Yleisilmailu

OTKES:in selostuksen perusteella kapteeni ja perämies eivät hoksanneet miksi koneessa suljetun oven takana ollut matkustamoavustaja koputtaa ohjaamon ikkunaan.

"Lentokoneen päällikkö työskenteli aluksi paljain käsin. Erittäin kylmien olosuhteiden takia hän kuitenkin haki sisätiloista käsineet. Palatessaan takaisin ulos hän sulki lentokoneen oven. Jonkin ajan kuluttua matkustamossa ollut matkustamoavustaja tunsi outoa painetta korvissaan ja rintakehässään. Hän meni ohjaamoon ja pyrki kiinnittämään ulkona työskentelevien ohjaajien huomion koputtamalla ikkunaan. Ohjaajat huomasivat koputuksen ja päällikkö meni avaamaan ovea."

"Paineistuksen ulosvirtausventtiilin ulostulo sijaitsee rungon etuosassa oikealla puolella ohjaamon alla. Ulostuloaukko on suojattu metalliverkolla ja varsinainen venttiili on syvemmällä rungon sisällä.Kylmän sään toimintaohjeen mukaan ennen lentoa suoritettavaan ulkopuoliseen tarkastukseen kuuluu ulosvirtausventtiilin tarkastaminen. Tarkastuksessa tulee varmistua, ettei venttiiliin ole kertynyt pakkautunutta lunta tai jäätä."

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ot...uihkun_oviturman_kaksi_turvallisuussuositusta
Olisi rimpauttanut kapteenille, että putki on paineistunut.. jostain vivusta tai kytkimestä paineen poisto ja mitään ei olisi sattunut. Pelkkä puhelukin olisi riittänyt, kapteeni tuskin oli oven alla sitä avattaessa, jos tiesi, että matkustamossa on ylipaine.

Ikävä tapaus. Yleensä monen yhteensattuman summia nämä, niin nytkin.

Jonkun paineentasaus kytkimen unohtaminen vaati hengen. Matkustamohenkilökuntaan kuuluva olisi toisin toimien saattanut pystyä estämään onnettomuuden, mutta nyt meni näin.
 
Lentokone oli juuri laskeutumassa Tampere-Pirkkalan kentälle, kun kapteeni yhtäkkiä kuulutti "total blackout" – Matkustaja: "Kaikki olivat ihmeissään"
Lentoaseman päällikön mukaan kyseessä oli sähkövika. Kone joutui odottamaan laskeutumislupaa noin kymmenen minuuttia.
12.10. 10.37

200748132.jpg

Lentokentän toiminnoille tai lentoliikenteelle ei aiheutunut muita ongelmia kuin se, että SAS:n kone joutui odottamaan laskeutumislupaa kymmenisen minuuttia. Toni Repo
Jorma HuovinenAamulehti

Tukholmasta Tampere-Pirkkalan lentokentälle laskeutumassa ollut SAS:n lentokone joutui lentoasemalla tapahtuneen sähkökatkon takia keskeyttämään laskukiitonsa ja nousemaan takaisin yläilmoihin torstai-iltana kello 20:n jälkeen.

Lennolla mukana ollut Juha Kokkonen kertoo lentomatkustajien hämmentyneen normaalista poikenneesta laskeutumisesta.
–Olimme palaamassa Tukholmasta Tampere-Pirkkalan lentokentälle torstai-iltana noin kello 20.15. Olimme jo aika matalalla. Partolan kauppakeskuksen valot näkyivät. Yhtäkkiä kapteeni lisäsi kaasua ja veti koneen nokan takaisin ylös. Kaikki olivat vähän ihmeissään. Nousimme takaisin pilvien yläpuolelle.
Sen jälkeen kapteeni kuulutti Kokkosen mukaan ruotsiksi ja englanniksi, että lentokentällä on tällä hetkellä "total blackout" ja he koettavat selvittää, mikä siellä on, voiko sinne laskeutua vai joudutaanko lentämään Turkuun ja laskeutumaan sinne.

