Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
On ollut muuten välillä pahoissa paikoissa Armstrong. Ilmeisen taitava kaveri ollut aikoinaan.

Todellakin. Tuossa videossa mainittiinkin ne kuuluisimmat tapaukset. Tuossa käsiteltiinkin yksi erikoisimmista. Armstrong ja Chuck Yeager olivat T-33 -suihkuharjoituskoneella jossain Edwardsin lentotukikohdan maisemissa. Tarkoitus oli suorittaa "touch-and-go" eräälle kuivuneelle järvenpohjalle ja tarkistaa sen sopivuus varalaskupaikaksi. Sadekeli oli kuitenkin pehmentänyt maaperän niin, että kone jäi jumiin eikä tehonlisäyskään enää riittänyt ylösvetoon. Armstrong taisi olla koneen kipparina ja Yeager takapenkkiläisenä. Kummankin miehen mielipiteet syyllisestä eroavat. Yeager omaelämäkerrassaan väittää Armstrongin välttämättä halunneen kokeilla kentän pintaa ottamalla maakosketus. Armstrongin elämäkerrassa taas todetaan, että käytännössä Yeager hiillosti Neiliä yrittämään. No, tiedä häntä sitten. :rolleyes:

Yeageriä pidetään kyllä hyvin yleisesti yhtenä kaikkien aikojen parhaimmista perstuntumalla lentäneistä kavereista. Armstrong taas oli analyyttinen ja systemaattisen tarkka, sekä tällä oli Yeageristä poiketen myös koelentäjän teoreettinen koulutustausta.
 
Todellakin. Tuossa videossa mainittiinkin ne kuuluisimmat tapaukset. Tuossa käsiteltiinkin yksi erikoisimmista. Armstrong ja Chuck Yeager olivat T-33 -suihkuharjoituskoneella jossain Edwardsin lentotukikohdan maisemissa. Tarkoitus oli suorittaa "touch-and-go" eräälle kuivuneelle järvenpohjalle ja tarkistaa sen sopivuus varalaskupaikaksi. Sadekeli oli kuitenkin pehmentänyt maaperän niin, että kone jäi jumiin eikä tehonlisäyskään enää riittänyt ylösvetoon. Armstrong taisi olla koneen kipparina ja Yeager takapenkkiläisenä. Kummankin miehen mielipiteet syyllisestä eroavat. Yeager omaelämäkerrassaan väittää Armstrongin välttämättä halunneen kokeilla kentän pintaa ottamalla maakosketus. Armstrongin elämäkerrassa taas todetaan, että käytännössä Yeager hiillosti Neiliä yrittämään. No, tiedä häntä sitten. :rolleyes:

Yeageriä pidetään kyllä hyvin yleisesti yhtenä kaikkien aikojen parhaimmista perstuntumalla lentäneistä kavereista. Armstrong taas oli analyyttinen ja systemaattisen tarkka, sekä tällä oli Yeageristä poiketen myös koelentäjän teoreettinen koulutustausta.
Aivan, käsittääkseni tämä tapaus on jäänyt miesten historiaan jäytämään ystävyyttä.
Yagerilta on kysytty jossain julkisessa esiintymisessä tästä keikasta ja hänen vastauksensa on ollut suunnilleen, "noin vanhoja keikkoja en muistele minuutti minuutilta". :)
Eli liene jompikumpi herroista ollut ohjaimissa...
 
02b5bc27-1795-4954-a7c9-1253473fb1f8

Norjassa tuli eilen RV 4 tonttiin. Lentäjä ja kyydissä ollut kuoli.:(
RV 4 on nopea ja suorituskykyinen alataso, jutussa puhutaan ultrasta, mutta myös RV 4:stä ja sen romut tuossa kuvassa on.
https://www.aftenposten.no/norge/i/kloea/Flystyrt-i-Hedmark-To-personer-er-omkommet
 
Olikos tästä jo juttua ketjussa ? Tarinaa siitä mitenkä 2009 pari ukrainalaista Su-27 Flankeria päätyi jenkkeihin siviiliomistukseen.

http://su-27flanker.com/2014/12/05/american-flankers/

Sitaatti: "By information we found, they were sold to Pride Aircraft around 2009 from Ukraine. Pride Aircraft Inc had plans to do some high-altitude research, but company Pride Aircraft went bust and project was terminated. Both aircraft are sold, and price was about $5 million per jet. Customer unknown yet."

