skärdis
Greatest Leader
@skärdis @Ikarus @Samovarius
Jos oikein ymmärsin, Terra oli siinä vaiheessa about 20 kilometriä kasarmilta huitsin kuusessa, maastoharjoituksessa keskellä yötä, laatikko-ongelmaisena. Minkälainen tuo sitten mahtaa olla hinata pois, onko tarvinnut minkälaisen karavaanin eteen, ja onko ajateltu, että korjaamo hoitaa sitten täysremontin. Se oli ollut edessä, se todettiin eilen illalla.
Tietysti kun miettii, niin miksei haettu kassulta öljyä ja käytetty sitä veden asemasta, vaikka sitten aukko olisikin puutapilla paikattu tinaamisen sijaan. Jos sitä ei saanut yöllä ?
No tornitouhuja ei aina kannata yrittää siviilijärjellä pohtia. Siellähän ei kenelläkään ole penniäkään kiinni missään. Tarkoitan siis myös käskyjä antavia.
Rovajärven reissulla herrat kadetit rikottivat tahallaan Nasujen teloja kun pienen vaurion jälkeen olisi pitänyt heti pysäyttää ja alkava vaurio olisi ollut korjattavissa. Nämä järkimiehet sitten käskivät ajamaan kymmeniä kilometrejä vaurioiden pahetessa jokaisella telan kierroksella. Telamattoja hajosi täysin useampia kappaleita. Maksoivat silloin 25 tonnia (FIM) kappaleelta. Olin kuulemassa kun joku kuljetusupseeri antoi hieman palautetta kadeteille.
@skärdis @Ikarus @Samovarius
Mutta ylipäänsä vehje kuulostaa mahdottoman hitaalta. Kyllähän armeija nyt usein suurimmaksi osaksi tieuria käyttää, vaikka maasto-ominaisuudet olisivatkin huippuja. @AKE-ukki , tarvitsemme lisää tietoja!
Nopeuden puute kai oli suurikin ongelma vielä 70-luvulla.
Aikoinaan Valmet ja Sisu kilpailivat panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon kaupoista. Valmet oli vahvoilla, mutta traktorin tekniikkaan perustunut vaunu oli armottoman hidas. Sisu toi testeihin proto-Pasin ja tilanne selkeni kerrasta. Sisun vaihtoehto perustui kuorma-auton tekniikkaan ja nopeutta riitti maanteillekin.