Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
AI-171-lennon alustava onnettomuustutkintaraportti on julkaistu ja siinä todetaan, että lentokoneen molemmat polttoainevivut olivat kiinni-asennossa koneen pudotessa maahan:


Ilmeinen johtopäätös on, että jompikumpi lentäjistä halusi lähteä tästä maailmasta ja veti molemmat polttoaineventtiilit tahallaan kiinni. Normaalisti polttoaineventtiileihin kosketaan vasta lennon jälkeen, kun moottorit pysäytetään katkaisemalla niiden polttoainesyöttö.

Polttoainevipujen kääntäminen kiinni-asentoon on myös ainut selitys sille, miksi RAT-turbiini käynnistyi niin nopeasti. Jo aikaisemmin on kerrottu, että RAT käynnistyy vain täydellisessä sähkökatkoksessa, hydrauliviassa ja molempien moottorien sammuessa lennon aikana. Moottorit eivät kuitenkaan pysähdy kuin seinään ja muutkin viat yleensä kehittyvät hitaasti. Lentokoneen ollessa ilmassa ainoa tapa saada RAT välittömästi käyntiin on molempien polttoaineventtiilien sulkeminen, koska tällöin lentokoneen tietokone tietää, että varasähköä ja -hydrauliikkaa tarvitaan ihan justiinsa.
 
Aivan käsittämätöntä jos noin on että polttoaineensyöttö on katkaistu. Ja vielä enemmän käsittämätöntä jos se oli tahallista. Yleensähän nuo itsemurhapilotit tekevät sen jollain "pomminvarmalla" tavalla, eli syöksyvät tuhatta ja sataa johonkin vuorenrinteeseen tms. Tolleen että jätetään edes etäinen mahdollisuus sille että ei kuole, vaan vammautuu pahasti, on kyllä outoa IMO.
 
"Onnettomuustutkintaraportin mukaan koneen ohjaamon äänitteistä on kuultavissa, kuinka koneen toinen lentäjä kysyy toiselta, miksi tämä sammutti moottorit. Toinen lentäjä vastasi, ettei hän tehnyt niin, raportissa todetaan."

Onhan näitä lentäjien itsareita ollut muutama, mutta tosiaan todella omituinen tapa olisi. Nähtävästi moottorit käynnistettiin uudestaan viime tingassa, mutta se ei enää auttanut.
 
1752310761301.webp


Tuossa ilmeisesti ne kytkimet, jotka menneet pois päältä. Eihän tuollaiset fyysiset keinukytkimet nyt voi mennä itsekseen suljettu-asentoon. Vahingon mahdollisuus on myös aika pieni. Teoriassa vaikka takin hihansuulla voisi tuollaista keinuvipua vahingossa tuupata, mutta eteenpäin ON asentoon. Taakse/alas mikään hiha ei tuohon tartu. Rannekoru tms? Kädellä huolimaton huitaisu ottaessa käden kaasuvivulta alas? Mutta että sattuma tarrasi molempiin kytkimiin ja 1 sekunnin intervallilla?

1 sekunnin väli kytkimien käytössä viittaa mielestän tahallisuuteen ja mahdolliseen viime hetken epäröintiin.

Kytkimien käyttö ajoittui lisäksi ehkä pahimpaan mahdolliseen hetkeen. PA-syöttö palautettiin ON asentoon 5 ja 9 sekuntia niiden pois kytkemisen jälkeen ja ilmeisesti vain toinen moottoreista ehti käynnistyä ennen maahansyöksyä. Kuka tahansa palautti kytkimen oikeaan asentoon ei ilmeisesti ymmärtänyt, että molemmat kytkimet olivat väärässä asennossa. Ei siinä ollut enää mitään tehtävissä.

Mutta se täytyy sanoa, että aika keskeiseen ja arkaan paikkaan ja vähällä suojauksella on jätetty noin tärkeät kytkimet, joita ei lennon aikana normaalisti tule operoida. Joku kansi tuohon päälle tms. estämään tahattoman käytön.
 
Onko noissa loggereissa sekunnin kymmenykset/sadasosat logattu vai onko vain sekunnin tarkkuudella? Sekunnin tarkuudella logatessa vipujen laitto pois päältä on voinut tapahtua lähes samanaikaisesti jos siinä on vain sekunti vaihtunut välissä. Tuli vaan mieleen.
 
Kytkimissä on lukitukset. Kytkimestä pitää tarttua kiinni, vetää ulospäin ja sitten kääntää uuteen asentoon. Vahingossa se ei liiku, eli hihansuuteoria ontuu tässä tapauksessa.
Tuon lukituksen takia kytkimet täytyy kääntää yksitellen. Ellei sitten ole joku sormiakrobaatti ja kykene niitä liikuttamaan samanaikaisesti. Se selittänee tuon yhden sekunnin viiveen.
 
