Yleisilmailu


Trike tankilla bensa-asemalla. Meillä saattaisi tulla jotakin sanomista, jos joku keksisi ottaa tunnuksen siivestä ylös.. noissahan se on meillä A-kolme numeroa.
Muutenhan tuo suorituksena ei ole mitenkään erikoinen, sovittelee vehjettä liikennevirtaan ja varoo lankoja sekä pylväitä. Kiitotie vaatimukset trikeillä ei ole kummoiset, noin sata metriä vapaata pätkää ilman reunaesteitä. Eipä tuo videossakaan 2-päällä tarvinnut lähtökiihdytyksessä kuin 50 m.
@TBman , yllättävän hyvin tuo Herkules ilman lastia kevyenä potkii.
 
[QUOTE="tulikomento, post: 637261, member: DC-3:n äskettäinen kaputti Teksasissa. Lentoonlähtö epäonnistuu jostain syystä. Lähteekö kolmelta pyörältä alinopeudella ja sitten sakkaa ?

[/QUOTE]
Korkeusperäsin vika? Tai startti korkeusperäsin lukittuna?
Ei saanut pyrstöä ylös kiihdyttämistä varten, karkasi tosiaan alinopeudella ilmaan ja samalla sakkasi.

edit: maavaikutuksessa koneelle olisi voinut saada kerättyä tarpeellinen nopeus, jos pilotti olisi ollut 100 % hereillä.
Edelleen epäilen korkeusperäsimen vikaa tai trimmi oli täysin pielessä ja tämä pääsi yllättämään pilotin. Yleensä korkeusperäsin trimmi on lentoonlähdössä keskiasennossa, DC-3 :n säädöistä en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi sakkasi heti eikä +20m korkeudessa, yllättävän kestävät noi laskutelineet kun ei heti taittunut alle.
Kestää ne hyvin kone laskuasennossa. Ultrankin voi vedettynä tiputtaa ''hyllyltä'' (tiputtaa hyllyltä = korkeuden arviointivirhe, kone sakkautetaan kiitotielle liian korkealta, kuvitellaan koneen olevan pääteline noin 5-10 cm kiitotiestä) kahdesta metristä, nokkateline edellä ei kestä, mutta vedettynä päätelineille kestää. Kolme metriä saattaa jo olla liikaa, sen jälkeen ruetaan keräilemään palasia kiitotieltä. Kahdesta metristä on joskus tulla rumautettu, lasku on kova, mutta kone kestää.
 
Jäinpähän vaan miettimään, vieläköhän Buzz Aldrin lentää itse ? Meinaan että onkohan lupakirja ja kelpuutukset yhä voimassa kun ikää on jo kunnioitettavat 88 ikävuotta. :unsure:

Vuosi pari sittenhän astronauttilegenda sai F-16:n takapenkkikyytiä kun USAF:n taitolentoryhmä Thunderbirds tarjosi kyydin. Veikkaan tosin vahvasti ettei mitään yhdeksän G:n vetoja sentään ajettu.

 
33123426-1118x629.jpg

Lentokoneessa oli 157 matkustajaa. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI
Lentäjät nyrkkitappelivat ohjaamossa, kyydissä 157 matkustajaa

MATTI LEPISTÖ | 28.07.2018 | 23:52- päivitetty28.07.2018 | 21:14

Kinastelu ruoasta johti tappeluun 11 kilometrin korkeudessa.

Lentoyhtiö Iraqi Airways on hyllyttänyt kaksi lentäjää, jotka ajautuivat ohjaamossa nyrkkitappeluun kesken lennon.

The Independent kertoo, että kone oli matkalla Iranin Mašhadista Irakin pääkaupunki Bagdadiin, kun lentäjien sanaharkka ruokatarjoilusta kuumeni fyysiseksi nujakoinniksi.

Lentokone oli tapahtumahetkellä 11 kilometrin korkeudessa ja sen kyydissä oli 157 matkustajaa.

