Yleisilmailu

Alla olevan jutun videossa näkyy hyvin koneen kiitoradalla tekemä mahtava pomppu jonka takia laskutelineet menevät rikki ja kone syttyy palamaan kun polttoainesäiliöt repeytyvät.
Jos kapteeni olisi osannut laskeutua rauhallisemmin kentälle, niin tuskin kone olisi syttynyt palamaan.


Salama ei voi pudottaa lentokonetta, mutta voi häiritä sen järjestelmiä – Asiantuntija nostaa esiin turhia kuolemia aiheuttavan toiminnan

Epäonnistunut pomppuinen laskeutuminen sai Moskovan turmakoneen palamaan, uskoo Traficomin johtava asiantuntija.

Kymmeniä kuolonuhreja vaatinut Moskovan lentoturma ei voi olla salaman syytä – ainakaan täysin, kommentoi liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Ilkka Kaakinen.

– Täällä ollaan vahvasti sitä mieltä, että salama yksistään ei lentokonetta pudota. Lentokone on rakennettu niin, että runkoa ympäröi verkko.
Se kerää salamasta tulleen sähkön, ja staattisten sähkönpurkainten kautta sähkö poistuu lentokoneesta.

Salama voi aiheuttaa toimintahäiriöitä elektronisiin järjestelmiin tai laitteisiin.

Koneella voi silti lentää, Kaakinen sanoo. On mahdollista, että salaman aiheuttama vika on johtanut päätökseen palata lähtökentälle.

– On tietysti ihan liian aikaista spekuloida, mihin järjestelmiin mahdollinen salama on iskenyt.
Tämä on kuitenkin vasta yksi teoria, jota ei ole vahvistettu.

Kaakisen mielestä turman varsinainen syy näyttäisi olevan epäonnistunut lasku.

– Ehjä kone ei ole ollut taivaalla tulessa. Se on pomppinut laskeutuessa muutaman kerran ja osunut kiitotiehen.
Voima on ollut niin kova, että laskutelineet ovat pettäneet alta, mikä on aiheuttanut polttoainetankkien repeämisen.
Sitä on seurannut tulipalo, Kaakinen arvioi.

Laskeutuminen tallentui muun muassa tälle videolle, jonka on julkaissut venäläismedia Kommersant:


Ilmailuasiantuntija haluaa erityisesti nostaa esiin sen, että joidenkin matkustajien kerrotaan jääneen pelastamaan omia matkatavaroitaan.
Tällainen toiminta evakuointitilanteessa on erittäin vaarallista paitsi itselle, myös muille matkustajille.

– Se hidastaa evakuointia huomattavasti. Tässäkin tapauksessa voi kuvitella, että osa menehtyneistä olisi päässyt elossa ulos, jos ei olisi käytäville noustu käsitavaroita kaivelemaan.
 
Olisiko lentäjillä tullut salamaniskun ja järjestelmähäiriöiden myötä pikku paniikki päälle ja vedetty liian raskas kone liian nopeasti kenttään kun maltti olisi ollut valttia? Vai onko tullut yllättävä laskuvirtaus kesken loppuliu'un, jos siellä on ollut ukkosta ilmassa niin se usein tietää myös jos jonkunmoista turbulenssia. Syöksyvirtaukset ovat joskus vieneet koneita kenttään hyvinkin tuhoisasti.
 
Olisiko lentäjillä tullut salamaniskun ja järjestelmähäiriöiden myötä pikku paniikki päälle ja vedetty liian raskas kone liian nopeasti kenttään kun maltti olisi ollut valttia? Vai onko tullut yllättävä laskuvirtaus kesken loppuliu'un, jos siellä on ollut ukkosta ilmassa niin se usein tietää myös jos jonkunmoista turbulenssia. Syöksyvirtaukset ovat joskus vieneet koneita kenttään hyvinkin tuhoisasti.
Lasku raakalla ylinopeudella, ylipainoinen kone tankit täynnä. Pomppu yleensä johtuu loppuloivennuksen myöhästymisestä. Sekunnnin myöhästyminen, tulos oli nytkin nähtävissä. Tullaan liian jyrkällä kulmalla ja vajoamisnopeus on liian suuri, mahdollisesti nokkapyörä saa ensimmäisenä maakosketuksen. Pomppu on tässä tapauksesssa aivan varma.

