1980-luvun SA

Siinä en kyllä ole samaa mieltä, kun joku kirjoitti että hevonen ei totu kärryihin. 1939 perustettiin joka rykmenttiin Kevyt osasto, jossa oli mm ratsueskadroona. Siis 9 x 3 x 150 ratsastajaa eli yli 4000 ratsuhevosta tarvittiin. Nämähän tuli siviilistä eikä niillä oltu koskaan ratsastettu. Silti homma ehdittiin harjoitella YH:n aikana. Tai ehkä hevoset on sitten muuttunu.
Puhuin näistä 80-luvun harrastehevosista ja väitän edelleen että jos hevonen on ollut ratsu tai ravi käytössä eikä sitä ole totutettu kuormien vetoon varsana on luvassa murheita sitä yrittävälle. Voi sen kenties saada oppimaan vielä aikuisenakin mutta siinä voi olla sota ohi ja tulla mies tappioita. Kaikki hevos rodut eivät sovellu työkäyttöön. Suomenhevonen tosin soveltuu sekä työ että ratsuhevoseksi.
Niiden työhevosten selässä oli todennäköisesti istuttu mitkä ratsueskadroona sai käyttöönsä ja silloin oli sentään vielä hevosmiehiäkin saatavilla. Ainakin meillä on kuvia kakaroista työhevosen selässä. Eläinlääkintä koulu tuskin pystyi oikeita hevosmiehiä tuottamaan muutamassa kuukaudessa kyllä se taito vaatii siviilistä saatua kokemusta.
 
Tietyissä oloissa niin. JP1 tarjosi Ilomantsissa 1944 veljespataljoonalleen kuusi amerikkalaista kuorma-autoa yhdestä suomenhevosesta. Kauppoja ei syntynyt. En ihmettele. Ilman suomenhevosta siellä ei oikein pärjännyt.

Aika ennen Bandvagneja, mönkijöitä tai edes 1950-luvun maataloustraktoreita oli hiukan erilainen.
 
Toki kyseinen tehdas suoritti jumalattonan läjän tehdas tasosia huoltoja lentävälle kalustolle.

Se sodan sankaruus taisi olla siellä. Eikä uuden kaluston suunnittelussa.

Olen samaa mieltä. Toki voi kysyä, tarvittiinko tähän vastaavaa tehdasorganisaatiota mikä oli historiallisesti olemassa, vai olisiko kevyemmälläkin pärjätty? Ohjasiko uustuotannon lumo työvoimaa niin insinööri- kuin työntekijätasolla pois tärkeistä korjaus- ja modifiointitöistä? Ilmeisesti Mörkö-Moranen osalta kävi juuri näin.

EDIT: Ilmatorjuntaromantiikka tosiaan Suomesta puuttuu, mikä näkyy mielestäni ilmatorjunnan heikkona asemana vs. hävittäjätorjunta. Mutta tämä on toki käsitelty moneen kertaan...
 
Viimeksi muokattu:
Mönkijöistä huolimatta Afgoissa on käytetty hevosia ja muuleja niin ratsuiksu kuin myös taakan kantoon länsivaltojen toimesta. Rakuunaeskadroonalle eiole enää käyttöä, mutta olisi mukava jos MPKK tekisi vaikkapa MPK:n kanssa yhteistyönä feasibility study:n suomenhevosten käytettävyydestä partiointi ja tiedustelutehtävissä.

Taktiselta kannalta heposille on edelleen käyttöä, mutta kun ne ratsut täytyisi kouluttaa ja ruokkia myös rauhan aikana.
 
Olen samaa mieltä. Toki voi kysyä, tarvittiinko tähän vastaavaa tehdasorganisaatiota mikä oli historiallisesti olemassa, vai olisiko kevyemmälläkin pärjätty? Ohjasiko uustuotannon lumo työvoimaa niin insinööri- kuin työntekijätasolla pois tärkeistä korjaus- ja modifiointitöistä? Ilmeisesti Mörkö-Moranen osalta kävi juuri näin.