Pilottien tappelusta huolimatta kone laskeutui lopulta turvallisesti Bagdadiin. Lentäjien kerrotaan kuitenkin jatkaneen nahistelua myös lentokentällä.

Lentoyhtiö on vahvistanut, että Irakin liikenneministeriö on aloittanut tapauksen tutkinnan.

Pilotit saatetaan määrätä elinikäiseen lentokieltoon.
https://www.verkkouutiset.fi/lentajat-tappelivat-ohjaamossa-kyydissa-157-matkustajaa/
 
Tuo on pientä vielä. Kun ählämit lentää, niin voi tapahtua mitä vaan.
Hevosmiesten tietotoimisto väitti -91 hässäkän aikaan, että kun saudit ajaa kilpaa kameleilla niin kameleita kerätään kisapaikalle, kuin hevozia raveihin konsanaan ja eräs poppoo oli hommannut lentokuljetuksen joillekkin huippukameleille. Noh perämies oli lennon aikana päättänyt käydä helpottamassa paineita naaraskamelin kanssa, mutta kippari olikin arvannut, että peräsmies on "joron jäljillä" ja yllättänyt perämiehen puuhailemasta kamelin persiistä jolloin homma karkasi lapasesta ja hirmu tiukka tappelu rahtitilassa kamelista, että kumpi se pääsee ensin asialle. Tällöin kumminkin koneen lentäessä hekuman aikanakin ei kukaan ollut puikoissa ja näin kone lensi lentokieltoalueelle ja hävittäjät sitten tunnistamaan, että mikä se oikein lentää siellä. Hävittäjästä kuvattuna oli sitten näkynyt tyhjä ohjaamo, muttä sitten pilotti hönkää ohjaamoon, ilmannpaitaa ja kalsarisillaan. Homma meni selvittelyyn ja pakko oli ollut vissiin lentäjien tunnustaa homma...
En kyllä tiedä miten totuus on.. Mutta hauska juttu on..
 
[QUOTE="tulikomento, post: 637261, member: DC-3:n äskettäinen kaputti Teksasissa. Lentoonlähtö epäonnistuu jostain syystä. Lähteekö kolmelta pyörältä alinopeudella ja sitten sakkaa ?

Korkeusperäsin vika? Tai startti korkeusperäsin lukittuna?
Ei saanut pyrstöä ylös kiihdyttämistä varten, karkasi tosiaan alinopeudella ilmaan ja samalla sakkasi.

edit: maavaikutuksessa koneelle olisi voinut saada kerättyä tarpeellinen nopeus, jos pilotti olisi ollut 100 % hereillä.
Edelleen epäilen korkeusperäsimen vikaa tai trimmi oli täysin pielessä ja tämä pääsi yllättämään pilotin. Yleensä korkeusperäsin trimmi on lentoonlähdössä keskiasennossa, DC-3 :n säädöistä en tiedä.[/QUOTE]
nojooo, tuossa nähtiin tyylipuhdas maavaikutuksessa tehty nousu ja kuinka se sitten päättyy. Eli pilotti ei edes yrittänyt työntää pyrstöä ylös ja kun kone on kolmellapisteellä, niin ilmaanhan se nousee jollei starttikiidon aikana aleta työntämään. Nousi muuten n. 100 km/h vauhdissa ylös, tai jopa hitaammassa vauhdissa...
 
Korkeusperäsin vika? Tai startti korkeusperäsin lukittuna?
Ei saanut pyrstöä ylös kiihdyttämistä varten, karkasi tosiaan alinopeudella ilmaan ja samalla sakkasi.