Paniikki oli tod.näk. pientä suurempi. Pilotit kirjaimellisesti ryssi tuon lennon.
Mahdollista tietysti, että niillä ei ollut nopeustietoa, eivät saaneet laskusiivekkeitä ulos tai tehonsäätö ongelma.

Jos kone oli normaalisti lennettävissä, pilotin piikkiin. Ammattilentäjätkään eivät jokainen epänormaalissa tilanteessa pysty toimimaan rationaalisella tavalla, koulutuksesta huolimatta veri punnitaan vasta ''kovassa'' tilanteessa. Joku handlaa homman, toinen ei. Joku jäätyy lähes toimintakyvyttömäksi tai tulee tehtyä huono päätös. Toinen pilotti saa adrenaliiniryöpystä ''ylivaihteen'' päälle, lentää hienosti ja tekee tilanteeseen sopivia oikeita ratkaisuja.

Edit: ei ole täysin pois suljettua sekään, että lentäjä huomattuaan ylinopeuden työnsi (sauvalla) koneen kiitotielle. Tämä edellyttää täyttä paniikkia, kukaan edes vähän tolkuissaan oleva pilotti ei koskaan mene laskussa tätä virhettä tekemään.
Seurauksena on varmaakin varmempi pomppu. Sikäli jos nokkateline kestää edes sen ensimmäisen kosketuksen. Kesti tässä tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Paino ei luultavasti ollut suuri tekijä, Superjetin max. paino lähdössä on 45580kg ja laskussa 41000kg. Jossain ilmoitettiin painon olleen laskussa 42t joka normaalisti tarkoittaa tarkastusta ennen seuraavaa lentoa.
Tonnin ylipaino, ei normaalisti pitäisi aiheuttaa pulmia. Laskunopeus on kuitenkin hivenen normaalia suurempi, heitän lonkalta + 30- 40 km/h.

Videon perusteella ylinopeus näyttää todella suurelta, ainakin +100 km/h. Oikein ajoitettu loivennus oikealla nopeudella, jonka jälkeen nokkaa ylös vetämällä ja lasku päätelineille. Ja nimenomaan se ei onnistu ylinopeudella, kone lähtee uudelleen nousuun. Eli ts. ne pilotit työnsi Sukhoin ylinopeudella kiitotielle ja romua tuli.


Oliko ylinopeuden syy tekninen vika vai lentäjien virhe, se selvinnee aikanaan. Toki, jos baanaa on edessä pitkälti, on ylinopeus
mahdollista odotella pinnassa pois lentojarruja, spoilereita tms. hyväksi käyttäen ja loppuveto vasta sen jälkeen.
 
Luin uutisen jo pari tuntia sitten Sputnikista mutta jätin linkkaamatta ettei taas tule valitusta lähteestä.
Mistä mahtaa johtua, että idän uutistorvi on suomalaisia uutisia lähtökohtaisesti edessä aina kun jotain isompaa tapahtuu?
 
Viimeksi muokattu:
Tuollahan on ollut ongelmia pilottien osaamisen kanssa, ei ole läpäisty kursseja tai on väärennettyjä todistuksia joten saas nähdä mitä löytyy.

Sehän koitui juuri sen erään lätkäjoukkueen surmaksi muutama vuosi sitten kun lentäjillä ei ollut kelpuutusta juuri kyseiseen turmakonetyyppiin. Toisin sanoen eivät tunteneet konetta ja sen ominaisuuksia.
 
