Yleisilmailu

Kansainvälinen käytäntö on että matkustajakoneen alasampuminen palkitaan kujamerkeillä.:facepalm:


Iran_Air_655_Strait_of_hormuz_80.jpg

https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/23939284hs19880704022 matkustajakone.pdf


1280px-CAPT_Will_C._Rogers_III_1988.jpg

No, amerikkalaiset sentään vuosikausien venkoilun jälkeen maksoivat Iranille korvauksia. Putinin Venäjältä on turha odottaa mitään, varsinkaan anteeksipyyntöä.
 
Cessna 310 pakkolasku. @TBman nin harjoittelema erittäin haasteellinen yksimoottoritilanne lentoonlähdössä.
Pilotti ei hanskannut tilannetta ja kone putosi moottoritielle 500 metrin päähän kiitotiestä. Onni onnettomuudessa, että kukaan ei kuollut koneessa eikä moottoritiellä.

Lienee myös koneita, jotka ovat täyteen lastattuina todella haasteellisia tässä tilantentessa. TBman tiennee, kuuluuko Cessna 310 niihin.

http://ktla.com/2017/06/30/small-plane-lands-on-405-freeway-near-john-wayne-airport/
 
Cessna 310 pakkolasku. @TBman nin harjoittelema erittäin haasteellinen yksimoottoritilanne lentoonlähdössä.
Pilotti ei hanskannut tilannetta ja kone putosi moottoritielle 500 metrin päähän kiitotiestä. Onni onnettomuudessa, että kukaan ei kuollut koneessa eikä moottoritiellä.

Lienee myös koneita, jotka ovat täyteen lastattuina todella haasteellisia tässä tilantentessa. TBman tiennee, kuuluuko Cessna 310 niihin.

http://ktla.com/2017/06/30/small-plane-lands-on-405-freeway-near-john-wayne-airport/

Joo, haasteellinen paikka ja tilanne.
Olen itsekin lentänyt kyseiseltä radalta kymmeniä kertoja, joten tzustatiedoksi onnettomuuteen wikin sivua: https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_Wayne_Airport
Kuten alempaa sivussa huomaatte, R2/L20 ovat jyrkän nousu- ja laskukulman ratoja ja lyhyitä. Meludirektiivi, as Sirs know!
R20/L2 on muistaakseni 2890 jalkainen, eli jos pakkotilanne tulee, niin takuulla mennään ulos radalta. (Nousukulma on muuten todella jyrkkä IFR kartoissa) pelätyin kenttä USA.ssa
Asutuksen keskellä ja motarit ovat ainoa paikka työntää alas, jos tulee tuo "Mayday Mayday Mayday, Lost my other engine".

Tässä casessa pilotti clearattiin takaisin R20 ja kaarto jäi sitten tehon puutteeseen ja legendaarinen ilmanopeus on ollut se hankala pidettävä.
310R on continentalin turbo moottoreilla ja ne on ikävässä maineessa, tuppaavat täydellä teholla nielaista öljyt turbosta palotilaan ja kampikammio halkeaa...
Tuo R malli on muuten pitkänokkainen malli, korotetuilla painoilla. 1964-2013 välillä on mättääseen mennyt yli 1900 kappaletta noita 310 koneita... ei helppo kone lentää.
 
Lentonäytöksistä tuli mieleen, että tässä havainnollistava pätkä siitä mitenkä lentoturvallisuusnäkökulma otetaan ainakin länsimaissa vakavasti. Saksalaispilotti tekee esityslennon alussa virheen (ajautuu liian matalalle) ja heti tämän jälkeen näytöstä johtava Air Boss käskee koneen laskuun.

 
Lentonäytöksistä tuli mieleen, että tässä havainnollistava pätkä siitä mitenkä lentoturvallisuusnäkökulma otetaan ainakin länsimaissa vakavasti. Saksalaispilotti tekee esityslennon alussa virheen (ajautuu liian matalalle) ja heti tämän jälkeen näytöstä johtava Air Boss käskee koneen laskuun.

