Äänestys Zapad 2017

Jos Venäjä käyttää sotilasvoimiaan Zapadin aikana, niin mikä on mielestäsi todennäköisin kohde?

  • Valko-Venäjä

  • Ukraina

  • Baltian maat

  • Ruotsi

  • Suomi

  • Puola


Tulokset ovat nähtävillä vasta äänestyksen jälkeen.
Epäilen, että mikään venäläistemppu ei tullut yllärinä. Yllätykset, jos niitä oli, liittyivät muiden osapuolten tekemisiin ja tekemättä jättämisiin, metodeihin ja yksityiskohtiin, joita ei voida tuoda verrokkina meille.

Onhan ihan selvää, että suomalainen knowhow nimenomaan tuolla osa-alueella nauttii sen tason leimaa, että sitä taitoa ja osaamista ei hevin heitellä edes kumppaneille rajattomin tavoin.

Hmm. Katsotaan normiuutisia:

26.2.2014

Yöllä Krimillä Ukrainassa aseistautuneet miehet valtasivat alueparlamentin ja paikallishallituksen rakennukset. Krimin aluehallinnon mukaan miehet ovat venäläismielisiä. Salkoihin on uutistoimisto Interfax-Ukrainan mukaan nostettu Venäjän liput. Rakennukset sijaitsevat Simferopolin kaupungissa.

28.2.2014

”Aseistautuneet miehet” valtasivat Sevastopolin sotilaslentokentän ja Simferopolin lentokentän.

Venäjän Mustanmeren laivasto kiistää, että sen sotilaat olisivat vallanneet sotilaslentokentän Sevastopolin laivastotukikohdan lähellä Ukrainassa.

Yhdysvaltain ulkoministeri John Kerry kehottaa kaikkia osapuolia välttämään kaikkia mahdollisia provokaatioita Ukrainassa. Lavrov vahvisti Kerryn mukaan, että Venäjän sotaharjoitus Ukrainan rajan lähellä oli ennalta suunniteltu eikä liittynyt Ukrainan tilanteeseen.

Siinä on kysymys voimannäytöstä, mutta ei välttämättä siitä, että heillä olisi aikomus käyttää voimaa, ulkoministeri Erkki Tuomioja (sd) kommentoi Venäjän toimia.

Suomalaisen sotilasasiantuntijan (everstiluutnantti Jyri Raitasalo) mukaan Venäjän sotaharjoitus lähellä Ukrainan rajaa ei tarkoita valmistautumista joukkojen lähettämiseen maahan.

29.2.2014

Krimin niemimaan johto pyytää apua Venäjältä. Krimin autonomisen alueen pääministeri Sergiy Aksyonov on vedonnut Venäjän presidenttiin Vladimir Putiniin.

Venäjän joukot ovat vallanneet Ukrainan ilmavoimien lentokentän Krimin itäosassa.

Tutkija Pentti Forsström Maanpuolustuskorkeakoulusta ei usko, että konflikti menisi Venäjän ja Ukrainan aseelliseksi välienselvittelyksi.

Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö (ps) ja ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Pertti Salolainen (kok) uskovat, että Venäjän toiminnassa on toistaiseksi kyse painostuksesta ja omien etujen turvaamisesta.

4.3.2014

- Putin sanoi ihan suorasanaisesti, että Venäjä ei aio liittää Krimiä Venäjään. (Markku Kangaspuro, tutkija)
 
Jotenkin huvittava, mutta myös pelottava tämä ketju. Osa ilmeisesti trollaa, mutta osa uskoo ihan vakavissaan, että vanja olisi valmiina rynnimään länteen tämän harjoituksen varjossa. Tarkoitan lännellä Suomea, Ruotsia tai Baltiaa.

Minun nojatuolitrategiaan ei tuollainen todellisuus kyllä ulotu ei sitten mitenkään. Ihan kivoja skenarioita pyöritellä, mutta että toteutuukseen.. Ei, ei.

Venäjän lähiulkomaista en mene takuuseen eli Valko-Venäjästä tai Ukrainasta. Niillä on ollut neljännesvuosisata ollut aika lähteä lätkimään äiti-Venäjän huomasta, mutta eivät ole sitä tehneet.

