Yleisilmailu

Suomen Ilmailumuseon tilanteen tuoreimmat kuulumiset.


Uusia kumppaneita haetaan kuumeisesti. Lisäksi kansalaiskeräyksellä koetetaan saada kasaan kahden miljoonan euron omarahoitusosuus.
Lentokenttäyhtiö tekee tulosta, ei siihen sovellu museotoiminnan tukeminen. En usko myöskään museon toiminnan siirtymiseen vanhaan Finnairin rahtiterminaaliin, en ainakaan pitkäksi aikaa. Vanha rahtis menee taatusti purkuun kun vain saadaan hyvä visio miten terminaali tulee sen paikalle jatkumaan. Nyt puretaan/ on purettu paria parkkitaloa terminaalin uuden sisääntuloaulan tieltä. Kun ne toimenpiteet on saatu valmiiksi niin sitten uskoisin katseen kääntyvän vanhan rahtiksen suuntaan. Uskon museon aikaamyöten siirtyvän muualle. Valitettavasti.
 
Lentäjien koulutusta siirtyy Espanjaan - korotukset laskeutumismaksuihin olivat liikaa Patrialle
6.4.201919:30
POLITIIKKATURVALLISUUSMAANPUOLUSTUSTURVALLISUUSPOLITIIKKATYÖELÄMÄ
@

Suunnitelmien mukaan Patrian koulutustoimintaa ja muuta huoltotoimintaa Pirkkalassa tullaan jatkossa kasvattamaan.

Patria on päättänyt siirtää nykyisin Pirkkalassa yksimoottorisella DA40-kalustolla toteutettavan alkeislentokoulutuksen osuuden Espanjan Cordobaan. Pirkkalaan jää siviiliohjaajakoulutuksen teoria- ja simulaattorikoulutus sekä DA42-koneella annettava monimoottori- ja mittarilentokoulutus.

Muutoksen syitä ovat Finavian hinnoittelumuutos sekä Suomen vaikeat sääolot.

Finavia siirtyi viime kesänä hinnoitteluun, jossa jokaisesta laskeutumisesta veloitetaan erillinen maksu.

 
Lentokenttäyhtiö tekee tulosta, ei siihen sovellu museotoiminnan tukeminen. En usko myöskään museon toiminnan siirtymiseen vanhaan Finnairin rahtiterminaaliin, en ainakaan pitkäksi aikaa. Vanha rahtis menee taatusti purkuun kun vain saadaan hyvä visio miten terminaali tulee sen paikalle jatkumaan. Nyt puretaan/ on purettu paria parkkitaloa terminaalin uuden sisääntuloaulan tieltä. Kun ne toimenpiteet on saatu valmiiksi niin sitten uskoisin katseen kääntyvän vanhan rahtiksen suuntaan. Uskon museon aikaamyöten siirtyvän muualle. Valitettavasti.

Ylen tuore juttu SIM:n tilanteesta.


Vielä syksyllä 2018 Ilmailumuseo asennoitui lähtöpasseihin vuonna 2022.

– Nyt olemme neuvottelemassa muutaman vuoden jatkoaikaa tontin vuokrasopimukseen, kertoo museon johtaja Pia Illikainen.

– Vielä syksyllä oli vireillä suunnitelma muuttaa Finnairilta vapautuvaan rahtiterminaaliin aivan lentoaseman kupeeseen. Sijainti siinä olisi mitä parhain, sillä lentokenttä tuo paikalle matkustajavirtaa ja tilasta olisi suora yhteys asematasoalueelle.

Tämä niin kutsuttu Gargo-hanke siintää edelleen haaveissa. Tällä hetkellä suunnitelma on jäissä, sillä Ilmailumuseo ei kyennyt hankkimaan sen toteuttamiseen tarvittavaa kahta miljoonaa euroa suunnitellussa ajassa.

Nyt museo on käynnistänyt avoimen Kumppanihaku-kampanjan, jonka avulla se kosii uusia yhteistyökumppaneita niin kaupalliselta kuin julkiseltakin sektorilta.

Ilmailumuseo kalastaa kumppania kaupallisten yrittäjien ja sijoittajien parista, mutta myös isolla haravalla Suomen kaupungeista ja kunnista. Mihin museo sitten sijoittuukaan, sillä pitää Illikaisen mielestä olla vahva kaupungin tai kunnan tuki.

– Nyt en puhu puhtaasti euroista, vaan sijoituspaikkakunnan pitää nähdä museon potentiaali. Siellä tulee olla tarve museolle, Illikainen määrittelee.

Museoliiton Kimmo Levä sanoo, ettei tämän mittaluokan ennakkotapausta ole olemassa Suomessa, mutta jopa valtakunnallisen erikoismuseon alasajo on periaatteessa mahdollinen.

– Museon kokoelma koostuu pienemmistä kokoelmista ja yksittäisistä esineistä, joiden lahjoittajiin tai alkuperäisiin omistajiin otettaisiin yhteyttä ja tarjottaisiin koneita takaisin heille. Varmaan koneita ja muuta aineistoa voisi tarjota myös suomalaisille ja ulkomaisille museoille tai yksittäisille ostajille. Kokoelma ja sen sisältämä tarina tuhoutuisi näissäkin tapauksissa.
 