Air Boss on todella tunnelmassa mukana, ei ole kovin paljoa alhaalla kone ja silti "pilli soi". Ammattitaitoinen kaveri.
Tämä on sitä, että oikeasti pidetään huoli siitä, että sovitut minimit pitää ja niitä valvotaan... Loisto pätkä.
 
912iS.jpg

Rotax 912 Mopo-Cessnaan. (C-150). Muunnostyö on lisätyypihyväksytty. (STC.)
Kone kevenee, kuluttaa 20 % vähemmän ja lennetään edullisemmalla autobensalla.
Samalla 100 hp:n teholla lentoonlähtö- ja nousukyky on aiempaa selvästi parempi. Kuormattavuutta saadaan kevyemmän moottorin ansiosta koneeseen lisää.

Pakettiin kuuluu moottori, uusi moottoripukki, lujitemuoviset moottoripellit sekä muut muunnostyössä tarvittavat varusteet.

Noita Rotax-Cessnoja on Suomessa ainakin yksi, voi olla jo useampiakin.

Suorituskyky alkaa lähentyä tavallista rättisiipistä ylätaso ultraa.:D
Ultra kykenee nousemaan 2 päällä variometri tapissa eli 10 m/s.

Tulevaisuudessa siintää mahdollisuus laajentaa hyväksyntää Cessna 152-malliin, käyttäen markkinoille tulossa olevaa turboahdettua 135 hp:n Rotax 915- moottoria.

Uusimmassa Ilmailu-lehdessä 5/2017 on näistä juttua.

Edit: @Leaderdog , Rotax-Cessna saattaakin olla sinulle tuttu.
 
Viimeksi muokattu:
912iS.jpg

Rotax 912 Mopo-Cessnaan. (C-150). Muunnostyö on lisätyypihyväksytty. (STC.)
Kone kevenee, kuluttaa 20 % vähemmän ja lennetään edullisemmalla autobensalla.
Samalla 100 hp:n teholla lentoonlähtö- ja nousukyky on aiempaa selvästi parempi. Kuormattavuutta saadaan kevyemmän moottorin ansiosta koneeseen lisää.

Pakettiin kuuluu moottori, uusi moottoripukki, lujitemuoviset moottoripellit sekä muut muunnostyössä tarvittavat varusteet.

Noita Rotax-Cessnoja on Suomessa ainakin yksi, voi olla jo useampiakin.

Suorituskyky alkaa lähentyä tavallista rättisiipistä ylätaso ultraa.:D
Ultra kykenee nousemaan 2 päällä variometri tapissa eli 10 m/s.

Tulevaisuudessa siintää mahdollisuus laajentaa hyväksyntää Cessna 152-malliin, käyttäen markkinoille tulossa olevaa turboahdettua 135 hp:n Rotax 915- moottoria.

Uusimmassa Ilmailu-lehdessä 5/2017 on näistä juttua.

Edit: @Leaderdog , Rotax-Cessna saattaakin olla sinulle tuttu.
Kyllähän nuo esihistorialliset lycosaurukset yms moottorit alkaa tottavie olla mennyttä aikaa.
 
^Heh, omassani on näköjään yhtä juhlavat tilat konehuonessa, ei tarvitse nyrkit ruvella operoida huoltotoimenpiteitä.

Edit: Lämmityslaitteen putket vaikuttavat oudoille, omassa raitisilma kuumentuu pelkästään 4/1 äänenvaimentajan vaipassa.
Kuplavolkkarin tyyppisellä ratkaisulla.
 
Viimeksi muokattu:
^Heh, omassani on näköjään yhtä juhlavat tilat konehuonessa, ei tarvitse nyrkit ruvella operoida huoltotoimenpiteitä.

