Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jahah veli @TBman , oletan ettette kuittaile espoolaisille tarpeettomasti, joten kumpi, perhana vieköön :)!? En haluaisi olla pedantti mutta kun olen...

Jos pitäis veikata, my money would be on "emergency ejector"?
:)
No sitä jännitystä ja pitkitystä...
Oikea on tuo Emergency Ejector kabiinikielessä... esseristä puhutaan sitten "slangisanana" ilmailupiireissä lähes kaikista irroitus-, vapautus-, laukaisu-, yms. kahvoista, vivuista ja napeista. Esim heittoistuimen kahvasta voidaan sanoa esseri, onnenjuna, pikaorkku (5 sekunttia veltosta velttoon), hinauskoneen vaijeriin irroituskahva purtsikassa on Esseri yms...
:)
 
Viimeksi muokattu:
Katsomisen arvoinen historialuento. Aiheena Lockheed Skunk Worksin toiminta ja sen suunnittelemat lentokonetyypit.


Tämä liittyy samaan teemaan. Ben Rich kertoo F-117 Nighthawkin kehityksestä.

 
Viimeksi muokattu:
Epäilen, että Gripenin kehityksessä riittää tuossa vaiheessa vielä muita kiireitä. Rafalea ei taas välttämättä lähdetä markkinoimaan julkisuuden kautta. Lisäksi hankkeen aikataulun näkökulmasta seuraavana vuonnakin ehtii vielä tai jopa sitäkin seuraavana.
 
Epäilen, että Gripenin kehityksessä riittää tuossa vaiheessa vielä muita kiireitä. Rafalea ei taas välttämättä lähdetä markkinoimaan julkisuuden kautta. Lisäksi hankkeen aikataulun näkökulmasta seuraavana vuonnakin ehtii vielä tai jopa sitäkin seuraavana.

Mistähän mahtanee johtua, että tähän mennessä Eurofighter -kauppiaat ovat olleet näkyvästi markkinoimassa tuotettaan ? Muut eivät niinkään. Tai ainakin nyt viime aikoina BAE Systems on ollut otsikoissa.
 
Kyllä myös F-35 ja etenkin Gripen ovat olleet paljon esillä. F-35:n ongelma lienee, että koneita ei vielä ole juuri ylimääräisiä näytöksiin lähetettäväksi ja Gripenistä taas ei ole muuta esiteltävää kuin vanha kone. Eurofighterilla ei näitä ongelmia ole.
 
Kyllä myös F-35 ja etenkin Gripen ovat olleet paljon esillä. F-35:n ongelma lienee, että koneita ei vielä ole juuri ylimääräisiä näytöksiin lähetettäväksi ja Gripenistä taas ei ole muuta esiteltävää kuin vanha kone. Eurofighterilla ei näitä ongelmia ole.

Niin tosiaan, Typhoon kun on kaikin puolin esittelykuntoinen ja valmis paketti. Jos en väärin muista, niin tähän mennessä F-35 on esiintynyt Euroopassa tasan kerran suurelle yleisölle viime vuoden RIAT -näytöksessä. Olen kuitenkin vähän yllättynyt ettei Rafalea ole näkynyt.
 
6dd51e30aa5e42d0ace98a2cda6dd4b6.jpg

Pakkolasku pellolle, ei vaurioita koneelle eikä miehistölle.
Alla kellukevarustus. Lentoon lähtö moottorivian korjauksen jälkeen voi olla haasteellista. Sateesta märkä nurmi auttaisi tilannetta. Kitka on selvästi pienempi.
Lauantaina 10.6 yritettiin lentoon lähtöä, vauhtia ei saatu tarpeeksi. Keskeytetty yritys.

Yhdistelmä ponttooneita, joissa on myös sisään vedettävät renkaat on olemassa. Noissa ilmeisesti ei ole.
Nuo sekamallin kellukkeet vaativat käytössä lentäjältä tarkkuutta. Jos pyörät on alhaalla ja lasketaan veteen, edessä on salaman nopea kaputti.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005243901.html
 
Back
Top