Yleisilmailu

Loviisasta vielä itään?, 107 km Helsinkiin.
Sillä ne on pääkaupunkiseudun yleisilmailu ongelmat ratkaistu.:confused:

http://www.lentoposti.fi/uutiset/keskustan_eduskuntaryhma_malmin_lentokentta_pitaisi_sailyttaa
Keskustan eduskuntaryhmä haluaisi Malmin lentokentän toiminnan jatkuvan, vaikka Helsingin kaupunki on ilmoittanut, että alueelle tulee asuntorakentamista. Malmia koskeva Lex Malmi -kansalaisaloite on tulossa eduskunnan käsittelyyn.

Katellaanpa, löytyykö minkalaista happea muista eduskunta puolueista.
Joo...
Ei rautatieyhteyttäkään, no moottoritieyhteys onneksi on... Jos jonnekin pitäisi Malmi siirtää, niin Hyvinkää, Mäntsälä, Järvenpää tietämiltä pitäisi maapala löytyä... rautatieyhteys, moottoritieyhteys, ei kauempana, kuin 60 km hesan keskustasta...
Hyvinkää ei ilmeisesti pysty/halua laajentaa kenttänsä toimintaa, Järvenpäässä ei sopivaa maaplänttiä, ilman meluhaittaa, Mäntsälä olisi keskeinen sijainti ja maatakin löytyisi kentälle...
Mutta miten lie luvat siellä?
 
Joo...
Ei rautatieyhteyttäkään, no moottoritieyhteys onneksi on... Jos jonnekin pitäisi Malmi siirtää, niin Hyvinkää, Mäntsälä, Järvenpää tietämiltä pitäisi maapala löytyä... rautatieyhteys, moottoritieyhteys, ei kauempana, kuin 60 km hesan keskustasta...
Hyvinkää ei ilmeisesti pysty/halua laajentaa kenttänsä toimintaa, Järvenpäässä ei sopivaa maaplänttiä, ilman meluhaittaa, Mäntsälä olisi keskeinen sijainti ja maatakin löytyisi kentälle...
Mutta miten lie luvat siellä?

laajat-luonto-ja-virkistysalueet-16-6-2014-tekstillc3a4.png

Käsittämätöntä puuhastelua. @Herman30 tähän jo tarttui tuolla sekalaista mussuttelua ketjussa.
Malmin kenttäalueen kokoisen palan kaavoittaminen asuntorakentamiseen ei veisi kuin pienen osan noista virkistysalueista. Uskoisin, että parempaa rakennusmaatakin (kuin Malmi) jostakin kohti löytyisi.

Virkistysalueita on yhteensä 4344 ha.
https://helsinginmetsat.fi/laajat-luonto-ja-virkistysalueet/
 
http://yle.fi/uutiset/3-9471216

http://www.kymensanomat.fi/Online/2...%A4%C3%A4n%20ilmojen%20teille/2017321909565/4

Ryhmä pääkaupunkiseutulaisia ilmailualan aktiiveja aikoo rakentaa uuden lentokentän Pyhtäälle, Itä-Uudenmaan ja Kymenlaakson rajamaille.

– Yhteiskunnan tulee meidän mielestä huolehtia liikenneinfrasta laajemminkin, niin kuin se tekeekin tieliikenteen, rautatieverkoston ja vesiliikenteen osalta. Ilmailu kuuluu tietysti tähän samaan, mutta yleisilmailun osalta näin ei ole ihan tapahtunut, sanoo helsinkiläinen Esa Korjula.

Yleisilmailun toiminnan turvaamiseksi ilmailuaktiivit ovatkin hankkineet kunnasta Paradox Marine -yhtiön nimiin runsaat 90 hehtaaria maata. Kaupasta on aiemmin uutisoinut

Korjulan mukaan iso tekijä Pyhtään valinnaksi oli se, että paikkakunnalle on hyvät julkiset liikenneyhteydet. Tuli sitten omalla autolla tai julkisilla. Uusi moottoritie menee ihan vierestä. Toinen tekijä oli ja on kunnan tuki.

