Fuel Control Cutoff -vipu lie signaloi moottorinohjaustietokoneen I/O porttiin loogisen tilansa. Tuskin polttoainesolenoidiventiilin virta kytkimen kautta kulkee.
IO-portti saattaa virheillä vaikkapa kytkinjohdon eristeen rikkoutumiskohdan maadoittumisesta. Ehkä kytkimille tulee yhteinen referenssijännite, jota katkovat omiin signaalilähtöihinsä.
Tai vaikka johtonipun viereisestä muusta viallisesta johdosta tai laitteesta cutoff-kytkinjohtoon indusoitunut piikki on IO-portissa tulkittu tilan vaihtumiseksi. Toki softabugikin voi aiheuttaa kytkimen tilan väärintulkinnan. Jokainen joskus koodannut ja koodiansa debugannut tietää, miten typeriä loogisia virheitä yksinkertaiseenkin rutiiniin voi huolellisenkin silmäilyn jälkeen jäädä.
En ole lentomekaanikko; satunnaisena elektroniikkaharrastajana tuli vain mieleen. Ja minunkin uskoakseni todennäköisempää on kytkimien liikuttelu ihmisvoimin. Mutta ei tekninen vika käytettävissä olevien tietojen valossa täysin mahdoton ole - semminkin kun pilotit keskustelussaan kerrotusti ilmeisesti olivat hämmentyneitä cutoff-oireista.