viimeinen mohikaani
Eversti
AI-171-lennon alustava onnettomuustutkintaraportti on julkaistu ja siinä todetaan, että lentokoneen molemmat polttoainevivut olivat kiinni-asennossa koneen pudotessa maahan:
Ilmeinen johtopäätös on, että jompikumpi lentäjistä halusi lähteä tästä maailmasta ja veti molemmat polttoaineventtiilit tahallaan kiinni. Normaalisti polttoaineventtiileihin kosketaan vasta lennon jälkeen, kun moottorit pysäytetään katkaisemalla niiden polttoainesyöttö.
Polttoainevipujen kääntäminen kiinni-asentoon on myös ainut selitys sille, miksi RAT-turbiini käynnistyi niin nopeasti. Jo aikaisemmin on kerrottu, että RAT käynnistyy vain täydellisessä sähkökatkoksessa, hydrauliviassa ja molempien moottorien sammuessa lennon aikana. Moottorit eivät kuitenkaan pysähdy kuin seinään ja muutkin viat yleensä kehittyvät hitaasti. Lentokoneen ollessa ilmassa ainoa tapa saada RAT välittömästi käyntiin on molempien polttoaineventtiilien sulkeminen, koska tällöin lentokoneen tietokone tietää, että varasähköä ja -hydrauliikkaa tarvitaan ihan justiinsa.
Ilmeinen johtopäätös on, että jompikumpi lentäjistä halusi lähteä tästä maailmasta ja veti molemmat polttoaineventtiilit tahallaan kiinni. Normaalisti polttoaineventtiileihin kosketaan vasta lennon jälkeen, kun moottorit pysäytetään katkaisemalla niiden polttoainesyöttö.
Polttoainevipujen kääntäminen kiinni-asentoon on myös ainut selitys sille, miksi RAT-turbiini käynnistyi niin nopeasti. Jo aikaisemmin on kerrottu, että RAT käynnistyy vain täydellisessä sähkökatkoksessa, hydrauliviassa ja molempien moottorien sammuessa lennon aikana. Moottorit eivät kuitenkaan pysähdy kuin seinään ja muutkin viat yleensä kehittyvät hitaasti. Lentokoneen ollessa ilmassa ainoa tapa saada RAT välittömästi käyntiin on molempien polttoaineventtiilien sulkeminen, koska tällöin lentokoneen tietokone tietää, että varasähköä ja -hydrauliikkaa tarvitaan ihan justiinsa.