– Kunta ei ole omistajana mukana, mutta on ollut paljon auttamassa ja tukemassa. Lentopaikka on osa kunnan suurempaa outdoor-ulkoilukokonaisuutta.

Myös se merkitsi paljon, että ilmatila on Pyhtään kohdalla vapaata.

– Helsingin lähistöllähän on varsin rajallinen ja monin paikoin varsin hankala ilmatila. Kovin läheltä Helsinkiä on vaikea löytää sellaista paikkaa, jossa ilmatilan puolesta voi vapaasti operoida, Korjula selittää.

Pyhtäällä tehdään paraikaa maaperä- ja käynnistämiseen liittyviä selvityksiä.

– En osaa sanoa tarkkaa aikataulua, mutta kyllä tämä hanke toteutuu. Tämän kevään tai alkukesän aikana tiedetään lisää siitä, milloin päästään rakentamaan.
 
Niin, ja jos olette sattumoisin käyneet Malmilla lentäen, niin on suorastaan kumma että sitä vaaditaan itsepintaisesti asuinkäyttöön.... heh, rakentamatonta maata löytyy kyllä, jopa pakko liitetystä Sipoon alueesta...
 
Niin, ja jos olette sattumoisin käyneet Malmilla lentäen, niin on suorastaan kumma että sitä vaaditaan itsepintaisesti asuinkäyttöön.... heh, rakentamatonta maata löytyy kyllä, jopa pakko liitetystä Sipoon alueesta...

Malmin maapohjan käyttö ei liene kovin yksioikoinen muutenkaan, jos otetaan huomioon rakennusten ongelmallinen pohjien teko siellä, eli paalua tulee menemään ihan mielettömästi (suopohjaa)
Sitten toisekseen, ajatelkaas millainen puhdistamistyömaa siitä tullee, kun siellä on ollut josjonkinnäköistä toimintaa kerosiinien, jäänestoaineiden yms, mönjien käytön vuoksi... voisi olla halvempaa alkaa rakentaa lisäkerroksia keskustan kerrostaloihin...
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää vähän oudolta tämän koneen nousu, päätelineet irtoaa ensin..tosin eipä minulla ole kaksimoottori pahviakaan, siksi kysyn. Jos on moottori häiriö, miksi jatkaa. Ilmeisesti rata olisi loppunut kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää vähän oudolta tämän koneen nousu, päätelineet irtoaa ensin..tosin eipä minulla ole kaksimoottori pahviakaan, siksi kysyn. Jos on moottori häiriö, miksi jatkaa. Ilmeisesti rata olisi loppunut kesken.
Eipä noista 2 moottorisista minullakaan. Mutta sauva keskellä startissa ultrakin liian pitkällä kiihdytyksellä tekee saman.

Vauhdin kiihtyessä paino alkaa siirtyä nokkapyörälle, jos sauva ei ole vähän vedettynä.

Itse pidän sauvan startissa hieman vedettynä, nokka nousee vauhdin kiihtyessä tarpeeksi itsekseen, eikä tuota nokkapyörän varaan nouseminen mahdollisuutta tällöin ole.

Perstuntumalla pärjää lentoonlähdössä vaikka ilman nopeusmittaria. Kun kone on rotaatio nopeudessa, sen tuntee.

Pehmeän kiitotien starttaus menetelmä poikkeaa vielä tästä.
Pellit selälleen sauva täysin takana.
Kun nokkapyörä nousee, vetoa löysätään ja annetaan koneen kiihtyä irrotusnopeuteen nokkapyörä ilmassa.

Yleensä ottaen voitaneen sanoa, että perstuntuma on koneen hallinnassa tärkein aisti:)
 
Eipä noista 2 moottorisista minullakaan. Mutta sauva keskellä startissa ultrakin liian pitkällä kiihdytyksellä tekee saman.

