Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tää oli hyvä ja tasapainoinen ensianalyysi. Kaksi lentäjäkouluttajaa ymmärtääkseni tuossa tuoreeltaan kommentoi. Katsoin tänään päivällä. Ei sinänsä enää mitään uutta, pitkälti samat johtopäätökset kuin palstalla. Mutta jos aihe kinostaa niin...

Käyvät läpi myös mentaalisen puolen asioita lopussa ja esittävät kyllä hyviä näkökulmia aiheeseen, joka ei ole yksiselitteinen.

 

Jämijärvellä lento-onnettonuus. Mediheli paikalle 10 45. Ilmeisesti joko laskussa tai nousussa sattui jotain.

Edit: Ylen juttuun lisätty, moottoroitu riippuliidin eli trike. Noissa usein on 80- 100 hp Rotax työntöpotkurilla, ohjataan käsivoimilla siipeä liikuttelemalla. Ohjaus sauvaa ja siivekkeitä noissa ei ole.

 
Viimeksi muokattu:
Pelkkää spekulaatiota, mutta olisiko Tampereen Laskuvarjokerhon OH-CMT?
EDIT: Ei ollut tuo. Oli joku ultrakevyt.
 
Viimeksi muokattu:
Fuel Control Cutoff -vipu lie signaloi moottorinohjaustietokoneen I/O porttiin loogisen tilansa. Tuskin polttoainesolenoidiventiilin virta kytkimen kautta kulkee.

IO-portti saattaa virheillä vaikkapa kytkinjohdon eristeen rikkoutumiskohdan maadoittumisesta. Ehkä kytkimille tulee yhteinen referenssijännite, jota katkovat omiin signaalilähtöihinsä.

Tai vaikka johtonipun viereisestä muusta viallisesta johdosta tai laitteesta cutoff-kytkinjohtoon indusoitunut piikki on IO-portissa tulkittu tilan vaihtumiseksi. Toki softabugikin voi aiheuttaa kytkimen tilan väärintulkinnan. Jokainen joskus koodannut ja koodiansa debugannut tietää, miten typeriä loogisia virheitä yksinkertaiseenkin rutiiniin voi huolellisenkin silmäilyn jälkeen jäädä.

En ole lentomekaanikko; satunnaisena elektroniikkaharrastajana tuli vain mieleen. Ja minunkin uskoakseni todennäköisempää on kytkimien liikuttelu ihmisvoimin. Mutta ei tekninen vika käytettävissä olevien tietojen valossa täysin mahdoton ole - semminkin kun pilotit keskustelussaan kerrotusti ilmeisesti olivat hämmentyneitä cutoff-oireista.
Käsittääkseni moottoreiden uudelleen käynnistys-prosessi alkaa vääntämällä polttoaine cutoffille. Eli tuo on voinut olla reaktio myös johonkin muuhun ongelmaan (todelliseen tai oletettuun)
 
Tammikuisen Washington DC:n lentoturman tutkinta jatkuu. Blackhawkin maksimi sallittu lentokorkeus oli 200 jalkaa, mutta jostain syystä kopteri oli melkein koko ajan 100 jalkaa korkeammalla, eikä sen paremmin tarkastaja kuin oppilaskaan näyttänyt huomaavaan asiaa. Instrumenttivirheen mahdollisuutta tutkitaan. Myös kommunikaatiossa lennonjohtoon oli jotain ongelmia, eivät aina tuntuneet kuulevan lennonjohdon ohjeita.
 
Tammikuisen Washington DC:n lentoturman tutkinta jatkuu. Blackhawkin maksimi sallittu lentokorkeus oli 200 jalkaa, mutta jostain syystä kopteri oli melkein koko ajan 100 jalkaa korkeammalla, eikä sen paremmin tarkastaja kuin oppilaskaan näyttänyt huomaavaan asiaa. Instrumenttivirheen mahdollisuutta tutkitaan. Myös kommunikaatiossa lennonjohtoon oli jotain ongelmia, eivät aina tuntuneet kuulevan lennonjohdon ohjeita.
Tuo väärä korkeus on kyllä outo juttu, kyllä viimeistään tuon tarkastuslentäjän olisi se pitänyt huomata. Olisiko tuossa mahdollisuutta väärään korkeusmittarin asetukseen, eli käytetty QFE -asetusta QNH:n sijaan? QFE on korkeus lähtökentältä ja QNH on korkeus merenpinnasta.
Pidän vahvasti vaikuttavana tekijänä sitä, että törmäyskurssilla oleva kone ei näytä liikkuvan taustaan nähden. Koneen valot on varmasti nähty, mutta tulkittu väärin, koska ne näyttävät pysyvän paikallaan.

En tunne millään tavalla ameriikan käytäntöjä, mutta suomalaisittain tuo tarkastuslentäjänä toiminut aliupseeri on ilma-aluksen päällikkö ja tarkastettavana toiminut kapteeni on oppilas. Siis sotilasarvossa alempi on ylempään nähden auktoriteettiasemassa.
Jos tuo ei ole amerikkalaisessa käytännössä noin selvää, saattaa sekin sotkea asioita. Tietääkö joku miten tämä amerikassa menee?
 
Olen aika monta kerta ATR koneella matkustanut mutta tuollaista maavirtalaitetta en mielestäni ole nähnyt.
Onko tämä joku uus juttu Vantaalla ?
Onko laite käytössä aamun ekalla lennolla vai jonkun vikatilanteen jäljiltä ?

———-

Pelastustoiminta on käynnissä, tiedottaa pelastuslaitos. Kukaan ei ole loukkaantunut.
IS:n lukijan toimittamassa kuvissa näkyy ATR 72-500-tyyppinen Finnairin lentokone, jonka rekisteritunnus on OH-ATE.
Koneen kyydissä onnettomuushetkellä ollut Juho Pirhonen kertoo, että lentokone oli juuri lähdössä. Kone nytkähti eteenpäin ja osui maassa olleeseen maavirtalaitteeseen.

1755343917507.webp

 
Olen aika monta kerta ATR koneella matkustanut mutta tuollaista maavirtalaitetta en mielestäni ole nähnyt.
Onko tämä joku uus juttu Vantaalla ?
Onko laite käytössä aamun ekalla lennolla vai jonkun vikatilanteen jäljiltä ?
ATR:ssä ei ole APU:ta eli taitaa kaivata ulkoista virtaa käynnistykseen. Toista moottoria voi pyörittää generaattorina ilman että potkuri pyörii.
 
Back
Top