edit: maavaikutuksessa koneelle olisi voinut saada kerättyä tarpeellinen nopeus, jos pilotti olisi ollut 100 % hereillä.
Edelleen epäilen korkeusperäsimen vikaa tai trimmi oli täysin pielessä ja tämä pääsi yllättämään pilotin. Yleensä korkeusperäsin trimmi on lentoonlähdössä keskiasennossa, DC-3 :n säädöistä en tiedä.
nojooo, tuossa nähtiin tyylipuhdas maavaikutuksessa tehty nousu ja kuinka se sitten päättyy. Eli pilotti ei edes yrittänyt työntää pyrstöä ylös ja kun kone on kolmellapisteellä, niin ilmaanhan se nousee jollei starttikiidon aikana aleta työntämään. Nousi muuten n. 100 km/h vauhdissa ylös, tai jopa hitaammassa vauhdissa...[/QUOTE]
Jos pilotti olisi saanut pyrstön ylös aivan pinnassa ja kiihdyttänyt siinä, niin ehkä olisi vauhti riittänyt?
Tavoitteena nostaa pyrstö ja kiihdyttää kiitotiellä, mutta kun karkasi, pieniä mahdollisuuksia kenties nopealla reagoinnilla pelastaa tilanne?
 
nojooo, tuossa nähtiin tyylipuhdas maavaikutuksessa tehty nousu ja kuinka se sitten päättyy. Eli pilotti ei edes yrittänyt työntää pyrstöä ylös ja kun kone on kolmellapisteellä, niin ilmaanhan se nousee jollei starttikiidon aikana aleta työntämään. Nousi muuten n. 100 km/h vauhdissa ylös, tai jopa hitaammassa vauhdissa...
Jos pilotti olisi saanut pyrstön ylös aivan pinnassa ja kiihdyttänyt siinä, niin ehkä olisi vauhti riittänyt?
Tavoitteena nostaa pyrstö ja kiihdyttää kiitotiellä, mutta kun karkasi, pieniä mahdollisuuksia kenties nopealla reagoinnilla pelastaa tilanne?[/QUOTE]
juu, olisi pitänyt olla vetämättä yhtään ja huolehtia, ettei "polje jalkaa" vahingossa yhtään... Radalla oli reilusti pituutta, joten olisi pystynyt tekemään tuostakin onnistuneen startin...
 
Asiaa siitä miksi Venäjän (Siperian) ylilento-oikeudet ovat olennaisen tärkeitä siviililentoliikenteelle Euroopan ja Aasian reiteillä. Neuvostoliiton aikanahan mitään ylilento-oikeuksia ei ollut. 90-luvulla Venäjä ryhtyi rahastamaan ja alkoi myöntää oikeuksia eri lentoyhtiöille (mukaan lukien Finnairille). Tämä luonnollisesti nopeuttaa lentoaikoja ja säästää polttoainekuluissa. Toisaalta Putinin Venäjälle ylilento-oikeudet ovat myös poliittinen kiristysruuvi ja oiva taloudellinen painostuskeino.

 
Startti n. klo 11.00

Ilmailuhistoriaa! Suomen ensimmäinen sähkölentokone nousee ilmaan – suora lähetys kello 10.45

Julkaistu: 31.7. 10:35

Tänään Helsingissä tehdään suomalaista ilmahistoriaa.

Ilmailun uusi lehti kääntyy, kun Suomen ensimmäinen sähkömoottorilentokone nousee ilmaan Malmin lentokentältä. ISTV:n suora lähetys alkaa kello 10.45 ja kone nousee ilmaan noin kello 11.

Helsingin Sähkölentokoneyhdistyksen Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokone saapui Malmin lentoasemalle kesäkuussa. Ennen tämän päivän ensilentoa, koneella on tehty turvallisuus- ja muita valmisteluja sekä koelentoja.

Koneen lentäjänä toimii Jussi Frisk.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005774358.html
 
Tässä on jo särmää, aikamoinen upgrade !
Thomas Cookin matkustajat Copenhagen - Larnaca lomalennolla tänään voivat olla hiukan kummissaan.
Tavanomaisen A321 bussin sijaan portille tuleekin A380.
Täpötäyden pikkubussin sijaan matkalla on tilaa ehkä enemmän kuin useimmilla koskaan.
(Ja jälleen yksi first-ever)
Linkki
 
Back
Top