Armeija saattaa silputa satatuhatta käyttämätöntä rynnäkkökivääriä

Mosuri kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Eikös Georgia menettänyt käytännössä kaikki T-72 vaununsa?

Itse mietin myös taas näitä tyhmiä juttujani tuon T-72 vaunun hylkäyksen kohdalla. Kuinka moni reserviläinen oikeasti olisi ollut valmis lähtemään taisteluun modernisoimattomalla T-72 vaunulla 2020-luvulla?

No kannattaa muistaa, että venäläisillä oli kyseisssä sodassa tuo T-72 pääkalustona. Venäläinen tapa ei käydä sotaa ei ole se, että heti kun kalusto ei ole "uusinta hottia" se joko stenataan, pokataan tai viedään museoon.

Tuossahan joku viikko takaperin postasi vekkulin videon jossa ylipainoiset ja yli-ikäiset abhaasit tuhosi ammatisotilaiden ohjastaman modernisoitun georgialaisen T-72:n. Henkilökohtaisina aseina oli ne "vanhentuneet" AKM:t ja sinkokin oli tullut tuotantolinjalta 70- tai 80-luvulla. Singon ammus sentään oli uudempaa tuotantoa. Meillähän on näitä paikallisjoukkoja mutta eihän ne tuollaiseen pysty kun ei oo mollea, III-tason liiviä ja jäätelöbaaria. Ja pahiten hiertää se rynkyn väärä kaliperi, kyllä olis 5,56:lla varmaan noikin heput tehnyt paljon pahempaa jälkeä...

Vaan eipä suomalaisilla ole niitä modernisoituja T-72 vaunuja. Olisitko itse valmis palvelemaan sellaisessa tosipaikan tullen?

Minulle kelpaa ihan hyvin RK-62 ja maastopuku joka sopii ulkona olemiseen sekä kuhan kengät on edes jotenkin lämpimät. Mutta jossain menee sen vanhan ja rakkaan varastoinnin ja luopumisen kultainen raja.

Noista ulkoiluttamisista olen kanssasi samaa mieltä..
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Itse mietin myös taas näitä tyhmiä juttujani tuon T-72 vaunun hylkäyksen kohdalla. Kuinka moni reserviläinen oikeasti olisi ollut valmis lähtemään taisteluun modernisoimattomalla T-72 vaunulla 2020-luvulla?

En tiedä reserviläisistä..mutta minä ottaisin ne erittäin mielelläni korvaamaan ottoajoneuvot ja jopa PASI:t..tai ainakin osan PASI-kalustosta..
 
Kapiainen kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Itse mietin myös taas näitä tyhmiä juttujani tuon T-72 vaunun hylkäyksen kohdalla. Kuinka moni reserviläinen oikeasti olisi ollut valmis lähtemään taisteluun modernisoimattomalla T-72 vaunulla 2020-luvulla?

En tiedä reserviläisistä..mutta minä ottaisin ne erittäin mielelläni korvaamaan ottoajoneuvot ja jopa PASI:t..tai ainakin osan PASI-kalustosta..

Kuinka moni kantahenkilökuntaan kuuluva sitten?

Miten modernisoimaton T-72 korvaisi Pasin tai traktorin?
 
Räikkö Räähkä kirjoitti:
Asiasta voidaan kiukutella, henkilökohtaisuuksiin meno on aika halpamaista

Ugh.

Sinä kutsuit minua pikkupojaksi ja minä kutsun sinua suojatyössä olevaksi vaariksi.
Nyt ollaan tasoissa ja voidaan jatkaa asialinjalla?


Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
YKSI KYSYMYS:
MILLÄ IHMEEN PERUSTEELLA MEILLÄ EI OLE OLEMASSA YLIMÄÄRÄISTÄ LISÄVARAA SA-JOUKOILLE KYSEISTEN ARTIKKELEIDEN OSALTA?

Mutuun, joka perustuu nähtyyn ja kuultuun. Mitään varmaa en tietenkään tiedä kun Puolustusvoimat ei halua asioistaan avoimesti huudella.