–Kone lenteli ympyrää 10–15 minuuttia, minkä jälkeen kapteeni kuulutti, että homma on selvä ja voimme nyt koittaa uudelleen laskeutumista. Laskeutuminen sujui sen jälkeen ongelmitta.

Kymmenen minuutin odotus

Tampere-Pirkkalan lentoaseman päällikön Mari Nurmisen mukaan sähkönsyötössä oli tapahtunut muutaman minuutin katkos, josta syystä varavoimakone kytkeytyi päälle.
–Varavoimakone oli pienen hetken päällä. Lentokentän toiminnoille tai lentoliikenteelle ei aiheutunut muita ongelmia kuin se, että SAS:n kone joutui odottamaan laskeutumislupaa kymmenisen minuuttia, selvittää Nurminen.

Pieni sähkövika korjattiin ja toiminta on Nurmisen mukaan jatkunut Tampere-Pirkkalassa sen jälkeen normaalisti.

https://www.aamulehti.fi/a/201248493
 
1539611996268.png

https://www.n-tv.de/mediathek/video...g-Mutter-und-zwei-Kinder-article20671841.html

Saksassa meni Cessna 172 eilen pitkäksi läpilaskun ylösvedossa, (Wasserkuppe) kiitotien päässä jatkeella risteävä tie ja siinä 3 jalankulkijaa kuoli, ainakin 8 loukkaantui.
Täysi poka koneessa, korkeus kiitotiellä merenpinnasta noin 900 m, myötätuuli laskussa ja lämmin keli, siinäpä sen keitoksen ainekset olikin kasassa.

Jalankulkijat jäi tod.näk. katselemaan läpilaskua kiitotien linjalle ja kone ei sitten yrityksestä huolimatta koskaan noussut ja tuli päälle. Kun käytte korpikentällä, koskaan ei tule jäädä katselemaan kiitotielinjan päähän (samalle kiitotielinjalle) koneiden nousuja tai laskuja. Jos ongelmia tulee, varmin paikka saada kone niskaansa. Turvallisinta on seistä kiitotien sivussa.
 
Huonoa tuuria kaikilla.
Sitäkin, mutta 172:sta (kerran) ohjanneena suoritusarvoista jonkunlaisen perstuntuman omaavana huonoa airmanshippiäkin. Ultran tehopainosuhteeseen verrattuna kyseessä on siivillä varustettu traktori.

4 aikamiestä kyytiin tuolla tasolla merenpinnasta, ei alta kilometri kiitotietä myötätuulessa riitä millään.
 
Viimeksi muokattu:
Suuronnettomuus oli lähellä Helsinki-Vantaalla kahtena peräkkäisenä päivänä – ”Lennonjohtaja unohti, että lumityökoneita käytettiin kiitotiellä”
Onnettomuustutkintakeskus antoi keskiviikkoaamuna suosituksia, jotta vastaavanlaisilta vaaratilanteilta vältyttäisiin jatkossa.
5323aeed07b84976a5a28d4f28a07735.jpg


https://www.turvallisuustutkinta.fi...L2018-02_Helsinki-Vantaa_TUTKINTASELOSTUS.pdf
Sitä tulin miettiineeksi, että onko työkoneissa ilmailuradio, jolla pyydetään lennonjohdolta lupaa mennä kiitotielle?
Tai transponderi taikka gps-paikannin, minkä avulla koneen paikka näkyy lennonjohdon näytöllä?
@PSB 5500 :llä saattaisi olla tietoa asiasta.
 