Edit: Lämmityslaitteen putket vaikuttavat oudoille, omassa raitisilma kuumentuu pelkästään 4/1 äänenvaimentajan vaipassa.
Kuplavolkkarin tyyppisellä ratkaisulla.
Tuo vaikuttaa sikäli erikoiselta, että lämmityslaitteen vaippaan otetaan syylärin jo esilämmittämää ilmaa.

Arvaan, että ylempi ilmaputki yhdestä pakosarjasta on kaasarin etulämpö. Päällä jäätävissä olosuhteissa, nollan pinnassa olevat lämpötilat ovat pahimpia kaasuttimien jäätyminen suhteen.

Koskaan en ole onnistunut Rotaxin kaasuttimia jäädyttämään, pidänkin esilämmön päällä aina alle + 5 C.

Vie mukamas (käyttöohje kirjan mukaan) tehoa lentoonlähdössä päälle vedettynä. Ei vie.

Ja jos häviän 0.5 hp:tä etulämmön takia, on se ultran tehopainosuhteella paljon pienempi ongelma kuin lentoon lähdössä jäätynyt kaasari.

En tiedä, miten paljon olette kylmissä olosuhteissa lentäneet, mutta tiheässä (kylmässä) potkuri vetää kuin tauti, siipi kantaa hienosti, muuta ongelmaa ei ole kuin joskus tarkenemisen suhteen.:)

Ja jos ohjaamo on tiivis, kuten uudemmissa koneissa on asioiden laita, -25 C ei ole ongelma. Maakäpistelyssä tahtoo jäätyä, ilmassa koneessa kyllä tarkenee.

Lisäksi kylmin pakkailma on aivan pinnassa. Maassa -25 C, 1500: ssa jalassa enää -10 C.
 
Omassa ei ole esilämmitystä, enkä sitä ole koskaan tarvinut ja tuossa Ranskalaisessa kaasutinversion kuvassani, on outo lämmönvaihdin boxi yhden pakoputken läpäistävänä...
Noilla main, omassa versiossa on jälkeenpäin asennettu öljyn- ja vedenlämmönvaihdin.

Tuon "esilämmityksen" boxiin liittyvä ilmansuodatin puuttunee Fransmannin kuvasta.
 
Yhden pakosarjan läpäisemästä laatikosta menee ilmaputki nimenomaan kaasareille. Niiden taakse on tehty peltipönttö, jonka sisällä ovat jokseenkin varmasti ilmansuodattimet. Koneella on selvästi tarkoitus lentää jäätämisriskin sisältävissä olosuhteissa. Ainakin niihin on kaasuttimien osalta varauduttu.
 
Rotaxin sielunelämä on vuosien myötä tullut varsin tutuksi. Alla linkki huoltolistaan, jota käytetään apuna tehtäessä koneen huoltoja.
Koneen vuosihuoltoon kuuluu 232 tarkistetavaa kohtaa. Kaikki on varmistettu, esim. öljysumpun pohjaproppu vedetään ensin annettuun momenttiiin ja sen jälkeen varmistetaan langalla.
Huoltoja näihin saa tehdä tyypihyväksyistä poiketen huoltokurssin käynyt omistaja tai kerhon jäsen itse.

http://www.comco-ikarus.de/Website-...inspections_C42Serie_Issue_VII_18.02.2014.pdf
 
Tuon Ultran/Rotax huoltokurssin Räyskälässä käynneenä, voin suositella sitä kaikille jotka yhtään miettivät.Kurssin aikana kävimme läpi Eurostarin tarkastelu kohteet ja moottorin huoltokohteet sekä tarvittavat toimenpiteet.
Ainakin omaan ajatteluun sieltä saa uutta tietoa.

Ps. Automiehille teroitettiin heti, että nyt alkaa pois oppiminen ja täällä ei kokeilla mitään.Kaikki tehdään niinkuin kirjat sanoo.
 
http://www.kuik.fi/wp-content/uploads/2017/06/Kuhmo-Fly-In-2017-1.pdf

Kuhmossa tuli pyörähdettyä. Sää suosi tapahtumaa, lauantaina klo 16 mennessä 58 konekuntaa oli ilmaantunut paikalle.
Olettaisin, että yli 60:n konekunnan mentiin.

