Yleistä keskustelua Ylestä

Taas hyvä esimerkki lähinnä siitä, kuinka pihalla HS:n toimittajatkin voivat olla. YLE:n uutisten keskimääräiset 800000 katsojan lukemat ovat varsin kovat. Jos toimittaja itse odotti lukemien olevan merkittävästi korkeammat, on hän itse ollut varsin tietämätön maailman menosta... Jo vuosikymmeniä tilanne on ollut sellainen, että miljoonan katsojan rajan puhkaisee vain poikkeukselliset ohjelmat (joko aivan poikkeukselliseen suosioon noussut tv-sarja tai jokin ajankohtaistapahtuma, kuten mm-jääkiekko tai linnan juhlat ja niiden siivellä sitten samoihin aikoihin lähetetyt muut ohjelmat).

Mutta kaikenlaisesta tikusta sitä näemmä saa ihan artikkelinkin kirjoitettua. Ja vieläpä niin, että ilmeisesti palkkakin juoksee...
 
Kävin viime viikolla Ylen uutisten sisältöpäällikön kanssa noin puolen tunnin keskustelun Ylen eettisistä ohjeista liittyen haagan tapaukseen.

Ylellä on päällikön mukaan jsn:n ohjeistusta tiukempi linja rikos"epäiltyjen" esiintuomisessa.
Päällikkö sanoi suoraan, että heidän tehtävä ei ole toimia poliisin apuna.

Kyseenalaistin linjan, koska Yle julkaisee uutisia poliisin havaintopyynnöistä esim. törkeän ryöstön osalta. Suoraan uutisessa ei ole kuvia jne. vaan suora linkki poliisin tiedotteeseen.

Kysyin miksi haagan tapauksessa ei toimita samoin? Päällikön vastaus oli, että hänelke on kerrottu uusisen sisältäneen linkin poliisin tiedotteeseen ja mikäli näin ei ole, niin asiaa harkitaan uudelleen.

Nyt on kulunut usea päivä ja tilanne on tämä..

Kahdesta murhan yrityksestä ja kolmesta törkeästä pahoinpitelystä epäilty mies on edelleen karkuteillä ja YLE ei näe tarvetta julkaista linkkiä poliisin tiedotteisiin. Niitä ei löydy mistään aihetta käsittelevästä jutusta.

https://yle.fi/uutiset/3-10680713
https://yle.fi/uutiset/3-10676332
https://yle.fi/uutiset/3-10672034
https://yle.fi/uutiset/3-10671144
 
Ilmastomuutospolitikoinnissa on hiukan samaa kuin 2015 maahantulopolitiikassa. Silloin julistettiin totuutena että tulee pakolaisia, kuuluu auttaa ja erityisesti Vihreät että muu vasemmisto olivat sitä mieltä.

Kannattiko valehdella?
 
YLE:n taidonnäyte asenneilmapiirin muokkaamisesta. Teksti-TV 18.3.2019:

Kotimaan uutisten hakemistosivulta nähdään, että alasivulta 106 löytyy juttua aiheesta "Maahanmuutto entistä hyväksytympää".

Alasivulle 106 mentäessä sitten aukeaa "Eva: Maahanmuuttoasenteet muuttuneet

Suomalaisten maahanmuuttoasenteet ovat muuttuneet myönteisemmiksi, mutta maahanmuuttopolitiikkaa ei haluta höllentää, selviää Elinkeinoelämän valtuuskunta Evan kyselystä.

Yhä useampi suomalainen ajattelee, että Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Oulun epäilyt maahanmuuttajien seksuaalirikoksista eivät puolestaan vaikuttaneet suomalaisten yleisiin maahanmuuttoasenteisiin.

Myönteisyydestä huolimatta 52 prosenttia vastaajista katsoo, että nykyisen suuruinen maahanmuutto on liikaa.
"

Väitän, että liskonaivoihimme jää päällimmäiseksi hakemistosivulta ajatus "Maahanmuutto entistä hyväksytympää" eikä tuo itse uutisen jälkihuomautuksenomainen "Nykyisen suuruinen maahanmuutto on liikaa".

Homma tehdään kuitenkin siten, että varsinaisesta virheestä ei päästä syyttämään. Tämä uutinen on NIIN oikein, mutta kuitenkin NIIN väärin.
 
Krimin niemimaan laittomasta anneksoinnista Venäjän tulee tänään kuluneeksi viisi vuotta. Ylen TV1 uutiset klo. 18:00 epäonnistui aiheesta uutisoinnissa sen verran merkittävällä tavalla, että laitoin heille palautetta lyhyen kirjoituksen muodossa.