Minä olen täysin varma siitä, että venäjä hyökkää suomeen jos emme liity Natoon sitä ennen. Ei pienintäkään epäilystä, etteivätkö hyökkäisi. En pelkää hyökkäystä tänä syksynä sen enempää tai vähempää kuin minä tahansa ajankohtana. Joku iso harjoitus venäjällä ei muuta osaltani mitään. Minulla on aina reppu ja laukut pakattuna. Aseistus ja varusteet ovat huollettuina ja kunnossa. Ja minulla on sijoitus ja tehtävä. Ja olen fyysisestikin kunnossa, menossa neljäs vuosikymmen peräkkäin jolloin juoksen cooperissa yli 3200. Olen valmis. Ja poikani myös.

Totta ihmeessä tällainen jatkuva valmius vie aikaa, rahaa ja tupakkaa. Ja stressaavaakin on. Olen kuitenkin todennut, että kun olen aina valmiina niin ei tarvitse olla jatkuvasta säätämässä valmiustasoa ylös ja alas. Olen tehnyt osani ja jos minun reserviläisaikanani tulee lkp niin sitten mennään eikä meinata.
 
Minä olen täysin varma siitä, että venäjä hyökkää suomeen jos emme liity Natoon sitä ennen. Ei pienintäkään epäilystä, etteivätkö hyökkäisi. En pelkää hyökkäystä tänä syksynä sen enempää tai vähempää kuin minä tahansa ajankohtana. Joku iso harjoitus venäjällä ei muuta osaltani mitään. Minulla on aina reppu ja laukut pakattuna. Aseistus ja varusteet ovat huollettuina ja kunnossa. Ja minulla on sijoitus ja tehtävä. Ja olen fyysisestikin kunnossa, menossa neljäs vuosikymmen peräkkäin jolloin juoksen cooperissa yli 3200. Olen valmis. Ja poikani myös.

Totta ihmeessä tällainen jatkuva valmius vie aikaa, rahaa ja tupakkaa. Ja stressaavaakin on. Olen kuitenkin todennut, että kun olen aina valmiina niin ei tarvitse olla jatkuvasta säätämässä valmiustasoa ylös ja alas. Olen tehnyt osani ja jos minun reserviläisaikanani tulee lkp niin sitten mennään eikä meinata.


Minusta tällainen olisi hienoa yhtenäiskulttuuria.
 
Hyvänä lähtökohtana voi kirkkaana mielessään pitää sitä, mitä naapuri lempeästi käsi ojossa julkisesti antaa ymmärtää, niin todellisuus onkin täysin päinvastoin.

No tuossapa se just on. Venäjän (=Putlerin) kaikkia toimia kannattanee tarkkailla aina se FAKTA mielessä pitäen, että itänaapurin päämies on entinen KGB:n mies. Eli kusettamisen, painostamisen, huijaamisen, sekä kiristämisen ammattilainen. Katsotaan mitä kädet tekevät, ei mitä mies itse julkisuudessa puhuu.
 
Tekeekö suurvalta-asemassa lähtökohtaisesti heikompi mieluusti taktisen tason vedon, koska se saattaa olla SE ainoa juttu, joka on saavutettavissa? Strategisella tasolla hyväkään taktiikka ei korvaa mölöä strategiaa. Mutta silti tehdään, joten?

Venäjän doktriiniin kuuluu selvästi myös pelottelu ja uhkaaminen. Erilaiset karttakuvat ja suunnitelmaluonnokset kuuluvat varmasti tähän ainakin osana.

Mielestäni puhtain esimerkki taktisesta riemuvoitosta ja samalla strategisesta paskamyrskystä oli Pearl Harborin isku. Olisi ollut sitä vaikka amerikkalaisten tukialukset olisi upotettu, mutta ehkä jaappaania olisi saanut sen hakemansa puolen vuoden etumatkan ennen kuin alkoi saada nekkaan.