Mutta uskotko sinä, että nykyiselle 350 000 sijoitetulle reserviläiselle on jakaa seuraava lista, joka mielestäni edustaa ehdotonta minimitasoa:
- rynnäkkökivääri
- maastopuku
- kypärä
- kahdet jalkineet
- päällystakki
- taisteluvyö tai muu taistelutilanteeseen sopiva kantolaite lippaille yms.
- reppu

En tiedä millaisella suhdeluvuilla huolto tässä toimii, mutta jos kuvitellaan että vaatteiden osalta yksi satsi on jaettu, yksi odottaa puhtaana ja korjattuna vaihtoa ja yksi erä on huollettavana niin maastopukuja tulisi olla 1 050 000 kappaletta.
Ei varmasti ole. Ei myöskään 700 000 jalkineparia. Eikä 350 000 päällystakkia.

Listassa ei edes ole mainittu joukkokohtaista materiaalia kuten teltat tai mieskohtaisesta vaatetuksesta välivaatetusta. Ja niitäkään ei ole tuollaisia määriä.
Eikä nykypäivän alle 35- vuotialla ole black horsen pitkien kalsarien lisäksi muuta välivaatetusta kotoa otettavaksi pl. metsästäjät yms.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Tst-vaununa turhan vanhentunut kapistus ja muussa käytössä aivan liian kallis pitää yllä. Aivan oikea toimenpide!

Aivan täyttä roskaa minkä mm. Georgian sotakokemukset vahvistavat. Jos idiootti eversti ei osaa tilata pressuhallia jonka saa viikon toimitusajalla niin voi voi. Kalustolle oli koulutettu reservi ja muutaman panssarimestarin palkka on yksi hyttysenpaska puolustusvoimien tuhlaamisessa.

Eikös Georgia menettänyt käytännössä kaikki T-72 vaununsa?

Itse mietin myös taas näitä tyhmiä juttujani tuon T-72 vaunun hylkäyksen kohdalla. Kuinka moni reserviläinen oikeasti olisi ollut valmis lähtemään taisteluun modernisoimattomalla T-72 vaunulla 2020-luvulla?
Georgia menetti 45 vaunua, tuhottuina ja venakkojen kaappaamina. Jäljelle jäi lähteistä riippuen 150 tai 160 vaunua. Vai meinasitko että kaikki Ossetiassa ammuskelleet vaunut menetettiin?
 
Uskokaa tai älkää..perusvarustuksesta ei ole pulaa. Kaikki perustettavat joukot pystytään varustamaan tehtävän mukaan tarkoituksenmukaisesti.
Juuri sehän on ollut yksi syy niihin uudostuksiinkin joita on tehty jo jokunen vuosi.[/u]
 
noska kirjoitti:
Aseiden, taisteluvarustusten ja huipputeknisten tasitelijoiden ja osaastojen kustannukset nousevat ja nousevat, kunnes tulee vastaan raja-arvo ja joku huomaakin, että massa-armeijaan panostaminen onkin tässä vaiheessa jo se viisasten kivi jolla hytöy-kustannussuhde saadaan edullisemmaksi.

Kukaan historiaan perehtynyt ikinä kuullut tälläistä tapahtuneen? Mutta sano mitä sanot ei historia meitä opeta.

Olen ihan samaa mieltä. Nykyisellä hintakehityksellä pikkuvaltiot tippuvat pois pelistä, jos yrittävät rämpiä mukana kaikilla mausteilla. Tämän tajuaa Sokea Margareettakin.

Foorumilla ei tajuta, miksi Suomessa pidetään kiinni yleisestä asevelvollisuudesta.

Kyllä, jos jakoon ei tule uutta pikkupaukkua ampuvaa pyssyä picatinnyllä, uusia varsikenkiä, vimpan päälle chest-riciä, tiktak-gamo-pukua ja Mölkvist-suojalaseja, heittäydytään seljälleen ja aletaan nyyhkyttää.

