Äänestys Zapad 2017

Jos Venäjä käyttää sotilasvoimiaan Zapadin aikana, niin mikä on mielestäsi todennäköisin kohde?

  • Valko-Venäjä

  • Ukraina

  • Baltian maat

  • Ruotsi

  • Suomi

  • Puola


Tulokset ovat nähtävillä vasta äänestyksen jälkeen.
@Hanski Äläpäs yhtään yritellä jeesustella. En viestissäni kirjoittanut mitään sellaista "salaisuutta" mitä ei tällä foorumilla olisi muissa ketjuissa jo moneen kertaan käsitelty. Ja aivan tasan tarkkaan veli-venäläinen tietää nämä asiat paljon paremmin jo entuudestaan, kuin vaan joidenkin MPnetin keskusteluiden pohjalta.

@Hanski Miksi sensuuriviranomaiseksi olet nyt ryhtynyt? Sinäkö täällä päätät mistä saa kirjoittaa? Ja onko totuuden siloittelu sitten mukan parempi asia? Valmiusasiat ovat Suomen maavoimien suurin heikkous. Se takia asian eteen on parin viime vuoden aikana yritetty tehdä niin paljon. On selkiytetty ohjeita varusmiesten käytöstä, on perustettu varusmiesten valmiusyksiköt, on perustettu reserviläisistä nopean valmiuden joukkoja. Puolustusvoimat ovat ymmärtäneet sen asian mitä tässä toin jo esille: valmiuden kohottaminen on reservläisarmeijan heikkous.

Tässä tämän asian sanoo Jussi Niinistö: "Suomen yleisen asevelvollisuuden ”Akilleen kantapää” on nopeus, puolustusministeri Jussi Niinistö sanoo Ilta-Sanomille."

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000000951395.html
En päätä mitä foorumille saa kirjoittaa enkä jeesustellut sinun kirjoituksistasi. Valmiusasioita on julkisuudessa avattu suurin piirtein äskeisen kirjoitukseni verran, joten se riittänee käsittelytasoksi. Joukkojen määrät joukko-osastossa X tai edes spekulaatiot niistä eivät oman mielipiteeni mukaan kuulu julkisuuteen. Jos pv niitä avaa tarkemmin, voimme niistä kirjoittaa täälläkin.

Edelleen kysyisin, miksi haluat antaa valmiusasioista todellisuutta huonomman kuvan?

(Varmasti on totta, että maavoimien valmius pääsi notkahtamaan 1990-luvun lopulta aina Krimin miehitykseen saakka. Nyt asiaa kuitenkin lähdetty määrätietoisesti korjaamaan puolustusvoimien toimesta)
 
Palkka-armeijan sijaan meillä voisi olla 4 saapumiserää eli nykyisten saapumiserien vahvuudesta yli neljäsosa olisi jatkuvasti vähintään 3kk palvellutta.
Tämä puolittaisi myös nykyisen kalustorumban kahdesti vuodessa.
 
Palkka-armeijan sijaan meillä voisi olla 4 saapumiserää eli nykyisten saapumiserien vahvuudesta yli neljäsosa olisi jatkuvasti vähintään 3kk palvellutta.
Tämä puolittaisi myös nykyisen kalustorumban kahdesti vuodessa.

Kyllä valmiustason nostoon pitää löytyä ratkaisut kertausjärjestelmän muutoksesta. Ei ihmisen tarvitse nukkua välttämättä tuvassa muiden kanssa ollakseen kykenevä nopeisiin toimenpiteisiin.

Järjestelmä voidaan rakentaa sellaiseksi, että 24 tunnissa valtaisa määrä reserviläisiä on jo täydessä valmiudessa. Paljon nopeamminkin voidaan saada ihan oikeaa valmiusastetta nostettua.

Tätäkin voidaan harjoitella ihan aikataulun kanssa eikä sen tarvitse olla edes mitään täysin yllättävää. Esimerkiksi siten, että jos ensimmäisen 12 tunnin aikana varustautumispisteille saadaan 20% kutsun saaneista, niin sitten tehdään harjoitusmuodossa näistä spontaanisti ensitoimintaan kykeneviä joukkoja ja luodaan dynaaminen komentorakenne.