EDIT: Ilmatorjuntaromantiikka tosiaan Suomesta puuttuu, mikä näkyy mielestäni ilmatorjunnan heikkona asemana vs. hävittäjätorjunta. Mutta tämä on toki käsitelty moneen kertaan...

Mistä kohdasta alamme katsomaan?

Ennen maailmansotaa rauhan aikana lentokonetehtaan perustaminen on tuonut kehitysmaa-Suomeen teknistä osaamista. Siitä iso peukku päättäjille

Maailmansodan aikana saksalaisilta ei saatu ostettua jossain vaiheessa mitään muuta kuin sotasaaliskalustoa. Ja sodan loppumisen ajankohdasta ei kenelläkään ollut hajua. Joten omalle tuotannolle, oli niissä olosuhteissa tietyt perusteet. Tämä siis kaluston kunnostamisen kannalta. Ja eikös Blenheimejä puskettu tehtaalta uustuotantona läpi koko sodan? Jolloin voi miettiä mitä olisi saavutettu, jos vanhentuneiden pommareiden tilalla olisi valmistettu omia hävittäjiä?

Toki millä sitten Tali-Ihantalassa olisi pommitettu hyökkäysryhmityksiä..
 
Taktiselta kannalta heposille on edelleen käyttöä, mutta kun ne ratsut täytyisi kouluttaa ja ruokkia myös rauhan aikana.

Kyllä niitä käyttää voisi, mutta kuten sanot ja taisi joku muukin jo aiemmin tuoda esiin, hevonen ei ole kuin auto jonka voi vaikka pakko-ottaa armeijan käyttöön ja alkaa käyttämään.
Siksi hevoset pitäisi ehkä olla nimenomaan PV:n hevosia ja siten ne saataisiin opetettua ja treenattua käytön edellyttämällä tavalla.
 
Tietyissä oloissa niin. JP1 tarjosi Ilomantsissa 1944 veljespataljoonalleen kuusi amerikkalaista kuorma-autoa yhdestä suomenhevosesta. Kauppoja ei syntynyt
Just joo! Yleensä tämäntyyppisissä jutuissa sankarina esiintyy mustalaispoika, joka pöllii tallilta hevosen kärryineen ja yrittää kaupata niitä lähikaupungin torilla.
 
Kyllä niitä käyttää voisi, mutta kuten sanot ja taisi joku muukin jo aiemmin tuoda esiin, hevonen ei ole kuin auto jonka voi vaikka pakko-ottaa armeijan käyttöön ja alkaa käyttämään.
Siksi hevoset pitäisi ehkä olla nimenomaan PV:n hevosia ja siten ne saataisiin opetettua ja treenattua käytön edellyttämällä tavalla.

SA hevoskoulun ylläpidon vaatimat resurssit eivät olisi missään suhteessa hevosten sodanaikaiseen käyttöön, mutta tuossa voisi olla sauma yhteiselle hevoskoululle esim ruotsalaisten kanssa, tai melkein mieluummin pidemmälle yhteistyölle hevoskasvattajien ja harrastajien kanssa.
 
Vastaan minulle osoitettuun kysymykseen paremman puutteessa tässä ilmailu- sekä teollisuuslangassa:
Kenttätykistö lopetti hevoskoulutuksen jo 1969. Tämä tosin tarkoitti ainoastaan paria varuskuntaa, muut olivat jo aikaisemmin moottoroituja. Syyt oli kaikille selvät; valtakunnan hevoskanta laski jyrkästi. Toisaalta kuorma-autot ja traktorit lisääntyivät nopeasti. Organisaatioissa tämä ei näkyny, sillä Niinisalon Eläinlääkintäkeskus jatkoi niinkuin mitään ei olisi tapahtunu. Miksi näin, kysyttiin aikaisemmin.