Tapahtuma jatkui ''kuppilatiiman'' merkeissä illalla, tarkalleen valomerkin räpsähtämiseen asti.:)
Kuppilatiimassa kokemuksia vaihdetaan ja uusiin samaa harrastusta harrastaviin ihmisiin tutustutaan.
Olennainen ja tärkeä osa ilmailua.
 
Airbussin kopteriauto:
Ilmailu- ja avaruusjätti Airbus on iso yhtiö, mikä näkyy myös siinä, että kun yhtiön Piilaaksossa, Kaliforniassa majaansa pitävä innovaatiokeskus A3 esitteli jokin aika sitten Vahanan, ihmiskuljetukseenkin sopivan sähkökopterikonseptin, rullasi yhtiön Euroopassa oleva Urban mobility -osasto eilen esille Geneven autonäyttelyssä kopterin ja auton sekasikiön, Pop.Upin.

Itse asiassa kummatkin ovat eri lähestymistapoja tulevaisuuden liikenteeseen, ja tähän kuuluu myös CityAirbus, joka on myös eräs Airbusin sähköisistä, lentävistä henkilökuljetusideoista.

Yllä olevalla videolla esiteltävä Pop.Up on joka tapauksessa hiilikuituinen kapseli, jonka alle voi laittaa pyörät tai päälle roottorit. Ja verrattuna Vahanan avoimina viuhuviin roottoreihin, ovat kahdeksan sähkömoottorien pyörittämää roottoria nyt nätisti suojaavien rinkuloiden sisällä.

Airbusin kumppanina laitteessa on italialainen Italdesign, joka tuntee autotekniikan ja autojen muotoilun.
Periaatteessa Pop.Up olisi tehtävissä melkeinpä jo nyt, mutta yhtiö painottaa, että se(kin) on vielä pelkkä konsepti. Ongelmana kaikkien tämän kaltaisia uusia lentäviä laitteita tekevien yhtiöiden tapaan on lainsäädäntö: miten laitteet lentokelpuutetaan, kuka niitä saa lentää ja miten, ja luokitellaanko ne autoiksi, lentolaitteiksi vai joksikin ihan muuksi?

Lisäksi kyse on kaupunkisuunnittelusta, sillä kun (ei siis jos, vaan kun) tällaiset lentävät laitteet tulevat liikenteeseen, pitää niille löytää oma paikkansa. Etenkään Pop.Up ei voi lähteä lentoon mistä vain, vaan se vaatii paikan, missä roottoriosa vaihdetaan pyöriin tai päinvastoin.

Airbus ennustaa, että kymmenen vuoden kuluttua kaupunkiliikenne on kokenut jo mullistuksen. Teillä on tarpeen mukaan tilattavia robottiautoja ja ilmassa autonomisia taksikoptereita, jotka muodostavat yhdessä liikenneverkoston, jonka tarkoituksena on yksinkertaisesti kuljettaa henkilöitä ja tavaraa paikasta toiseen parhaimmalla ja kätevimmällä tavalla.

Tästä visiosta voi vetää myös suoran yhteyden Helsinkiin ja Malmin lentoasemaan. Ilmapiiri (kirjaimellisesti) on muuttumassa kovaa vauhtia, ja lentoaseman tuhoamisen sijaan siitä kannattaisi kehittää tulevaisuuden liikenneverkoston keskus. Malmin säilyttäminen ilmailun käytössä ei kenties ole koskaan ollut Helsingin kannalta yhtä tärkeää kuin nyt.

Video: Airbus


http://www.tiedetuubi.fi/videot/video-millainen-airbusin-esittelema-omituinen-kopteriauto
 
Back
Top