Sehän koitui juuri sen erään lätkäjoukkueen surmaksi muutama vuosi sitten kun lentäjillä ei ollut kelpuutusta juuri kyseiseen turmakonetyyppiin. Toisin sanoen eivät tunteneet konetta ja sen ominaisuuksia.
Lentäjällä oli kelpuutus Yak johonkin, numeroa en muista. Joukkueen tappaneen koneen sisarmalliin. Niin tai näin, toisessa oli varvasjarrut, nimenomaan tässä mallissa, jonka lähtö epäonnistui. Pilotti teki lähdön koneen renkaat jarrutettuna ja eihän se pitkään ilmassa pysynyt.

Edit: eroavaisuus oli joka tapauksessa koneen jarrujen hallinnassa. Oliko nyt varvas- vai kantapää hallinta niissä.
 
Viimeksi muokattu:
Lentäjällä oli kelpuutus Yak johonkin, numeroa en muista. Joukkueen tappaneen koneen sisarmalliin. Niin tai näin, toisessa oli varvasjarrut, nimenomaan tässä mallissa, jonka lähtö epäonnistui. Pilotti teki lähdön koneen renkaat jarrutettuna ja eihän se pitkään ilmassa pysynyt.

Edit: erovaisuus oli joka tapauksessa koneen jarrujen hallinnassa. Oliko nyt varvas- vai kantapää hallinta niissä.
Lisämausteena perämehellä oli barbituraattia verenkierrossa sekä jokin sairaus joka aiheutti jalkojen tunnottomuutta ja koordinaatiovaikeuksia.
 
Tässä videota toisesta tapahtumasta muutaman vuoden takaa.
Koneessa oli myös tulipalo mutta ei yhtä paha. Tässä pisti silmiin sama idiottimaisuus kuin tässä Moskovan tapauksessa.

Matkatavarahyllyt on edessä auki ja tavarat puuttuu,eli jotkut pässit vienyt tavarat mukanansa.


Tässä näkyy selvästi että osalla tavarat mukana.:(
 
Opetus voisi olla että älä ota mitään arvokasta mukaan käsimatkatavaraan mitä et raaski hetkessä jättää. Passit, rahat ja lääkkeet voi pitää kaulapussissa.
 
Venäläismedia: Kolme kohtalokasta virhettä johti tulihelvettiin lentokoneessa – 41 kuoli Suhoi Superjet 100:n palossa Moskovassa



Virheiden ja huonojen päätösten ketju oli tämäkin onnettomuus. Päätös lentää ukkosrintaman läpi, virhe 1. Liika hätäily alas tulon kanssa. Löpöä olisi pitänyt joko kuluttaa tai dumpata koneen keventämiseksi, virhe 2. Kun olisi pitänyt osata tuoda painava kone alas, ei osattu. Kovaa ja jyrkässä kulmassa, pomppu, virhe 3. 41 kuollutta.

Ylipainolla laskeutumista tuskin oli liikaa reenailtu, hyvä jos edes simulaattorissa.
 
Venäläismedia: Kolme kohtalokasta virhettä johti tulihelvettiin lentokoneessa – 41 kuoli Suhoi Superjet 100:n palossa Moskovassa



Virheiden ja huonojen päätösten ketju oli tämäkin onnettomuus. Päätös lentää ukkosrintaman läpi, virhe 1. Liika hätäily alas tulon kanssa. Löpöä olisi pitänyt joko kuluttaa tai dumpata koneen keventämiseksi, virhe 2. Kun olisi pitänyt osata tuoda painava kone alas, ei osattu. Kovaa ja jyrkässä kulmassa, pomppu, virhe 3. 41 kuollutta.

Ylipainolla laskeutumista tuskin oli liikaa reenailtu, hyvä jos edes simulaattorissa.
Vaikeutena lentäjillä oli ongelmat ohjauselektroniikan kanssa joten ohjaustilaksi piti vaihtaa normal law:n sijasta direct law. Direct law muuttaa koneen käytöstä sillä ohjainpintojen liike on suorassa suhteessa sauvan liikkeeseen, normal lawn aikana tietokone muuttaa sauvan ja ohjainpintojen liikkeen välistä suhdetta nopeuden mukaan. Erilaiset turvajärjestelmät jotka estävät vaaralliset ohjauskomennot eivät ole päällä direct law:n aikana.

