Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hienosti vedetty! En tiedä mutta arvaan, että konetta ohjattiin oikealta istuimelta ja kone oli kallistettuna siksi oikealle, että ohjaaja näkisi paremmin sivulta kiitotien reunan.
Nimenomaan!
Pätevät pilotit totta vie...
Faijalle on 60 luvulla käynyt sellainen case, että Rallye Commodore on "puhaltanut" öljyt lasille ja hän sanoi, että sivuluisussa laskuun ja oikaisu just ennen kosketusta... eteen ei ollut kabiinista nähnyt mitään....
Mutta tuo on sentään Airbus, ei mikään takametsien propelliprutku....
Päteviä kavereita
 
Taannoin tuli mietittyä lentokoneiden polttoaineenkulutusta. (Corolla pitäisi katsastaa ja huolestuttaa päästökoe: :)

LIIKENNE

Ei ihan ekomatkustusta: kulutus 77 litraa/henkilö/100 kilometriä
Ismo Virta26.8.2011 18:28päivitetty 26.8.2015 13:53 http://www.talouselama.fi/uutiset/e...utus-77-litraa-henkilo-100-kilometria-3415928
JAA ARTIKKELI

Finnair etsii epätoivoisesti ratkaisua kotimaan liikenteen tappiollisuuteen esimerkiksi yhteistyöstä brittiläisen halpayhtiön Flyben kanssa. Keskiviikkona Flybe ja Finnair tiedottivat kotimaan reiteistä, joita yhteisyhtiö Flybe Nordicalkaa lentää lokakuun lopusta lähtien. Mukana on lähinnä Suomen sisäisiä sekä Suomen ja Baltian kohteiden välisiä lentoja.

Lyhyiden kotimaan lentojen talouden niin Finnairin itsensä kuin Finncommin operoimana ovat tuhonneet surkeat käyttöasteet. Finnairin kotimaan liikenteessä alle puolet paikoista on myyty.

Lyhyillä lennoilla myös polttoainetalous on erityisen huono, koska iso osa matkasta kuluu hurjasti polttoainetta nielevään nousuun. Tasaisessa matkalennossa korkealla ja kauas lentokone liikkuu paljon säädyllisemmalla energiamäärällä.

Ääriesimerkki
Lentojen pituuden ja käyttöasteiden merkitystä havainnollistavat Finnairin päästölaskurin luvut. Finnairilla on verkkosivuillaan edistyksellinen - ja paljastava - laskuri, joka laskee matkustajakohtaiset päästöt reittien todellisten käyttöasteiden perusteella.

Ilmeisesti juuri paljastavuuden vuoksi Finnair on jättänyt häveliäästi kotimaan kohteet pois päästölaskuristaan. Lyhyiden lentojen talous- ja ekokatastrofia havainnollistaa kuitenkin Helsingin ja Tallinnan välinen reitti.

Matka Helsinki-Vantaalta Tallinnan kentälle on vain 125 kilometriä, siis jopa kotimaan reittejä lyhyempi. Polttoaineen kulutuksen ja päästöjen luvut ovatkin sitten todella tyrmääviä.

Matkustajakohtainen polttoaineen kulutus sataa kilometriä kohti on 63,5 kiloa eli noin 77 litraa. Hiilidioksidipäästö matkustajaa kohden Helsingin-Tallinnan reitillä on yli 2000 grammaa kilometrillä.

Yhtä ainoaa matkustajaa kohti siis kuluu lyhyellä lennoilla karmeimmillaan polttoainetta niin paljon kuin seitsemän tai kahdeksan kahdeksan isoa maasturia kuluttaisi samalla matkalla. Noihin autoihin mahtuisi väkeä melkein linja-autollisen verran.

Pidempi matka - paremmat luvut
Lentomatkan pidentyessä ja matkustajakäyttöasteen parantuessa raha- ja ympäristötalous eivät näytä enää ihan yhtä katastrofaalisilta. Helsingin ja Tukholman kenttien etäisyys on 438 kilometriä. Matkustajakohtainen polttoainekulutus sataa kilometriä kohti onkin vain noin kymmenen litraa. Hiilidioksidipäästöt matkustajakilometriä kohti ovat 257 grammaa.

