Yleisilmailu

”Putinin lentokone” kiertelee parhaillaan Helsingin yllä – tästä on kyse

Venäläisvalmisteinen Iljushin Il-96-300 on pyörinyt Helsingin yllä aamupäivän ajan.

Iljushin Il-96-300 -kone on aamupäivän aikana tehnyt useita lähestymisiä lentokentän kiitoradalle, mutta vetänyt lopulta aina keulan takaisin ylös. Moskovasta lähtenyt kone on havaintojen perusteella yrittänyt lähestymistä ainakin kaksi kertaa.

Finavialta myös huomautetaan, että vaikka kone näyttääkin samalta kuin presidentti Putinin käyttämä yksityiskone, ei se ole presidentin lentokone.
Koneen rekisteritietojen perusteella se on kuitenkin osa Venäjän valtionjohdolle kuuluvaa laivuetta. Kyseessä ei siis ole tavallinen matkustajakone.
Venäläiskoneen harjoituksen tarkoituksena on hyväksyttää kyseinen konetyyppi lentämään RNAV-lähestymisiä.
Finavian viestinnän mukaan harjoitusta tehdään Helsinki-Vantaan lentokentällä, sillä sieltä löytyvät erinomaiset lähestymismenetelmät sekä lennonjohtopalvelut.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005288208.html
 
”Vakava vaaratilanne” tutkintaan: Norwegianin matkustajakone luisui kaatosateessa kiitotieltä nurmikolle Helsinki-Vantaalla
Onnettomuustutkintakeskus otti tiistai-iltaisen Norwegianin lentokoneen laskeutumisen tutkintaan.

TUKHOLMASTA noin kello 19 tiistaina Helsinki-Vantaan lentokentälle saapuneen Norwegianin koneen luisuminen on otettu alustavaan tutkintaan Onnettomuustutkintakeskuksessa. Kukaan koneen 166 matkustajasta ei loukkaantunut.

Sää oli tiistai-iltana erittäin sateinen ja sateen osuutta tapahtumiin tutkitaan.

TAPAHTUMAA tutkivan Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäpäällikkö Sakari Lauriala vahvistaa, että alustava tutkinta on aloitettu.

”Tällaisessa vakavassa vaaratilanteessa aloitamme aina alustavan tutkinnan, jonka jälkeen päätämme, onko aihetta laajaan ja perusteelliseen tutkintaan”, Lauriala sanoo.

Lauriala ei voi tässä vaiheessa tutkintaa kertoa yksityiskohtia luisumisesta.

”Alamme kerätä tietoja. Analysoimme lentokoneen molemmat mustat laatikot. Toinen on ohjaamoäänitin ja toinen lentoarvotallennin. Kuulemme myös lentäjiä normaalin käytännön mukaisesti.”

FINAVIALTA kerrotaan HS:lle, että luisuneen lentokoneen kaikki pyörät menivät kiitotieltä nurmikon puolelle. Lentokone hinattiin traktorilla matkustajasillalle ja tämän jälkeen matkustajat pääsivät koneesta pois.

Ulospääsyä koneessa jouduttiin Finnavian mukaan odottamaan noin 40 minuuttia.

NORWEGIANIN englanninkielisestä viestintänumerosta kerrotiin, että pitkäksi mennyt laskeutuminen johtui nimenomaan vesisateesta. Norwegianin viestinnän mukaan tapaus on varsin normaali, mutta tilastoja vastaavista tapauksista heillä ei ole esittää.

Lentokone jäi tiistai-iltana Helsinki-Vantaalle tutkittavaksi.

LAURIALA kertoo, että Onnettomuustutkintakeskus on viime aikoina tutkinut vastaavankaltaisia luistumisia kahdesti. Lappeenrannassa vuonna 2008 ja Helsinki-Vantaalla vuonna 2012.

”Nämä ovat harvinaisia tapauksia.”
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005288079.html
 
"Vedä ylös."
"Ai näin vai?"
o_O

 
Eikös niitä satu laskuvaiheessa?
 
Eikös niitä satu laskuvaiheessa?
Sekä että, kyllä pyrstön saa kolautettua myös lentoon lähdössä. Voi olla, että laskussa enemmän.

