Yleisilmailu

Epäilen, että oikeat sukkula-pilotitkin jonkun tunteroisen simulaattorissa ennen lentoa istui. Laskeutumisessa go-around ei ollut vaihtoehto.:D

Piti sattua askelmerkit kerralla kohdalleen.

Pitkäksi menee, full power, shit eiku meillä ole:p
 
Epäilen, että oikeat sukkula-pilotitkin jonkun tunteroisen simulaattorissa ennen lentoa istui. Laskeutumisessa go-around ei ollut vaihtoehto.:D

Piti sattua askelmerkit kerralla kohdalleen.

Pitkäksi menee, full power, shit eiku meillä ole:p

Tässä oikeaa treeniä lentoa varten:



Oletteko ladanneet kotikoneelle ilmaisen Orbiter-simun ? Sehän simuloi avaruussukkulalla lentämistä ja on ilmaisohjelma. Tähän mennessä en itse vielä ikinä ole saanut sukkulaa ehjänä takaisin Cape Kennedyn kiitotielle. Aerodynaamisesti on kuin lentävä tiiliskivi. Ja tosiaan, mitään "go around -kykyä" ei ole laisinkaan, joten on onnistuttava heti ensimmäisellä kerralla. Käytännössähän sukkula oli kokonsa puolesta kuin moottoreita vailla oleva DC-9.
 
Laitetaan alkaneen viikonlopun kunniaksi ketjuun kysymys. Asiaa on jo muodossa ja toisessa käsitelty, mutta nyt tämmöinen puhtaasti teoreettinen lähtötilanne.

Nimetkää 3 eri lentokonetyyppiä, jonka kyytiin haluaisitte lähteä. Lähtökohta siis se, että raha ei ole ongelma, mutta sen verran realismia että kun tuskin kellään meistä on kelpuutusta lentää suihkuhävittäjiä soolona, niin realismin nimissä puhutaan kaksipaikkaisista.

Meikäläisen listan nro. 1 on ruotsalaisten lentävä kaksipaikkainen Draken. Suurena Saabin sotakoneiden ystävänä ja nostalgian kaipuuta tuntevana tämä menee listan kärkeen. Antaisin vaikka taivaspaikkani jos vain pääsisin takapenkille. :)

Katso liite: 16316

Hyvänä kakkosena Collins Foundationin operoima maailman ainoa lentävä siviili-Phantom. Vietnamin sodan legendaarinen sotakone ja kylmän sodan klassikko.

Katso liite: 16317

Listan kolmosena sitten itänaapurin MiG-29 UB. Tätä mainostavat alan harrastajille ja jos vaan rahaa olisi, niin buukkaisin jo paikkaa yliäänilennolle, jonka aikana käytäisiin "avaruuden rajoilla" korkealla stratosfäärissä.

Katso liite: 16318

Tämmöinen siis minun listaukseni. Yhtään väheksymättä WW2 -kalustoa, mutta Fouga-lentojen jälkeen meikäläisen sydän sykkii suihkareille ! :D
1. SR71
2. DG800
3. Lockheed U2
 
1. SR71
2. DG800
3. Lockheed U2
DG_Flugzeugbau_DG-808B.jpg

Tuo DG800 piti googlailla, minulle tuntematon laite, ilmeisesti tuo purtsikka?
Mikä tekee siitä niin hyvän, että se on listallasi?
 
DG_Flugzeugbau_DG-808B.jpg

Tuo DG800 piti googlailla, minulle tuntematon laite, ilmeisesti tuo purtsikka?
Mikä tekee siitä niin hyvän, että se on listallasi?
Tuolla lentäminen on upea kokemus, vaikka purtskareiden tyyppilistani on pitkä, niin olen jopa harkinnut tuollaisen ostoa... erittäin herkkä kone lentää, kun ajattelet, että vedät oikealle, niin kone jo menee oikealle... tuohon saa jatkopalikat siipiin tehtaalta ja sen liitoluku menee niillä+vesiballastilla 1:65 joka on erittäin paljon... omalla mopolla pääsee ilman apujoukkoa liikkeelle ja saa sitten mitellä taitojaan luonnon ohessa... Todella sweet pot minulle tämä kone.
 