Tämä Eläinlääkintä, varuskuntakielessä Ellääkki, oli varmasti kaikkein epäsotilaallisin joukko-osasto niistä poppoista jotka Suomessa ovat olleet sotilaallisesti järjesttettyjä ja kantaneet sotilaspukua. Esimiehet ei siellä mitään kuria vaatinu jolloin ei tosiaan tarvittu keltaisia laattoja osoittamaan mistä sotilas tuli. Päivystävän upseerin verenpaine nousi vaarallisiin lukemiin aina ruokailua valvottaessa. Siihen aikaanhan ei ollu vartiostoja vaan nuoremmat upseerit ja toimiupseerit toimi päivystäjinä 24 h hukeissa. Varuskunnassa oli iso talli, jonka päivystäjän tuli tietysti osata talli-ilmoitus: "Terveitä hevosia NN, sairaita XX. Tallipäivystyksessä tykkimies NN".

Miksi tätä ei sitten lopetettu silloin 1969 tai viimeistään, kun kaikki sa-joukot oli moottoroitu. Meillä on tosiaan aina ollu vaikeata lopettaa mitään ratsuväkeen tai hevosiin liittyvää. Rakuunat karautteli Talvisotaan asti Lappeenrannassa pitkin kenttää sapelit heiluen ja silpoi niillä olkiukkoja kiitolaukassa. Sillä kukaan ei uskaltanu ehdottaa Mannerheimille hänen oman aselajinsa lopettamista. Niinisalon Ellääk jatkoi suppeampana, sillä upseerikoulutukseen kuului ratsastuksen opettelu 1990-luvun alkuun asti. Sotakoiratkin piti lääkitä, siinä toinen peruste. Useilla PV:n organisaatioilla on myös kakkostehtävä, kuten pappien kaatuneiden huolto. Ellääkillä se oli elintarvikehygienia, joka kehittyi 1980-luvulla jättiharppauksin. Ei tämäkään sinänsä mikään pieni homma ole, kun ajattelee vaikka 6.000 miehn prikaatin vaatimaa määrää päivittäistä juomavesi- ja elintarvike-erien näytteitä analyyseineen.

En tunne millaisia olivat 1980-luvun hevosvetoiset sa-organisaatiot. Varuskuntien rauhanajan huoltohommista hepat hävisi jo 1970-luvulle tultaessa. Sama ilmio kun 1930-luvun rakuunoilla toistui myös 80-luvun puolivälissä. Käynnistyivät hölmöt hevoskokeilut, jossa siis yritettiin todistella hevosen olevan autoa parempi kuljetusväline tietyissä oloissa. Toimittajia kuskattiin vielä usein metsään niitä katsomaan jolloin julkisuutta riitti. Ikäänkuin ei olisi ennestään tiedetty, että yhden hevosen kuljetussuorite on 300 kg ja merkittävä osa kapasiteetista pitää varata polttoaineen eli rehun ja heinän kuljetukseen.

Hevoset siis oli oikeastaan meidän taistelulaivojamme. Ehkä homman loppuminen vasta 1990-luvulla johtuikin siitä, että kaakkeja oli puolustamassa oma organisaatio. Siinä en kyllä ole samaa mieltä, kun joku kirjoitti että hevonen ei totu kärryihin. 1939 perustettiin joka rykmenttiin Kevyt osasto, jossa oli mm ratsueskadroona. Siis 9 x 3 x 150 ratsastajaa eli yli 4000 ratsuhevosta tarvittiin. Nämähän tuli siviilistä eikä niillä oltu koskaan ratsastettu. Silti homma ehdittiin harjoitella YH:n aikana. Tai ehkä hevoset on sitten muuttunu.
Kiitos vaivannäöstäsi! Tämä on ollut yksi niitä minua kiinnostaneita kysymyksiä Nyt tuli selväksi (y).
 
