Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitä mieltä itse olet?Olisiko sisällissota voitu välttää vielä 1917 marraskuun jälkeen? Liian helppo vastaus on, että joo, ei olisi vaan alettu.
Oliko arpa heitetty marraskuussa 1917 peruuttamattomasti?
Venäjä venäjä venäjä. En itse usko mihinkään romanttisiin vallankumous Tsegevaara juttuihin. Vaan erääseen maailman historian onnistuneimmista sotilasoperaatioista mitä tulee panos-tuotto suhteeseen lyhyellä aikajänteellä. Eli operaatio; "asiamies Lenin" Keisarillisen Saksan asialla.Olisiko sisällissota voitu välttää vielä 1917 marraskuun jälkeen? Liian helppo vastaus on, että joo, ei olisi vaan alettu.
Oliko arpa heitetty marraskuussa 1917 peruuttamattomasti?
Kun punikkien isokenkäiset lähtivät laivalla Kotkasta kohti Pietaria, he joutuivat jonkun punaisen vartio-osaston pysäyttämiksi.Oli siinä varmasti agitaattorien puhelahjat koetuksella, kun piti vakuutella rivipunikille, että jääkää te pojat tänne vaan mottiin tappelemaan, mutta meille tuli nyt pari kiireistä juttua hoidettavaksi tuolla Pietarissa.Tämä. Ja entäs konnat, jotka liukuivat ruotsiin ja Venäjälle.
Eipä punaisen puolen tiedonkulku järin kummosta ollut missään kohtaa sotaa, jos uskomme Jalmari Parikan muistelmia. Tyyppi oli rintaman komentaja Karjalassa, hänen ja koko punakaartin ylipäällikön välissä oli vain yksi aste, Viipurin esikunta. Silti hän ei tiennyt, että Tampere oli saarrettu ja antautunut tai saksalaisten nouseen maihin etelärannikolla ja vallanneen Helsingin, ennen, kuin kuukauden viiveellä. Ihmetteli vaan, että mikäs hänen helsinkiläiskomppaniaan on iskenyt, kun eivät lomalta palaa.Kun kansanvaltuuskunta Pietariin läks...
20 viimeistä päivää punaiset olivat ilman keskusjohtoaan, joka oli siihenkin asti ollut lähimmän kuukauden koko maata ja senaikaisia viestiyhteyksiä ajatellen aika kaukana Viipurissa "johtamassa".
Oli sekin touhua. Olen joskus miettinyt, keitä sieltä punakaartissa oli tekijämiehiä. Hugo Salmela ilmeisesti oli mies paikallaan, ja hänen johtamistaidostaan on kiittäviä mainintoja monissa lähteissä. Luottamukseksi se ei muuttunut. Punakaarti ei ollut mikään luottamusyhteiskunta.
Salmelaa valvoi Tampereella oikein kolmihenkinen diktatorio, mutta kaupungin jäätyä saarroksiin hän jäi käytännössä yksin johtamaan puolustusta. Punakomentajat yksi toisensa jälkeen keksivät asiaa, jonka vuoksi piti päästä kaupungista käymään milloin missäkin. Eikä takaisin tultu. Ali Aaltonen pysyi Tampereella viimeisen päivän yöhön asti, mutta hän oli koko ajan niin päissään, ettei ymmärtänyt paremmasta.
Eero Haapalainen oli lieriäinen. 1905–1907 hän ilmiantoi santarmilaitokselle sosiaalidemokraattista puoluetta ja punakaarteja koskeneita asioita... Tyypillinen kommunistin aihio.Tällaisesta sällistä sitten tuli Suomen työväen punaisen kaartin ylipäällikkö. Tosin lopussa alennettiin.
Hugo Salmela passitti änkyräkännissä Tampereeseen tutustumaan tulleen kaikkia arvostelevan päällikön Helsinkiin. Ei ole tietoa, veikö itse niskaperseotteella, mutta kyllä tuon kokoisesta kaupungista varmaan saattajat löytyivät, että nyt Haapalainen lähtee muualle.
Kyllä minä aina demareille muistutan Stalinista puoluekokouksen vieraana marraskuussa 1917. Eivät nimittäin tiedä.Joo, tuo kiihottamisen ja lupailun osuus on ehkä jäänyt turhan vähälle huomiolle historiassa. Punainen puoli taisi vaieta asiasta melko tarkkaan, ymmärrettävistä syistä.
Tuo chigeenan mainitsema ruskimir on totta
tänäänkin, todisteena tsetsenia, georgia ja ukraina.