Määritellään ensin mitä aseelta halutaan.
1. Luotettava toiminta meidän oloissamme.
2. Riittävä tarkkuus meidän taistelumaastomme ampumaetäisyyksillä.
3. Varusteltavissa tai luonnostaan 2000- luvun vaatimuksiin vastaava.
Itse olen jo ”Uusi taistelijan ase”- ketjussa listannut mitä minun kriteerini rynnäkkökiväärille ovat. Kas tässä:
http://maanpuolustus.net/threads/uusi-taistelijan-ase.686/page-59#post-60791
Minä asettaisin kriteerit seuraavankaltaisiksi:
- Jollakin armeijalla jo käytössä oleva asemalli, jolloin tehtaan ei tarvitse tehdä aseeseen perustavaalaatua olevia "suomalaistamistoimia" jotka vain heikentävät aseen kenttäkelpoisuutta.
- Teleperä.
- Kiskohässäkkä lisävarusteiden kiinnitykseen.
- Riittävän laaja lisävarustevalikoima, siten, että kaikki aseet pystytään varustamaan tehtävän edellyttämällä tavalla.
- Oikeasti toimiva mahdollisuus optiikan käyttöön.
- Optiset tähtäimet rautatähtäinten lisäksi perusratkaisuna.
- Tekniseltä suunnittelultaan yksinkertainen ja kenttäkelpoinen sotilasase, jonka huolto voidaan opettaa tunneissa tai yhdessä päivässä.
- Kierre, joka mahdollistaa vaimentimen käyttämisen. Vaimentimiakin tulisi olla jakaa tietyissä tehtävissä toimiville ja paljon runsaammin kuin nykyään.
- Kovakromattu patruunapesä ja piippu.
- Mahdollisuus käyttää jotain yleisesti saatavilla olevaa kranaatinampumalaitetta kal. 40x46.
- "Sulkeishihnojen" lisäksi/sijaan nykypäivän oppien mukaisen aseenkäsittelyn mahdollistavat asehihnat.
- Kaliiperina lyhyt kiväärinpatruuna eli 5.56x45 tai 7.62x39. Tuolla ei ole mitään erityistä merkitystä - molemmat käy.
Viimeistä osaa olen jopa valmis miettimään uudestaan eli myös kaliiperi 5.45x39 voisi olla ok, mutta siihen voi sisältyä myös ei-toivottu ja piilossa oleva viesti.
Vaihtoehtoja on rajatusti jos noista halutaan pitää tiukasti kiinni. Teleperä on tietysti sellainen, josta voidaan keskustella, mutta muuten se on kyllä tuossa.
Jäljelle jää siis ainakin:
a) 5.56 M4 täyttää nuo ja AR-15 kiväärit yleensäkin jos teleperästä ollaan valmiit joustamaan.
b) 5.56 H&K 416 täyttää nuo.
c) 5.45 & 7.62 AK-12 täyttää nuo.
d)
Jo varastossa oleva modernisoitava 7.62 AKM täyttää nuo.
RK62 tai RK95 ei noita vaatimuksia täytä.
Nyt sitten ruvetaan katsomaan hintalappua. Mikään noista ei ole ehdottomasti paras mahdollinen, vaan kaikki ovat potentiaalisia vaihtoehtoja. Minulle myös henkilökohtaisesti kelpaa mikä tahansa noista. Kaikissa noissa kaliipereissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Osa syistä on ballistisia, osa poliittisia, osa painoon liittyviä etc.
Kalasnikov (
AKM tai AK-12) ei ole ergonomialtaan samalla tasolla kuin AR-15 tai H&K 416 ja tästä lähtien puhun näistä vain Arskoina. Toisaalta keskimääräisen suomalaisen sotilaan (
varusmies, reserviläinen, virkamiessoturi) aseenkäsittelytaidoilla ja koulutuksella tuota ergonomiaa ei pystytä edes ulosmittaamaan täysimääräisesti. Tämä toisaalta vaikuttaa suoraan tuohon hihnakriteeriin. On ihan sama onko aseessa kusen polttama nahkahihna vai taktinen asehihna, jos henkilö ei kanna pistoolia eikä kykene vaihtamaan ampumatilanteissa puolta. Toisaalta hyvä kaksipistehihna on jossain mielessä erinomaisen varma perusratkaisu. Toki paras tietämäni hihnaratkaisu on sellainen, joka on klipsin kautta muutettavissa yksipistehihnaksi ja silmänräpäyksessä taas kaksipistehihnaksi. Tuolloin hihnankäyttötapa voidaan valita käyttäjälähtöisesti eli ase on kannettavissa siten, että aseen manipulointi ja aseenvaihdot ovat suoraviivaista ja yksinkertaista toimintaa (
yksipiste), mutta toisaalta aseen saa myös siten, että se on vähemmän rasittava kantaa ja sen saa helposti pois tieltä esimerkiksi selkään (
kaksipiste).