Aiheesta lisää
1.8.2011 19:09
Finnairin ja brittiyhtiön Flybe-kauppa sai kilpailuviranomaisten siunauksen
1.7.2011 11:01
Lennät pian maakuntaan brittisiivin
Tukholmaan lentävä siis kuluttaa matkallaan polttoainetta vain karkeasti samaan tahtiin kuin yksin isolla maasturilla matkustava.

Kun matka pitenee Lapin-lentojen pituusluokkaan eli Kööpenhaminaan asti, näyttää jälleen paremmalta. Päästölaskurin mukaan 956 kilometrin matkalla nuppikohtainen sadan kilometrin kulutus on enää noin 5,5 litraa. Se vastaa siis yhden henkilön matkustusta taloudellisessa henkilöautossa.
 
Tarina Phantomista, joka toukokuussa 1966 lensi USS Franklin D. Rooseveltilta 59 merimailia Leeward Pointille (Guantanamo) siivet taitettuina.

F4FoldedWings_0.jpg


http://www.f4phantom.com/drupal/content/f-4-flying-wings-folded

Tapaus, jossa toinen siivenkärki oli jäänyt lukitsematta alas.
http://luckypuppy.net/i-watched-as-the-phantom-crashed/

16th May 1979 -kirjaus tuolla:
http://www.ejection-history.org.uk/Aircraft_by_Type/F-4_PHANTOM_USA/f4_phantom_US_1976.htm
 
@Fremen , nyt porukkaa kasamaan.;)
https://huutokaupat.com/fi/v/492563
a732c278-c234-441d-aef0-f0330a918ad3-large::r:0.jpg

Ikarus C42B- 2005, tällä hetkellä 22k euroa. Nousee vielä luultavasti hieman, 25 k eurolla lähtee?
Huutokauppa päättyy 20.8.

Ikarus C42B ultrakevyt Experimental-lentokone pyörävarustuksella ja/tai valinnaisella vesilentovarustuksella
Kuvissa kone on vesilentovarustuksessa, mutta luovutetaan pyörävarustuksessa. Pyörävarustus on lähes käyttämämätön. Ostajalla on oikeus lunastaa vesilentovarustus kellukkeineen ja rikeineen lisähintaan 6.500 euroa.

Alkuperäinen omistaja myy koneen ja vakuuttaa seuraavat tiedot oikeaksi:

- Käyttöönotto syyskuussa 2005, itse lennetty tehtaalta Saksasta.

- Kokonaislentoaika 620 tuntia (27.7.2017), joka voi hieman vielä nousta, sillä koneella lennetään yhä lähinnä mökkimatkoja.

- Laskuja tehty 1080

- Lentokelpoisuustarkastus ARC voimassa 31.8.2019 asti

- Vuosihuolto/100 tunnin huolto tehty 19.7.2017

- Koneen varusteet: Filser VHF, Filser Transponderi, Fuel CAT, Garmin 495 + AirGizmo-upotettu teline, Dynon EFIS-D100, iPadin teline (kuvissa näkyvä iPad+AirNavigation eivät kuulu kauppaan), varamittareina pystynopeus- ja ilmanopeusmittarit.

- Koneessa ei ole pelastusvarjoa

- Ammattilaisen huoltama uudesta asti. Vain yksi huoltaja.

- Käytännössä ollut vain yhden lentäjän käytössä.

- Koneen aikavalvonta on päivitetty 19.7.2017.

- Koneeseen juuri uusittu siipien, korkeusvakaajan ja korkeusperäsimen kankaat sekä tehty perusteellinen korroosiotarkastus.

- Perusmassa vesilentovarustuksessa 325 kg.

- Siistissä kunnossa, mutta kuitenkin käytetty.

- Uuden vastaavan koneen hinta on lähes 100.000 euroa.
 
@Fremen , nyt porukkaa kasamaan.;)
https://huutokaupat.com/fi/v/492563
a732c278-c234-441d-aef0-f0330a918ad3-large::r:0.jpg

Ikarus C42B- 2005, tällä hetkellä 22k euroa. Nousee vielä luultavasti hieman, 25 k eurolla lähtee?
Huutokauppa päättyy 20.8.

