Tieto, taito, asenteet ja toimintaympäristö
Otsikko pätee kaikkeen turvallisuushakuiseen toimintaan. Tiedot ennaltaehkäisevät joutumasta tilanteeseen, jossa on vaaroja tai auttavat ratkaisemaan syntynyttä vaaratilannetta. Taito liittyy lentokoneen ohjaamiseen ja hallintaan, eli motorisiin taitoihin. Asenne kuvaa, miten suhtaudutaan sääntöihin ja ohjeisiin, sekä riskinottohalukkuuteen. Yksi suuri ongelma on kokemattomuudesta johtuva tiedon puute, jolloin ei edes ymmärretä sitä, missä tilanteissa vaanii vaaroja.Epätavalliseksi lentotilaksi katsotaan, kun seuraavat rajat ylittyvät: • Nokka ylös 25 astetta, Nokka alas 10 astetta• Kallistus 45 astetta• Väärä ilmanopeus lentotilaan nähden, vaikka
oltaisiin edellä olevien rajojen sisällä.
Syitä lentokoneen hallinnan menetykselle ovat lentäjän aiheuttamat ongelmat, ympäristötekijät tai koneen vikaantuminen tai järjestelmät. Monesti hallinnan menetyksen aiheuttaa myös näiden yhdistelmät.
Lentäjän aiheuttama kotikoivuonnettomuusLentäjä itse aiheuttaa toiminnallaan virheliikkeeseen joutumisen. Tyypillisiä onnettomuuksia ovat sellaiset, joissa tehdään jotakin, mitä ei ole aikaisemmin tehty ja harjoiteltu.
Lentoliike saattaa tuntua harmittomalta, eikä lentäjä osaa edes aavistaa, että siihen liittyy vaaratekijöitä. Tunnetuin näistä lienee kotikoivuonnettomuudet. Kerään esimerkkiin useita tekijöitä, jotka jo yksinään ovat aiheuttaneet onnettomuuksia: kokematonta, juuri lupakirjan saanutta lentäjää pyydetään lentäjäksi kesämökin kuvaukseen, jossa on sukulaisia odottamassa laiturilla.
Kesämökki sijaitsee veden äärellä ja aurinko paistaa matalalla horisontissa. Paikalla vallitsee kohtalainen tuuli. Mukana ollut kuvaaja pyytää hetkeksi hieman matalammalle alle minimilentokorkeuksille, jotta saisi paremman kuvakulman.Kokematon lentäjä ei kehtaa kieltäytyä kuvauslennosta, varsinkin kun sukulaiset ovat odottaneet tätä jo pitkään.
Kokematon lentäjä ei tiedosta kaikkia vaaratekijöitä, mitä kuvaamiseen liittyy matalalla ja hiljaa lennettäessä. Veden päällä lennettäessä voidaan joutua tilanteeseen, jossa referenssit lentokoneen asennon määrittämiselle katoavat (horisonttikato). Matalalla oleva aurinko häikäisee, jolloin menetetään maareferenssit. Kaartelu kohteen yllä aiheuttaa tasapainoelimen harhoja, jolloin asentotaju katoaa helposti. Jyrkät kaarrot kasvattavat sakkausnopeutta ja hiljaa matalalla lennettäessä tuulen vaikutus aiheuttaa väärän mielikuvan ilmanopeudesta, koska liike maahan nähden antaa väärän kuvan nopeudesta.
Alle minimilentokorkeuksilla lentäminen pienentää entisestään reagointiaikaa lentokoneen hallinnan palauttamiselle.Tahattoman yllätyksellisen sivuluisu- tai jalkakaartosakkauksen oikaisuun menee korkeutta noin 1000ft, jos kone pääsee pyörähtämään painetun jalan suuntaan. Sallituilta minimilentokorkeuksilta ja laskukierroskorkeuksilta ei ole mahdollista selviytyä. Tämäntyyppiset onnettomuudet johtuvat yleensä tiedollisista puutteista, joissa joudutaan tilanteeseen, mistä ei ole edes mahdollisuutta selvitä.Lentäjän kannattaa lentää aina vain sellaisia liikkeitä, joihin tämä on saanut koulutuksen.
Lentäjän aiheuttama finaalikaartosakkaus
Laskukierroksessa lennetään suhteellisen matalalla ja pienellä nopeudella. Yleisenä sääntönä on, että lentokonetta ei kallistettaisi yli 30 astetta etenkään loppuosalle kaarrettaessa. Sivutuulen johdosta loppuosalle kaartaminen on arvioitu väärin ja ajaudutaan keskilinjasta läpi.
Lentäjä muistaa, että ei saa lisätä kallistusta yli 30 asteen ja yrittää estää keskilinjasta läpimenemistä painamalla kaarron puoleista jalkaa. Jalan painaminen aiheuttaa vain nokan hetkellisen heilahtamisen, eikä kaartonopeus lisäänny sivuperäsimen käytöllä. Kun kone on edelleen ajautumassa keskilinjasta läpi, lisätään jalan painamista, nokka heilahtaa jalan suuntaan ja nokka tipahtaa alemmaksi. Samalla huomataan, että vajoamisnopeus on lisääntynyt ja sauvasta vetämällä halutaan estää vajoaminen. Tästä mahdollisesti seuraava sakkaus on todella raju ja yllättävä, sekä tapahtuu todella nopeasti, ilman että siihen ehtii reagoimaan.
Monikaan lentäjä ei tiedä, miten lähellä he ovat käyneet tällaista jalkakaartosakkausta.