Tietysti homman taustalla oli se, että huonosti jenkkejä tuntevat upseerit kuvittelivat että yksi taktisesti massiivisen onnistunut isku veisi enimmät taisteluhalut - ollen näin myös strateginen voitto.

Lihavoidun kohdan osalta on hyvinkin relevanttia, kuvitteleeko joku Venäjällä näin tällä hetkellä joistakin maista - ja jos kuvittelee, niin onko oikeassa? Ukrainan osalta Krimin nappaus oli tavallaan kuin Pearl Harborin isku. Mutta Itä-Ukraina ei irronnutkaan kevyesti vaikka alussa nohevat eurojohtajat Merkelin johdolla kiertelivät varoittelemassa "provosoinnista".

Uskoakseni houkuttelevimmat "matalalla roikkuvat omenat" on tempaistu Venäjän ulottuvilta korkealle. Mikään ei irtoa enää 'helposti'...vai irtoaako?
 
Mielestäni puhtain esimerkki taktisesta riemuvoitosta ja samalla strategisesta paskamyrskystä oli Pearl Harborin isku. Olisi ollut sitä vaikka amerikkalaisten tukialukset olisi upotettu, mutta ehkä jaappaania olisi saanut sen hakemansa puolen vuoden etumatkan ennen kuin alkoi saada nekkaan.

Tietysti homman taustalla oli se, että huonosti jenkkejä tuntevat upseerit kuvittelivat että yksi taktisesti massiivisen onnistunut isku veisi enimmät taisteluhalut - ollen näin myös strateginen voitto.

Lihavoidun kohdan osalta on hyvinkin relevanttia, kuvitteleeko joku Venäjällä näin tällä hetkellä joistakin maista - ja jos kuvittelee, niin onko oikeassa? Ukrainan osalta Krimin nappaus oli tavallaan kuin Pearl Harborin isku. Mutta Itä-Ukraina ei irronnutkaan kevyesti vaikka alussa nohevat eurojohtajat Merkelin johdolla kiertelivät varoittelemassa "provosoinnista".

Uskoakseni houkuttelevimmat "matalalla roikkuvat omenat" on tempaistu Venäjän ulottuvilta korkealle. Mikään ei irtoa enää 'helposti'...vai irtoaako?

Ihan hyvä pointti. Jatkaisin vielä vähän filosofisella tavalla, että tokihan sekin on nähty aikain saatossa mitenkä sisäpoliittisissa ongelmissa rypevä hallinto (esim. kuralla oleva talous yms.) saattaa epätoivon liikkeenä yrittää ulkopoliittista skuuppia, jolloinka oman väestön mielenkiinto hallinnon vastaisiin protesteihin ainakin vähäksi aikaa loivenee. Näinhän toimi juuri Argentiinan sotilasjuntta 1982 kun se kuvitteli Falklandin saaret kaappaamalla saavansa oman mellakoivan ja protestoivan väestönsä takaisin kuriin. Ja temppuhan onnistuikin aluksi, kun argentiinalaiset isänmaallisuuden puuskan lumoamina juhlivat Malvinasin saarten palauttamista takaisin isänmaan yhteyteen.

Tällaiseen valtapoliittisen uhkapeliin vaan sitten liittyy eskalaation mahdollisuus. Juntta laskelmoi tunnetusti päin helvettiä brittien vastareaktion ja turpaan tuli. Mikä mahtanee olla Venäjän tilanne juuri nyt tai lähitulevaisuudessa ? Jos ns. värivallankumousta pelkäävä V.V Putin kätyreineen joutuu kotimaassa todella ahtaalle sisäpoliittisesti, mikä on se kynnys, joka saa Kremlin yrittämään vastaavaa epätoivon manööveriä ? Siis sitä, mitä yritetään kun laskevat ettei ole enää mitään hävittävää ?
 
