Yleisilmailu

Meilllä päin on brittiversio Storchista, Auster. Omistaja kuvaa sitä sota-ajan ultraksi. Hieman raskaampi ja kolmipaikkainen. Matkanopeus ja lentoonlähtö sekä laskuominaisuudet kuten Ikarus C 42 ultrassa. Austerissa on kannuspyörä telineet joten huonommalta kiitotieltä sillä voi operoida.
 
XMKsuksilla.jpg

Tässä kuva mainitusta Austerista.

http://auster.dyndns.info/auster.html

Koneen omistajan nettisivulla tarinaa tuosta koneesta. Tuo on kasattu kahdesta Austerista, 1. meni päreiksi konetta Suomeen tuotaessa pakkolaskussa. Kone pyörähti yllättäen siirtolennolla syöksykierteeseen. Pilotilla on yli 3000 h lentokokemusta, sai sen hallintaan kuitenkin.
Nettisivulla siitäkin lisää.
 
Finnair-Airbus-A350-in-Helsinki-02-720x468.jpg

Finskin ensimmäinen A 350 Helsinki-Vantaalla 7.10-15.
Kuva: Kyseessä ei liene pölyisen koneen vesipesu vaan tervehdys uudelle konetyypille.
 
XMKsuksilla.jpg

Tässä kuva mainitusta Austerista.

http://auster.dyndns.info/auster.html

Koneen omistajan nettisivulla tarinaa tuosta koneesta. Tuo on kasattu kahdesta Austerista, 1. meni päreiksi konetta Suomeen tuotaessa pakkolaskussa. Kone pyörähti yllättäen siirtolennolla syöksykierteeseen. Pilotilla on yli 3000 h lentokokemusta, sai sen hallintaan kuitenkin.
Nettisivulla siitäkin lisää.
1.600 tuntia töitä... Huh...
 
Tavallaan tähän teemaan liittyen, käynnistelläänpä keskustelua ensi vuoden lentonäytöskaudesta. Onko tovereilla jo mietittynä reissua ja jos on niin minnepäin ?

2016 kotimainen päälentonäytös pitäisi olla Jyväskylässä. Eli mukana ilmavoimat (F-18 soolo, Midnight Hawks jne), rajavartiolaitos ja jokunen ulkomaalainen esiintyjä. Oma arvaukseni on, että Gripen Ruotsista ja sitten jonkun NATO-maan F-16. Siinäpä se ohjelma on yleensä tupannut olemaan. Tosin Suomen tulevan hävittäjähankinnan siivittämä jokunen lentokonevalmistaja & jonkun maan ilmavoimat voivat intoutua tuomaan paikalle esim. Eurofighterin tai Rafalen.

Sitten kysymysmerkki on 2016 Jämi Fly In. Tänä vuonna karkelot jäivät minulta väliin ja suoraan sanoen ohjelma ei oikein säväyttänyt. Ilman ruotsalaisia esiintyjiä (Spitfire, Mustang, Mikael Carlsonin ekan maailmansodan koneet jne.) Jämillä ei olisi ainakaan minusta oikein mitään sen ihmeempää nähtävää.

Mutta oletteko koskaan käyneet ulkomailla reissussa ? Itse tykkään käydä Ruotsissa katsomassa kerran vuoteen jonkun heikäläisten suuremman näytöksen. Ovat kalustollisesti hemmetin paljon suomalaisia parempia. Mutta jos oikein ymmärsin, niin 2016 päänäytös olisi heillä vasta ihan kesän lopulla Linköpingissä. Joten taitaa ensi vuonna jäädä käymättä länsinaapurissa.

Tätä kalenteria katsellessa herää tällaisia ajatuksia.

http://www.milavia.net/airshows/calendar/showdates-2016-europe.html

Englanti on aina kiinnostanut, varsinkin Duxfordin Flying Legends. Tietysti myös joku megatapahtuma kuten RIAT kiinnostaisi. En ole vaan koskaan aiemmin tuollapäin reissannut ja matkajärjestelyt olisivat aika lailla hakusessa.

Euroopan mantereella olisi tarjolla kerran kahteen vuoteen Radomin iso näytös Puolassa. Kävin katsomassa 2013 ja hyvä oli. Harmi ettei ensi vuonna sitä järjestetä. Tsekeissä olisi 2016 syyskuun puolivälissä Ostravan Nato Days, myöskin kovan luokan show. Mutta ajankohta ei tule sopimaan minulle.

Unkarin Kesckemet on ruvennut viime aikoina kiinnostamaan. Sitä on kehuttu isoksi näytökseksi ja ajankohtana heinäkuun loppu voisi sopia hyvin. Ns. kesäloman päättäjäisreissu.
 