Sitä tulin miettiineeksi, että onko työkoneissa ilmailuradio, jolla pyydetään lennonjohdolta lupaa mennä kiitotielle?
Tai transponderi taikka gps-paikannin, minkä avulla koneen paikka näkyy lennonjohdon näytöllä?
@PSB 5500 :llä saattaisi olla tietoa asiasta.
Kaikissa lentoliikennealueella työskentelevissä ajoneuvoissa on transponderi. Ja ilmailuradio on myös luonnollisesti oltava.Ja kaikki liikkuminen siis tällä alueella tapahtuu lennonjohdon valvonnassa ja siltä lupa radiolla kysymällä. Tätä nimenomaista tapahtumaa en osaa muuten selittää kuin että ”torni” kertakaikkiaan unohti että oli antanut luvan ajaa kiitotielle näille traktoreille ja myöhemmin antoi lähtöluvan lentokoneelle. En tiedä eikö silloin ollut käytössä järjestelmää joka olisi hälyttänyt kiitotiellä olevista ajoneuvoista kun sinne päästettiin lentokone.. Tämä jälkimmäinen tapaus taas oli käsittämätöntä pöllöilyä kun bisnesjetti vain rullasi kiitotien yli lasit lumisina lumimyräkässä ilman sen kummempia lupia.
 
"työkone" koodi lienee kansainvälinen niin kuin muutkin?. Vai voiko siellä lukea vaikka; Prisons on work...

images.png

Löyhä aasinsilta;
https://fi.wikipedia.org/wiki/Seutula

Ja itse kevennys;

Seutula Labor Colony
6f8fea4c-fc9f-4b00-9383-f9e1daecc8fa.jpg
Seutula Labor Colony, or Vantaa department of Helsinki Open Prison, was in use for almost sixty years and it is the most longest operated labor colony in Finland.
Construction of new airport in Seutula village was started in February 1950. The Seutula Labor Colony was established in first of March 1950. Prisoners taked part in construction work in two shifts with a shovel and a mattock as their primary tools. Due the upcoming 1952 Olympic games the pace of work was rapid and first airplane was able to land in half-finished airport already in 26th of July 1950.
Besides construction work, Finnish Civil Aviation Administration (nowadays known as Finavia) used employed prisoners in renovation, earthmoving and lumbering works.
Labor colony prisoners were mainly persons serving a conversion sentence in lieu of an unpaid fine or people convicted in drunken driving with less than a year left of their sentence. The goal of the open prison was to improve prisoners preparation for employment on release.
cfab24b3-05de-494e-93e2-08f12230d87e.jpg
Many convicted celebrities of their age did their prison time in Seutula Labor Colony. A popular Finnish rock and folk singer Irwin Goodman was convicted in drunken driving and spend four months in Seutula and even made two songs about his time in prison, Terveisiä Seutulasta and Autolla Kanarian Saarille (To the Canary Islands by Car). Musician Reino Helismaa also made a song about Seutula, Seutulan polkka (Seutula polka).
At the last phase Seutula labor colony had beds for 128 prisoners and had a staff of 20 members. Buildings of the colony had ten rooms for prisoners, a sauna, a washing room, a canteen, an office and a prisoners' spare time building.
Seutula labor colony was closed in 1st of April 2009 and prisoners' were moved to Kerava open prison. Labor colony buildings are now used for commercial accommodation.
Seutulan Työsiirtola
Seutulan työsiirtola, eli Helsingin avovankilan Vantaan osasto toimi lähes 60 vuotta vuoteen 2009 asti ja onkin pisimpään yhtäjaksoisesti toiminut työsiirtola Suomessa.
Helsingin uuden lentoaseman rakentaminen Seutulan kylään aloitettiin työllisyystöinä helmikuussa 1950. Seutulan työsiirtola perustettiin 1.3.1950. Vangit osallistuivat lentoaseman rakennustyöhön kahdessa työvuorossa, tärkeimpinä työkaluinaan lapio ja kuokka. Lähestyvien olympiakisojen takia rakennustahti oli ripeä ja ensimmäinen lentokone pääsi laskeutumaan puolivalmiille kentälle jo 26.6.1950.
Rakennustöiden lisäksi Ilmailuhallitus (sittemmin Ilmailulaitos ja nykyään Finavia) käytti vankeja myös talonkorjaus-, maansiirto- ja metsätöissä.
Työsiirtolan vangit olivat pääasiassa sakkovankeja, aseistakieltäytyjiä ja rattijuopumuksesta tuomittuja joilla oli vankeusaikaa jäljellä alle vuosi. Avovankilan tavoitteena oli parantaa vangin mahdollisuuksia selviytyä normaalissa yhteiskunnassa vapautumisen jälkeen.
2211a40c-6999-4f33-9ae3-6617b26b0a19.jpg
Työsiirtolassa kärsi tuomionsa moni aikansa julkisuuden henkilö. Laulaja ja säveltäjä Irwin Goodman istui Seutulassa neljä kuukautta rattijuopumuksesta tuomittuna ja teki aiheesta kaksi kappalettakin, Terveisiä Seutulasta ja Autolla Kanarian Saarille. Tarinan mukaan Irwin lähti vankilasta vapauduttuaan suoraan keikalle helikopterilla vankilan edestä. Myös Reino Helismaa on tehnyt työsiirtolasta kappaleen Seutulan polkka.
Loppuvaiheessa työsiirtolassa oli 128 vankipaikkaa ja 20 päinen henkilökunta. Vankilan rakennuksissa on kymmenen vankien asuintupaa, sauna- ja pesutupa, ruokala, toimisto ja vapaa-ajan talo.
Seutulan työsiirtola lakkautettiin 1.4.2009 ja avovankila vankeineen siirtyi Keravan vankilan alaisuuteen Keravalle. Työsiirtolan rakennukset ovat nykyään majoitusliikkeen käytössä.