Mitäs veikkaatte, liittyvätkö koneet mitenkään tähän uutiseen ?

https://www.verkkouutiset.fi/venala...en-hanke-voi-olla-lentoturmamysteerin-takana/
 
Tähdet ja Avaruus -lehdessä oli vuonna 2007 juttu suomalaisesta Marcus Toivosesta, joka kävi Venäjällä lentämässä MiG-25 Foxbatilla. 25 kilometriä korkeutta ja nopeutta sellaset Mach 2,4. Skannasin artikkelin ja ajattelin että laitan ketjuun.

teksti1.webp teksti2.webp teksti3.webp teksti4.webp
 
Tähdet ja Avaruus -lehdessä oli vuonna 2007 juttu suomalaisesta Marcus Toivosesta, joka kävi Venäjällä lentämässä MiG-25 Foxbatilla. 25 kilometriä korkeutta ja nopeutta sellaset Mach 2,4. Skannasin artikkelin ja ajattelin että laitan ketjuun.

Katso liite: 16679 Katso liite: 16680 Katso liite: 16681 Katso liite: 16682
Huima elämys!
Sekä vaarallinen ilman painepukua. En edes ihmettele, että matkustajan heittoistuin ei ole matkustajan itsensä laukaistavissa..

Turhaa se ilman painepukua on lähes tyhjiöön ponkaista 25:ssä kilometrissä.

Koneen paineistuksen pettäessä ilman pukua molemmat on tajuttomana niin nopeasti, ettei siinä ongelmien ilmaantuessa edes ehdi penkkiä laukaista.
 
Huima elämys!
Sekä vaarallinen ilman painepukua. En edes ihmettele, että matkustajan heittoistuin ei ole matkustajan itsensä laukaistavissa..

Turhaa se ilman painepukua on lähes tyhjiöön ponkaista 25:ssä kilometrissä.

Koneen paineistuksen pettäessä ilman pukua molemmat on tajuttomana niin nopeasti, ettei siinä ongelmien ilmaantuessa edes ehdi penkkiä laukaista.

Samaa olen minäkin ihmetellyt kun olen lueskellut näistä venäläisistä elämyslennoista. Toivonen ja tämän kuski ovat mitä ilmeisimmin käyttäneet painehappinaamaria, joka työntää ylipaineella happea keuhkoihin. Toisin sanoen siinä joutuu itse hengittämään vastapaineeseen. Kuulemma aika erikoisen tuntuista. Mutta oikeassa olet. Noissa korkeuksissa tuosta ei pitäisi olla mitään apua.

Kyllä minusta vastuullista olisi ollut käyttää painepukua ja GSH-6 painekypärää.

sinsheim-vkk-6m-pressure-suit-01.webp
 
En tiedä oliko jo, Dakota tulee toukokuussa -17 Malmille

http://httpcache0-80157-cachedown3....3/ncode/2017-05-06/malmidc3_576p_a6ca18b1.mp4

Edit: Kesäaikaan saa lähes joka aamu työmatkalla auringonnousun aikaan ihastella tuon koneen kiiltoa :)

On se hieno.:)
Buffalo Joe ei puhu potaskaa. Lentänyt Dakotalla ja muilla vastaavilla tuhansia tunteja.
Tuossa videossa on laskussa sivutuulta ja ohjaajan jalat käy taajaan, kone kiemurtelee kiitotiellä siitä huolimatta. Kumminkin pysyy siinä.
Sivutuuli ja DC-3, siinä katellaan kellä on homma hanskassa.

"If you really want to experience flight in this life then you have to strap a DC-3 to your ass." “ BUFFALO” JOE MCBRYAN.
 
On se hieno.:)
Buffalo Joe ei puhu potaskaa. Lentänyt Dakotalla ja muilla vastaavilla tuhansia tunteja.
Tuossa videossa on laskussa sivutuulta ja ohjaajan jalat käy taajaan, kone kiemurtelee kiitotiellä siitä huolimatta. Kumminkin pysyy siinä.
Sivutuuli ja DC-3, siinä katellaan kellä on homma hanskassa.

"If you really want to experience flight in this life then you have to strap a DC-3 to your ass." “ BUFFALO” JOE MCBRYAN.
Joo, sivutuulipuuskan on aina kannuskoneelle haaste... hienosti tuo menee mielestäni laskukiidossa...
 