Jumalauta, kyllä Svetlana osaa lentää!
Meno on huimaa. Jos omaa edes hitusen taipumusta matkapahoinvointiin, ei tuohon kyytiin ole syytä lähteä:p
Saattaisi olla kaikenlaista ohjaamoon kuulumatonta eritettä pitkin ohjaamoa sen lennon jälkeen.

Se työnsi tuossa @Ottoville n pätkässä pellit auki ja antoi mennä. Kaasun kanssa ei turhaa pumppaillut.
Koneessa on tehopainosuhde kohdillaan. Svetlana lentää raakasti täysillä ohjainpoikkeutuksilla ja g-voimia oli taatusti noissa liikeissä riittävästi.
Todella näyttävää menoa.
 
Tavallaan tähän teemaan liittyen, käynnistelläänpä keskustelua ensi vuoden lentonäytöskaudesta. Onko tovereilla jo mietittynä reissua ja jos on niin minnepäin ?

Ei ole mietittynä, mutta kiinnostusta kyllä lähteä jossakin näytöksessä käymään, jos aikataulut passautuu kohdilleen. Mietitäänpä juttua, maanpuolustus.net tiimi vaikka Duxfordissa:solthum: tai jossakin muussa näytöksessä. Kiinnostuneita lähtijöitä saattaisi hyvällä tuurilla löytyä useita.
 
Finnair-Airbus-A350-in-Helsinki-02-720x468.jpg

Finskin ensimmäinen A 350 Helsinki-Vantaalla 7.10-15.
Kuva: Kyseessä ei liene pölyisen koneen vesipesu vaan tervehdys uudelle konetyypille.
Hieno kone, myös sisältä. Mukava lentokokemus, vaikkakin laskut olivat vielä hieman reilummin alastuotuja. Nuoret tykkäsivät kovasti omasta kosketusnäytöllisestä viihdekeskuksesta. Suomalaista oli revontulivalot, joita myös lennon aikana esiteltiin.
 
Tästä tulee varsinainen tyylikkäin kone -kisan musta hevonen, eli tottakai SR71 Blackbird;

SR-71%20Blackbird%20Wallpapers%201280x800.jpg


411608.jpg


Lockheed-SR-71-Blackbird-090.preview.jpg


aircrafts-sr-71_00345965.jpg


335888main_EC98-44817-2_full.jpg


J58_Afterburner.jpg


fgfs-blackbird05.jpg


View_from_the_SR-71_Blackbird.jpg


tmum7vmngpf5hgxnr5zq.jpg


sr71c.jpg


SR71_record.jpg
Aika hyvä nokitus! Kaunis kone.
Ajattelin Tyylikkäin kone -kisan alunperin keskittyvän siviili-ilmailuun, mutta voihan sitä laajentaa. Luodaan lisää kategorioita.
 
Tavallaan tähän teemaan liittyen, käynnistelläänpä keskustelua ensi vuoden lentonäytöskaudesta. Onko tovereilla jo mietittynä reissua ja jos on niin minnepäin ?

2016 kotimainen päälentonäytös pitäisi olla Jyväskylässä. Eli mukana ilmavoimat (F-18 soolo, Midnight Hawks jne), rajavartiolaitos ja jokunen ulkomaalainen esiintyjä. Oma arvaukseni on, että Gripen Ruotsista ja sitten jonkun NATO-maan F-16. Siinäpä se ohjelma on yleensä tupannut olemaan. Tosin Suomen tulevan hävittäjähankinnan siivittämä jokunen lentokonevalmistaja & jonkun maan ilmavoimat voivat intoutua tuomaan paikalle esim. Eurofighterin tai Rafalen.

Sitten kysymysmerkki on 2016 Jämi Fly In. Tänä vuonna karkelot jäivät minulta väliin ja suoraan sanoen ohjelma ei oikein säväyttänyt. Ilman ruotsalaisia esiintyjiä (Spitfire, Mustang, Mikael Carlsonin ekan maailmansodan koneet jne.) Jämillä ei olisi ainakaan minusta oikein mitään sen ihmeempää nähtävää.

Mutta oletteko koskaan käyneet ulkomailla reissussa ? Itse tykkään käydä Ruotsissa katsomassa kerran vuoteen jonkun heikäläisten suuremman näytöksen. Ovat kalustollisesti hemmetin paljon suomalaisia parempia. Mutta jos oikein ymmärsin, niin 2016 päänäytös olisi heillä vasta ihan kesän lopulla Linköpingissä. Joten taitaa ensi vuonna jäädä käymättä länsinaapurissa.

Tätä kalenteria katsellessa herää tällaisia ajatuksia.

http://www.milavia.net/airshows/calendar/showdates-2016-europe.html

Englanti on aina kiinnostanut, varsinkin Duxfordin Flying Legends. Tietysti myös joku megatapahtuma kuten RIAT kiinnostaisi. En ole vaan koskaan aiemmin tuollapäin reissannut ja matkajärjestelyt olisivat aika lailla hakusessa.