Video josta näkee hyvin, mitä siellä matkustajakoneen ohjaamossa tapahtuu nousun ja lennon aikana. Laskeutuminen tulee myöhemmin omana videonaan.

Mukava seurata ammattilaisia duunissa. Lähdön jälkeen paljon puuhaa ja radiossa jaksolla puhetta.
Ammattilaiset poimii siitä itselle tarkoitetut ohjeet ja eivät anna muun pölinän häiritä.

Lentopinnan optimointi vastatuulen takia oli myös asiaa, ne olisivat joutuneet puskemaan kovaan vastatuuleen, mutta pyysivät ja saivat pinnan 380, johon myös koneella oli noilla painoilla ja massakeskiöllä mahdollista nousta.

Jos saivat pinnan muutoksella myötätuulta tai edes pienempää vastaista, säästöä tuli yhtiölle polttoaineessa sekä matkustajille lentoajassa.
 
Tämäkään ei ole ns. yleisilmailua, mutta tässä ketjussa on laajasti käsitelty muutakin, joten tällainen "first ever" juttu taas:
Vuosien jahkaamisen ja useiden eri yhtöiden yritysten jälkeen aloitti ensimmäinen kiinalainen lentoyhtiö Tibet Airlines säännöllisen liikenteen Kiinan ja Suomen välillä eilen 8.4.2019.
Yhtiön Airbus 332 kone laskeutui illalla Helsinki-vantaalle ja sai tavanomaisen juhlavan vastaanoton.
Lentoposti
 
Viimeksi muokattu:
Onko väkeä täältä menossa Turun lentonäytökseen kesällä? Jos on, niin voitaisiin sotilaskodissa pitää
anonyymi miitti.
 
Hispano Buchon eli "Espanjan mersu" tulossa Turun lentonäytökseen.

Täytyypä varautua sitten vähintään 5 litran omalla vesipönikällä ja repullisella omia eväitä, mikäli paikalle pääsen :)
Oishan tuo katsottava kattaus. Ja jos viimein näkisi sen MIG-15:n myös.
 
Täytyypä varautua sitten vähintään 5 litran omalla vesipönikällä ja repullisella omia eväitä, mikäli paikalle pääsen :)
Oishan tuo katsottava kattaus. Ja jos viimein näkisi sen MIG-15:n myös.

Muistan kun penskana odotin Buchonia Lappeenrannan vuoden 95 näytökseen. Peruutti tulonsa viime hetkellä teknisen vian takia. 2013 Puolan Radomissa oli lähellä MiG-15:n näkeminen. Oli viimeinen esiintyjä ja oli pakko jättää väliin ja lähteä aikaisemmin pois kun oli kiire Varsovan paluujunaan.
 
Voi samperi. Tarkoitus oli skipata Turku (koska kotimaisten lentonäytösten järjestelyt ovat järjestään ala-arvoisia), mutta Mersu... Tosin väärällä moottorilla... Mitähän tässä nyt tekisi. :unsure:

Minä taidan skipata aikataulusyistä. Ja samaa mieltä, yleisesti ottaen kotimaisten päälentonäytösten järjestelyt eivät ole juuri vakuuttaneet. Itselläni tulee mieleen ainakin Oulu 2014 ja Tikkakoski 2018.
 
Minä taidan skipata aikataulusyistä. Ja samaa mieltä, yleisesti ottaen kotimaisten päälentonäytösten järjestelyt eivät ole juuri vakuuttaneet. Itselläni tulee mieleen ainakin Oulu 2014 ja Tikkakoski 2018.

Itse en ole Oulussa päässyt käymään, mutta Tikkakoski 2018 (lauantai) oli niin syvältä, että sinne en ole toiste menossa. Lisäksi muistissa on edellinen Turun reissu vuodelta 2011, jolloin liikenteenohjaajat keskittyivät seurustelemaan keskenään liikenteen ohjaamisen sijaan. Lopputuloksena täysi sumppu parkkipaikalla, jossa meinasin mm. saada yhden jonoa ohittavan sekopään auton mutaluisussa kylkeeni.

Mutta Kauhava 2020 täytyy käydä katsomassa. Vaikka on sitä sielläkin aikoinaan jonotettu poispääsyä parkkialueelta...
 
Ei nyt ehkä yleisilmailua sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta äsken kun katselin ilmassa olevia koneita niin Tallinnassa, Mustamäen yläpuolella oli tuollainen vähän harvemmin nähtävä vispilä. Symboli hävisi kuvasta juuri ennen kuin ehdin ottaa kuvakaappauksen.

29486

Edit: No nyt näkyy taas, tosin epäilen sitä Mustamäen paikkatietoa

29487
 
Puolan ilmavoimien MiG-29 tulossa Turun näytökseen.

 
Postimees-lehden artikkeli Apache-koptereista.
5 kpl brittiläisiä, viipyvät Virossa 3 kuukautta. Osallistuvat erinäisiin harjoituksiin.

 
Puolan ilmavoimien MiG-29 tulossa Turun näytökseen.

alkaako olemaan jo kautta aikojen kovin setti Suomessa koskaan?
 
Back
Top