Ikarus C42B ultrakevyt Experimental-lentokone pyörävarustuksella ja/tai valinnaisella vesilentovarustuksella
Kuvissa kone on vesilentovarustuksessa, mutta luovutetaan pyörävarustuksessa. Pyörävarustus on lähes käyttämämätön. Ostajalla on oikeus lunastaa vesilentovarustus kellukkeineen ja rikeineen lisähintaan 6.500 euroa.

Alkuperäinen omistaja myy koneen ja vakuuttaa seuraavat tiedot oikeaksi:

- Käyttöönotto syyskuussa 2005, itse lennetty tehtaalta Saksasta.

- Kokonaislentoaika 620 tuntia (27.7.2017), joka voi hieman vielä nousta, sillä koneella lennetään yhä lähinnä mökkimatkoja.

- Laskuja tehty 1080

- Lentokelpoisuustarkastus ARC voimassa 31.8.2019 asti

- Vuosihuolto/100 tunnin huolto tehty 19.7.2017

- Koneen varusteet: Filser VHF, Filser Transponderi, Fuel CAT, Garmin 495 + AirGizmo-upotettu teline, Dynon EFIS-D100, iPadin teline (kuvissa näkyvä iPad+AirNavigation eivät kuulu kauppaan), varamittareina pystynopeus- ja ilmanopeusmittarit.

- Koneessa ei ole pelastusvarjoa

- Ammattilaisen huoltama uudesta asti. Vain yksi huoltaja.

- Käytännössä ollut vain yhden lentäjän käytössä.

- Koneen aikavalvonta on päivitetty 19.7.2017.

- Koneeseen juuri uusittu siipien, korkeusvakaajan ja korkeusperäsimen kankaat sekä tehty perusteellinen korroosiotarkastus.

- Perusmassa vesilentovarustuksessa 325 kg.

- Siistissä kunnossa, mutta kuitenkin käytetty.

- Uuden vastaavan koneen hinta on lähes 100.000 euroa.
No hittolainen... siinäpä oli napakka infopaketti, kiitos siitä veli @Ikarus . En kyllä ole vielä edes buukannut kurssia, lisäksi olen just tällä hetkellä hyvävetoisessa nousuhumalassa parin päivän metsässä taivasalla (ainoastaan ensimmäisenä yönä satoi, en enää koskaan luota Forecaan :mad:) lonnimisen ja maastoilun jälkeen, joten suostun todennnäköisesti mihin tahansa! Lisäksi sain ensimmäisen illan jorpakkohörpyistä napakan ripulin koko reissuksi, joten viini paukkaa päähän kuin häkä!

Do not tempt me with flying fantasies brother! Voisin kirjoittaa jonkinlaisenkin opuksen juopuneiden nettiostosten tuomasta turmiosta...
 
No hittolainen... siinäpä oli napakka infopaketti, kiitos siitä veli @Ikarus . En kyllä ole vielä edes buukannut kurssia, lisäksi olen just tällä hetkellä hyvävetoisessa nousuhumalassa parin päivän metsässä taivasalla (ainoastaan ensimmäisenä yönä satoi, en enää koskaan luota Forecaan :mad:) lonnimisen ja maastoilun jälkeen, joten suostun todennnäköisesti mihin tahansa! Lisäksi sain ensimmäisen illan jorpakkohörpyistä napakan ripulin koko reissuksi, joten viini paukkaa päähän kuin häkä!

Do not tempt me with flying fantasies brother! Voisin kirjoittaa jonkinlaisenkin opuksen juopuneiden nettiostosten tuomasta turmiosta...

Hyvää nousuhumalaa!:D

20.8 sinulle kilahtaa meili: Arvoisa hyvä veli sekä pilotti Fremen, olette lentokoneen omistaja, pyydän maksusuoritusta xx.xx mennessä.o_O

Kela saattaapi lyödä tovin tyhjää..
Juu niin metsäretki, viinipullo..huutokauppa..lentokone...öööh 25 tonttua?

AIVAN! LENTÄJÄ FREMEN!
 