At 18:13, the commander reported a failure in communication for the second time, adding that the plane’s automated flight system had malfunctioned as well.
http://tass.com/emergencies/1057398
 
Kokonainen lento-osasto oli törmätä potkurikoneeseen Jyväskylässä: ”Joutuivat väistämään reippaasti”

Tänään klo 13:53
Onnettomuustutkintakeskus aloittaa tutkinnan tapauksesta.

Vaaratilanne tapahtui huhtikuun alussa. Onnettomuustutkintakeskus sai siitä tiedon vasta hieman myöhemmin.
Vaaratilanne tapahtui huhtikuun alussa. Onnettomuustutkintakeskus sai siitä tiedon vasta hieman myöhemmin.

Vaaratilanne tapahtui huhtikuun alussa. Onnettomuustutkintakeskus sai siitä tiedon vasta hieman myöhemmin. TONI REPO / AAL

5. huhtikuuta Jyväskylän lentoaseman läheisyydessä tapahtui vakava vaaratilanne, josta Onnettomuustutkintakeskus aloittaa turvallisuustutkintalain mukaisen tutkinnan. Kyse oli ilmavoimien Hawk-lento-osaston ja yleisilmailulentokoneen yhteentörmäysvaarasta.

Hawk-osasto lenti laskukierroksen tehdäkseen osaston hajotuksen kiitotien päällä. Samaan aikaan laskukierroksessa oli yleisilmailukone – tarkemmin sanoen potkurikone – jota Hawk-osasto joutui väistämään tiukasti.

– Siellä oli neljän Hawk-koneen osasto tulossa ja kolmen Hawk-koneen osasto tulossa lähes samaan aikaan toisesta suunnasta. Eli seitsemän konetta näillä näkymin ainakin, Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija ja tapauksen tutkinnanjohtaja Ismo Aaltonen kertoo.

Potkurikoneella liikkeellä ollut lentäjä oli harjoittelemassa, kun vaaratilanne sattui.

– Me katsotaan lennonjohtomenetelmiä ja muuta. Täytyy muistaa, että Jyväskylä on varsin vilkas lentoasema. Sen takia on hyvä katsoa, miten yhteistoiminta eri lennonjohtotoimintojen kanssa pelittää, Aaltonen sanoo,

Aaltonen ei osaa toistaiseksi arvioida, kuinka lähellä törmäys oli tai mikä oli koneiden välinen minimietäisyys tilanteessa.

Aaltosen tämän hetken tiedon mukaan yhteentörmäysvaara ei kuitenkaan ollut akuutti.
– Mutta kyllä nämä joutuivat väistämään reippaasti nämä Hawk-osaston koneet, Aaltonen sanoo.

Tapauksen tutkinta valmistuu Aaltosen arvion mukaan suunnilleen vuodenvaihteessa 2019–2020.
SAMPPA RAUTIO

 
Tuossa Venäjän lento-onnettomuudessa pistää silmään myös se, että ainakin oikeanpuoleinen moottori näyttäisi olevan käynnissä vielä siinä vaiheessa, kun matkustajat tulevat liukumäkeä alas ja moottori puhaltaa tulta koneen takaosaan..
 
Tuossa Venäjän lento-onnettomuudessa pistää silmään myös se, että ainakin oikeanpuoleinen moottori näyttäisi olevan käynnissä vielä siinä vaiheessa, kun matkustajat tulevat liukumäkeä alas ja moottori puhaltaa tulta koneen takaosaan..
En ole suihkumoottoritekniikan(kaan) erityisasiantuntija, mutta tuli mieleeni että voiko lentokoneen suihkuturbiini tietyissä tilanteissa käydä niin kauan kuin saa polttoainetta ja sitä ei pystytä sammuttamaan? Tässä tapauksessa jos tulipalo oli vioittanut ohjausjärjestelmiä niin sammutusta ei voinut tehdä enää ohjaamosta.
 
Back
Top