Menee se, kun on asiansa osaava puikoissa. Jep hyvin tuossa videossa hommat on hanskassa.
Kannuspyörä koneessa on lasku- ja nousukiidossa tunne kuin istuisi levottomasti suuntaa hakevan pingispallon sisällä.:)

Aika hurjalta näyttää nykyisiin matkustajakoneisiin verrattuna! Pitävätkö kannuspyöräkoneen laskeutumiseen erityisti tuulessa ja kestopäällysteisille kiitotielle liittyvät jutut paikkaansa? Ja suunniteltiinko noi koneet alun perin pehmeille laskualustoille ja potkurin tilantarve mielessä vai eikö kannuspyöräkoneiden haittoja vain pidetty joskus 30-luvulla olennaisina asioina? Homma tietenkin muuttui kun astuttiin suihkukoneaikaan; Me 262 ensimmäiset prototyypit olivat kannuspyörällä ja hyvin nopeasti kait huomattiin ettei pakovirtauksen suuntautuminen alaspäin edistänyt asioita...

Anteeksi tyhmistä kysymyksistä, oma lentokokemus rajoittuu palloilluun ja kyydissä istumiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Aika hurjalta näyttää nykyisiin matkustajakoneisiin verrattuna! Pitävätkö kannuspyöräkoneen laskeutumiseen erityisti tuulessa ja kestopäällysteisille kiintotielle liittyvät jutut paikkaansa? Ja suunniteltiinko noi koneet alun perin pehmeille laskualustoille ja potkurin tilantarve mielessä vai eikö kannuspyöräkoneiden haittoja vain pidetty joskus 30-luvulla olennaisina asioina? Homma tietenkin muuttui kun astuttiin suihkukoneaikaan; Me 262 ensimmäiset prototyypit olivat kannuspyörällä ja hyvin nopeasti kait huomattiin ettei pakovirtauksen suuntautuminen alaspäin edistänyt asioita...

Anteeksi tyhmistä kysymyksistä, oma lentokokemus rajoittuu palloilluun ja kyydissä istumiseen.

Tuulessa ja kestopäällysteelle, jutut pitää paikkansa. Sivutuulen vallitessa kannuspyöräkone pyrkii kääntymään rullauksessa väkisin vastatuuleen.
Kun noita suunniteltiin, kiitotiet olivat nurmipinnalla ja usein huonokuntoisia. Noihin olosuhteisiin oiva telineratkaisu.
Tällä teliratkaisulla olevia koneita käytetään tanäkin päivänä esim. Kanadassa puskakoneina. Ne eivät kummoista ''kiitotietä'' tarvitse.

Kuten totesit, myös potkureiden alla on paremmin tilaa ja jos koneella voi laskeutua / lähteä kolmelta pisteeltä, epätasaisempikin pinta potkurin lapojen maavaran suhteen käy.
DC-3 lasketaan päätelineille, joten maavaran tarve ei ole paljon pienempi kuin nokkapyöräkoneessa olisi.

Jos valita voi, noilla nurmi- tai sorapinnalle laskuun. Jos kone ei ole tarkoin kiitotien kanssa linjassa, asfaltin paljon parempi kitkaa kiskaisee maakosketuksessa konetta sivuun pois kiitotien keskilinjalta. Tähän yhdistettynä sivutuuli, niin ollaankin vaikeuksien äärellä. Huonommalla kitkalla olevat pinnoitteet (nurmi, sora, lumi, jää) antavat lentäjän virheitä paremmin anteeksi. Nimenomaan laskuun tultaessa. Kitka on luonnollisesti oltava kumminkin jonkinmoinen, peilijää ohuella vesikalvolla varustettuna ei käy..


Kannuspyöräkoneet vaatii pilotilta enemmän tarkkuutta / taitoa lentoonlähdössä ja laskeutumisessa kuin nokkapyöräkoneet.

Edit: Lisään vielä, että kolmelle pisteelle laskettavat koneet (useimmat kannuspyöräkoneet) vaativat hyvin vedetyn laskun ts. sauva on takarajoittimessa, kun kone istuu. Ellei näin ole asioiden laita, saattaa kone helposti kiepsahtaa nokan kautta ympäri kiitotiellä.
Hyvin vedetty lasku on koneelle kuin koneelle se paras laskeutuminen, mutta vähemmälläkin vetämisellä nokkapyöräkoneen saa asettumaan kiitotielle.