Mielestäni itsenäinen puolustuksen tynkä ja yleinen asevelvollisuus ovat se ja sama, kun asevelvollisuus pistetään lähelle mallia länsinaapuri ennen viime vuotta niin SE ON SIINÄ.

Saappaista kirjoitat juur niinkuin asia on.
 
Kapiainen kirjoitti:
Uskokaa tai älkää..perusvarustuksesta ei ole pulaa. Kaikki perustettavat joukot pystytään varustamaan tehtävän mukaan tarkoituksenmukaisesti. Juuri sehän on ollut yksi syy niihin uudostuksiinkin joita on tehty jo jokunen vuosi.

Niin.. Eräskin Sieto1 tason porukka saa eteensä seuraavantasoisen varustuksen:
-RK+hilppet
-Kypärä, peltinen
-Saappaat, kumi-
-Haalari, työ- sininen
-Takki, kelluma- punainen
-Pakki+LuHa
-Makuualusta+viltti m/SA
Alusvaatteet ja muut hienoudet on parasta olla omasta takaa...
Siihen päälle ryhmäkalustona sanla+lv217 ja vaarivainaan kiikarit.

Paraateissa, kalustoesittelyissä ja pr-tulosteissa esiintuotu kuva on aika kaukana todellisuudesta.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Niin, jos tuollainen patteri jää vastatykistön tulijyrän alle niin pelkät putket ei todellakaan ole se ensimmäinen artikkeli mitä tarvii uusia ja nimen omaan kaiken sen muun tavaran puutteista johtuen niitä ylimääräisiäkin putkia laitetaan nyt pataan. Ilman toimivaa viestivälineistöä epäsuora on yhtä tyhjän kanssa.

Ja mitä tulee 122H kalustoon, niin pelkästään vedettävien määrä oli parhaillaan 510kpl + tilastoissa vilahdelleen satamääräiset luvut "spare parts" termin alla. Kyseisen kaluston sulatus uutiset ovat toistaiseksi samaa tasoa kuin näiden 100 000 rynkynkin jotka piti olla lusikoina jo vuosia sitten.


Suurin osa tykistön kalustotappioista tuli kaluston hylkäämisen seurauksena. Samalla tavalla niitä meni myös pienaseita ja muita varusteita. Kiireessä tuppaa vehkeet jäämään. Varsin tavallinen ilmiö sodankäynnissä.

Tykit ovat käsittääkseni varastoitavissa pihalle, joten niiden säilöminen tuskin hirveitä maksaa. Mitä tulee muuhun patterin kalustoon, niin voihan meillä ihan hyvin olla tykit varoilla, vaikka muuta sälää puuttuisikin. Jos tulee tarve perustaa joukkoja uudelleen, niin ompahan lyhyempi hankintalista. Tarpeen tullessa tulee tavara olemaan kortilla.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Miten modernisoimaton T-72 korvaisi Pasin tai traktorin?

Siinä on se mitä moni joukkotyyppi jatkossakin eniten tarvitsee: Tulivoima! PASI:ssa ei ole minkäänlaista tulivoimaa, maastoliikkuvuuskin on kehnonpuoleinen verrattuna taistelupanssarivaunuun. Kevyen sirpalesuojan PASI toki antaa kannella kuljetuksessa oleviin verrattuna..mutta liikkuvuus ja tulivoima korvaa kyllä sen puutteen.
Traktorilla ei ole niinikään minkäänlaista tulivoimaa, eikä liioin panssarointia..maastoliikkuvuus on PASI:a parempi jos kuski osaa hommansa, mutta ei sekään tankille pärjää.
 
pstsika kirjoitti:
Räikkö Räähkä kirjoitti:
Asiasta voidaan kiukutella, henkilökohtaisuuksiin meno on aika halpamaista

Ugh.

Sinä kutsuit minua pikkupojaksi ja minä kutsun sinua suojatyössä olevaksi vaariksi.
Nyt ollaan tasoissa ja voidaan jatkaa asialinjalla?