Optiikka on tätä päivää. Meidän ampumaetäisyyksillä ja rahoilla se tarkoittaa sitä, että perustähtäin on punapiste, kuten myös jenkeillä ja ruotsalaisilla. Osa aseista voidaan varustaa suurentavalla optiikalla, mutta se kiinnittyy samoin, joten lähtökohtana voidaan pitää punapistetähtäimen käyttöä. Arskoissa optiikka voidaan kiinnittää joko kantokahvaan tai upperin päällä olevaan kiskoon. Kalashnikoveissa kyseeseen tulee upperin kiskoa vastaava picatinny, Ultimak tai sivukiilaan kiinnittyvä pikajalka. Molempiin asetyyppeihin on mahdollisuus kiinnittää optiikka co-witness linjalle tai vähän ylemmäs. Rautatähtäimet ovat vain varalla ja ne toimivat kaikissa noissa sellaisenaan, kunhan ne on kohdistettu.
Etutukin picatinnykiskoihin kiinnitettävät varusteet rajoittuvat käytännössä asevaloon (
näkyvä valkoinen, IR-valaisin joko samassa valaisimessa tai erikseen), vertikaalikahvaan ja bipodiin riippuen tehtävästä. Kaikkea ei tarvitse pultata kiinni kerralla, mutta nuo pitää saada kiinnitettyä jos tarve vaatii.
Lopuissa ei ole paljon jatkettavaa. Kyse on rahasta ja siitä miten erilaisia ominaisuuksia halutaan painottaa. Kaikki noista ovat ihan kelvollisia vaihtoehtoja ja kaikkien niiden kanssa tullaan toimeen.
Laittakaa seuraavat mielessänne tärkeysjärjestykseen:
- ergonomia
- tarkkuus
- luotettavuus
- aseen paino
- kannettavan patruunamäärän ja lippaiden paino
- patruunan ulko- ja terminaaliballistiikka
- poliittiset vaikutukset
- hinta
Vapaassa maassa kansalainen voi ostaa juuri sitä mitä haluaa, mutta valtion päätöksissä hinta ja erilaiset poliittiset vaikutukset ovat paljon suuremmassa merkityksessä. Yksityisenä kansalaisena voin painottaa ja olen painottanut tiettyjä minulle tärkeitä asioita tietoisena mahdollisista
heikkouksista. Minun laitan nuo tällaiseen järjestykseen.
1. Luotettavuus. Se ohittaa kaiken muun.
2. Tarkkuus. En hae rynnäkkökiväärillä kulmaminuutin kasoja, vaan riittävää käytännöllistä tarkkuutta ja olen valmis tinkimään mekaanisesta tarkkuudesta melkoisesti jos sillä saavutetaan parempi luotettavuus. Aseen tulee silti pystyä vähintään 4 MOA:n säännölliseen käyntiin.
3. Poliittiset vaikutukset eli yksityishenkilön tapauksessa nuo ovat käytännössä kauppapoliittisia tarkoittaen tarvikeosien hinta/saatavuus, ampumatarvikkeiden hinta/saatavuus.
4. Hinta kokonaisuudelle ml. varusteet ja käyttäminen.
5. Ergonomia.
6. Aseen (
ja sen varusteiden) paino.
7. Kannettavan patruunamäärän ja lippaiden paino. Patruunoiden kaliiperista tai painosta riippumatta lähden siitä, että kannossa on 7-9 vaihtolipasta eli 5-7 kiloa (
7.62 AK) tai 3-4 kiloa (
5.56 AR ja 5.45 AK).
8. Ballistiset ominaisuudet, koska noissa ei ole minulle mitään käytännön merkitystä niillä ameteilla, joilla tälläistä asetta käytän/käyttäisin eli max. 200 metriä. Pääasiassa alle 100 metriä olipas sitten kyse sitten ampumaradasta, suomalaisesta metsämaastosta tai normaalista kaupunkiasutuksesta. Kaikki tappavat ja kaikilla osuu riittävän hyvin.
Lopuksi jokainen saa mielikuvitusleikissä valita ottaako modernisoidun AKM:n vai ihan-mikä-vaan Uronen Precision... Lisäksi saa valita, että onko kyse IPSC-kilpailusta vai sotimisesta.
Aivan. Valinta ei ole kumpikaan noista, vaan H&K 416...