Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tää oli hyvä ja tasapainoinen ensianalyysi. Kaksi lentäjäkouluttajaa ymmärtääkseni tuossa tuoreeltaan kommentoi. Katsoin tänään päivällä. Ei sinänsä enää mitään uutta, pitkälti samat johtopäätökset kuin palstalla. Mutta jos aihe kinostaa niin...

Käyvät läpi myös mentaalisen puolen asioita lopussa ja esittävät kyllä hyviä näkökulmia aiheeseen, joka ei ole yksiselitteinen.

 

Jämijärvellä lento-onnettonuus. Mediheli paikalle 10 45. Ilmeisesti joko laskussa tai nousussa sattui jotain.

Edit: Ylen juttuun lisätty, moottoroitu riippuliidin eli trike. Noissa usein on 80- 100 hp Rotax työntöpotkurilla, ohjataan käsivoimilla siipeä liikuttelemalla. Ohjaus sauvaa ja siivekkeitä noissa ei ole.

 
Viimeksi muokattu:
Pelkkää spekulaatiota, mutta olisiko Tampereen Laskuvarjokerhon OH-CMT?
EDIT: Ei ollut tuo. Oli joku ultrakevyt.
 
Viimeksi muokattu:
Fuel Control Cutoff -vipu lie signaloi moottorinohjaustietokoneen I/O porttiin loogisen tilansa. Tuskin polttoainesolenoidiventiilin virta kytkimen kautta kulkee.

IO-portti saattaa virheillä vaikkapa kytkinjohdon eristeen rikkoutumiskohdan maadoittumisesta. Ehkä kytkimille tulee yhteinen referenssijännite, jota katkovat omiin signaalilähtöihinsä.

Tai vaikka johtonipun viereisestä muusta viallisesta johdosta tai laitteesta cutoff-kytkinjohtoon indusoitunut piikki on IO-portissa tulkittu tilan vaihtumiseksi. Toki softabugikin voi aiheuttaa kytkimen tilan väärintulkinnan. Jokainen joskus koodannut ja koodiansa debugannut tietää, miten typeriä loogisia virheitä yksinkertaiseenkin rutiiniin voi huolellisenkin silmäilyn jälkeen jäädä.

En ole lentomekaanikko; satunnaisena elektroniikkaharrastajana tuli vain mieleen. Ja minunkin uskoakseni todennäköisempää on kytkimien liikuttelu ihmisvoimin. Mutta ei tekninen vika käytettävissä olevien tietojen valossa täysin mahdoton ole - semminkin kun pilotit keskustelussaan kerrotusti ilmeisesti olivat hämmentyneitä cutoff-oireista.
Käsittääkseni moottoreiden uudelleen käynnistys-prosessi alkaa vääntämällä polttoaine cutoffille. Eli tuo on voinut olla reaktio myös johonkin muuhun ongelmaan (todelliseen tai oletettuun)
 
Back
Top