No jos pitää katsoa, mitä kädet tekevät, pitää seurata, mihin ne joukot menevät. Kyllä se etelä näyttäisi tapetilla olevan, vaikka laivasto rykisi ylempänäkin.
Näinpä juuri. Jos tässä jotain tapahtuu, niin nähtävästi Ukraina on kohteena. Tämä ajatukseni on kuitenkin siis varustettu "jos jotain tapahtuu" varauksella. Maailma tuijottaa Puolan, Baltian ja Suomenkin suuntaa. Samaan aikaan Etelä-Venäjälle on roudattu väkeä, laitettu huoltoa kuntoon, liikennekameroita pimeänä jne. Pianhan tämän kehittyminen nähdään. Tai sitten käy niin, että mitään ei tapahdu. Harjoitukset pidetään, uhotaan vähän ja sitten taas elämä jatkuu. Onkohan ylitoiveikkaan haihattelua tommonen?
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä pointti. Jatkaisin vielä vähän filosofisella tavalla, että tokihan sekin on nähty aikain saatossa mitenkä sisäpoliittisissa ongelmissa rypevä hallinto (esim. kuralla oleva talous yms.) saattaa epätoivon liikkeenä yrittää ulkopoliittista skuuppia, jolloinka oman väestön mielenkiinto hallinnon vastaisiin protesteihin ainakin vähäksi aikaa loivenee. Näinhän toimi juuri Argentiinan sotilasjuntta 1982 kun se kuvitteli Falklandin saaret kaappaamalla saavansa oman mellakoivan ja protestoivan väestönsä takaisin kuriin. Ja temppuhan onnistuikin aluksi, kun argentiinalaiset isänmaallisuuden puuskan lumoamina juhlivat Malvinasin saarten palauttamista takaisin isänmaan yhteyteen.

Tällaiseen valtapoliittisen uhkapeliin vaan sitten liittyy eskalaation mahdollisuus. Juntta laskelmoi tunnetusti päin helvettiä brittien vastareaktion ja turpaan tuli. Mikä mahtanee olla Venäjän tilanne juuri nyt tai lähitulevaisuudessa ? Jos ns. värivallankumousta pelkäävä V.V Putin kätyreineen joutuu kotimaassa todella ahtaalle sisäpoliittisesti, mikä on se kynnys, joka saa Kremlin yrittämään vastaavaa epätoivon manööveriä ? Siis sitä, mitä yritetään kun laskevat ettei ole enää mitään hävittävää ?

Juuri näin. Itse näkisin että Venäjän tilanne ei ole vielä ihan NIIN huono. Mutta jossain vaiheessa tulee ehkä hetki jolloin talous on näivettynyt oikein tosissaan. Vähät eläkerahat ym menneet kokonaan ja luottoa ei saa. Asevoimien peliliikkeisiin riittää vielä hetken rahat. "Use them or lose them"? Siinä vaiheessa on oltava tuntosarvet erittäin herkällä. Tiedustelulaki ei olisi pahitteeksi.
 
Näinpä juuri. Jos tässä jotain tapahtuu, niin nähtävästi Ukraina on kohteena. Tämä ajatukseni on kuitenkin siis varustettu "jos jotain tapahtuu" varauksella. Maailma tuijottaa Puolan, Baltian ja Suomenkin suuntaa. Samaan aikaan Etelä-Venäjälle on roudattu väkeä, laitettu huoltoa kuntoon, liikennekameroita pimeänä jne. Pianhan tämän kehittyminen nähdään. Tai sitten käy niin, että mitään ei tapahdu. Harjoitukset pidetään, ujoltaan vähän ja sitten taas elämä jatkuu. Onkohan ylitoiveikkaan haihattelua tommonen?

Pitäisin tätä n. 78% vahvuudella todennäköisimpänä skenaariona. 21% hyökkäys Ukrainaan tai Valko-Venäjän kimppuun. 1% NATOa tai Suomea vastaan. Ensinmainittu on liian vahva ja Suomen suunta on sekä vaikea että huonosti perusteltavissa kenellekään ml. oma kansa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Minun veikkaukseni on, että Valko-Venäjältä palautuu harjoitusten jäljiltä vähemmän sotilaita kuin sinne tuli. Samalla voi, käyttääkseni venäläistä terminologiaa, venäläisten sotilaiden turismi Pohjois-Ukrainaan päästä kasvamaan.
 