Kevyistä laitteista FK-9:ssä on metalliliuska tätä varten pyrstön alapuolella. Sen laskuasento on epätavallisen pysty, siis kohtauskulma on iso ja siihen päälle pinnassa hyvä loppuveto sauva taakse, niin komeat kipinäsuihkut sinkoilevat pyrstön kulutuspalasta.:)
Joissakin koneissa on ylimääräinen pyörä pyrstössä, eiköhän ollut Drakenissakin.
 
Sekä että, kyllä pyrstön saa kolautettua myös lentoon lähdössä. Voi olla, että laskussa enemmän.

Kevyistä laitteista FK-9:ssä on metalliliuska tätä varten pyrstön alapuolella. Sen laskuasento on epätavallisen pysty, siis kohtauskulma on iso ja siihen päälle pinnassa hyvä loppuveto sauva taakse, niin komeat kipinäsuihkut sinkoilevat pyrstön kulutuspalasta.:)
Joissakin koneissa on ylimääräinen pyörä pyrstössä, eiköhän ollut Drakenissakin.
Fougassa on pikkurilla pyrstön sä, dk.ssa myös..
MD80 on pikkupyörä, kuin myös Concordessa... Kyllä niitä löytyy..
 
Bongasin ihan mielenkiintoiselta vaikuttavan Lentopostin uutisen.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/il...den_harrastajat_asiantuntijat_ja_viranomaiset

Suomen Ilmailumuseo järjestää joulukuussa kansainvälisen asiantuntijaseminaarin. Aiheena lentävät museokoneet.


Tavoitteena on muun muassa keskustella perinneilma-aluksia koskevista määrittelyistä ja terminologiasta, operointiin liittyvistä viranomaiskysymyksistä ja taloudellisista edellytyksistä sekä rahoitusmalleista. Samalla Suomeen halutaan omaksua alan kansainvälistä osaamista ja hyviä käytänteitä.


Seminaari on suunnattu vanhojen lentävien ilma-alusten parissa toimiville, viranomaisille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille. Paikalle on kutsuttu alan toimijoita mm. Ruotsista, Norjasta, Saksasta ja Englannista. Niissä kaikissa museokonetoiminta on kehittynyttä ja aktiivista.

Suomen Museovirastolla ei nykyisin ole perinneilma-alusten operointiin ja ylläpitoon vakiintuneita ohjeistuksia ja käytäntöjä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilla on omat määräyksensä koskien ilma-aluksia. Yksi seminaarin tavoitteista onkin mahdollisuus parantaa ja kehittää olemassa olevia määräyksiä.

Perinneilma-aluksilla ei ole nykyisellään rekisteriä, jossa niiden ilmailuhistoriallinen arvo niin yksilönä, konetyyppinä tai luokkana olisi huomioitu. Vastaavat rekisterit on käytössä nykyisin laivoilla, veneillä ja museoajoneuvoilla.

Seminaarin toivotaan myös tuovan pienen ja hajallaan olevan toimijajoukon yhteen. Myös vanhojen koneiden korjausosaajat ovat vähissä ja heidät halutaan yhteen kehittämään toimintaa ja turvaamaan koneiden lentokunto myös tulevaisuudessa.


Ruotsi on tässä mielessä kyllä edelläkävijä niin alan toimijoiden määrässä kuin osaamisessakin. Mieleen tulee välittömästi Swedish Air Force Historic Flight, Västeråsin ilmailumuseo, Biltema WW2 -hävittäjineen, sekä yksityiset toimijat (esim. WW1 -ekspertti Mikael Carlson). Myös norjalaiset kannattaa mainita ja heidän Starfighter -projektinsa. Norwegian Air Force Historical Squadron tekee myös hyvää työtä lentävän ilmailuhistorian parissa.
 
Laukaassa (Lievestuoreella) tuli pienkone tonttiin.

Mahdollisesti ultra? Siellä oli romakka sää puolenpäivän aikoihin. Tutkinta käynnistymässä.

https://yle.fi/uutiset/3-9730492
Niin oli, lentokelvoton.
Siihen soppaan ei olisi pitänyt lähteä. Kuuroja nyt kiertää, mutta kun pilvetkin oli puun latvoissa.

Tila lopahti, veti pilveen ja loput tarinasta luetaan lehdestä.
 
Back
Top