopassa, sanoo lentotoiminnan asiantuntija Tuomas Suominen Finnhemsistä.

Sunnuntain tilanteessa lennokki oli arviolta 50 metrin päässä helikopterista, Finnhems kertoo.


Lääkärikopterit laskeutuvat lentokenttien tukikohtien lisäksi hyvin erilaisissa paikoissa ja tilanteissa olevien potilaiden luokse.


- Varomaton drone-lennättäjä vaarantaa miehistön turvallisuuden, mutta samalla myös kriittisesti loukkaantuneen tai vammautuneen potilaan avun saamisen, muistuttaa lentotoiminnan johtaja Jouni Romppanen Skärgårdshavets Helikoptertjänstistä, joka vastaa lentopalvelusta Finnhemsin eteläisellä alueella.


Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on julkaissut ohjeet lennokkien lennättämisestä.

https://www.trafi.fi/ilmailu/miehittamaton_ilmailu


Rovaniemellä lääkärihelikopterin lentäjiä kasvoihin laservalolla osoittanutta miestä epäillään pahoinpitelyistä


http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...tta-miesta-epaillaan-pahoinpitelyista/760588/
 
Lääkärihelikopterien lentäjät varoittavat kuvauslennokkien aiheuttamista vaaratilanteista. Helikopterilentäjät näkevät työssään yhä useammin kevyitä kuvauslennokkeja, jotka voivat osaamattomissa käsissä saada aikaan onnettomuuden, toteaa lääkärikopteritoiminnasta vastaava Finnhems.

Sen mukaan lennokit ovat nykyisin suurin turvallisuusuhka sekä helikopterien miehistölle että potilaille.


Tuorein vaaratilanne sattui Finnhemsin mukaan Pirkkalassa eilen, kun lääkärihelikopteri kohtasi yllättäen lennokin yli 400 metrin korkeudella.




- Tapaus ei ole ainoa laatuaan. Vastaavia on viime aikoina raportoitu muuallakin Suomessa, ja trendi on nouseva myös Euroopassa, sanoo lentotoiminnan asiantuntija Tuomas Suominen Finnhemsistä.


Sunnuntain tilanteessa lennokki oli arviolta 50 metrin päässä helikopterista, Finnhems kertoo.


Lääkärikopterit laskeutuvat lentokenttien tukikohtien lisäksi hyvin erilaisissa paikoissa ja tilanteissa olevien potilaiden luokse.


- Varomaton drone-lennättäjä vaarantaa miehistön turvallisuuden, mutta samalla myös kriittisesti loukkaantuneen tai vammautuneen potilaan avun saamisen, muistuttaa lentotoiminnan johtaja Jouni Romppanen Skärgårdshavets Helikoptertjänstistä, joka vastaa lentopalvelusta Finnhemsin eteläisellä alueella.


Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on julkaissut ohjeet lennokkien lennättämisestä.

https://www.trafi.fi/ilmailu/miehittamaton_ilmailu


Rovaniemellä lääkärihelikopterin lentäjiä kasvoihin laservalolla osoittanutta miestä epäillään pahoinpitelyistä


http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...tta-miesta-epaillaan-pahoinpitelyista/760588/
Kopterilla voi olla reilustikin yli 200 km/h vauhtia ja jos sattuu huonosti niin drone on tuulilasin läpi sylissä tai moottorin ilmanotossa.

Niille pitäisi säätää maksimilentokorkeus, max 150 m niin riskit olisivat jo pienemmät.

Lisäksi strobo (vilkkuva valo) dronessa kohentasi havaittavuutta olennaisesti.

Toisaalta jos lennättäjä on ääliö, siltä ei suojaa kyllä mikään.:confused:
 
Tämä helvetin sairasta touhua ja on kyllä aivan käsittämätöntä.. mitä liikkuu tuollaisten kusimuumioiden päässä jotka sohii laserosoittimilla noita lentäjiä?!? Pikkuveli kertoi kun lensi aikanaan Estonian Airilla että Tallinnan lentokentän läheisyydessä oli jotkut idiootit sohimassa useammankin kerran noilla laserpointtereilla - ja itse asiassa muistelisin että sen pilottikaveri sai kerran sellasesta silmäänsäkin..

..ei vaan riitä ymmärrys tuollaiseen ja anteeksi ranskani mutta ketuttaa tollanen touhu!

Rovaniemellä lääkärihelikopterin lentäjiä kasvoihin laservalolla osoittanutta miestä epäillään pahoinpitelyistä

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...tta-miesta-epaillaan-pahoinpitelyista/760588/
 
Tietty jos tuohon omaan pihapiiriin sattuisi lelukopteri ilman lupia pörräämään, niin saattaishan sitä sepeliritsalla koetella, ja sepeli ei loppuisi kesken...;)
 
Viimeksi muokattu:
Joo ei kannata lähteä dronella lentelemään miten sattuu, tuota pikkuista ei näe, ääni vain kuuluu maahan. Huiput tuolla ilman kummempia kikkailuita +80km/h ja myötätuulessa syöksyllä vielä enemmän, tekee pahaa jälkeä.

https://drive.google.com/file/d/1CM5CWadSlZM-2_Mp0I48kh6q_ykv0qx0ew/view?usp=sharing

Puiden latvojen yläpuolelle en kaupunki alueella lähtis ikinä lentämään.