Tuon liitoluku on lähes uskomaton. Kilometri korkeutta, liidät 65 km ilman noston nostoa.
Purtsikka hommat on minulle aivan kokeilematon laji.
Lajiin perehtyneet sanoo, että hienointa lentämistä. Pitänee kiilata kyytiin sopivassa tilanteessa.
 
Tuon liitoluku on lähes uskomaton. Kilometri korkeutta, liidät 65 km ilman noston nostoa.
Purtsikka hommat on minulle aivan kokeilematon laji.
Lajiin perehtyneet sanoo, että hienointa lentämistä. Pitänee kiilata kyytiin sopivassa tilanteessa.
Minä pidän ilmailusta ja etenkin kun pääsee yrittämään itsensä ylittämistä luonnon voimien ohessa. Riippuliitimellä, tai minitrikellä vuoren rinteellä nousevissa tuulessa, tai kuten sain oppia autiomaassa riipparilla liittämistä dyynijonojen muodostaminen tuulien avulla. 3 kertaa näppäsin siiven kärjen kiinni dyyniin ja kunnon kärrynpyörät päälle...
Paikallisia heppuja oli liittämään menossa ja bongasin heidän autorämän katolta 4 kpl Atoksen liidinpusseja, jolloin kurvasinkin virkaajoneuvoni äijien perään, jälestin heppuja kunnes pysähtyivät ostamaan vettä ja iskin juttusille. Heput hieman pelästyivät ensin sotaisaa asuani ja virkahummeria, mutta kun hokasivat, että tuo iso gorillan näköinen ukkeli on ilmailumiäs ja hyväntahtoinen, päästiin juttuun ja sain lainattua heidän yhteisliidintään, jolla olivat tehneet ensikärrynpyöränsä siiven osuttua dyyniin... 8)
Seuraavan kuukauden aikana en muuta vapaapäivinä tehnytkään, kuin porukalla liidettiin vaan...
Dyyniliidossa korkeutta on yleensä vain puolet kärkivälistä ja liittäminen on maavaikutuksessa tapahtuvaa, kuin hidastettua leikkiä laskeutumisesta, muttei laskeuduttakaan... huimaa menoa, ja täytyy suunnitella käännökset niin, ettet hukkaa maavaikutusta tai joudut "kastamaan" jalkasi maahan ja homma alkaa alusta.
Kaverit näyttivät malliesimerkkiä, että kuinka tarkkaa liitoa kykenevät tekemään, heppu ponkaisi dyynin harjalla tuuleen, ikäänkuin paikalleen ilmaan, tietysti kun tuuli on hidas, niin vaikka lentoasentoon asettautuminen kävi hetkessä, niin liidin alkoi vajota hitaasti kohti dyynin pintaa ja kun pilotin mahasta oli enään vaaksanmitta maahan, tuuli alkoi kantaa miestä ja liidintä. Hän oli lähes paikallaan tuulessa 5 minuuttia ja sitten hitaasti alkoi liukua vastatuuleen suuntaan korkeutta menettämättä, mutta kun vauhtia alkoi kertyä, niin hän pystyi hitaasti keräämään korkeutta... Todella taidokasta luonnon avulla tehtävää liitämistä...
Olen sitä mieltä, että vapaa-aikaansa voi tuhlata monin laadukkain tavoin ja ilmailu on eräs monimuotoisimmista ja parhaista niistä vapaan viettotavoista. Sitäpaitsi kun ilmailijan tapaa ilmailijan, missä tahansa maailmalla, on keskinäinen kunnioitus ja ymmärrys äkkiä löytynyt, vaikkei yhteistä kieltäkään olisi!
 
AN-2 tuli lentonäytöksessä tonttiin, molemmat lentäjät kuoli.
Linkissä video. Tehoasetus pieni, jyrkkä kaarto matalalla ja lapasesta lähtee.
Kuulostaa tyhjäkäynniltä. Menikö tehot?

https://www.rt.com/news/401811-an-plane-crashed-moscow/

Edit: Linkissä on kaksikin videota. Törmäys ei ollut kova. Siitä olisivat selvinneet. Mutta räjähti tuleen ja homma selvä.