Euroopan mantereella olisi tarjolla kerran kahteen vuoteen Radomin iso näytös Puolassa. Kävin katsomassa 2013 ja hyvä oli. Harmi ettei ensi vuonna sitä järjestetä. Tsekeissä olisi 2016 syyskuun puolivälissä Ostravan Nato Days, myöskin kovan luokan show. Mutta ajankohta ei tule sopimaan minulle.

Unkarin Kesckemet on ruvennut viime aikoina kiinnostamaan. Sitä on kehuttu isoksi näytökseksi ja ajankohtana heinäkuun loppu voisi sopia hyvin. Ns. kesäloman päättäjäisreissu.
Ei ole minullakaan mietittynä, mutta komppaan veli @Ikarus sta, lähtijöitä varmasti saisi kerättyä johonkin ulkomaan tapahtumaankin. Matkajärjestelyt kyllä minullakin hakusessa, pitäisi motivoitua ihan uuteen.
Kotimaan tapahtumista se on pelkkä sopimuskysymys. Itse kun asun Keski-Suomessa, niin olen varmaan jäävi ehdottamaan Jyväskylää :D.
Mutta kun täällä on tietty joukko ilmailufanaatikkoja, niin miten olis kokoontuminen Tikkakoskella? Helppo sanoa, kun olen siellä joka tapauksessa :). Mutta jos löisin kalenteriin moisen, niin mitä sanotte?
 
Aika hyvä nokitus! Kaunis kone.
Ajattelin Tyylikkäin kone -kisan alunperin keskittyvän siviili-ilmailuun, mutta voihan sitä laajentaa. Luodaan lisää kategorioita.
No juu. Ajattelin että tavallaan kone edustaa yleisilmailua, koska se ei suoranaisesti ole mikään taistelukone, vaikka onkin sotilaskäyttöön tarkoitettu.

Yleisilmailu-kategoriaan luetaan vissiin mukaan myös X-koneet. SR71 on itse asiassa kehitetty A12-koneesta, joka on hyvin samantyyppinen.

A12-flying.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole minullakaan mietittynä, mutta komppaan veli @Ikarus sta, lähtijöitä varmasti saisi kerättyä johonkin ulkomaan tapahtumaankin. Matkajärjestelyt kyllä minullakin hakusessa, pitäisi motivoitua ihan uuteen.
Kotimaan tapahtumista se on pelkkä sopimuskysymys. Itse kun asun Keski-Suomessa, niin olen varmaan jäävi ehdottamaan Jyväskylää :D.
Mutta kun täällä on tietty joukko ilmailufanaatikkoja, niin miten olis kokoontuminen Tikkakoskella? Helppo sanoa, kun olen siellä joka tapauksessa :). Mutta jos löisin kalenteriin moisen, niin mitä sanotte?

Kyllähän sitä itsekin ihan periaatteesta pyrin käymään katsomassa kotimaisetkin päänäytökset. Mutta olen alkanut viime vuosina vähän nirsoilemaan. Kun itse asun Etelä-Karjalassa, niin viime vuonna jäi Turun näytös väliin ihan etäisyyksien takia. Jyväskylä toki on lähempänä. Sitten nirsoilua aiheuttaa vähäsen juuri ohjelman niukkuus. Hornet-soolon kun pääsee näkemään myös ilmavoimien avoimien ovien päivinä. Pirkkala oli tänä vuonna hyvä. Itselläni lähtemispäätökseen vaikuttaa ennen kaikkea myös sääennusteet. Jos lentonäytösviikonlopulle povataan surkeaa sadekeliä ja edessä olisi matkustamista pitkällekin, niin yleensä lähtemättä jää. Olen sen verran monet näytökset käynyt läpi vesisateessa (myös lumisateessa Lappeenranta 1995), että hauskuus on kaukana. No, arpapeliähän se säiden kanssa on aina. Ensi vuodelle alustavasti kiikarissa itselläni Jykälä ja ehkä Jämi. Ja jos noista kumpikaan ei vaikuta lupaavalta riittävän ajoissa, niin alan suunnittelemaan ulkomaanreissua.
 
Mutta kun täällä on tietty joukko ilmailufanaatikkoja, niin miten olis kokoontuminen Tikkakoskella? Helppo sanoa, kun olen siellä joka tapauksessa :). Mutta jos löisin kalenteriin moisen, niin mitä sanotte?

Tulevalle kesälle otetaan ohjelmaan. Siellähän on ilmailumuseo ja Mersu simu? Mersu simua täytyisi ehdottomasti päästä kokeilemaan.
Lennän sinne ultralla, halukkaat pääsee ottamaan tuntumaa koneeseen. Vaan vielä on aikaa suunnitella, ensi kesään on matkaa.
 
Back
Top