Viimeksi muokattu:
Onnettomuusraportin perusteella polttoaineensyöttö on katkaistu 3s sen jälkeen kun pyörät irtosivat kiitoradasta.

As per the EAFR data, the aircraft crossed the take-off decision speed V1 and achieved 153
kts IAS at 08:08:33 UTC. The Vr speed (155 kts) was achieved as per the EAFR at 08:08:35
UTC. The aircraft air/ground sensors transitioned to air mode, consistent with liftoff at 08:08:39
UTC.

The aircraft achieved the maximum recorded airspeed of 180 Knots IAS at about 08:08:42
UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned
from RUN to CUTOFF position one after another with a time gap of 01 sec
. The Engine N1
and N2 began to decrease from their take-off values as the fuel supply to the engines was cut
off.
 
Kytkimissä on lukitukset. Kytkimestä pitää tarttua kiinni, vetää ulospäin ja sitten kääntää toiseen asentoon. Vahingossa se ei liiku, eli hihansuuteoria ontuu tässä tapauksessa.
Tuon lukituksen takia kytkimet täytyy kääntää yksitellen. Ellei sitten ole joku sormiakrobaatti ja kykene niitä liikuttamaan samanaikaisesti. Se selittänee tuon yhden sekunnin viiveen.

Kyllähän tämä tahallisuuteen viittaa ja nyt kun mainitsit tuon kytkimen lukituksen/noston niin tosiaan häviävän pienen sattumankin (hihansuuteoriat) todennäköisyys voidaan sulkea pois.

Valitettavasti tämä ei välttämättä tarkemmin selviä koskaan. Pilotti, joka kysyy miksi sammutit moottorit on voinut olla se, joka sammutuksen teki. Tai sitten ei.

Voisi kuvitella, että tässä kohtaa tahallista toimintaa pidetään siinä määrin todennäköisenä, että tutkinta kohdistuu myös pilottien henkilökohtaisiin taustoihin, elämäntilanteisiin, lääkäritietoihin jne. Ehkä sieltä jotain viitettä voisi löytyä, jolla saada varmuutta kumpi piloteista tämän teki.

Tallennuskapasiteetti ei enää tänä päivänä ole ongelma, joten koskahan ohjaamoihin saadaan videokamerat pelkän äänen tallennuksen sijaan?
 
Tuo on joko ollut täysin tahallista, tai sitten jompikumpi pilotti aivan sekaisin päästään väsymyksestä tai jostain muusta syystä ja kääntänyt vipuja täysin ajatuksissaan vahingossa.
Tietääkseni koneessa ei ole mitään automatiikkaa tai muuta mekanismia jolla se voisi automaattisesti noita vipuja kääntää. Ne pitää aina kääntää käsin.
 
Kytkimissä on lukitukset. Kytkimestä pitää tarttua kiinni, vetää ulospäin ja sitten kääntää uuteen asentoon. Vahingossa se ei liiku, eli hihansuuteoria ontuu tässä tapauksessa.
Tuon lukituksen takia kytkimet täytyy kääntää yksitellen. Ellei sitten ole joku sormiakrobaatti ja kykene niitä liikuttamaan samanaikaisesti. Se selittänee tuon yhden sekunnin viiveen.
Käytännössä hyvin hankalaa edes tarkoituksellisesti vääntää molempia vipuja sekunnin sisällä pois päältä. Ne vivut on tarkoituksellisesti hankalia liikuttaa ja jäykkiä. Kuten nähdään käynnistämisestä, käynnistämisessä on 4 sekunnin erotus ja operaattorit on reagoineet välittömästi asiaan oikein. Yhdellä kädellä ei saa helposti otetta molemmista vivuista yhtäaikaa.
image_2025-07-12_132632.webp
Kuvasta näkyy aika hyvin haitta, minkä yli kytkin täytyy nostaa. Spekulaationa tulee mieleen, että on haitat kulunut puhki yms.
 
Käytännössä hyvin hankalaa edes tarkoituksellisesti vääntää molempia vipuja sekunnin sisällä pois päältä. Ne vivut on tarkoituksellisesti hankalia liikuttaa ja jäykkiä. Kuten nähdään käynnistämisestä, käynnistämisessä on 4 sekunnin erotus ja operaattorit on reagoineet välittömästi asiaan oikein. Yhdellä kädellä ei saa helposti otetta molemmista vivuista yhtäaikaa.