Ja itse kipale;


Pientä editointia...
 
Viimeksi muokattu:
Nyt en ole satavarma, mutta oletan, kun asetan käynnistys paikalla transponderiin ground moodin, niin esim. Tampere näkee ruudultaa vain koneen tunnuksen, mitä muutakaan.
STBY asennossa vaihdetaan koodia, A-moodissa ponderi ei lähetä korkeutta, S-moodilla myös sen. Kyllä myös ground moodissa koneen tunnus ja asetettu koodi paikkatietoineen pitäisi lähteä tiedoksi.
 
"työkone" koodi lienee kansainvälinen niin kuin muutkin?. Vai voiko siellä lukea vaikka; Prisons on work...

Katso liite: 24709

Löyhä aasinsilta;
https://fi.wikipedia.org/wiki/Seutula

Ja itse kevennys;

Seutula Labor Colony
6f8fea4c-fc9f-4b00-9383-f9e1daecc8fa.jpg
Seutula Labor Colony, or Vantaa department of Helsinki Open Prison, was in use for almost sixty years and it is the most longest operated labor colony in Finland.
Construction of new airport in Seutula village was started in February 1950. The Seutula Labor Colony was established in first of March 1950. Prisoners taked part in construction work in two shifts with a shovel and a mattock as their primary tools. Due the upcoming 1952 Olympic games the pace of work was rapid and first airplane was able to land in half-finished airport already in 26th of July 1950.
Besides construction work, Finnish Civil Aviation Administration (nowadays known as Finavia) used employed prisoners in renovation, earthmoving and lumbering works.
Labor colony prisoners were mainly persons serving a conversion sentence in lieu of an unpaid fine or people convicted in drunken driving with less than a year left of their sentence. The goal of the open prison was to improve prisoners preparation for employment on release.
cfab24b3-05de-494e-93e2-08f12230d87e.jpg
Many convicted celebrities of their age did their prison time in Seutula Labor Colony. A popular Finnish rock and folk singer Irwin Goodman was convicted in drunken driving and spend four months in Seutula and even made two songs about his time in prison, Terveisiä Seutulasta and Autolla Kanarian Saarille (To the Canary Islands by Car). Musician Reino Helismaa also made a song about Seutula, Seutulan polkka (Seutula polka).
At the last phase Seutula labor colony had beds for 128 prisoners and had a staff of 20 members. Buildings of the colony had ten rooms for prisoners, a sauna, a washing room, a canteen, an office and a prisoners' spare time building.
Seutula labor colony was closed in 1st of April 2009 and prisoners' were moved to Kerava open prison. Labor colony buildings are now used for commercial accommodation.
