Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
^Marginaalit tuon ajan koneilla ja niiden teholla / potkurinkierrolla on ollut haastavia, pieni verhe saattaa johtaa virheketjuun joka kostautuu tuhoisin seurauksin.
Haastellisia nuo tuon ajan kannuspyöräkoneet. Spit ei kuitenkaan ole häjy lentoonlähdössä, kuten on laita Bf 109:llä. Kapealla on myös Spitfiren telineet. Johtuu edempänä sijaitsevasta painopisteestä.

Kääntöpuolena Spitfiren saa kovassa jarrutuksessa helposti nokalleen, Bf 109:ä saa jarruttaa laskussa surutta ilman pelkoa nokan kautta kaputeerauksesta.
 
Haastellisia nuo tuon ajan kannuspyöräkoneet. Spit ei kuitenkaan ole häjy lentoonlähdössä, kuten on laita Bf 109:llä. Kapealla on myös Spitfiren telineet. Johtuu edempänä sijaitsevasta painopisteestä.

Kääntöpuolena Spitfiren saa kovassa jarrutuksessa helposti nokalleen, Bf 109:ä saa jarruttaa laskussa surutta ilman pelkoa nokan kautta kaputeerauksesta.

Hannu Valtosen kirjassa Messerschmitt Bf 109 ja Saksan sotatalous on mainiona lisänä suomalaisten Bf 109 -kuskien omia mietteitä konetyypillä lentämisestä ja lento-ominaisuuksista. Ulkomuistista heitän, että aika moni Mersulla aikoinaan aloittanut kaveri piti konetta täysin normaalina kannuspyöräkoneena ominaisuuksiltaan. Sen sijaan sellainen pilotti, jolla oli aiempaa kokemusta esim. Brewsterista, Moranesta, Curtiss Hawkista tai Fiatista, saattoi pitää Mersua vaikeana koneena kun yrittivät lentää tätä vanhoilla jo aiemmin omaksumillaan opeilla.
 
Minä muuten luulin että Sipilä ilmailee vain jollain mopo-Cessnalla, mutta että ihan liikennesuihkukoneella. Enpä tiennyt tuota, vaikka äijän lentolupakirja olikin ihan yleisessä tiedossa.
Joo
Sillä on ansiopaprut ja Crew license, eli usean henkilön yhteistyötä vaativan koneen lisenssi myös. Ei riko tuossa mitään pykälää ja olen jopa HIEMAN KATEELLINEN pääsluibarille tuosta... Tosin veronmaksajien piikkiin taitaa paperit uusia, joten suora säästö on 5000 egee vuosi... :)
 
tulikomehelikopterien582 kirjoitti:
Minä muuten luulin että Sipilä ilmailee vain jollain mopo-Cessnalla, mutta että ihan liikennesuihkukoneella. Enpä tiennyt tuota, vaikka äijän lentolupakirja olikin ihan yleisessä tiedossa.
Eikös sillä ole helikopterikin?
Edit:
Eurokopukka ec 120, maalattu Venäjän lipun väreihin.
sipilakopteri_j_1905MS_uu.jpg

Kimppakopteri, josta Sipilä myynyt osuutensa. Lentää kuitenkin vieläkin sillä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo
Sillä on ansiopaprut ja Crew license, eli usean henkilön yhteistyötä vaativan koneen lisenssi myös. Ei riko tuossa mitään pykälää ja olen jopa HIEMAN KATEELLINEN pääsluibarille tuosta... Tosin veronmaksajien piikkiin taitaa paperit uusia, joten suora säästö on 5000 egee vuosi... :)

Sipilän tapauksessa ihmettelen mihin se tarvitsee ansio/Crew pahveja, tosin Sipilän tapauksessa ainoa rajoite harrastamiseen on vain käytettävissä oleva aika, nykyisen postin aikana. Jospa hän meinaa poliittisen uran jälkeen perustaa oman taivaallisen lentoyhtiön...
 
Sipilän tapauksessa ihmettelen mihin se tarvitsee ansio/Crew pahveja, tosin Sipilän tapauksessa ainoa rajoite harrastamiseen on vain käytettävissä oleva aika, nykyisen postin aikana. Jospa hän meinaa poliittisen uran jälkeen perustaa oman taivaallisen lentoyhtiön...
Joo.
Sitten on se laki, että jos on kone jolla lennättää ja lennosta maksetaan korvaus, niin ansiopaprut on oltava...
 
Missä se raja kulkee että saa yksin lentää kaksimoottorista konetta, onko se istuinpaikkaluku vai jokin muu raja?. Muistaakseni jossain kohtaa pilotteja pitää olla jo kaksi.
 
Missä se raja kulkee että saa yksin lentää kaksimoottorista konetta, onko se istuinpaikkaluku vai jokin muu raja?. Muistaakseni jossain kohtaa pilotteja pitää olla jo kaksi.
Rajahämärä määräytyy oikeastaan koneen käsikirjan ja tyyppihyväksy nän mukaan.
On olemassa matkustajakoneitakin, jotka ovat hyväksytty single crew operationiin ja sitten on pieniäkin koneita, joita esittää lentää vähintään kahdella miehellä, vaikkapa AN2 esimerkkinä....
Lentoyhtiöt voivat asettaa minimimiehistömääriä ja Mekaanikko voidaan määrätä lentämään mukana... On viljeltiin eri käytäntöä.
 

Mitä mieltä?.
Markkinointitemppu pyörittää täydellä pokalla. Eipä siinä sinällään, paukkuvarjo koneessa, kaksi kuskia, hyvin näkyi pyörivän sekä kierteestä oikenevan. Riskit oli minimoitu.

Syöksykierteestä (jos sen annetaan pitkään jatkua, kuten tässä) voi konetyypistä riippuen kehittyä vaikeasti oikaistava tai jopa oikenematon lattakierre. Tuo kone ei näytä omaavan tällaista taipumusta.
 
Markkinointitemppu pyörittää täydellä pokalla. Eipä siinä sinällään, paukkuvarjo koneessa, kaksi kuskia, hyvin näkyi pyörivän sekä kierteestä oikenevan. Riskit oli minimoitu.

Syöksykierteestä (jos sen annetaan pitkään jatkua, kuten tässä) voi konetyypistä riippuen kehittyä vaikeasti oikaistava tai jopa oikenematon lattakierre. Tuo kone ei näytä omaavan tällaista taipumusta.
Lattaan tuo ei mene. On koneita, joita ei saa pyörittää syöksykierteessä yli 6 kierrosta... rv4.n kierteellä tulee 8.n jälkeen erittäin intensiivinen, oikeaa heti, mutta kierteiden laskemisessa pitää olla nopea..
 
Omasuojailmatorjuntaa Asikkalassa. Mies ampui haulikolla alas mökkitonttinsa päälle pörräämään tulleen dronen. Kyseessä oli ilmeisesti jonkun mainosvideon kuvaaminen.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/mi...ulikolla_alas_kauko_ohjattavan_kamerakopterin

Paikalta tavattiin noin 60-vuotias mies, jolla on kesäasunto tontilla. Hän kertoi kopterin tulleen tonttinsa yläpuolelle. Mies koki kopterin häiritseväksi tekijäksi ja ampui sen omistamallaan haulikolla alas.


Poliisipartio otti miehen käyttämän haulikon haltuunsa mahdollista takavarikointia varten. Ampujaa epäillään vahingonteosta.
 
Back
Top