Yleisilmailu

Tässä ohjaamosta kuvattu video paukkuvarjon live käytöstä:

Lähtipä huolella lapasesta.. syöksykierteessä, pyörii vasemmalle. Täysi vastajalka olisi ollut tarpeen, sauvasta reutominen ei yhtään oikeamista edistä vaan huonontaa. Pilotti ei ollut lainkaan tilanteen päällä sauvasta nyhtämisen perusteella. Paukkuvarjon veti tosi alhaalla. Varjon veto oli oikea ratkaisu.

Vaikka kierre olisi oiennut, pilvessä edelleen ja pilotilla tilannetaju täysin kadoksissa niin kohta olisi tontti komeasti pölähtänyt.

Mikä aiheutti kierteen se olisi hauska tietää. Luultavasti kuitenkin asentotajun menetys pilvessä. Pilvessä tapahtuneen kierteen perusteella muodostui tämä vaikutelma.
 
Veikkaan että oli BRS ballisticin simuloitu / maksettu live tapahtuma ja riittävän hyvällä korvauksella tämä kaveri hoiti tämänkin sorttisen lentokeikan kunnialla. Sen verran pikselimössöä kuva oli etten saannut lasinäytöistä tai niiden mittareiden lukemista mitään selvää.
 
Veikkaan että oli BRS ballisticin simuloitu / maksettu live tapahtuma ja riittävän hyvällä korvauksella tämä kaveri hoiti tämänkin sorttisen lentokeikan kunnialla. Sen verran pikselimössöä kuva oli etten saannut lasinäytöistä tai niiden mittareiden lukemista mitään selvää.
En usko. Minä en mistään rahasta olisi tuohon suostunut. Entäpä jos varjon punokset meni kierteelle? Sai perikunta hyvän nipun euroja.:)
 
Puhut vaan, esim. miljoona egeä tilille... voi mieli muuttua.
Saattaisin hyvällä kelillä korkealla suorasta vaakalennosta miljoonalla vetäistä. Jos koneessa olisi toinen varjo asennettuna ja ensimmäinen varjo sotkeentumisen varalta vapauttimella varustettu.

En miljoonallakaan syöksykierteessä pilvessä matalalla, joka ulottui maahan saakka.

Edit: molemmissa varjoissa vapautin, itsellä selässä laskuvarjo ja 10.000 jalkaa aloituskorkeus, siinä alkaisi jo riskit olla kohtuullisella tasolla. Ja tyyni keli.
 
Viimeksi muokattu:
Minä voin lähteä puolella miljoonalla vaikka pilvestä matalla testaamaan jos joku tarviip vapaaehtoisen ! Ei muuta ku privaattia viestiä tulemaan. Useampikii keikka menee.
Kannattaa laatia testamentti huolella:)

Edit: en suinkaan väheksy paukkuvarjoa, mutta täysin varmaa ei ole senkään toiminta. Kuten ei minkään muunkaan teknisen härvelin, lukuunottamatta ehkä rautakankia.
 
Arvostan paukkuvarjoa paljon, mutta haluaisin kyllä harjoitella sen käyttöä edes pari kertaa. Tuon filminpätkän pilotti oli sitten kyllä aivan täysin pihalla mitä pitää tehdä Tuollaisessa tilanteessa, Onneksi kiskaisi varjon pihalle.
 
Kyseessä oli testipilotti ainakii tekstien mukaan.
Älyttömällå riskillä, jos oli. Mielestäni moista haparointia syöksykierteessä ei voi uskottavasti simuloida, kaveri oli täysin ulkona tilanteesta. Veti varjon, kone lähes samalla maassa.

Riskejä lisäsi kierteessä varjon laukaisu. Mutta eipä tuossa ollut yhtään mitään muuta tehtävissä, 2 sekuntia myöhemmin varjon avaus, niin pilotti olisi ollut kuollut mies.
 
Älyttömällå riskillä, jos oli. Mielestäni moista haparointia syöksykierteessä ei voi uskottavasti simuloida, kaveri oli täysin ulkona tilanteesta. Veti varjon, kone lähes samalla maassa.

Riskejä lisäsi kierteessä varjon laukaisu. Mutta eipä tuossa ollut yhtään mitään muuta tehtävissä, 2 sekuntia myöhemmin varjon avaus, niin pilotti olisi ollut kuollut mies.

Ainakii näin oli videon kuvaukseen laitettu:
"Dramatic video showing the recent deployment of a BRS ballistic parachute during spin recovery testing of an LSA aircraft. Test pilot became concerned about altitude loss and wisely chose to deploy his recently installed BRS, with no injuries to the pilot and only minor superficial damage to aircraft."