Ahaa, henkilökohtainen hyökkäyksesi olikin kosto luullusta loukkauksesta. Sitten asia on ihan Ok
:dodgy:

Todellisuudessa en tarkoittanut ketään tiettyä keskustelijaa pikkupojista puhuessani. Lähinnä se oli yleisinimitys kaikille niille kirjoittajille, jotka ajattelevat mahdollisen kenttäarmeijan tappion jälkeen siirtyvänsä sissisotaan a'la Metsäveljet.
 
Kapiaisen kanssa olen väkevästi samaa mieltä vaikuttamiskyvyn tarpeesta. Olen toisaalta täysin eri mieltä siitä miten taistelupanssarivaunu tai mikään tela-ajoneuvo soveltuu traktori- tai pyöräajoneuvokuljetteiselle kevyelle joukolle. Huollon tarve ja sitä kautta joukon rooli kokonaisuudessa muuttuu ratkaisevasti jos kovia vaunuja on pienikin määrä joukossa. Samoin tukiosien raskaan kaluston määrä jonka tulee vaunuja seurata on niin poikkeava muusta kärjen taustasta, että vaikeaksi menee.

Voidaan tietenkin rakentaa joukkotyyppejä, joissa on pieni mutta kova kärki "perinnevaunuja", ja muuten tasapainoinen kokonaisuus käyttöperiaatteineen. Käyttöä varmasti löytyisi hyvinkin monessa operaatiosuunnitelmassa.

Lopuksi on syytä painottaa, että syvälle koipussiin laitetut raskaan raudan laitteet eivät ole niin tolkuttoman kalliita varastoida, eivätkä mitenkään toivottomia elvyttää. Ainakaan verrattuna siihen että niitä pyritään epätoivoisesti haalimaan maailmalta kun tarve alkaa realisoitua. Asioiden mittasuhteet lienevät jopa tarkoituksella hämärretyt, kun ei haluta soraääniä valittuun linjaan.
 
koponen kirjoitti:
Kapiaisen kanssa olen väkevästi samaa mieltä vaikuttamiskyvyn tarpeesta. Olen toisaalta täysin eri mieltä siitä miten taistelupanssarivaunu tai mikään tela-ajoneuvo soveltuu traktori- tai pyöräajoneuvokuljetteiselle kevyelle joukolle. Huollon tarve ja sitä kautta joukon rooli kokonaisuudessa muuttuu ratkaisevasti jos kovia vaunuja on pienikin määrä joukossa. Samoin tukiosien raskaan kaluston määrä jonka tulee vaunuja seurata on niin poikkeava muusta kärjen taustasta, että vaikeaksi menee.

Voidaan tietenkin rakentaa joukkotyyppejä, joissa on pieni mutta kova kärki "perinnevaunuja", ja muuten tasapainoinen kokonaisuus käyttöperiaatteineen. Käyttöä varmasti löytyisi hyvinkin monessa operaatiosuunnitelmassa.

Lopuksi on syytä painottaa, että syvälle koipussiin laitetut raskaan raudan laitteet eivät ole niin tolkuttoman kalliita varastoida, eivätkä mitenkään toivottomia elvyttää. Ainakaan verrattuna siihen että niitä pyritään epätoivoisesti haalimaan maailmalta kun tarve alkaa realisoitua. Asioiden mittasuhteet lienevät jopa tarkoituksella hämärretyt, kun ei haluta soraääniä valittuun linjaan.




Vahvensin. Kyllä tuota huomaa muussakin kohtaa kuin puhuttaessa panssarikalustosta. Joukkojen päälukuihin tuo liittyy myös, samoin argumentti: "nokun rynkky-kypärä-kivääri ei ENÄÄ riitä"...tuota käytetään pirun tarkoituksellisesti ja merkitykseltään laveasti. Huomaa myös tällä foorumilla, kuinka hyvin on osunut ja uponnut.

Tiedottaminen on pitkäjänteistä ja hyvin suunniteltua, on huomioitu hyvin tarkasti eri kohderyhmät ja ko. ala hoidetaan ymmärtääkseni erittäin ammattimaisesti. Jos samalla taidolla väännettäisiin organisaatioon ja rahankäyttöön liittyvät asiat niin taaaivaaaas varjelleeeee....
 