Vauhdin kiihtyessä paino alkaa siirtyä nokkapyörälle, jos sauva ei ole vähän vedettynä.

Itse pidän sauvan startissa hieman vedettynä, nokka nousee vauhdin kiihtyessä tarpeeksi itsekseen, eikä tuota nokkapyörän varaan nouseminen mahdollisuutta tällöin ole.

Perstuntumalla pärjää lentoonlähdössä vaikka ilman nopeusmittaria. Kun kone on rotaatio nopeudessa, sen tuntee.

Pehmeän kiitotien starttaus menetelmä poikkeaa vielä tästä.
Pellit selälleen sauva täysin takana.
Kun nokkapyörä nousee, vetoa löysätään ja annetaan koneen kiihtyä irrotusnopeuteen nokkapyörä ilmassa.

Yleensä ottaen voitaneen sanoa, että perstuntuma on koneen hallinnassa tärkein aisti:)
Tuossa taisi olla simuloitu moottori härö startissa, eli se vakiotilanne koulutuksessa ja tarkkarissa.
TwinOtter on tuohon juttuun makea peli, kun siinä on tuota vakaajapintaa ja ohjainpintaa vaikka koko laivueen tarpeisiin ja kone oli tyhjä...
tarkoitus on, jos tulee oikea tilanne, niin keskeytys, jos olet "ennen rotaatiota" tilassa, jos V2 saavutettu ja rotaatiota käynnissä, niin useasti rata ei enää riitä "holdin" tai "abort abortin" tekoon, vaan sitten silmät sirrilleen ja haukankatse etusektoriin, huomatakseen pakkolasku paikan. EI KAARETA TAKAISIN RADALLE, josta nousu on tehty, nimittäin on n. 99% mahis tehdä alkava kierre tonttiin kun puolet takisinkaarrosta suoritettu... siis vain eteenpäin... vasenkäsi ratilla lujana, kuin kallio ja oikeakäsi tekee jatkuvasti käynnistystoimia sammuneelle mopolle ja varmistaa, että polttoaineet virtaa käyville puolelle esteettömästi. Jos nuija ei herää, varmistettava lapojen lepuutus. Siitä telineet sisään ja varovainen lentoasun muokkaus, jotta saadaan vauhtia, jatkuvasti käyvää mopoa kuunnellen, ettei se vaan ala "juttelemaan" löpönpuutteesta, tms. ongelmasta ja jatkuvasti silmät hakee pakkolasku paikkaa etusektoriin. JOS käyvä moottori alkaa jutella huonoa säveltä, niin välittömästi tehon ja lentoasun muutos jo suunniteltuihin pakkolasku paikkoihin. Tornille ilmoitukset samalla, kun kaivetaan syytä mopohäröön ohjekirjaa noudattaen...
Tuo on kaikkein pahimpia hetkiä alkaa moottorin pätkiä..
Minä olen sanonut aina, että koneen käsikirja on tarpeeton lehdykkä, jos koneella ei koskaan lennä. Mutta jos aikoo lentää tyypit voimaan ja operoi koneella, käsikirja on raamattua tärkeämpi luettava, niin kauan, että sen osaa ulkoa, vaikka väärinpäin.

Tuo filminpätkä on hyvä esimerkki, että miltä pitää mopohärön näyttää ulkoapäin... EI MILTÄÄN se saa näyttää, mutta sisällä pilotti duunaa salamana eri toimia ja valmistelee seuraavia toimia. :D
 
