Yleisilmailu

Mun joka malli, ilman muksujen panosta pintakäsittelyyn näyttää, just liimatulta... 8)
ja sormenjälkiä liimassa... siis mun sormenjälkiä... pienin likka sanoi kerran, "iskä, älä purista noin lujaa noita osia, sun sormenjäljet on niin hankalii" just... 8)

Täällä meillä taas potentiaalinen tuleva rouva tulikomento jaksaa naputtaa siitä mitenkä minä täytän meidän kirjahyllyt pienillä lentokoneilla.
 
Tee pari kuorma-autoa ja tankkia kaveriksi... ;)
Ei voi enään lentokoneista moittia...

Mie aikoinaan teinipoikana rakensin tämän 1/35 Tigerin.

hqdefault.jpg

Muistan kun kasasin vaunun ja maalasin viimesen päälle. Sitten muistan kun isäukko tuli päissään kotia Etelä-Karjalan reserviupseereiden vuosikokouksesta ja ukko tönäsi minun hienon panzerwagenin paskaksi lattialle. :(

Vaikka olen tietysti antanut ukolla vuosien saatossa anteeksi, hiertää minun upea Tigerini yhä mieltä. :(
 
Tee pari kuorma-autoa ja tankkia kaveriksi... ;)
Ei voi enään lentokoneista moittia...

@tulikomento ,ei niitä ole pakko kirjahyllyn laittaa, kun otat Inkoolaisesta Sten Johanssonista mallia.:)
Kokoelma toimii jo nykyisellään Johanssonille tulonlähteenä. Hän on järjestänyt vuodesta 1996 maatilallaan elämysmatkailua. Valtaosa kävijöistä on yritysasiakkaita. Panssariajoneuvon rattiin on istunut myös polttariporukoita ja syntymäpäiväsankareita.

https://www.studio55.fi/hyvinvointi...i-rutkasti-rahaa-ja-matkoja-ulkomaille/133652

Edit: komiaa olis myös käyttää vaikkapa T-72:sta kauppakassina. Parkkiin mahtuisi aina..:D

Aivan fantastista olisi tilata säiliöauto pihaan tankkausta varten.
Samalla voisi naapurille vähän kehaista, että saattaa se pintakaasulla alle 400:lla litralla 100 km mennä. Hörppää talvella sitten vähän enemmän. (.+200 l ). :p
 
Viimeksi muokattu:
Oliko muuten kukaan teistä mukana tällä Finskin A320:n erikoislennolla Hesasta Kauhavalle jussina 2012 ? Tuolloinhan vietettiin viimeistä Lentäjien juhannusta. Erikoista lennolla oli se, että Pohjanmaalle saapumisen jälkeen saivat siivelle kaksi Hawkia saattajiksi. Itse olisin halunnut olla mukana.

 
Laitetaan alkaneen viikonlopun kunniaksi ketjuun kysymys. Asiaa on jo muodossa ja toisessa käsitelty, mutta nyt tämmöinen puhtaasti teoreettinen lähtötilanne.

Nimetkää 3 eri lentokonetyyppiä, jonka kyytiin haluaisitte lähteä. Lähtökohta siis se, että raha ei ole ongelma, mutta sen verran realismia että kun tuskin kellään meistä on kelpuutusta lentää suihkuhävittäjiä soolona, niin realismin nimissä puhutaan kaksipaikkaisista.

Meikäläisen listan nro. 1 on ruotsalaisten lentävä kaksipaikkainen Draken. Suurena Saabin sotakoneiden ystävänä ja nostalgian kaipuuta tuntevana tämä menee listan kärkeen. Antaisin vaikka taivaspaikkani jos vain pääsisin takapenkille. :)

1.jpg

Hyvänä kakkosena Collins Foundationin operoima maailman ainoa lentävä siviili-Phantom. Vietnamin sodan legendaarinen sotakone ja kylmän sodan klassikko.

F4From2oClockLow.jpg

Listan kolmosena sitten itänaapurin MiG-29 UB. Tätä mainostavat alan harrastajille ja jos vaan rahaa olisi, niin buukkaisin jo paikkaa yliäänilennolle, jonka aikana käytäisiin "avaruuden rajoilla" korkealla stratosfäärissä.

3.png

Tämmöinen siis minun listaukseni. Yhtään väheksymättä WW2 -kalustoa, mutta Fouga-lentojen jälkeen meikäläisen sydän sykkii suihkareille ! :D
 
Laitetaan alkaneen viikonlopun kunniaksi ketjuun kysymys. Asiaa on jo muodossa ja toisessa käsitelty, mutta nyt tämmöinen puhtaasti teoreettinen lähtötilanne.

Nimetkää 3 eri lentokonetyyppiä, jonka kyytiin haluaisitte lähteä. Lähtökohta siis se, että raha ei ole ongelma, mutta sen verran realismia että kun tuskin kellään meistä on kelpuutusta lentää suihkuhävittäjiä soolona, niin realismin nimissä puhutaan kaksipaikkaisista.