Just joo! Yleensä tämäntyyppisissä jutuissa sankarina esiintyy mustalaispoika, joka pöllii tallilta hevosen kärryineen ja yrittää kaupata niitä lähikaupungin torilla.

Mitä sitä itket? Ykkönen joutui sitoutumaan teihin paljon enemmän.

Kuutosella oli yhdeksän kuorma-autoa, joten osa huollosta oli moottoroitu. Hevosille siirtyminen Korentovaaraan oli tavattoman raskas. Sinne sentään vei teitä. Tiestön puute johti siihen, että autot jäivät teidän päättymispaikkoihin.

Vain purilas ja kantosatula saattoi seurata miehiä korpeen.
 
Eläinlääkintä koulu tuskin pystyi oikeita hevosmiehiä tuottamaan muutamassa kuukaudessa kyllä se taito vaatii siviilistä saatua kokemusta.
Tämä koko hevosasia alkaa viedä ketjua jo ihan sivukaviouralle, mutta minulle jäi käsitys ikätoverini puheista, että kaikki siellä omasivat enemmän tai vielä enemmän raviurheilutaustaa. Eli ravimiesten poikia lähes jokainen.
 
Voinhan minäkin vähän tasoittaa vaihtokursseja. :) JP1:n huoltopäällikkö ilmoitti tarvitsevansa 20 hevosta ja lupasi jokaisesta yhden kuorma-auton. (Lähde: Kengitysseppä Risto Eskelinen / RvPr)
 
Tämä koko hevosasia alkaa viedä ketjua jo ihan sivukaviouralle, mutta minulle jäi käsitys ikätoverini puheista, että kaikki siellä omasivat enemmän tai vielä enemmän raviurheilutaustaa. Eli ravimiesten poikia lähes jokainen.
No vielä vähän kuiteskin. Tuttuni mukaan näin tosiaan oli, ravi tai ratsastus tausta useilla mutta muutamia ihan pystymetsästäkin. Kuri oli tosiaan jossain vaiheessa ollut huono, mutta tilanne oli muuttunut loppuvaiheessa jonkun tiukemman kouluttajan tultua yksikköön. Eläinlääkintäkoulu koulutti myös koiria ja koiranohjaajia.
 
No vielä vähän kuiteskin. Tuttuni mukaan näin tosiaan oli, ravi tai ratsastus tausta useilla mutta muutamia ihan pystymetsästäkin. Kuri oli tosiaan jossain vaiheessa ollut huono, mutta tilanne oli muuttunut loppuvaiheessa jonkun tiukemman kouluttajan tultua yksikköön. Eläinlääkintäkoulu koulutti myös koiria ja koiranohjaajia.

Koiralle ja varusmiehelle sopivat lähes samat metodit :D
 
Se pitä vielä sanoa, että vaikka suomalaisen panssarijoukon taktiikka pysyi jalkaväkikeskeisenä pitkälle, panssariprikaatin jalkaväen mekanisointi johti panssarivaunukeskeisempään taktiikkaan siirtymiseen.

1980-luku oli PsPr:ssa tuon kehityksen aikaa. Kun Suomeen oli hankittu nuljuja ja bemareita, alettiin kehittää panssarijoukkoa, jossa panssarivaunut olivat muutakin kuin vain jalkaväen taistelua helpottavia tulitukiaseita. Panssari-Sisukin eli Pasi näki päivänvalon jo 1983.

Kaikessa puheessa suomalaisesta taktiikasta se painopistesuunnan "jäykkyys" on täysin väärin käsitetty, koska tiedettiin viholisen pääsevän murtoon kaikista linnoitteista. "Sitkeä puolustus" tarkoitti alivoimaiselle vain maaston hyväksikäyttöä eli pyrkimystä kuluttaa ja vetää vihollinen sille epäedulliseen asemaan ja luoda sinne väliaikainen paikallinen ylivoima. Vielä 1970 panssaripataljoona olisi käyttänyt vähiä vaunuja jalkaväen koukkausoperaatioiden ym. tukena säästäen niitä loppuun asti.