Tuossa taisi olla simuloitu moottori härö startissa, eli se vakiotilanne koulutuksessa ja tarkkarissa.
TwinOtter on tuohon juttuun makea peli, kun siinä on tuota vakaajapintaa ja ohjainpintaa vaikka koko laivueen tarpeisiin ja kone oli tyhjä...
tarkoitus on, jos tulee oikea tilanne, niin keskeytys, jos olet "ennen rotaatiota" tilassa, jos V2 saavutettu ja rotaatiota käynnissä, niin useasti rata ei enää riitä "holdin" tai "abort abortin" tekoon, vaan sitten silmät sirrilleen ja haukankatse etusektoriin, huomatakseen pakkolasku paikan. EI KAARETA TAKAISIN RADALLE, josta nousu on tehty, nimittäin on n. 99% mahis tehdä alkava kierre tonttiin kun puolet takisinkaarrosta suoritettu... siis vain eteenpäin... vasenkäsi ratilla lujana, kuin kallio ja oikeakäsi tekee jatkuvasti käynnistystoimia sammuneelle mopolle ja varmistaa, että polttoaineet virtaa käyville puolelle esteettömästi. Jos nuija ei herää, varmistettava lapojen lepuutus. Siitä telineet sisään ja varovainen lentoasun muokkaus, jotta saadaan vauhtia, jatkuvasti käyvää mopoa kuunnellen, ettei se vaan ala "juttelemaan" löpönpuutteesta, tms. ongelmasta ja jatkuvasti silmät hakee pakkolasku paikkaa etusektoriin. JOS käyvä moottori alkaa jutella huonoa säveltä, niin välittömästi tehon ja lentoasun muutos jo suunniteltuihin pakkolasku paikkoihin. Tornille ilmoitukset samalla, kun kaivetaan syytä mopohäröön ohjekirjaa noudattaen...
Tuo on kaikkein pahimpia hetkiä alkaa moottorin pätkiä..
Minä olen sanonut aina, että koneen käsikirja on tarpeeton lehdykkä, jos koneella ei koskaan lennä. Mutta jos aikoo lentää tyypit voimaan ja operoi koneella, käsikirja on raamattua tärkeämpi luettava, niin kauan, että sen osaa ulkoa, vaikka väärinpäin.

Tuo filminpätkä on hyvä esimerkki, että miltä pitää mopohärön näyttää ulkoapäin... EI MILTÄÄN se saa näyttää, mutta sisällä pilotti duunaa salamana eri toimia ja valmistelee seuraavia toimia. :D

Toki tuollakin koneella takaisinkaarto onnistuu, kun riittävästi korkeutta on kerätty? Lienee myös merkitystä kaarrron turvallisuuteen, kaarretaanko sammuneen tai käyvän mosan puolelle?

Jokaisen lentämistä harrastavan on pidettävä kirkkaana mielessä takaisinkaarron ratkaisukorkeus moottorihäiriö tilanteessa.
Ultralla se on 500 jalkaa maan pinnasta. Jos korkeusmittarissa QNH asetus vaikka 300 jalkaa kiitotiellä, korkeusmittarin lukemalla (300+500) 800 jalkaa on turvallista kaartaa takaisin. Jos ollaan tuota alempana, lasketaan etusektoriin.

Kahdella eri koneella olen takaisinkaartoa harjoitellut ja kyllä toimii. (Lisäksi yksi ''kova'' tilanne, ei harjoitus.) Moottorin piiputtaessa tuossa väh. 500 ft kiitotien pinnasta nokkaa alas välittömästi, josta samalla 35 asteen keskikaarto nopeus säilyttäen kohti kiitotietä. Jo noin kahden sekunnin ''jäätyminen'' tuossa nokan alas laskussa vauhdin säilyttämiseksi tehot menetettäessä aiheuttaa suurella kohtauskulmalla (kone nousussa) sakkauksen.

Pahin tilanne ilmailussa on moottorin piiputtaminen lentoonlähdössä. Toimenpiteiden täytyy olla välittömiä ja oikeita sekä selkäytimessä. Ellei ole, kuolo korjaa.
 