Sen mitä kertausharjoituksista tiedän, niin parantamisen varaa vielä riittää ennenkuin ainut tehostamisen vaihtoehto olisi ammattiarmeija.
 
Jopa talvisodan aikana maltettiin odottaa, että syyskuun alussa palvelukseen astuneet varusmiehet ovat palvelleet neljä kuukautta, ennen kuin heidät tammikuussa 1940 komennettiin....
Ei pidä paikkaansa. Lähisukulaiseni, jo edesmennyt, ampui ensimmäisen laukauksensa sotilaskiväärillä (siis ylipäätään ensimmäisen laukauksensa sotilaskiväärillä) rintamalla kohti vihollista 16 vuotiaana, ikänsä yläkanttiin kertoneena vapaaehtoisena, käytännössä ilman minkäänlaista sotilaskoulutusta alkuvuodesta 1940.

Ylipäätään koko tämä keskustelujuonne ei ole kovin relevantti. Ammattiarmeijaa meillä ei ole, eikä meille sellaista ole varmuudella tulossa edes muutamien kymmenien vuosien aikajanalla.
Muutenkin ajatuksesi/näkemyksesi asiasta (valmiudesta) konkretisoi hyvin sitä mitä olen usein ja monissa yhteyksissä kritisoinut. Kun kansalaisille ei kerrota juuri mitään, laskevat kansalaiset käytettävissään olevin tiedoin 1+1 ja päätyvät niillä tiedoilla tulevaan lopputulokseen, joka ei välttämättä vastaa juuri lainkaan todellisuutta.
Minusta se ei ole välttämättä hyvä asia, mutta joillakin, varmasti ihan painavinkin perustein tässä asiassa on siihen päädytty ettei asioita enempää avata kuin mitä on tehty.

Koskaan ei kukaan tietenkään voi olla täysin varma, mutta ei meillä mitään erityisen suurta valmiusongelmaa tällä hetkellä ole. Joskus on voinut tilanne olla toinen, tosin silloin oli uhkakin hieman toisenlainen.
 
Olet siis eri mieltä kuin puolustusministeri?
Jos viittaat tähän Ilta-sanomien haastatteluun, Niinistö toteaa seuraavasti:

"– Olen ymmärtänyt, että pääsyy (nopean valmiuden joukoille) on muuttunut toimintaympäristö. Etenkin Ukrainan-kriisi opetti meille, että vaikka meillä on hieno järjestelmä yleinen asevelvollisuus, niin sen Akilleen kantapää on nopeus. Meidän liikekannallepanomme on verraten hidas, puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) sanoo Ilta-Sanomille.
Helsingin sanomat kertoi tänään, että Puolustusvoimat on perustanut kevään aikana uudet nopean valmiuden joukot.

HS:n mukaan osalle kotiutuvista varusmiehistä tarjottiin mahdollisuutta sitoutua tulemaan palvelukseen nopeammin kuin laki vaatii. Lain mukaan kertausharjoituksista pitää lähettää määräys vähintään kolme kuukautta ennen harjoitusta.

Viimeaikaisista tapahtumista on otettu oppia.

Nopean valmiuden joukkoja voitaisiin käyttää esimerkiksi vihollisen erikoisjoukkoja vastaan.

Esimerkiksi Krimin valloituksessa vuosi sitten keväällä alueelle yllättäen ilmestyneet ”pienet vihreät miehet” paljastuivat venäläisiksi erikoisjoukoiksi.

– Tätä (nopeutta) on pyritty kehittämään. Viimeaikaisista tapahtumista on otettu oppia, Niinistö toteaa."

En ole eri mieltä kuin puolustusministeri, valmius varmasti notkahti 1990-luvulta ja nyt sitä on alettu parantaa määrätietoisesti. Niinistö viittaa mm. mahdollisuuteen kutsua reserviläisiä kertausharjoituksiin nopeammin kuin aikaisemmin ollut 3 kuukauden määräaika sekä heinäkuussa valmiusjaksonsa aloittaneisiin valmiusyksiköihin. Sitä en osaa kommentoida, onko jo tehdyt toimenpiteet riittävät, mutta joka tapauksessa sekä puolustusvoimat että puolustusministeriö työskentelevät aiheen parissa ja heillä on siihen ilman muuta paras asiantuntemus.
 