Räikkö Räähkä kirjoitti:
pstsika kirjoitti:
Räikkö Räähkä kirjoitti:
Asiasta voidaan kiukutella, henkilökohtaisuuksiin meno on aika halpamaista

Ugh.

Sinä kutsuit minua pikkupojaksi ja minä kutsun sinua suojatyössä olevaksi vaariksi.
Nyt ollaan tasoissa ja voidaan jatkaa asialinjalla?

Ahaa, henkilökohtainen hyökkäyksesi olikin kosto luullusta loukkauksesta. Sitten asia on ihan Ok
:dodgy:

Todellisuudessa en tarkoittanut ketään tiettyä keskustelijaa pikkupojista puhuessani. Lähinnä se oli yleisinimitys kaikille niille kirjoittajille, jotka ajattelevat mahdollisen kenttäarmeijan tappion jälkeen siirtyvänsä sissisotaan a'la Metsäveljet.

Eiköhän Suomen Armeija aloita sotansa käskystä ja lopeta sen saman tien käskyn saatuaan, minusta tuossa ei ole mitään epäselvää.

Kerrasta toiseen silti seuraan hämmästyksellä sitä vauhkoontumista, minkä termi sissitoiminta herättää arvon kollegoissa. Ei tarvi kuin vilahtaa joku sisseilyyn liittyvä termi jossain kohtaa niin ainakin kuusi viestiä tulee perään: "eeee, eee kannata"..."eeeee, sillon on sota hävitty"......."eeeee, eee hyödytä".

Ei voi olla noin mahdotonta ymmärtää eroa suomalaisen sissitoiminnan ja talisten kilkuttelujen välillä, niin sotatoimien osana kuin teholtaankin. Uskallan väittää, että vaikka länsiliitto ähkiikin talisten kynsissä näiden epätyypillisinä pidettyjen keinojen ja välineiden vuoksi niin helpolla pääsevät. Jos vastassa olisi suomalaiseen tapaan ja varustuksella toimivia sissikomppanioita niin rutu olisi ihan toisenlainen, uskoo ken haluaa, mutta näin se on. Talisten toiminta on oikeasti sissitoimintana ihan kolmannen luokan löyhötystä, jos sitä vertaa suomalaiseen vastaavaan. Kuulostaako uskomattomalta? Van näin se vaan on.

Erona silti se, että suomalaiset sotivat valtionsa ja komentajiensa johtamina, ei minkään klaanipäällikön tahi heimon mielenjohteiden mukaan. Joo, taliksilla on kokemusta jne.jne., mutta johtaminen ja välineet, joukkojen koulutus ja kurinalaisuus ovat ihan kötöhommaa, oikeasti. Sotajoukon ja joukon välillä on edelleen eroa.
 
baikal kirjoitti:
Eiköhän Suomen Armeija aloita sotansa käskystä ja lopeta sen saman tien käskyn saatuaan, minusta tuossa ei ole mitään epäselvää.

Kerrasta toiseen silti seuraan hämmästyksellä sitä vauhkoontumista, minkä termi sissitoiminta herättää arvon kollegoissa. Ei tarvi kuin vilahtaa joku sisseilyyn liittyvä termi jossain kohtaa niin ainakin kuusi viestiä tulee perään: "eeee, eee kannata"..."eeeee, sillon on sota hävitty"......."eeeee, eee hyödytä".

Ei voi olla noin mahdotonta ymmärtää eroa suomalaisen sissitoiminnan ja talisten kilkuttelujen välillä, niin sotatoimien osana kuin teholtaankin. Uskallan väittää, että vaikka länsiliitto ähkiikin talisten kynsissä näiden epätyypillisinä pidettyjen keinojen ja välineiden vuoksi niin helpolla pääsevät. Jos vastassa olisi suomalaiseen tapaan ja varustuksella toimivia sissikomppanioita niin rutu olisi ihan toisenlainen, uskoo ken haluaa, mutta näin se on. Talisten toiminta on oikeasti sissitoimintana ihan kolmannen luokan löyhötystä, jos sitä vertaa suomalaiseen vastaavaan. Kuulostaako uskomattomalta? Van näin se vaan on.