Kuvasta näkyy aika hyvin haitta, minkä yli kytkin täytyy nostaa. Spekulaationa tulee mieleen, että on haitat kulunut puhki yms.

Tubesta löytyi startup -video 787:stä. Kyllä nuo vivut aika rivakasti lentävät käynnistysasentoon ainakin (sen sekunnin väli juurikin).


Ja muok: shutdown kohdassa 0:45, sama juttu.

 
Tuossa oli mainittu että polttoaineensyöttö katkaistiin 3 sekuntia siitä kun kone irtosi maasta. Se on laskutelineiden nostamiselle hyvin lyhyt aika. Siinä täytyy ensin todeta se "positive climb rate" ja sitten ohjaava pilotti pyytää laskutelineet sisään. Normaalisti tähän menee noin 10 sekuntia siitä kun kone irtoaa maasta.

Eli en oikein usko siihenkään, että meni laskutelineen vipu ja polttoainevivut sekaisin.
 
Fuel Control Cutoff -vipu lie signaloi moottorinohjaustietokoneen I/O porttiin loogisen tilansa. Tuskin polttoainesolenoidiventiilin virta kytkimen kautta kulkee.

IO-portti saattaa virheillä vaikkapa kytkinjohdon eristeen rikkoutumiskohdan maadoittumisesta. Ehkä kytkimille tulee yhteinen referenssijännite, jota katkovat omiin signaalilähtöihinsä.

Tai vaikka johtonipun viereisestä muusta viallisesta johdosta tai laitteesta cutoff-kytkinjohtoon indusoitunut piikki on IO-portissa tulkittu tilan vaihtumiseksi. Toki softabugikin voi aiheuttaa kytkimen tilan väärintulkinnan. Jokainen joskus koodannut ja koodiansa debugannut tietää, miten typeriä loogisia virheitä yksinkertaiseenkin rutiiniin voi huolellisenkin silmäilyn jälkeen jäädä.

En ole lentomekaanikko; satunnaisena elektroniikkaharrastajana tuli vain mieleen. Ja minunkin uskoakseni todennäköisempää on kytkimien liikuttelu ihmisvoimin. Mutta ei tekninen vika käytettävissä olevien tietojen valossa täysin mahdoton ole - semminkin kun pilotit keskustelussaan kerrotusti ilmeisesti olivat hämmentyneitä cutoff-oireista.
 
Jatkoa edelliseen videoon:


Samoja cutoff-kytkimiä käytetään myös muissa Boeingin koneissa. Niiden asennuksessa on ollut ongelmia vuonna 2018 mutta ilmeisesti ei mitään vakavaa, eli asennusvirheet on ollut helppo havaita ja korjata ennen kuin mitään vahinkoa ehtii tapahtua. Lentotietotallentimen mukaan kytkimet on käännetty sekunnin välein cutoff-asentoon, mikä on juuri tarvittava aika toimenpiteen suorittamiseen yhdellä kädellä. Kymmenen sekunnin kuluttua toinen pilotti käänsi kytkimet takaisin run-asentoon. Yllättäen eteen tulleessa operaatiossa meni kaksi sekuntia. Ihan hyvä suoritus ottaen huomioon, että tässä vaiheessa "koppi oli täynnä käsiä". Ensimmäisenä käynnistetty moottori ehti tuottaa hieman työntövoimaa ennen törmäystä mutta korkeus loppui kesken tunnetuin seurauksin.
 
En kommentoi sen enempää mutta tälle tubettajalle on syntynyt melko kyseenalainen maine. Kova kiire saada ulos ne ensimmäiset videot ja niistä tulevat makeat mainostulot, ja siitä on seurannut melkoisia huteja. Se ensimmäinen "analyysi" tästäkin turmasta oli täysin virheellinen.
Itse olen nähnyt vain nämä kaksi videota, joilla lähinnä siteerataan toisten tekemiä raportteja. Hätäillen tulee varmasti huteja kenelle tahansa. Ulosanti on kuitenkin selkeää ja erilaisilla koneilla on selvästi tullut lennettyäkin. Ohjaamotyöskentely on tavalliselle pulliaiselle täysin tuntematon maailma ja lentäjien tarinoita on mukava kuunnella. Toivottavasti kukaan ei pidä mitään you-tubettajaa minkään alan suurimpana auktoriteettina. Itse tuli korona-aikana seurattua "Dr." John Campbellin videoita. Aluksi videoiden aiheet olivat mielestäni ihan täyspäisiä "käsienpesuvinkkejä" mutta vaihdoin kanavaa kun ko. "lääkäri" alkoi skitsoilemaan rokotekriitikoiden ja muiden salaliittohörhöjen kanssa.
 
Back
Top