Suomessa ultra meni mäntymetsään Hämeenkyrössä. Pilotille ei käynyt mitään.
''Pelastuslaitoksen mukaan kone oli kimmonnut kiitoradasta noin 300 metrin päähän mäntymetsään.''
Kyseessä on kyllä oikea pomppujen äiti.;) Mahtipomppu. Mahdollisesti uutisoinnissa on jotakin täsmentämistä..
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005351411.html
 
Viimeksi muokattu:

Tuo dyyniliito on kieltämättä mukavan näköistä ilmailua.:)

Purjelennosta noin yleisesti, vähän olen asiasta purtsikkamiehiltä kuullut.
Nostot on monesti kumpupilvien alla. Kohtuullisen pienialainen ''kupla'', johon jäädään pyörimään ja kelataan korkeutta.
Hyvä nosto voi nostaa konetta 10 m/s, kai enempikin koneesta riippuen.
Korkeutta on mahdollista kelata hyvässä nostossa todella paljon ja kun liitoluvut ovat noin hyviä, pitkätkin matkalennot ovat
mahdollisia. Ja välillä noston sattuessa reitille kelataan taas korkeutta.

Lennettiin kerran ultralla 5000 jalassa, purtsikkamies kyydissä. Sanoin, että ollaanpa varsin korkealla. Se naureskeli, että purtsikkahommissa tämä on aloituskorkeus.:D
 
Viimeksi muokattu:

Tuo dyyniliito on kieltämättä mukavan näköistä ilmailua.:)

Purjelennosta noin yleisesti, vähän olen asiasta purtsikkamiehiltä kuullut.
Nostot on monesti kumpupilvien alla. Kohtuullisen pienialainen ''kupla'', johon jäädään pyörimään ja kelataan korkeutta.
Hyvä nosto voi nostaa konetta 10 m/s, kai enempikin koneesta riippuen.
Korkeutta on mahdollista kelata hyvässä nostossa todella paljon ja kun liitoluvut ovat noin hyviä, pitkätkin matkalennot ovat
mahdollisia. Ja välillä noston sattuessa reitille kelataan taas korkeutta.

Lennettiin kerran ultralla 5000 jalassa, purtsikkamies kyydissä. Sanoin, että ollaanpa varsin korkealla. Se naureskeli, että purtsikkahommissa tämä on aloituskorkeus.:D

Tuossa liitovideossa on kyllä tehty hienot senssit liitää, oikein lähtöramppi ja paikka touhuamiseen. Upea paikka.
Me ajettiin Hmmmwv vaan dyynin laelle ja katolta konepellin yli vauhtia.. :D mutta keinot käyttöön kun konstit loppuu..
Juu, purkkarilla käytetään nousevia ilmavirtoja avuksi, joskus pääsee korkealle ja kauas... pisin lento taitaa olla 1900 mailia Tällä hetkellä...
 
AN-2 tuli lentonäytöksessä tonttiin, molemmat lentäjät kuoli.
Linkissä video. Tehoasetus pieni, jyrkkä kaarto matalalla ja lapasesta lähtee.
Kuulostaa tyhjäkäynniltä. Menikö tehot?

https://www.rt.com/news/401811-an-plane-crashed-moscow/

Edit: Linkissä on kaksikin videota. Törmäys ei ollut kova. Siitä olisivat selvinneet. Mutta räjähti tuleen ja homma selvä.


Suomessa ultra meni mäntymetsään Hämeenkyrössä. Pilotille ei käynyt mitään.
''Pelastuslaitoksen mukaan kone oli kimmonnut kiitoradasta noin 300 metrin päähän mäntymetsään.''
Kyseessä on kyllä oikea pomppujen äiti.;) Mahtipomppu. Mahdollisesti uutisoinnissa on jotakin täsmentämistä..
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005351411.html

Mistähän lähtien An-2 on ollut taitolentokone ? Minusta vaikuttaa ihan siltä, että itse hölmöilivät itsensä hengiltä.
 