Hei kalustontunnistajat, auttakaas nuorta osaamatonta. Mitä vaunuja nuo junan kaksi ensimmästä, ennen 2S19:aa tulevat ovat (lisää tulee myös panssarihaupitsien jälkeen)? Ensin erehdyin luulemaan MT-LB:ksi, mutta eihän tuo voi olla. Korkeampi, muutenkin isomman oloinen ja tylpempi keula vai kuinka? Liian pitkä aika siitä kun näitä viimeksi kertaillut...


Lisäystä: laskin muuten 12 vaunua. Patteriston verran? Osaako joku kerto kuinka monta tykkiä on venäläisessä telakaluston patterissa ja patteristossa?

Olen mielestäni Parolassa 1998 törmännyt vastaavan näköiseen korotettuun MT-LB-vaunuun. Oliko kyseessä komento- tai viestikeskus-vaunu. Nyt en muista. Tulenjohto vaunu se ei ainakaan Suomessa mielestäni ollut, vaan siihen käytettiin BMP-1TJ tms. vaunua
 
Ihan hirveästi ei kannata vetää johtopäätöksiä 8,5kk miesten lopousodassaan johon kutsutaan myös muutama MAAKK:n runko. Aikatus Zapadiin on sattumaa; ihan samalla viikolla on jo vuosia ollut näitä PaPu harjoituksia.

Miten voi olla mahdollista, että meillä on joku max 2500 miestä kertaamassa ja naapurilla 100 000? Tuntuu edesvastuuttomalta. Eikö nyt vähintään pitäisi nuo SIETO-joukot tuossa kuvaajassa kutsua palvelukseen koko Zapadin ajaksi? (Mitä ovat SIETO-joukot? Ovatko niitä "erikseen perustettavia" joukkoja vai osa operatiivisia joukkoja?)
 
Miten voi olla mahdollista, että meillä on joku max 2500 miestä kertaamassa ja naapurilla 100 000? Tuntuu edesvastuuttomalta. Eikö nyt vähintään pitäisi nuo SIETO-joukot tuossa kuvaajassa kutsua palvelukseen koko Zapadin ajaksi? (Mitä ovat SIETO-joukot? Ovatko niitä "erikseen perustettavia" joukkoja vai osa operatiivisia joukkoja?)
No ei pitäisi. Jos joku konkreettinen uhka olisi olemassa olisi meillä nostetty valmiutta joukkoja kutsuttu YH:n. Nyt sellaista ei ole, niin ei ole mitään tavallisuudesta poikkeavia harjoituksiakaan.
 
Valkovenäläiset virnuilevat kenraalien harjoitusskenaariolle:

Veyshnoryia, Vesbaryia, Lubeniya: Zapad-2017 is rehearsal of war against Poland, Lithuania

The Zapad-2017 war game is round the corner: the Belarusian Defense Ministry revealed its scenario on Tuesday.

‘Veyshnoryia’, ‘Vesbaryia’ and ‘Lubeniya’ attack Belarus and Russia. The enemy is conditional, but one can easily recognize the areas plotted on the map – Poland, Lithuania, Western Belarus.

Troubling legend

According to the scenario, the opposing forces are located within the actual borders of Belarus. The situation deteriorated ‘because of the intentions to destabilize the state of affairs in Belarus’ and ‘worsen relations in the Union State of Belarus and Russia’.

http://belsat.eu/en/news/veyshnoryi...is-rehearsal-of-war-against-poland-lithuania/

Troops Of Veyshnoria To Help Novgorod Republic, Tver Duchy

Zaporozhean Cossacks and Texas rangers will assist them in this.

Coordinator of the “European Belarus” civil campaign Dzmitry Bandarenka said this to the Charter97.org, while commenting on the West-2017 map, where the North-East of Belarus had been desigтated as a separate state, hostile to Putin and Lukashenka.

— The Belarusians replied with a storm of memes and comments in the web, and even created the MIA of Veyshnoria. Why did the people react this way?