Palkka-armeijan sijaan meillä voisi olla 4 saapumiserää eli nykyisten saapumiserien vahvuudesta yli neljäsosa olisi jatkuvasti vähintään 3kk palvellutta.
Tämä puolittaisi myös nykyisen kalustorumban kahdesti vuodessa.
Kolmella saapumiserällä saataisiin järkevämmän kokoiset saapumiserät. Tämä toki tarkoittaisi miehistön palvelusaikojen nostamista kahdeksaan kuukauteen, mikä ei olisi lainkaan huono asia kotiutuvien joukkojen osaamisen kannalta. Lisärahoitusta se kyllä vaatisi.

Olet siis eri mieltä kuin puolustusministeri?
Tuo haastattelu oli vuodelta 2015, ennen kuin valmiusyksiköitä oli tuotu julkisuuteen. Ehkä ne olivat silloin jo PV:n suunnittelupöydällä, mutta tilanne oli toinen.

Ei pidä paikkaansa. Lähisukulaiseni, jo edesmennyt, ampui ensimmäisen laukauksensa sotilaskiväärillä (siis ylipäätään ensimmäisen laukauksensa sotilaskiväärillä) rintamalla kohti vihollista 16 vuotiaana, ikänsä yläkanttiin kertoneena vapaaehtoisena, käytännössä ilman minkäänlaista sotilaskoulutusta alkuvuodesta 1940.
Jostain luin, että nuorimmat suomalaissotilaat joiden tiedetään osallistuneen talvisotaan, olivat 14-vuotiaita suojeluskuntapoikia Kannakselta, jotka olivat myös valehdelleet ikänsä. Ilmeisesti ei ollut varaa lähteä syynäämään tarkemmin ikää, tosin keskivertoikätoveriaan vanhemman oloinen 14-vuotias voi mennä ikäistään hiukan nuoremman oloisesta 17-vuotiaasta.
 
Sitä en osaa kommentoida, onko jo tehdyt toimenpiteet riittävät, mutta joka tapauksessa sekä puolustusvoimat että puolustusministeriö työskentelevät aiheen parissa ja heillä on siihen ilman muuta paras asiantuntemus.

Ja Puolustusministeri sanoo, että nopeus on Akilleen kantapää. Tämä asia tuli nyt todistetuksi sinunkin suullasi!
 
Ei pidä paikkaansa.

Kyllä se pitää paikkansa. Olen kyseisen Kotijoukkojen esikunnan määräyksen lukenut Sota-arkistossa. Joitakin yksittäisiä poikia on tietysti aina livahtanut vapaaehtoisena esimerkiksi Suojeluskuntien joukkojen mukana. Ja erilaisissa ilmasuojelujoukoissa on myös ollut nuoria poikia. Mutta puhun jällleen kerran kokonaisista joukoista, en yksittäisistä ramboista.
 
Ja Puolustusministeri sanoo, että nopeus on Akilleen kantapää. Tämä asia tuli nyt todistetuksi sinunkin suullasi!
Jotenkin tulee mieleen, että tämä keskustelu kiertää kehää...

Kyllä, puolustusministeri on todennut mm. linkittämässäsi vuoden 2015 haastattelussa, että liikekannallepanon nopeus on meille akilleen kantapää. Sen jälkeen on täsmennetty puolustusvoimien ohjeistusta varusmiesten käyttämisestä taistelutehtäviin, muutettu reserviläisten kertausharjoitukseen kutsumisen määräaikoja ja perustettu valmiusyksiköt. Varmasti "konepellin alla" on myös tehty koko joukko muita toimenpiteitä, jotka eivät näy meille reserviläisille.
 
Jotenkin tulee mieleen, että tämä keskustelu kiertää kehää...

Kyllä, puolustusministeri on todennut mm. linkittämässäsi vuoden 2015 haastattelussa, että liikekannallepanon nopeus on meille akilleen kantapää. Sen jälkeen on täsmennetty puolustusvoimien ohjeistusta varusmiesten käyttämisestä taistelutehtäviin, muutettu reserviläisten kertausharjoitukseen kutsumisen määräaikoja ja perustettu valmiusyksiköt. Varmasti "konepellin alla" on myös tehty koko joukko muita toimenpiteitä, jotka eivät näy meille reserviläisille.