Meikäläisen listan nro. 1 on ruotsalaisten lentävä kaksipaikkainen Draken. Suurena Saabin sotakoneiden ystävänä ja nostalgian kaipuuta tuntevana tämä menee listan kärkeen. Antaisin vaikka taivaspaikkani jos vain pääsisin takapenkille. :)

Katso liite: 16316

Hyvänä kakkosena Collins Foundationin operoima maailman ainoa lentävä siviili-Phantom. Vietnamin sodan legendaarinen sotakone ja kylmän sodan klassikko.

Katso liite: 16317

Listan kolmosena sitten itänaapurin MiG-29 UB. Tätä mainostavat alan harrastajille ja jos vaan rahaa olisi, niin buukkaisin jo paikkaa yliäänilennolle, jonka aikana käytäisiin "avaruuden rajoilla" korkealla stratosfäärissä.

Katso liite: 16318

Tämmöinen siis minun listaukseni. Yhtään väheksymättä WW2 -kalustoa, mutta Fouga-lentojen jälkeen meikäläisen sydän sykkii suihkareille ! :D

Hyviä valintoja! Yhtään FM kyytiä väheksymättä olen itse enemmän warbird miehiä.
1. Bf 109.
2. Spitfire.
3. Hyvin voisin kallistua tuohon veli tulikomennon MiG-29:iin tai vaikka HN kyytiin. Todellista raakaa suorituskykyä, g:n sietokin tulisi lennolla katsoa, mitä mies oikeasti kestää. Se + 4 on siis jo voitettu kanta, FM:n
takapenkin g-mittarista katsottuna.
Meni niin helposti, että arvelisin vielä noin +6 lukeman menevän ilman sietoa parantavaa varustusta.

Ja etupenkiltä lennot tietysti.:)
 
1. SR-71
2. Phantom
3. F-16I
 
Hyviä valintoja! Yhtään FM kyytiä väheksymättä olen itse enemmän warbird miehiä.
1. Bf 109.
2. Spitfire.
3. Hyvin voisin kallistua tuohon veli tulikomennon MiG-29:iin tai vaikka HN kyytiin. Todellista raakaa suorituskykyä, g:n sietokin tulisi lennolla katsoa, mitä mies oikeasti kestää. Se + 4 on siis jo voitettu kanta, FM:n
takapenkin g-mittarista katsottuna.
Meni niin helposti, että arvelisin vielä noin +6 lukeman menevän ilman sietoa parantavaa varustusta.

Ja etupenkiltä lennot tietysti.:)

Näin vähän arvelinkin että olet WW2 -osaston miehiä enempi. ;) Kaksipaikkaisesta Mersustahan on ollutkin tarinaa. Saksassa taitaa olla yksi parhaillaan myytävänä jos en väärin muista. Olisi varmasti ikimuistoinen kyyti. Kaksipaikkaisia Spittejä lentää ainakin briteissä, eli realistinen valinta. HN ja HW taitavat molemmat olla meidän siviileiden tavoittamattomissa. Mutta varmasti lähtisin kyytiin minäkin jos vaan tilaisuus tulisi. :)

1. SR-71
2. Phantom
3. F-16I

SR-71 !? Minähän peräänkuulutin realismia ! :D Mutta joo, ilmeinen valinta totta kai. Ainakin muuten vielä joitain vuosia sitten venäläiset kauppasivat MiG-25 -elämyslentoja. Ja yksi suomalainen on tuollaisen käynyt lentämässä. Maksoi aika helvetisti, mutta kyyti oli sitten luokkaa Mach 2+ ja korkeutta päälle 20km. Enää ei ole mahdollista Venäjälläkään.
 
Noku, olen päässyt Floridassa kuolaamaan Kennedyn space centterissä sukkulaa ja käynnyt siinä yleisön simulaattorissa, niin sillä tekis kyytiin mieli ja onhan se todella tilava laite jos vertaa yleisesti lentolaitteisiin.
 
Noku, olen päässyt Floridassa kuolaamaan Kennedyn space centterissä sukkulaa ja käynnyt siinä yleisön simulaattorissa, niin sillä tekis kyytiin mieli ja onhan se todella tilava laite jos vertaa yleisesti lentolaitteisiin.

Sukkulan viimeinen lentohan taisi olla 2011, ja arvaa vaan olenko yhtään kateellinen kun olet päässyt vierailemaan tuolla Kennedyn avaruuskeskuksessa / Cape Canaveralissa ? :) Tämä sukkulasimu voisi muuten olla elämys kyllä jo itsessään.

 
Tuo avaruuskeskus on todella mielenkiintoinen ja iso paikka, että jos ikinä on ajatusta käydä siellä niin suosittelen varaamaan aikaa koko päivän ja kiire pois. Nähtävää ja hämmästeltävää riittää.
 
Tuosta tulikomennon videostakin saa hyvän käsityksen miten tolkuttomasti sukkulassa on nappuloita ja monitoreja.... todella paljon.

Edit: Siinä simulaattorissa oli myös tuo tärinä ja vapina läsnä, kuten videossa näkyy.
 
Back
Top