Ehkäpä tahtomattaan, ymmärtämättömyyttään, kyvyttömyyttään Yle tuli toistaneeksi juuri sitä tarinaa miehitetystä Krimistä, jonka Venäjä haluaa erityisesti tänään maailmalle välittää.”

https://vartiopaikalla.blogspot.com/2019/03/elama-venajan-miehittamalla-krimilla-ei.html

Oikeastaan tämä ei ole mikään yllätys, sen verran paskasti useampikin uutistoimitus on Suomessa viime aikoina Ukrainan sodasta uutisoinut. Ja ihan oikeasti, alkaa jo tuntua siltä, että paljon helpommalla pääsisin kun sulkisin silmäni noilta uutisilta. Ei vaan voi vuosi vuoden jälkeen "ryssiä" samalla tavalla. Tai voihan ne!
 
Krimin niemimaan laittomasta anneksoinnista Venäjän tulee tänään kuluneeksi viisi vuotta. Ylen TV1 uutiset klo. 18:00 epäonnistui aiheesta uutisoinnissa sen verran merkittävällä tavalla, että laitoin heille palautetta lyhyen kirjoituksen muodossa.

Ehkäpä tahtomattaan, ymmärtämättömyyttään, kyvyttömyyttään Yle tuli toistaneeksi juuri sitä tarinaa miehitetystä Krimistä, jonka Venäjä haluaa erityisesti tänään maailmalle välittää.”

https://vartiopaikalla.blogspot.com/2019/03/elama-venajan-miehittamalla-krimilla-ei.html

Oikeastaan tämä ei ole mikään yllätys, sen verran paskasti useampikin uutistoimitus on Suomessa viime aikoina Ukrainan sodasta uutisoinut. Ja ihan oikeasti, alkaa jo tuntua siltä, että paljon helpommalla pääsisin kun sulkisin silmäni noilta uutisilta. Ei vaan voi vuosi vuoden jälkeen "ryssiä" samalla tavalla. Tai voihan ne!
Uutisoihan Yle tärkeimmän..
Venäjä lennättää ydiniskuihin kykeneviä pommikoneita Krimille
..
Venäjä miehitti Krimin Ukrainalta vuonna 2014. Presidentti Vladimir Putin juhli tänään paikan päällä tapahtuman viisivuotispäivää.

 
Krimin niemimaan laittomasta anneksoinnista Venäjän tulee tänään kuluneeksi viisi vuotta. Ylen TV1 uutiset klo. 18:00 epäonnistui aiheesta uutisoinnissa sen verran merkittävällä tavalla, että laitoin heille palautetta lyhyen kirjoituksen muodossa.

Ehkäpä tahtomattaan, ymmärtämättömyyttään, kyvyttömyyttään Yle tuli toistaneeksi juuri sitä tarinaa miehitetystä Krimistä, jonka Venäjä haluaa erityisesti tänään maailmalle välittää.”

https://vartiopaikalla.blogspot.com/2019/03/elama-venajan-miehittamalla-krimilla-ei.html

Oikeastaan tämä ei ole mikään yllätys, sen verran paskasti useampikin uutistoimitus on Suomessa viime aikoina Ukrainan sodasta uutisoinut. Ja ihan oikeasti, alkaa jo tuntua siltä, että paljon helpommalla pääsisin kun sulkisin silmäni noilta uutisilta. Ei vaan voi vuosi vuoden jälkeen "ryssiä" samalla tavalla. Tai voihan ne!

Ehkä ei kannata ottaa liikaa stressiä Ukrainasta, 40 miljoonaa ihmistä on kuitenkin viime kädessä itse vastuussa kohtalostaan eivätkä voi olla kenenkään uhreja jos eivät sitä halua olla.
 
Ehkä ei kannata ottaa liikaa stressiä Ukrainasta, 40 miljoonaa ihmistä on kuitenkin viime kädessä itse vastuussa kohtalostaan eivätkä voi olla kenenkään uhreja jos eivät sitä halua olla.

Eihän kyse ole siitä kuka on uhri, vaan siitä, että Yle (ja moni muu mediatalo) ei edes yritä. Ja tämä pätee uutisointiin monessa muussakin asiassa.

Katson, että Yleltä minulla on oikeus vaatia asiallista uutisointia, koska olen "maksava asiakas". Siinä vaiheessa kun maksan HS:n tilauksesta tjsp niin sama pätee heihinkin.

Mutta tiedät itsekin sen, mikä on suurin ongelma, jos/ kun asiasta uutisoi yksipuolisesti - siksi näihin on puututtava.
 
Eihän kyse ole siitä kuka on uhri, vaan siitä, että Yle (ja moni muu mediatalo) ei edes yritä. Ja tämä pätee uutisointiin monessa muussakin asiassa.

Katson, että Yleltä minulla on oikeus vaatia asiallista uutisointia, koska olen "maksava asiakas". Siinä vaiheessa kun maksan HS:n tilauksesta tjsp niin sama pätee heihinkin.

Mutta tiedät itsekin sen, mikä on suurin ongelma, jos/ kun asiasta uutisoi yksipuolisesti - siksi näihin on puututtava.