Panssariprikaati oli kuitenkin jo vuonna 1980 puhdas hyökkäysjoukko, joka oli tuota 1945-1970-taktiikkaa huomattavasti liikkuvampi ja panssarikeskeisempi.
 
Se pitä vielä sanoa, että vaikka suomalaisen panssarijoukon taktiikka pysyi jalkaväkikeskeisenä pitkälle, panssariprikaatin jalkaväen mekanisointi johti panssarivaunukeskeisempään taktiikkaan siirtymiseen.

1980-luku oli PsPr:ssa tuon kehityksen aikaa. Kun Suomeen oli hankittu nuljuja ja bemareita, alettiin kehittää panssarijoukkoa, jossa panssarivaunut olivat muutakin kuin vain jalkaväen taistelua helpottavia tulitukiaseita. Panssari-Sisukin eli Pasi näki päivänvalon jo 1983.

Kaikessa puheessa suomalaisesta taktiikasta se painopistesuunnan "jäykkyys" on täysin väärin käsitetty, koska tiedettiin viholisen pääsevän murtoon kaikista linnoitteista. "Sitkeä puolustus" tarkoitti alivoimaiselle vain maaston hyväksikäyttöä eli pyrkimystä kuluttaa ja vetää vihollinen sille epäedulliseen asemaan ja luoda sinne väliaikainen paikallinen ylivoima. Vielä 1970 panssaripataljoona olisi käyttänyt vähiä vaunuja jalkaväen koukkausoperaatioiden ym. tukena säästäen niitä loppuun asti.

Panssariprikaati oli kuitenkin jo vuonna 1980 puhdas hyökkäysjoukko, joka oli tuota 1945-1970-taktiikkaa huomattavasti liikkuvampi ja panssarikeskeisempi.

Tätäkin asiaa sivuava Petteri Joukon kirjoitus vuodelta 2010. ( Tiede ja ase nro 68 ). Panssariprikaatista esitetty vuosimallit 55 63 ja 70.

Suomalainen prikaati
 
Kun nyt alettiin hevostelemaan niin tiedättekö miten hevonen kaadettiin kenttäoloissa hoitotoimenpiteitä varten?

Ratsuväen ratsuhevoset sitävastoin kaadettiin tulelta ja tähystykseltä suojaan ihan käsipelillä ynnä käskyillä. Tarvittaessa hevosen takaa sitten tuliteltiin vainolaista joten paukkuarkuutta ei pahemmin ilmennyt RvPr:n kaakeissa. Samaa harrastetaan yhä edelleen muun muassa Kazakstanissa jossa ainakin rajavartioinnissa hevoset ovat palveluksessa täyttä häkää.
 
No vielä vähän kuiteskin. Tuttuni mukaan näin tosiaan oli, ravi tai ratsastus tausta useilla mutta muutamia ihan pystymetsästäkin. Kuri oli tosiaan jossain vaiheessa ollut huono, mutta tilanne oli muuttunut loppuvaiheessa jonkun tiukemman kouluttajan tultua yksikköön. Eläinlääkintäkoulu koulutti myös koiria ja koiranohjaajia.
Hevosista en mitään ymmärrä (joskus olen tosin omistanut 5% ravihevosesta), mutta tiedän yhden 80-luvun alussa hevosmiehenä (tai jossain muissa hevos-mikälie-hommissa) olleen näyttelijän plantun, joka nykyisellään esiintyy mm. omalaatuisen rkp-tutkijan roolissa töllöttimessä. Murkkuaikansa kului Ruskeasuon halleilla, oli innokas ratsastaja ja harrastus vei miehen Niinisaloon. Oletan että nimenomaan ratsastivat ja hoitivat heppoja siellä.
 
Back
Top