Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Voisiko kenties olla jotain flutterin kaltaista värinää, joka pahimmillaan ravistaa osia irti toisistaan.
Olen lentänyt 2 koneelle fluttertestit (RV4 ja Lancair 4 IVT) molemmilla koneilla flutterin tulon "tuntee" n. 5 knotsia aiemmin.Voisiko kenties olla jotain flutterin kaltaista värinää, joka pahimmillaan ravistaa osia irti toisistaan.
Fluttertestit eivät siis etene totaaliseen fluttervaiheeseen asti, vaan syöksyjen nopeuskokeet lopetetaan, kun ohjaimista tuntuu se "ensivärähtely" joka varoittaa pilottia lähestyvästä täystuhosta.
Riippuu varmaan siitä, miten rajusti tykkäät konettasi ruoskia. Tuskin normaalissa harrastuskäytössä on tarvetta.Mielen kiinnosta, pitäskö hommata g-mittari...
Juu, aina varjo päällä, samoin temppukeikkaa tehdessä. RV.ssä ei ollut pehmusteita lainkaan penkissä, vain varjo... senkin vuoksi aina varjo päälle, kun koneeseen nousi...Varjo oli ilmesti sinulla päällä? Jos vaikka olisi päättänyt vehkeet rueta purkautumaan.
Nopeusmittarin punaviivaan on syytä suhtautua vakavasti. Kone kuin kone saadaan suurimpaan sallittuuun nopeuteen vaikka tyhjäkäynnillä, riittävästi alamäkeen niin kyllä kiihtyy. Ultra C42B Vne 216 km/h. Noin 30 asteen liuku 4000 rpm riittää sen saavuttamiseen.
Oikaisu maltilla, ei tempaista sauvaa taakse liian rajusti. Koneen g-maksimi + 4 ylittyy liialla reutomisella. Kone kestää kyllä tuon syöksyn, mutta lian äkkinäistä oikaisua ei välttämättä. Veikkaan, että nopeudella 216 km/h sauva täysin taakse kerta nykäisyllä niin käydään jossain + 5 - + 6 lukemissa, saattaisi vielä kone kestäänkin, mutta eipä viitsi kokeilla.
Flutteriin vielä tuosta Vne:stä jonkun verran matkaa, tehdas ei käyttöohjekirjassa ilmoita, mitkä koneessa on marginaalit.
Pitäisin kuitenkin varmana, että pystysyöksy täydellä teholla ei ole tällekään koneelle kaikkein fiksuin suoritetavissa ole manööveri..
Järkevä periaate, loivassa kulmassa lämä tiskissä. Tehoja pois rajanopeudessa ja oikaisuvetoa ei tarvitse lainkaan suorittaa. Hidastuu siitä nätisti konetta g:llä turhaan rääkkäämättä.Juu, aina varjo päällä, samoin temppukeikkaa tehdessä. RV.ssä ei ollut pehmusteita lainkaan penkissä, vain varjo... senkin vuoksi aina varjo päälle, kun koneeseen nousi...
Rajanopeuskokeita kannattaa mennä kaasu täysillä, nimittäin ei tarvi "alkaa oikomaan" kovassa vauhdissa, vain kaasu pois...
G-sakkaus on usein koneyksilöllinen tapahtuma.Järkevä periaate, loivassa kulmassa lämä tiskissä. Tehoja pois rajanopeudessa ja oikaisuvetoa ei tarvitse lainkaan suorittaa. Hidastuu siitä nätisti konetta g:llä turhaan rääkkäämättä.
Jos tullaan jyrkästi pienellä teholla, rajanopeudessa on pakko alkaa vetämään ja jos ollaan matalalla, saattaa vedostakin muotoutua rivakka.. ja tästä aiheutuu g-sakkauksen tai koneen rikki repimisen riski.
Oletko g-sakkausta ajanut ja miten se poikkeaa tavallisesta sakkauksessa? Kone vedetään ns. ''läpi''.
G-sakkaus on usein koneyksilöllinen tapahtuma.
Jopa sarjatuotantokoneilla on eroja g-sakkauksessa, esim. Cessna 152 Aerobat on erittäin herkkä "lyömään läpi" ja jos käy Cessnalla tuollainen tilanne, niin se sakkaus on hyvin raju, usein päättyy vielä kaarronpuoleiseen kierteeseen.
G-sakkaus alkaa virtauksen irtoamisella joka on kuten normaalisakkauksessa täristävää, mutta sitten tapahtumaketju on todella nopea, eli kun veto on kova, niin virtaus irtoaa ja se irtoaminen on äkillinen ja totaalinen. Jatkotapahtumat riippuu asennosta, kuormituksesta sekä hieman sakkausta edeltävien tapahtumien järjestyksestä (kaarron suuntaa, kuinka keskellä on kuula, laippa-asetuksen, yms.)
2-tasoinen kone g-sakkaa erikoisesti, johtuen useista kantavista painepinnoista. Tyypillisesti ylätaso on ihan hieman eri kohtauskulmassa ja siitä johtuu, että G-sakkaus käy kuin portaissa putoaminen. Muuten taas ennen sakkauttaa oleva lentoaika taas vaikuttaa siihen kierteeseen menoon, oikeamisen helppouteen yms asioita..
http://ruutu.fi/video/f/3030004
Suomen apu osoittautui tärkeäksi Ukrainassa alas ammutun MH17-lennon rikostutkinnassa – tässä ovat kuvat Suomen salaisesta Buk-ohjustestistä
Kolme vuotta sitten Ukrainan taivaalta ammuttiin alas lentokone, jossa oli 298 ihmistä. Seurasi ennennäkemättömän laaja rikostutkinta, joka aiheutti päänvaivaa myös Suomen presidentille.
http://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000005272671.html
https://maanpuolustus.net/threads/mitä-jos.4494/page-6
En voi muuta sanoa kuin että toivon todella, että Putte kumppaneineen tulee maksamaan kalliisti tuosta matkustajakoneen tuhoamisesta.