Hyvää nousuhumalaa!:D

20.8 sinulle kilahtaa meili: Arvoisa hyvä veli sekä pilotti Fremen, olette lentokoneen omistaja, pyydän maksusuoritusta xx.xx mennessä.o_O

Kela saattaapi lyödä tovin tyhjää..
Juu niin metsäretki, viinipullo..huutokauppa..lentokone...öööh 25 tonttua?

AIVAN! LENTÄJÄ FREMEN!

Juopumustila ja nettiyhteys on vaarallinen yhdistelmä. Tähän mennessä holtittomin tekoni sattui muutama vuosi sitten. "Muutaman" nautitun viskin jälkeen eksyin Aviation Shopin sivulle ja tilasin tämän Hornet -pienoismallin.

35091.webp

Oli varmasti tilaushetkellä se maailman fiksuin idea. Seuraavana aamuna krapulassa selasin sähköpostejani ja siellä oli tilausvahvistus. Hintaa tuli noin 80 euroa + postikulut.
 
Hyvää nousuhumalaa!:D

20.8 sinulle kilahtaa meili: Arvoisa hyvä veli sekä pilotti Fremen, olette lentokoneen omistaja, pyydän maksusuoritusta xx.xx mennessä.o_O

Kela saattaapi lyödä tovin tyhjää..
Juu niin metsäretki, viinipullo..huutokauppa..lentokone...öööh 25 tonttua?

AIVAN! LENTÄJÄ FREMEN!
Noh hitto tollamenolla tuleva taivaiden poika-mies! Voin kuvitella että noita ostoksia olis haastavaa selittää kotituvan permannolla mitenkään hirveän solidaarisesti... koiratkin haistaisi terriereinä tuulen suunnan ja luikkisivat viisaasti (entisen!) jaetun sängyn alle nakkisuojaan!
 
Juopumustila ja nettiyhteys on vaarallinen yhdistelmä. Tähän mennessä holtittomin tekoni sattui muutama vuosi sitten. "Muutaman" nautitun viskin jälkeen eksyin Aviation Shopin sivulle ja tilasin tämän Hornet -pienoismallin.

Katso liite: 15990

Oli varmasti tilaushetkellä se maailman fiksuin idea. Seuraavana aamuna krapulassa selasin sähköpostejani ja siellä oli tilausvahvistus. Hintaa tuli noin 80 euroa + postikulut.


Nooh, oli kuitenkin mieleinen laite ?. Uskoisin niin.
 
Mie olen viime vuosien aikana kasannut pääasiassa Suomen ilmavoimien kalustoa 1/72 mittakaavaan. Lisänä sitten mm. USA:n avaruusohjelman malleja ja ruotsalaisia Saabin sotasuihkareita.
Ahaa, suomikalusto on haastavaa, kun ei ole kaikkea saatavilla... oletko ihan tehnyt "säistettynä" maalaukset?? Sitä en osaa, mä muutamia olen yrittänyt maalata käytetyn näköiseksi, mutta jopa vanhin likka sanoi, että voisin keskittyä johonkin rakentavampaan, kuin tuohon maalaamiseen... annoi maaliruiskun sitten likalle ja hän osaa... ;)
 
Ahaa, suomikalusto on haastavaa, kun ei ole kaikkea saatavilla... oletko ihan tehnyt "säistettynä" maalaukset?? Sitä en osaa, mä muutamia olen yrittänyt maalata käytetyn näköiseksi, mutta jopa vanhin likka sanoi, että voisin keskittyä johonkin rakentavampaan, kuin tuohon maalaamiseen... annoi maaliruiskun sitten likalle ja hän osaa... ;)

Äh, en mie osaa. :( Maalaan ihan pensselillä ja jälki on sitten sen näköistä, eli meikäläisen jokainen lentskarimalli näyttä ihan tehdasuudelta.
 
Äh, en mie osaa. :( Maalaan ihan pensselillä ja jälki on sitten sen näköistä, eli meikäläisen jokainen lentskarimalli näyttä ihan tehdasuudelta.
Mun joka malli, ilman muksujen panosta pintakäsittelyyn näyttää, just liimatulta... 8)
ja sormenjälkiä liimassa... siis mun sormenjälkiä... pienin likka sanoi kerran, "iskä, älä purista noin lujaa noita osia, sun sormenjäljet on niin hankalii" just... 8)
 
Back
Top