Pahoittelen, sattui moka. Linkitin väärän artikkelin.

Tässä on Puolustusministeri Niinistön haastattelu 12.8.2017, jossa hän sanoo "
Liikekannallepanon hitaus on Akilleen kantapäämme"

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708122200322871_pi.shtml

Eli ei näemmä ole tilanne kahdessa vuodessa parantunut riittävästi. Mutta ole toki @Hanski eri mieltä kuin asian parhaat asiantuntijat. o_O
 
En ole eri mieltä kuin puolustusministeri, valmius varmasti notkahti 1990-luvulta ja nyt sitä on alettu parantaa määrätietoisesti.

Jotenkin tulee mieleen, että tämä keskustelu kiertää kehää...

Kyllä, puolustusministeri on todennut mm. linkittämässäsi vuoden 2015 haastattelussa, että liikekannallepanon nopeus on meille akilleen kantapää. Sen jälkeen on täsmennetty puolustusvoimien ohjeistusta varusmiesten käyttämisestä taistelutehtäviin, muutettu reserviläisten kertausharjoitukseen kutsumisen määräaikoja ja perustettu valmiusyksiköt. Varmasti "konepellin alla" on myös tehty koko joukko muita toimenpiteitä, jotka eivät näy meille reserviläisille.

Mutta ole toki @Hanski eri mieltä kuin asian parhaat asiantuntijat. o_O

Huoh, valitan, etten osaa kirjoittaa riittävän selko-suomella... Kaikkia asioita voidaan parantaa ja todetaan nyt kerran vielä: Maanpuolustus.netin nimimerkki @Hanski ei ole eri mieltä kuin puolustusministeri.
Valmiudessa oli ja on varmasti edelleenkin puutteita, mutta sen takia niitä mm. puolustusministeri on poistamassa.

Edelleen ihmettelen, miksi haluat vähätellä valmiuteen liittyviä asioita ja tarkoituksellisesti kirjoitat väärä asiaa?
 
Ennen Krimiä tunnuksettomien sotilaiden käyttö oli kaikkien mahdollisten sopimusten ulkopuolella. Niihin ei sovi edes 44 articlan guerilla, mikä vaatisi keskusjohdon tunnustamista ja tunnistautumista vapaustaistelijaksi... Kerrassaan järjetön ajatus sotilaalta suostua moiseksi operaattoriksi.

Suomen lakiin pitäisi tehdä muutos että tavatut valtiolliset tunnuksettomat sotajoukot neliraaja-amputoidaan ja torso-soturit lähetetään venäjälle.
 
Ennen Krimiä tunnuksettomien sotilaiden käyttö oli kaikkien mahdollisten sopimusten ulkopuolella. Niihin ei sovi edes 44 articlan guerilla, mikä vaatisi keskusjohdon tunnustamista ja tunnistautumista vapaustaistelijaksi... Kerrassaan järjetön ajatus sotilaalta suostua moiseksi operaattoriksi.

Suomen lakiin pitäisi tehdä muutos että tavatut valtiolliset tunnuksettomat sotajoukot neliraaja-amputoidaan ja torso-soturit lähetetään venäjälle.

Eiköhän se riitä jos ne ammutaan tai otetaan kiinni.

Kesällähän tämä laki tuli voimaan.

Aluevalvontaviromaisten toimivaltuuksia vahvistettiin kattamaan paremmin tilanteet, jossa Suomen alueellista koskemattomuutta loukkaa tunnukseton sotilaallinen ryhmä.

Laissa tunnuksettomalla sotilaallisella ryhmällä tarkoitetaan sotilasosastoon rinnastettavaa, vieraan valtion lukuun, puolesta tai suostumuksella toimivaa joukkoa, joka on sotilaallisesti järjestäytynyt, varustettu tai aseistettu ja jonka valtiollista alkuperää ei voida tunnistaa. Lakiin säädettiin tällaisille ryhmille ehdoton kielto saapua maahan ja olla maassa, jonka rikkominen on rikoslaissa kriminalisoitu.

http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=8623
 
Pahoittelen, sattui moka. Linkitin väärän artikkelin.