Turvallisinta olisi soitella lähimmän valvotun lentopaikan torniin lentotoiminta- tai tässä tapauksessa paremminkin lennätystoiminta ilmoitus.
Missä lennätetään, esim. kilometri paikkakunta x koillispuolella, kellonaika milloin drone on ilmassa ja maksimikorkeus.
Jos lennetään yli 150 metrin korkeudessa lennonjohdon olisi helppo muuta liikennettä radiolla varoittaa.

Yleisilmailu lentokoneilla minimi lentokorkeus maaston yläpuolella 150 m ja kaupunkin tai taajaman yläpuolella 300 m korkeimmasta esteestä.
Pelastushelikoptereita nämä minimit ei koske eikä Ilmavoimia. Hornet saattaa tulla vastaan vaikka 50:ssä metrisssä, jos tehtävän suoritus sitä vaatii.
 
Drone miehille pitäisi saada ilmailuradiot pakollisiksi ja asianmukainen koulututus niiden käyttöön, niin saattaisi asiaan tulla ryhtiä edes jonkin verran.

Totta, tuo on hyvä ajatus. Dronen lennättäjällä käsikapula lähimmän lentopaikan taajuudella. Radiolla voisi ilmoittaa, että drone ilmassa. Toisaalta esim. Helsinkin-Vantaan torni saattaisi tykätä kyttyrätä, jos 50 dronen lennättäjää tukkisi taajuuden. ;)
 
Korpikenttien tuntumassa ainakin oho, mikä tossa meni tilanteilta vois välttyä. Itse olen havahtunut joskus vasta aurinkoon lentäessä arviolta 300M päässä edestä nousevan kuumailmapallon nousuun... Myöhemmin juttelin kaverin kanssa joka ei ollut nähnyt tarpeelliseksi radioon ilmoitella, kun lähimpään lenttään oli sentään 25 km. No hyvässä hengessä tultiin siihen tulokseen, että jatkossa ottaa tavakseen ilmoitella asianmukaiselle taajuudelle ilmailuradioon lentojaan.
 
Kaivopuiston tarkka aikataulu on julkaistu.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/il...arin_suomi_100_lentonaytoksen_tarkan_ohjelman


16.00 Varjoliitoesitys

16.20 Yleisilmailu esittäytyy

16.50 Esiintyjä julkaistaan myöhemmin

17.00 Suomessa rakennettu VL Viima -veteraanikone

17.10 Arctic Eagles -taitolentoryhmä

17.30 Rajavartiolaitoksen Super Puma -helikopteri ja Dornier 228 -valvontakone

17.50 Utin jääkärirykmentin NH90-kuljetushelikopteri

18.00 Airveteranin klassinen DC-3 -matkustajakone

18.10 Finnairin Airbus A350 XWB -laajarunkomatkustajakone

18.30 Norran ATR72-matkustajakone

18.40 Boeing F/A-18 E/F Super Hornet -hävittäjien muodostelma (HX) :solthum:

18.55 Royal Air Forcen Red Arrows -taitolentoryhmä

19.25 Eurofighter Typhoon -hävittäjä (HX) :solthum:

19.40 Historiallinen Fouga Magister -suihkuharjoituskonepari

20.00 Historiallinen Saab 35 Draken -hävittäjä :solthum:

20.10 Saab JAS 39 Gripen -muodostelma ja soolo (HX) :solthum:

20.30 Ilmavoimien McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet -soolo :solthum:

20.40 Ilmavoimien Midnight Hawks -taitolentoryhmä
 
Kaivopuiston tarkka aikataulu on julkaistu.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/il...arin_suomi_100_lentonaytoksen_tarkan_ohjelman


16.00 Varjoliitoesitys

16.20 Yleisilmailu esittäytyy

16.50 Esiintyjä julkaistaan myöhemmin

17.00 Suomessa rakennettu VL Viima -veteraanikone

17.10 Arctic Eagles -taitolentoryhmä

17.30 Rajavartiolaitoksen Super Puma -helikopteri ja Dornier 228 -valvontakone

17.50 Utin jääkärirykmentin NH90-kuljetushelikopteri

18.00 Airveteranin klassinen DC-3 -matkustajakone

18.10 Finnairin Airbus A350 XWB -laajarunkomatkustajakone

18.30 Norran ATR72-matkustajakone

18.40 Boeing F/A-18 E/F Super Hornet -hävittäjien muodostelma (HX) :solthum:

18.55 Royal Air Forcen Red Arrows -taitolentoryhmä

19.25 Eurofighter Typhoon -hävittäjä (HX) :solthum:

19.40 Historiallinen Fouga Magister -suihkuharjoituskonepari

20.00 Historiallinen Saab 35 Draken -hävittäjä :solthum:

20.10 Saab JAS 39 Gripen -muodostelma ja soolo (HX) :solthum:

20.30 Ilmavoimien McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet -soolo :solthum:

20.40 Ilmavoimien Midnight Hawks -taitolentoryhmä
Kuviahan tänne varmaan tulee useammasta tuutista niiden iloksi, jotka eivät paikalle pääse.
Mutta tuli mieleen, että entäs videokuvaa? Live-striimiä?
@TomTom ?
 
Back
Top