Seutulan Työsiirtola
Seutulan työsiirtola, eli Helsingin avovankilan Vantaan osasto toimi lähes 60 vuotta vuoteen 2009 asti ja onkin pisimpään yhtäjaksoisesti toiminut työsiirtola Suomessa.
Helsingin uuden lentoaseman rakentaminen Seutulan kylään aloitettiin työllisyystöinä helmikuussa 1950. Seutulan työsiirtola perustettiin 1.3.1950. Vangit osallistuivat lentoaseman rakennustyöhön kahdessa työvuorossa, tärkeimpinä työkaluinaan lapio ja kuokka. Lähestyvien olympiakisojen takia rakennustahti oli ripeä ja ensimmäinen lentokone pääsi laskeutumaan puolivalmiille kentälle jo 26.6.1950.
Rakennustöiden lisäksi Ilmailuhallitus (sittemmin Ilmailulaitos ja nykyään Finavia) käytti vankeja myös talonkorjaus-, maansiirto- ja metsätöissä.
Työsiirtolan vangit olivat pääasiassa sakkovankeja, aseistakieltäytyjiä ja rattijuopumuksesta tuomittuja joilla oli vankeusaikaa jäljellä alle vuosi. Avovankilan tavoitteena oli parantaa vangin mahdollisuuksia selviytyä normaalissa yhteiskunnassa vapautumisen jälkeen.
2211a40c-6999-4f33-9ae3-6617b26b0a19.jpg
Työsiirtolassa kärsi tuomionsa moni aikansa julkisuuden henkilö. Laulaja ja säveltäjä Irwin Goodman istui Seutulassa neljä kuukautta rattijuopumuksesta tuomittuna ja teki aiheesta kaksi kappalettakin, Terveisiä Seutulasta ja Autolla Kanarian Saarille. Tarinan mukaan Irwin lähti vankilasta vapauduttuaan suoraan keikalle helikopterilla vankilan edestä. Myös Reino Helismaa on tehnyt työsiirtolasta kappaleen Seutulan polkka.
Loppuvaiheessa työsiirtolassa oli 128 vankipaikkaa ja 20 päinen henkilökunta. Vankilan rakennuksissa on kymmenen vankien asuintupaa, sauna- ja pesutupa, ruokala, toimisto ja vapaa-ajan talo.
Seutulan työsiirtola lakkautettiin 1.4.2009 ja avovankila vankeineen siirtyi Keravan vankilan alaisuuteen Keravalle. Työsiirtolan rakennukset ovat nykyään majoitusliikkeen käytössä.

Ja itse kipale;


Pientä editointia...
Tämä oli hieno historiapläjäys. Sielä on vuosien varrella ollut enemmän ja vähemmän värikästä porukkaa ”Konnalassa” asukkeina ja töissä. Transportteri-asiasta en tiedä kyllä sanoa miten näkyvät tutkalla, koneen tunnus varmaan ja liikkuessa korkeus ja nopeus mutta en sitä että onko lentokoneella ja maa-ajoneuvolla samanlainen palkki näytöllä( kuten FR 24:ssa)
 
"työkone" koodi lienee kansainvälinen niin kuin muutkin?. Vai voiko siellä lukea vaikka; Prisons on work...

Katso liite: 24709

Löyhä aasinsilta;
https://fi.wikipedia.org/wiki/Seutula

Ja itse kevennys;