Aivan, matalalla mennään vain suoraan eteenpäin ja kun korkeutta ja nopeutta on saatu hiissattua lisää, niin aletaan kaartaa takaisin... Kaarto menee mielellään sammuneelle puolelle, johtuen epäsymmetrisestä vetokeskiöstä...
Kaarto yhdellä mopolla on oltava hyvin rauhallinen, max 10 astetta, jottei sakkausnopeuden nousu pääse tekemään källejä...

Hetkeäkään ei ole hukattavissa pakkotilanteissa, kuten olen aina sanonut, että kunnolla tehdyt harjoitukset ja huolellinen perehtyminen konetyyppiin on ne avainasiat, jota voi erottaa kalmasta.
 
Hyvä video Harrierin laskusta ilman nokkapyörää.

Ulkomaat
Hävittäjä laskeutui jakkaralle - hätätilanne laskutelineen jumiuduttua
Juha-Pekka Tikka
eilen klo 23:54 (päivitetty 12 tuntia ja 23 minuuttia sitten)
Kyky laskeutua pystysuoraan on oiva apu, mutta pyöriäkin tai niiden korviketta tarvitaan.

  • 84037923d37c40167ab079f8da0a2e9d975a508a933709c19ed95d32de1bd863

    Valkoisena näkyvä "laskeutumispöytä" pelasti Harrierin ehjänä.
USA:n laivaston lentäjä laskeutui poikkeuksellisella tavalla AV-8B Harrier -hävittäjällä 2014 lentotukialuksen kannelle.

Laskeutumiseen tarvittavat pyörät olivat epäkunnossa. AeroNewsin mukaan video olisi vasta nyt vapautunut salaisuusluokituksesta. Ainakin suuri osa siitä on kuitenkin nähty aiemminkin.

Hävittäjän pyöriä oltiin lentotukialukselta nousun jälkeen vetämässä sisään koneeseen, kun tämä sai aikaan hälytyksen. Lentäjä kääntyi takaisin.

Harrier pystyy laskeutumaan ja nousemaan pystysuoraan. Ongelmia oli silti.

Lentotukialuksella tuotiin varastoista jakkaran kaltainen uloke laskeutumispaikalle etupyörän paikan tavoitellulle kohdalle. Tämän jälkeen lentäjä laskeutui Harrierilla "sokeasti" ja varovasti sen päälle. Pompusta huolimatta kone säilyi ehjänä.


http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/landing harrier-62119
 
Pahin tilanne ilmailussa on moottorin piiputtaminen lentoonlähdössä. Toimenpiteiden täytyy olla välittömiä ja oikeita sekä selkäytimessä. Ellei ole, kuolo korjaa.

No moottori ongelma 28000 ft lopputulos oli 47 kuollutta ja 74 loukkaantunutta, 126:sta henkilöstä.

Korkeutta oli, aikaa oli, kokemusta oli.
Pää syynä oli että uskottiin että tehtiin oikein toimenpiteitä, mutta asioita ei tarkastettu ja mietitty.

WA355354.jpg
115479.jpg
_72069024_kegworth_crash_624map.jpg
article-2536953-1A8A351000000578-153_634x407.jpg
 
Ajattelin taas vaihteeksi ottaa tässä ketjussa puheeksi tulevan kesän lentonäytökset. Mitä ajattelette tarjonnasta kotimaassa / ulkomailla ?

Itse olen ajatellut käväistä kesäkuun alussa Helsingissä vilkaisemassa Kaivopuiston Suomi 100 -näytöksen. Ilmaistapahtuma ja ohjelmassa ilmavoimat ja Draken Ruotsista. Nämä ilmeisestikin ainakin varmoja. Tänä vuonna Jämillä on vain RC-lennokkien kilpailut, joskin Viggen pyörähtää paikalla. En ole näillä puheilla menossa. Ja vähän samalta alkaa vaikuttaa myös vuoden päänäytös Seinäjoella. En oikein jaksa uskoa että kovin näyttävää esiintyjäkaartia ilmaantuu paikalle.