Minulla ei ole mitään odotuksia perinteisiin medioihin päin toimia ilman jostain saneltua agendaa, kuten STT uutinen tänään jälleen osoitti.
Eikä tietenkään automaattina vaihtoehtoisiinkaan, mutta onneksi kielitaidolla varustettu ihminen löytää totuutta maailmasta kun osaa ja jaksaa etsiä itse lähteitä ilman toimittajia välissä.
 
Nyt ei ole Ylen journalistiset ohjeet esteenä poliisin tiedotteen julkaisemisessa...ja linkkaamisessa tiedotteeseen..

Turun Tuureporinkadun puukottaja on yhä tavoittamatta – poliisi julkaisi kuvan epäillystä
Poliisi on tehnyt kiinniottoja, mutta ei ole kuitenkaan tavoittanut tekijää.
Puukotus
19.3.2019 klo 15:57
Verinen puistonpenkki Turun Tuureporinkadulla.

Kalle Mäkelä / Yle
13-3-8608905.jpg

Ari Welling

Jaa artikkeli Facebookissa38
Jaa artikkeli Twitterissä
Jaa artikkeli Whatsapissa

Poliisi on jatkanut Turun Tuureporinkadulla helmikuun loppupuolella tapahtuneen puukotuksen tutkintaa.
Noin 30-vuotias puukotuksen uhri joutui sairaalahoitoon.
Poliisin tutkinnassa on selvitetty muun muassa tietoa, että ennen puukotusta uhria olisi uhkailtu salaisessa Tor-verkossa pieleen menneiden huumekauppojen jäljiltä.
Poliisi on tehnyt tutkinnan tuloksena kiinniottoja, mutta ei ole vieläkään tavoittanut tekijää.
Tästä johtuen poliisi julkaisee(siirryt toiseen palveluun)epäillyn tekijän kuvan ja pyytää yleisöltä mahdollista tunnistamista.

 
Minulla ei ole mitään odotuksia perinteisiin medioihin päin toimia ilman jostain saneltua agendaa, kuten STT uutinen tänään jälleen osoitti.
Eikä tietenkään automaattina vaihtoehtoisiinkaan, mutta onneksi kielitaidolla varustettu ihminen löytää totuutta maailmasta kun osaa ja jaksaa etsiä itse lähteitä ilman toimittajia välissä.

Toki minäkin pyrin etsimään sellaisia lähteitä, joissa on mahdollisimman vähän välikäsiä välissä - mutta toisaalta haluan vaatia myös kotimaisilta perinteisen median edustajilta tolkussa pysymistä, niinpä olen (edelleen) jaksanut huomautella heitä huomatessani uutisoinnissa tai terminologiassa puutteita - edellinen toki pätee muihinkin tahoihin kuin medioihin, muun muassa poliitikkoihin, kuntapäättäjiin etc. Silloin kun tiedän olevani oikeassa, en arkaile huomauttaa, mikäli näen toimintaa, mikä ei kestä päivänvaloa (moraalinen & eettinen puoli), ole laillista, ole tasa-arvoista etc. Toisaalta kiitostakin lähtee kun sille on sijansa! Helpommalla toki pääsisin, jos sulkisin silmäni...
 
haluan vaatia myös kotimaisilta perinteisen median edustajilta tolkussa pysymistä, niinpä olen (edelleen) jaksanut huomautella heitä huomatessani uutisoinnissa tai terminologiassa puutteita
Itse kävin pitkän keskustelun Ylen sisältöpäällikön kanssa haagan tapauksen uutisoinnista.
Annoin hänelle oikein esimerkkejä heidän omasta toiminnastaan vs. haagan uutisointi. En vaatinut tai pyytänyt naamaa tai nimeä kanteen vaan keskustelin linjasta.

Keskustelu oli ihan asiallinen, mutta huomattavissa oli rivienvälistä ja melko suoraankin suuri ristiriita päällikön linjassa vs. siihen miten oli aiemmin toimittu.

Tämä turun viimeisen tapauksen uutisointi oli hienosti vahvistus päätelmilleni ja Ylen linjalle, käytännössä.

Valitettavasti.

Enää en vaivaudu.
 
Itse kävin pitkän keskustelun Ylen sisältöpäällikön kanssa haagan tapauksen uutisoinnista.
Annoin hänelle oikein esimerkkejä heidän omasta toiminnastaan vs. haagan uutisointi. En vaatinut tai pyytänyt naamaa tai nimeä kanteen vaan keskustelin linjasta.

Keskustelu oli ihan asiallinen, mutta huomattavissa oli rivienvälistä ja melko suoraankin suuri ristiriita päällikön linjassa vs. siihen miten oli aiemmin toimittu.

Tämä turun viimeisen tapauksen uutisointi oli hienosti vahvistus päätelmilleni ja Ylen linjalle, käytännössä.

Valitettavasti.

Enää en vaivaudu.

Ymmärrän - alkaa se minunkin maljani hiljalleen täyttyä, joten voi olla, että pian läikkyy yli.
 
Back
Top