Tässä on Puolustusministeri Niinistön haastattelu 12.8.2017, jossa hän sanoo "
Liikekannallepanon hitaus on Akilleen kantapäämme"

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708122200322871_pi.shtml

Eli ei näemmä ole tilanne kahdessa vuodessa parantunut riittävästi. Mutta ole toki @Hanski eri mieltä kuin asian parhaat asiantuntijat. o_O
Liikekannallepanon hitaus on asevelvollisarmeijan heikko kohta. Tämä on tiedossa.

Se ei silti tarkoita, että valmiusasiat ovat Suomessa täysin retuperällä.

Linkittämästäsi artikkelista. Lihavointi minun:

"Niinistö puhui lauantaina Nurmijärven reserviläiset ry:n 60-vuotisjuhlassa. Hän vakuutti, että valmiuden parantamiseksi on tehty hartiavoimin töitä."
 
Kyllä valmiustason nostoon pitää löytyä ratkaisut kertausjärjestelmän muutoksesta. Ei ihmisen tarvitse nukkua välttämättä tuvassa muiden kanssa ollakseen kykenevä nopeisiin toimenpiteisiin.

Järjestelmä voidaan rakentaa sellaiseksi, että 24 tunnissa valtaisa määrä reserviläisiä on jo täydessä valmiudessa. Paljon nopeamminkin voidaan saada ihan oikeaa valmiusastetta nostettua.

Tätäkin voidaan harjoitella ihan aikataulun kanssa eikä sen tarvitse olla edes mitään täysin yllättävää. Esimerkiksi siten, että jos ensimmäisen 12 tunnin aikana varustautumispisteille saadaan 20% kutsun saaneista, niin sitten tehdään harjoitusmuodossa näistä spontaanisti ensitoimintaan kykeneviä joukkoja ja luodaan dynaaminen komentorakenne.

Sen mitä kertausharjoituksista tiedän, niin parantamisen varaa vielä riittää ennenkuin ainut tehostamisen vaihtoehto olisi ammattiarmeija.
24 tunnin sisällä saadaan nyt jo ihan hyvä pumppu liikkeelle mutta olen vähän skeptinen sen suhteen millainen mandaatti saadaan siinä ajassa.

Kolmella saapumiserällä saataisiin järkevämmän kokoiset saapumiserät. Tämä toki tarkoittaisi miehistön palvelusaikojen nostamista kahdeksaan kuukauteen, mikä ei olisi lainkaan huono asia kotiutuvien joukkojen osaamisen kannalta. Lisärahoitusta se kyllä vaatisi.
Kaikilla komppanioilla ei tarvitse olla saapumiserä samaan aikaan eli kolmessa erässä olisi jatkuvasti yli kolmasosalla vähintään 2 kuukautta koulutusta eli olisivat jo sotamiehiä.
 
Edelleen ihmettelen, miksi haluat vähätellä valmiuteen liittyviä asioita ja tarkoituksellisesti kirjoitat väärä asiaa?

Vähätellä? Vähätellä?!? Siis sanoitko minun haluavan vähätellä valmiuteen liittyviä asioita? Ja kun minun mielestäni valmiuteen liittyvät asiat on kaikista tärkeimpiä. Jos me ei saada ajoissa porukoita valmiiksi, niin sitten se on yksi lysti, että montako sataa tuhatta ukkoa meillä on reservissä. Kaikessa on kyse valmiudesta. Valmius on kaiken A ja O ja tällä hetkellä se on meidän puolustusjärjestelmämme suurin heikkous.

Ja voisitko @Hanski kertoa, että missä kohdassa olen kirjoittanut "väärää asiaa"?
 
24 tunnin sisällä saadaan nyt jo ihan hyvä pumppu liikkeelle mutta olen vähän skeptinen sen suhteen millainen mandaatti saadaan siinä ajassa.

Nyt osuit @Benelli naulan kantaan. Voi olla jo nykyisellä hallituspohjalla ja presidentillä vähän tuskaista saada käskyä liikkeelle, niin entäpä silloin kun meillä on presidenttinä joku Tarja Halosen kaltainen hahmo ja ulkoministerinä joku Erkki Tuomiojan inkarnaatio.

Asevelvollisuusarmeijan liikekannallepanon suurin kynnyskysymys on maamme poliittinen johto.
 
Back
Top