Oma huomio tuosta vedetyn laskun tekemisestä. Mitä enemmän pilotilla on ikää, sitä vähemmän he laskussa vetää.
70:n läpsäyttää jo kolmelle pisteelle nokkapyöräkoneenkin, mikä sen laskuksi on huono.
Ilmiön syytä en ole vielä keksinyt.
 
Viimeksi muokattu:
Paris Air Showssa kesäkuussa 2017 julkistettiin jälleen Skytraxin maailman parhaat lentoyhtiöt - lista.


Näitä listoja julkaisee useampikin taho ja tulokset vaihtelevat riippuen siitä, mitä osaa lentoyhtiön toiminnasta painotetaan.
Tässä listassa pääpaino on "tuotteella" eli asiakaskokemuksella, niinpä ei ole ihme, että kärkipäässä on kaukoidän- ja "hiekkalaatikko"yhtiöitä.
Finnair on sijalla 25, mikä vastannee todellisuutta, kalusto on pääosin OK, mutta palvelun taso heittelee melkoisesti.
Esimerkkinä vaikkapa lennolla matkustajille tarjottavat juotavat/syötävät. Eli onko niitä ylipäätään, minkälaatuisia ja paljonko niistä joutuu maksamaan lisää. Euroopan reiteillä on Finnairia jopa haukuttu halpalentoyhtiömäiseksi.

OT/Tämä ei ole ns. yleisilmailua, mutta en halunnut tällaiselle tehdä uutta ketjua /OT
 
Tämä kuulunee tänne ketjuun. P-51 Mustangin jäljillä mennään. Eikö näitä ole ollut enempää?

Ranskassa testattiin uudenlaista lentokoneen siipeä – tavoitteena pudottaa ilmanvastusta jopa 50 %
http://www.tekniikkatalous.fi/tekni...tteena-pudottaa-ilmanvastusta-jopa-50-6679406

Etelä-Ranskan Tarbesissa tehtiin tiistaina koelento, jossa Airbus A340 nousi ensi kertaa ilmaan uudenlaisin komposiittisiivin. Muun muassa ruotsalainen Saab on ollut mukana kehittämässä siipirakennetta, NyTeknik kertoo.

Koelento kesti kolme tuntia ja 38 minuuttia. ”Onnistuimme tavoitteessamme lentää suunniteltua nopeutta kohtuullisessa korkeudessa ja varmistaa, että kaikki menee hyvin. Tarkistimme myös, että lennon testi-instrumentaatio toimi kuten piti”, Airbusin testi-insinööri Philippe Seve kertoo.

Siipi on suunniteltu niin, että koneeseen osuisi laminaarinen ilmavirtaus turbulentin sijaan. Laminaarisessa virtauksessa virtaavan fluidin hiukkaset etenevät rinnakkaisissa kerroksissa eivätkä sekoitu keskenään niin kuin turbulentissa virtauksessa.

Laminaarisen ilmavirran aikaansaaminen pienentää koneen kohtaamaa ilmanvastusta. Tuore testilento toteutettiin osana Blade-projektia ( lyhennys sanoista Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe). Hankkeen tavoitteena on leikata ilmanvastusta peräti 50 prosentilla ja vähentää lennon hiilidioksidipäästöjä viidellä prosentilla.

Tavallisesti lentokoneen siipi on päällystetty alumiinilevyillä. Koesiipi koostuu komposiittipalkeista ja sen pinnoite myöskin komposiitista, joka tekee pinnasta aivan sileän. Saab on suunnitellut siiven etupuolen siipipaneelin.

Lähikuukausina uutta siipityyppiä testataan noin 150 lentotunnin ajan samalla A340-testikoneella. Samalla mitataan koko ajan tarkasti sitä, miten lento vaikuttaa siipeen. Blade on osa EU-komission ja lentokoneteollisuuden yhteistyöhanke Clean Skyta.
 
Osuikin sitten vastaan toinen aika huikea parannus siiven indusoituun vastukseen ja suorituskykyyn. Ohjainpinnoilla varustettu siiven jatke (siipiuloke, eli winglet).


Esim. tuossa juttua

We Fly: Tamarack's Active Winglets
New system boosts performance and payload capabilities.

http://www.flyingmag.com/we-fly-tamaracks-active-winglets

The performance improvements are simply mind-blowing.

graphic_insights_ailerons_diagram.png
 
Back
Top