— I want to say that this reaction was quite predictable. It became the best indicator of the real moods in the country, where no honest sociological researches are conducted. And the reaction of the Belarusians is quite understandable, because the absolute majority of the Belarusian citizens hates the kolkhoz dictator Lukashenka and is strongly opposed to the presence of the Russian invaders in Belarus.

Thus, the people express their attitude towards joint Moscow-Shklou maneuvers. It can be seen that the majority feels strongly negative. And it is clear that Veyshnoria is a symbol of a real, European, democratic Belarus, in which Belarusian citizens want to live.

— How would you explain the position of the General Staff, which “cut off” a part of the Belarusian territory, having turned it into a conditionally hostile state?

— All the top-ranked military officials graduated academies in Moscow. As Kasya Kamotskaya once sang — "they have Moscow in their heads." For such people as Chief of the General Staff Aleh Belakoneu, independent Belarus is a bone in the throat, and they are probably genuinely surprised by such a reaction of the Belarusians. For them, a Belarusian is "a Russian with a quality mark". In fact, Belarusians are Europeans who want to live in their independent country.

Let me remind you that the exercises are called West-2017, and their goal is precisely the struggle against the West, against Europe and everything that is connected with Europe. Therefore, the Chief of the General Staff in this situation is exactly in his place: he and the generals defend the kolkhoz values and the joint corruption of the dictators Putin and Lukashenka. I see nothing surprising in their exercises map.

— Some Internet users fear that the hype about Veyshnoria allegedly could steer up the “Western-Belarusian separatism”. Is there any such threat?

— It was General Belakoneu who saw “separatism” in this. Because, it’s exactly the General Staff which is trying to separate the Belarusians in two parts. As Veyshnoria is mostly supported in the Protestant-Orthodox Minsk. In the nearest future, the armed forces of Veyshnoria will back the eastern cities of the counrty, which will rebel against the occupants. Zaporozhean Cossacks and Texas rangers will assist them in this, as well as the marines of the Republic of California, and the military navy of Zhamoits.

https://charter97.org/en/news/2017/8/31/261460/
 
When Moscow Plays War Games, It Thinks a Few Steps Ahead

Niin hän se on ne ensin harjoittele ja sitten muutava vuosi myöhemmin ne hyökkä miten ne on harjoittellut .

More important, Russia employed many of the same tactics it tried out in the 2013 Zapad exercises, including the use of unmanned aerial vehicles, when it got involved in the conflicts in Ukraine and in Syria over the next two years.

https://worldview.stratfor.com/article/when-moscow-plays-war-games-it-thinks-few-steps-ahead
 
Miten voi olla mahdollista, että meillä on joku max 2500 miestä kertaamassa ja naapurilla 100 000? Tuntuu edesvastuuttomalta. Eikö nyt vähintään pitäisi nuo SIETO-joukot tuossa kuvaajassa kutsua palvelukseen koko Zapadin ajaksi? (Mitä ovat SIETO-joukot? Ovatko niitä "erikseen perustettavia" joukkoja vai osa operatiivisia joukkoja?)
Strategisen iskun ennaltaehkäisy ja torjunta joukot.

Miksi näyttää viestiä, että me pelätään? Sitä se enemmän viestii kuin sitä, että ollaan valmiina jos yrität jotain. Pahimmillaan Venäjä käyttäisi sitä tekosyynä toimille. Ennalta sovituista harjoituksista ei voi vääntää mitään poliittista asetta. Jos Venäjä olisi Suomeen hyökkäämässä niin kyllä siitä oikeat ihmiset saisi viitteitä ennen kuin aseet alkaa laulamaan.
 
Kiitos, eli sama kuin meillä. Tuossa oli siis vain 2 patteria?
Nykymallinsa mukaan käyttävät mieluusti yhtä (haupitsi)patteria kärkiyksikön/hyökkäävän yksikön takana tulitukikomponenttina.
Eli teoriassa se "puuttuva patteri" voisi olla jonkun moottoroidun jalkakikomppanian takana/mukana.
Tätähän on usein nähtykin esim. Itä-Ukrainassa/sinne matkalla olevien, taistelujärjestyksessään olevien joukkojen videokuvissa ja valokuvissa.
 
Back
Top