Syntynyt liike vastaa kaarrossa tapahtuvaa nopeaa vaakakierrettä, joka on käytännössä syöksykierre.Puhtaasti lennettäessä kuula keskellä estetään syöksykierteen syntyminen, mutta epäpuhdas lentäminen kuula poikkeutettuna ei välttämättä johda syöksykierteeseen. Syöksykierre tarvitsee syntyäkseen yhtä aikaisesti luistoa ja sakkauksen. Vaarallisempaa laskukierroksessa pienellä nopeudella lennettäessä on voimakas jalkojen käyttö, kuin yli 30 asteen kallistus.
Tutustu videoihin:
Lentäjän aiheuttama väärä painopisteasema
Lentokonetta on käytettävä sallituissa massa- ja painopisterajoissa. Painopisteen sijainnilla on suora vaikutus lentokoneen ohjattavuuteen, ohjainvoimiin ja stabiliteettiin. Takana oleva painopiste tekee koneesta herkemmän ohjattavuudeltaan ja epästabiilimman. Edessä olevalla painopisteellä on taas päinvastainen vaikutus. Jos painopiste on sallitun takarajan takapuolella ja lisäksi ollaan liikkeellä suurella massalla, voi olla, että aluksi koneen käyttäytymisessä ei ole mitään ihmeellistä. Mutta jos joudutaan tahattomaan sivuluisu- tai jalkakaartosakkaukseen, oikaiseminen voi olla vaikeaa tai mahdotonta.Tästä syystä lentokoneen rajoituksia on ehdottoman tärkeää noudattaa.
Ympäristötekijät
Ympäristötekijöitä voivat olla sääilmiöt, vuorokauden aika tai ilma-alusten jättöpyörteet. Voimakas turbulenttisuus tai jättöpyörteet ovat näkymättömiä vaaratekijöitä. Tässäkin ensimmäinen este onnettomuuden syntymiselle on tieto. Jos ilmiön voimakkuus ei ole liian suuri ja on riittävästi korkeutta, korostuvat taidot tilanteesta selviämiselle.Tämän takia lentäjän täytyy aina tutustua säätietoihin ja tietää vaaralliset sääilmiöt.
Tunne lentokoneen
vikaantuminen ja järjestelmät
Lentokoneen vaurioituminen tai järjestelmissä olevat viat (moottorihäiriö, ohjainjärjestelmä, mittarit, autopilotti) voivat aiheuttaa lentokoneen hallinnan menetyksen. Vika ja vauriotilanteissa lentokone saattaa olla ohjattavissa ja onnistuminen voi edellyttää esimerkiksi ohjainjärjestelmän tuntemista. Toimiiko korkeusperäsin vaijereilla vai työntötangoilla, mitä on odotettavissa vikatilanteessa?
Valitettavasti etenkin ohjainjärjestelmä vioissa voidaan joutua tilanteeseen, mistä ei ole mahdollisuuksia selvitä. Lentokoneen hallinta voidaan menettää myös järjestelmän väärän käytön johdosta. Järjestelmä on täysin ehjä ja toimii kuten pitääkin, mutta lentäjä ei tunne sitä riittävän hyvin ja aiheuttaa vaaratilanteen. Esimerkiksi polttoainejärjestelmän aiheuttama epätasapaino tai autopilotin väärä käyttö voi johtaa hallitsemattomaan lentotilaan.
Oikeat tiedot, taidot ja asenne ehkäisevät onnettomuuksiaKoulutuksessa saadut tiedot taidot ja asenteet estävät onnettomuuksia. Onnettomuuksien ehkäisemiseksi ei silti ole olemassa yhtä kikkaa joka ratkaisee ongelman. Koulutuksen pitää sisältää perusteet lennonteoriasta, kohtauskulmasta ja sen ymmärtämisestä, suoritusarvoista, lentokoneen järjestelmistä, sekä ihmisen reagointi äkillisiin tilanteisiin.
Lentokoulutuksessa valitettavasti lennetään usein sakkausharjoituksia lähes samalla tekniikalla, kun tyyppihyväksyntävaatimuksissa edellytetään: vaakalennossa, tyhjäkäynnillä, kone trimmattu hyvin, hidastetaan nopeutta 1kt/s ja niin edelleen. Tämä on hyvä tapa aloittaa sakkauksista oikaisun harjoittelu, mutta se ei vastaa todellisia onnettomuustilanteita.
Todellisissa onnettomuuksissa kone ei ole vaakalennossa, vaan usein lennetään epäpuhtaasti, moottorissa on tehoa, väärä trimmaus ja nopeuden muutokset voivat olla hyvinkin nopeita. Sakkausharjoittelun pitää vastata todellisia tilanteita. Virheliikkeistä oikaisuja ei pidä harjoitella yksin ja turvallinen virheliikekoulutus (UPRT) edellyttää opettajilta asiaan perehtymistä ja oikeanlaista lento-kalustoa.
Uusimmasta Ilmailusta 6/2017 hyvää tarinaa onnettomuuksista ja niiden välttämisestä.
Lentäjän aiheuttama finaalikaartosakkaus. Jotka lentää, kannattaa lukea ja huolella.
Laipoilla suurimman sallitun ja pienimmän sallitun nopeuden väli on 25 km/h useassa koneessa, ainakin ultrassa.
Sössitään kuulan kanssa, nopeus on päässyt laskemaan lähelle minimiä, painot maksimissa tai yli ja hups..
Torkuskella voi, mutta lentäminen laskukierroksessa ei ole paras paikka eikä aika siihen hommaan.