Ulkomaista tarjontaa olen vilkuillut lähinnä tältä sivustolta.

https://airshowinfo.hu/en/european_airshows.html

Sivua päivitetään kohtalaisen usein ja se antaa perustiedot ajankohdista ja esiintyjistä. Norjalaisten päänäytös Stavangerissa vaikuttaa lupaavalta ja itseäni kiinnostaisi kovasti nähdä heikäläisten lentokuntoon restauroitu Starfighter. Tänä vuonna Puolan Radomissa järjestetään iso näytös, tosin esiintyjistä ei vielä ole tietoa. Vuoden 2013 kokemuksen perusteella kovan luokan show ja paljon suihkuhävittäjiä.

Myös tämän vuoden NATO DAYS vaikuttaa hyvältä. Tulonsa on varmistanut ainakin ruotsalaisten historialentue seuraavalla kokoonpanolla:

- Tunnan
- Lansen
- 2x Draken
- Viggen

Laitan vielä linkin tähän brittien lentonäytösfoorumiin, jonne kovan luokan konebongarit postaavat vinkkejä. Olen havainnut tämän erinomaiseksi lähteeksi omia reissujani suunnitellessani.

http://forums.airshows.co.uk/viewforum.php?f=21&sid=5651497ae0c64b2f1a677b23e4f96d0b
 
Itse olen ajatellut käväistä kesäkuun alussa Helsingissä vilkaisemassa Kaivopuiston Suomi 100 -näytöksen. Ilmaistapahtuma ja ohjelmassa ilmavoimat ja Draken Ruotsista. Nämä ilmeisestikin ainakin varmoja.

Missäs tuo Draken on varmistettu kun ei sitä ole vielä edes virallisesti ilmoitettu? :)
 
Ruotsalaiset itse varmistivat tulonsa. Sk 35 mainitaan Helsingin kohdalla.

http://swafhf.se/flygprogram.html

Valitettavasti maininta esiintyjän sivuilla ei ole vielä varmistus. On puhtaasti esiintyjän käytännöistä kiinni mitä se tarkoittaa ja jotkut ilmoittavat myös käytännössä varauksen tasolla olevat esiintymiset. Niinkin on käynyt, että vierailu ei ole syystä tai toisesta toteutunut vaikka se on vastaavalla tavalla ilmoitettu. Varsinaiset varmistukset tulevat yleensä järjestäjän suunnalta siinä vaiheessa kun kaikki on heidän puolestaan lyöty lukkoon. Ihan hyvällä todennäköisyydellä tuo varmasti toteutuu, mutta varmistettuna en sitä pitäisi ennen kuin järjestäjä niin ilmoittaa.
 
Valitettavasti maininta esiintyjän sivuilla ei ole vielä varmistus. On puhtaasti esiintyjän käytännöistä kiinni mitä se tarkoittaa ja jotkut ilmoittavat myös käytännössä varauksen tasolla olevat esiintymiset. Niinkin on käynyt, että vierailu ei ole syystä tai toisesta toteutunut vaikka se on vastaavalla tavalla ilmoitettu. Varsinaiset varmistukset tulevat yleensä järjestäjän suunnalta siinä vaiheessa kun kaikki on heidän puolestaan lyöty lukkoon. Ihan hyvällä todennäköisyydellä tuo varmasti toteutuu, mutta varmistettuna en sitä pitäisi ennen kuin järjestäjä niin ilmoittaa.

Näinhän se yleisesti ottaen juuri menee. Itse asiassa tapahtumajärjestäjän naamakirjasivulla sanotaan, että ulkomaiset esiintyjät julkaistaan maalis/huhtikuussa. Laitoin kuitenkin tänne jo tuon Swedish Air Force Historic Flightin osuuden, kun olen seurannut tiimiä vuodesta 2013 lähtien. Aina ovat pitäneet sen mitä ovat luvanneet, eli pidän tietoa luotettavana. Toki ainahan joku force majeure -syy kuten tekninen vika voi muuttaa suunnitelmia.
 
Back
Top