Yleisilmailu

Turbomeca Marboren speksejä ja selostusta rakenteesta. Moottorin maksimipyörimisnopeudeksi mainitaan 22600 rpm. Veikkaisin, että pyörimisnopeus on sama ahtimelle ja turbiinille, jolloin vältytään välityksen rakentamiselta niiden välille.

corte_marbore_1_640.jpg


http://krause-motores.tripod.com/marbore/datos/datos_marbore_i.htm

Harrastajan esittely CL-89 -tiedustelulennokkiin tarkoitetusta Williams Research WR2-6 moottorista. Hän mainitsee allaolevassa kuvassa olevan ahdin/turbiinisysteemin olevan kutakuinkin samannäköinen kuin Marboressa.

21-rotor.jpg


http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/WR2-6/wr2-6.html
 
Kakkkua se nappasi kahdella lennolla, lienee ollut ilmassa n. 35 min. 420 litraa. ''Kukkopillien'' kimeä vinkuna ottaa korviin ulkona lähimaastossa seisten huomattavasti, ohjaamossa ei haittaa.

Mainio mekkala johtuu kuulemma ahtimen julmetuista kierroksista.
On muuten tuo imutunneli erikoisesti muotoiltu. Ransmannit lie kokeilleet muitakin muotoja (vrt ParisJet) jonka käyntiääni ei ole niin korviinkäyvä... Kyllä sisälläkin käyntiääni on kamala kun vertaa vaikka, dk.hon on sellainen "puruimurin" kuuloinen matala ääni, etenkin kun työntää kahvan eteen ja napsauttaa jälkipolttimen päälle, niin pelkkä imuilman ääni saa varpaat kippuraan... :D ja kyllä, oikeasti tuntee propulsion muustakin, kuin pelkästä äänestä... ;)
 
Marbore käy kovilla kierroksilla. Tyhjäkäynti on jo n. 7000. Vertailun vuoksi ilmavoimien koneissa maksimikierrokset ovat tyypillisesti olleet kymppitonnin molemmin puolin.
Joo, noin se taitaa olla... minulla alkaa olla jo niin monta tuntia takana, ettei enään muista kaikkia. Katselin jo lomakalenterin, että jos vanhat valokuvani kaivaisin esiin, alkaa olla 33 vuotta aikaa niistä keikoista jo...
 
Kävin tänään lennättämässä Saksalaista yhteistyökumppaniamme 1,5h ympäri Päijät-hämettä. Hieman hän ihmetteli vesistöjemme ja metsiemme määrää sekä vähäistä liikennettä maalla,vesillä ja ilmassa. Toki autoja puski Helsingistä kohti pohjoista, mutta silti.
Häntä viehätti maamme rauhallinen meininki kovasti, tuulivoimaloita hän yritti kovasti päivystää mutta niitä ei tälle reissulle osunut kohdalle. Lähimmät olisivat löytyneet Luhangasta.
 
Viimeksi muokattu:
Noin tunnin mittainen taltiointi MiG-29 -keikasta Venäjällä. Aluksi sangen pintapuolinen lääkärintarkastus, sitten lentovarusteet niskaan ja briiffaus pilotilta. Ja ei kun räkänä taivaalle.

On nuo "puhalluslamput" tehokkaita lennettäviä.
Näillä potkuri peleillä lentävät kaverit ei voi tietää miltä tuntuu suoraan startista 9 km.n vertikaali.. :)
Noissa voimaa vaan tulee, kun kahvaa painaa eteen...
 
Back
Top