Mistähän lähtien An-2 on ollut taitolentokone ? Minusta vaikuttaa ihan siltä, että itse hölmöilivät itsensä hengiltä.
Saattaa olla, että olivat jo tulossa laskuun. ''Näyttävä'' jyrkkä kaarto, joka menikin hivenen liian jyrkäksi.
Ei ehkä suoranaisesti sakannut, kallistus ei vain ehtinyt oijeta, toisen puolen siivet tökkäsi kiitotiehen ja peli oli menetetty. Loppu oli synkkä, paloivat elävänä, tuohon törmäykseen eivät kuolleet. Toivottavasti meni edes taju jo törmäyksessä.
 
Hämeenkyrön ultra kaputista.
Kone on 20 m kiitotiestä, ei 300 m. Flightforumilla pilotti kertoo koneessa olleen sivuperäisin vian. Koneen saaminen linjaan kiitotien kanssa on tällöin hankalaa.
Koneen saa kääntymään pelkillä siivekkeillä, mutta huonosti, kuula on ns. poskellaan. Pomppulaskun ylösvedossa tarvitaan nimenomaan jalkaa (sivuperäsintä ) kumoamaan potkurin kierto. Ja jos sivuperäsin ei ole ole toimintakunnossa, ollaankin hankaluuksien äärellä. Kaikeksi onneksi pilotille ei käynyt mitään.

Hiljaiseksi vetää tietenkin pilotin, kun hengenlähtö oli tarjolla.

Pomppulaskuja tulee erinäisistä syistä joskus kaikille. Normaalisti toimivalla koneella pomppu ei ole ongelma, mutta vikaantuneella koneella on.
Matala pomppu, annetaan koneen tasaantua sauva keskellä ja aloitetaan uudestaan loppuveto. Korkeasta tehdään ylösveto ja uusi yritys, kun laskukierros on taas kierretty.
Korkeilla pompuilla on taipumus kertaantua. Seuravaa kosketus on jo ruma, kolmannesta lähtee telineet alta.


https://www.aamulehti.fi/uutiset/si...en-hyvin-hiljainen-ja-maansa-myynyt-200368399
 
Mielenkiintoinen juttu Siivet-lehden Facebookissa:

Milloin olet viimeksi kuullut potkurikoneiden uudesta nopeusennätyksestä? Aaaaaivan! Et ihan äsken.
Vaan nyt viimeisen päälle modifioitu P-51 Mustang ylitti 531,53 (855,4 km/h) mailin tuntinopeuden, ja nousi näin maailman nopeimman mäntämoottoripotkurikoneen nopeusennätyksen haltiaksi. Ennätyslennon nopein kierros ylsi 554,69 mailin nopeuteen.
Konetta lensi Steve Hinton, omistaja Bob Button.
Edellinen ennätys oli myös erittäin modifioidun hävittäjän hallussa. Vuonna 1989 F8F Bearcat, Rare Bear, nappasi maailmanennätyksen 850,24 km/h / 528.31 mph nopeudellaan. Myös edellinen MM tehtiin Bearcatillä.
Sitä ennen nopeusennätys oli ollut tiukasti saksalaisen Messerschmitt 209 -nopeuskoneen hallussa. 26.4.1939 lennetty 756 km/h / 469 mph kesti yrityksistä huolimatta lyömättömänä 30 vuoden ajan.

1.jpg

EDIT: eipä muuten ole mikään pilipalipilotti tämä Mr. Steve Hinton.

https://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Hinton

Käsittääkseni mies on warbird-piireissä legenda. Lentää näytöksissä ainakin Spiteillä ja Mustangeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen juttu Siivet-lehden Facebookissa:

Milloin olet viimeksi kuullut potkurikoneiden uudesta nopeusennätyksestä? Aaaaaivan! Et ihan äsken.
Katso liite: 16357

Tarkennuksena varmaan vielä mäntämoottorilla varustetun koneen nopeusennätys. Potkuriturbiinilla saattaisi mennä vielä aavistuksen kovempaa..
 
Back
Top