Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
AI-171-lennon alustava onnettomuustutkintaraportti on julkaistu ja siinä todetaan, että lentokoneen molemmat polttoainevivut olivat kiinni-asennossa koneen pudotessa maahan:


Ilmeinen johtopäätös on, että jompikumpi lentäjistä halusi lähteä tästä maailmasta ja veti molemmat polttoaineventtiilit tahallaan kiinni. Normaalisti polttoaineventtiileihin kosketaan vasta lennon jälkeen, kun moottorit pysäytetään katkaisemalla niiden polttoainesyöttö.

Polttoainevipujen kääntäminen kiinni-asentoon on myös ainut selitys sille, miksi RAT-turbiini käynnistyi niin nopeasti. Jo aikaisemmin on kerrottu, että RAT käynnistyy vain täydellisessä sähkökatkoksessa, hydrauliviassa ja molempien moottorien sammuessa lennon aikana. Moottorit eivät kuitenkaan pysähdy kuin seinään ja muutkin viat yleensä kehittyvät hitaasti. Lentokoneen ollessa ilmassa ainoa tapa saada RAT välittömästi käyntiin on molempien polttoaineventtiilien sulkeminen, koska tällöin lentokoneen tietokone tietää, että varasähköä ja -hydrauliikkaa tarvitaan ihan justiinsa.
 
Voi taputella itseään selkään kun heti olin polttoaineensyöttöä epäilemässä et joko siinä jotain isoa vikaa tai sit toinen päätti et nyt riitti.
 
Aivan käsittämätöntä jos noin on että polttoaineensyöttö on katkaistu. Ja vielä enemmän käsittämätöntä jos se oli tahallista. Yleensähän nuo itsemurhapilotit tekevät sen jollain "pomminvarmalla" tavalla, eli syöksyvät tuhatta ja sataa johonkin vuorenrinteeseen tms. Tolleen että jätetään edes etäinen mahdollisuus sille että ei kuole, vaan vammautuu pahasti, on kyllä outoa IMO.
 
"Onnettomuustutkintaraportin mukaan koneen ohjaamon äänitteistä on kuultavissa, kuinka koneen toinen lentäjä kysyy toiselta, miksi tämä sammutti moottorit. Toinen lentäjä vastasi, ettei hän tehnyt niin, raportissa todetaan."

Onhan näitä lentäjien itsareita ollut muutama, mutta tosiaan todella omituinen tapa olisi. Nähtävästi moottorit käynnistettiin uudestaan viime tingassa, mutta se ei enää auttanut.
 
Back
Top