Seutula Labor Colony
6f8fea4c-fc9f-4b00-9383-f9e1daecc8fa.jpg
Seutula Labor Colony, or Vantaa department of Helsinki Open Prison, was in use for almost sixty years and it is the most longest operated labor colony in Finland.
Construction of new airport in Seutula village was started in February 1950. The Seutula Labor Colony was established in first of March 1950. Prisoners taked part in construction work in two shifts with a shovel and a mattock as their primary tools. Due the upcoming 1952 Olympic games the pace of work was rapid and first airplane was able to land in half-finished airport already in 26th of July 1950.
Besides construction work, Finnish Civil Aviation Administration (nowadays known as Finavia) used employed prisoners in renovation, earthmoving and lumbering works.
Labor colony prisoners were mainly persons serving a conversion sentence in lieu of an unpaid fine or people convicted in drunken driving with less than a year left of their sentence. The goal of the open prison was to improve prisoners preparation for employment on release.
cfab24b3-05de-494e-93e2-08f12230d87e.jpg
Many convicted celebrities of their age did their prison time in Seutula Labor Colony. A popular Finnish rock and folk singer Irwin Goodman was convicted in drunken driving and spend four months in Seutula and even made two songs about his time in prison, Terveisiä Seutulasta and Autolla Kanarian Saarille (To the Canary Islands by Car). Musician Reino Helismaa also made a song about Seutula, Seutulan polkka (Seutula polka).
At the last phase Seutula labor colony had beds for 128 prisoners and had a staff of 20 members. Buildings of the colony had ten rooms for prisoners, a sauna, a washing room, a canteen, an office and a prisoners' spare time building.
Seutula labor colony was closed in 1st of April 2009 and prisoners' were moved to Kerava open prison. Labor colony buildings are now used for commercial accommodation.
Seutulan Työsiirtola
Seutulan työsiirtola, eli Helsingin avovankilan Vantaan osasto toimi lähes 60 vuotta vuoteen 2009 asti ja onkin pisimpään yhtäjaksoisesti toiminut työsiirtola Suomessa.
Helsingin uuden lentoaseman rakentaminen Seutulan kylään aloitettiin työllisyystöinä helmikuussa 1950. Seutulan työsiirtola perustettiin 1.3.1950. Vangit osallistuivat lentoaseman rakennustyöhön kahdessa työvuorossa, tärkeimpinä työkaluinaan lapio ja kuokka. Lähestyvien olympiakisojen takia rakennustahti oli ripeä ja ensimmäinen lentokone pääsi laskeutumaan puolivalmiille kentälle jo 26.6.1950.
Rakennustöiden lisäksi Ilmailuhallitus (sittemmin Ilmailulaitos ja nykyään Finavia) käytti vankeja myös talonkorjaus-, maansiirto- ja metsätöissä.
Työsiirtolan vangit olivat pääasiassa sakkovankeja, aseistakieltäytyjiä ja rattijuopumuksesta tuomittuja joilla oli vankeusaikaa jäljellä alle vuosi. Avovankilan tavoitteena oli parantaa vangin mahdollisuuksia selviytyä normaalissa yhteiskunnassa vapautumisen jälkeen.
2211a40c-6999-4f33-9ae3-6617b26b0a19.jpg
Työsiirtolassa kärsi tuomionsa moni aikansa julkisuuden henkilö. Laulaja ja säveltäjä Irwin Goodman istui Seutulassa neljä kuukautta rattijuopumuksesta tuomittuna ja teki aiheesta kaksi kappalettakin, Terveisiä Seutulasta ja Autolla Kanarian Saarille. Tarinan mukaan Irwin lähti vankilasta vapauduttuaan suoraan keikalle helikopterilla vankilan edestä. Myös Reino Helismaa on tehnyt työsiirtolasta kappaleen Seutulan polkka.
Loppuvaiheessa työsiirtolassa oli 128 vankipaikkaa ja 20 päinen henkilökunta. Vankilan rakennuksissa on kymmenen vankien asuintupaa, sauna- ja pesutupa, ruokala, toimisto ja vapaa-ajan talo.
Seutulan työsiirtola lakkautettiin 1.4.2009 ja avovankila vankeineen siirtyi Keravan vankilan alaisuuteen Keravalle. Työsiirtolan rakennukset ovat nykyään majoitusliikkeen käytössä.

Ja itse kipale;


Pientä editointia...

Heh, Irwinin lisäksi samalla työmaalla oli tietääkseni myös Olavi Virtakin. Taisi olla Seutulassa rattijuopumuksen takia. Jonkun legendan mukaan Virta jopa karkasi päiväksi Suomi-verkkarit päällä Helsinkiin levystudioon levyttämään jotain kappaletta.
 
Back
Top