Joo varjon avausta ei enää oikein paljon myöhemmäksi olisi voinut jättää, muuten ois saatu viettää tosiaan hautajaisia.
 
Ainakii näin oli videon kuvaukseen laitettu:
"Dramatic video showing the recent deployment of a BRS ballistic parachute during spin recovery testing of an LSA aircraft. Test pilot became concerned about altitude loss and wisely chose to deploy his recently installed BRS, with no injuries to the pilot and only minor superficial damage to aircraft."

Joo varjon avausta ei enää oikein paljon myöhemmäksi olisi voinut jättää, muuten ois saatu viettää tosiaan hautajaisia.
On se vissiin testipilotti. Mutta pöljä. Vieläkö lienee hengissä?

Tunnen melkoisen joukon lentäjiä. Siitä joukosta ei tuon pulkan kyytiin olisi yksikään lähtenyt. Ei noilla riskeillä.

Luultavasti sille pistettiin kunnon kasa euroja henkensä järkyttävästä vaarantamisesta.

Olis voinut miettiä sitäkin, että mitä niillä europinkoilla haudassa tekee. Rakas vaimo rillaa ne kaikki, itte lykkään koiranputkea, kun varjon laukaisu myöhästyi 2 sekuntia.. kyllä kannatti. Tekisin uudestaankin.
 
On se vissiin testipilotti. Mutta pöljä. Vieläkö lienee hengissä?

Tunnen melkoisen joukon lentäjiä. Siitä joukosta ei tuon pulkan kyytiin olisi yksikään lähtenyt. Ei noilla riskeillä.

Luultavasti sille pistettiin kunnon kasa euroja henkensä järkyttävästä vaarantamisesta.

Olis voinut miettiä sitäkin, että mitä niillä europinkoilla haudassa tekee. Rakas vaimo rillaa ne kaikki, itte lykkään koiranputkea, kun varjon laukaisu myöhästyi 2 sekuntia.. kyllä kannatti. Tekisin uudestaankin.

En tiedä harjoitellaanko LSA-koneilla kierteitä, mutta kummallisen myöhään pilotti paukkuvarjon kahvaan tarttui ja toimi.
 
En tiedä harjoitellaanko LSA-koneilla kierteitä, mutta kummallisen myöhään pilotti paukkuvarjon kahvaan tarttui ja toimi.
Mistähän johtuu että taustalla "puhuva" koneääni/ varoitusnauhote on mandariinikiinaa? En erota sanoja mutta siella 3,5 vuotta asuneena voi todeta että kyllä se kiinaa on.
Selittää kädettömyyden sekä piittaamattomuuden alkeellisista turvallisuus-/ varoasioista, sekä valmistajan spekseistä yms. intellectual property- ja talonpoikaisjärki -kysymyksistä... :).

Tyypillisesti 'lännestä' otetaan joku yksittäinen perusidea tai tuote, ja sävelletään koko loppu toimintakulttuuri kiinalaisittain...

Image result for chinese idiot pilot pics
 
Tuuria, hyvää ja huonoa...

Karmea tilanne. Laskeutuminen oli myös kauhea.. (ei loiventanut, työnsi nokkapyörälle, vedosta nyt puhumattakaan) mutta tuossa tilanteessa ja pilotiksi joutuneen lentokokemuksella loistava.

Pidän suuremmoisena saavutuksena, että kaveri saatiin puhuttua ehjänä alas. Pilotiksi joutunut hallitsi hermonsa, muuten tuo olisi päätynyt ikävästi.
 
Mistähän johtuu että taustalla "puhuva" koneääni/ varoitusnauhote on mandariinikiinaa? En erota sanoja mutta siella 3,5 vuotta asuneena voi todeta että kyllä se kiinaa on.
Selittää kädettömyyden sekä piittaamattomuuden alkeellisista turvallisuus-/ varoasioista, sekä valmistajan spekseistä yms. intellectual property- ja talonpoikaisjärki -kysymyksistä... :).

Tyypillisesti 'lännestä' otetaan joku yksittäinen perusidea tai tuote, ja sävelletään koko loppu toimintakulttuuri kiinalaisittain...

Varmaan siitä et kyseessä oli ilmeisesti juuri kiinalainen kone ja sen testeistä kyse. Sopisi kaikkeen oikein hyvin :) Hyvin bongattu
 
Back
Top