Erona silti se, että suomalaiset sotivat valtionsa ja komentajiensa johtamina, ei minkään klaanipäällikön tahi heimon mielenjohteiden mukaan. Joo, taliksilla on kokemusta jne.jne., mutta johtaminen ja välineet, joukkojen koulutus ja kurinalaisuus ovat ihan kötöhommaa, oikeasti. Sotajoukon ja joukon välillä on edelleen eroa.

Minä ja nimerkki ”commando” puhuimme sissisodasta miehityksen aikana, emme sissitoiminnasta osana muun armeijan taistelua.
 
Kapiainen kirjoitti:
Uskokaa tai älkää..perusvarustuksesta ei ole pulaa. Kaikki perustettavat joukot pystytään varustamaan tehtävän mukaan tarkoituksenmukaisesti.
Juuri sehän on ollut yksi syy niihin uudostuksiinkin joita on tehty jo jokunen vuosi.[/u]

Puolustusvoimien logistiikkapäällikkö kertoi hiljan Reserviläinen lehdessä, että "operatiivisille joukoille on hankittu uusi vaatetus, muiden joukkojen osalta varustus happanee käsiin". Valitsen siis "älkää uskoko"-vaihtoehdon. Vai valehteliko herra kenraali?
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Ja mitä tulee 122H kalustoon, niin pelkästään vedettävien määrä oli parhaillaan 510kpl + tilastoissa vilahdelleen satamääräiset luvut "spare parts" termin alla. Kyseisen kaluston sulatus uutiset ovat toistaiseksi samaa tasoa kuin näiden 100 000 rynkynkin jotka piti olla lusikoina jo vuosia sitten.

Tiedämme paljonko Suomella on yhteensä tykistöaseita ja tiedämme myös useimpien muiden asetyyppien lukumäärät. Jos 122H-kalustoa e ole merkittävästi leikattu, niin sitten raskaista heittimistä on poistettu 75%. Ihan yhtä katastrofaalinen vaihtoehto tuokin.

Liitän taannoin tekemäni laskuharjoituksen. Osoita ihmeessä virheet, jos sellaisia havaitset?
 

Liitteet

  • PvTykistö2005vs2010.pdf
    59.3 KB · Luettu: 10
Iso-Mursu kirjoitti:
Eikö noissa tykistöpattereissa ole se herkin osa ole juuri viesti- ja kuljetusvälineet. En ole varma mutta luulisin että itse 122h kestää suhteellisen hyvin tykistön hankalinta hommaa, eli maalina olemista.

Ihan sama mikä osa siitä patterista tai patteristosta saa siipeensä. Oleellista on, ettei sitä mitenkään saada palautettua toimintakuntoon samalla, kun marssitaan uusiin asemiin. Jos on mahdollisuus vetää joukko pois ja heittää tuore tilalle, niin miksei niin tehtäisi? Tai nythän varakalut on sulatettu, joten tämä keskustelu käydään enää periaatteellisella tasolla. Olemme jälleen kerran kuohinneet omia joukkojamme ilman käypäistä perustelua, mutta näistä tempuistahan alkaa muodostua jo pitkä jatkumo.
 
Hande kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
Uskokaa tai älkää..perusvarustuksesta ei ole pulaa. Kaikki perustettavat joukot pystytään varustamaan tehtävän mukaan tarkoituksenmukaisesti.
Juuri sehän on ollut yksi syy niihin uudostuksiinkin joita on tehty jo jokunen vuosi.[/u]

Puolustusvoimien logistiikkapäällikkö kertoi hiljan Reserviläinen lehdessä, että "operatiivisille joukoille on hankittu uusi vaatetus, muiden joukkojen osalta varustus happanee käsiin". Valitsen siis "älkää uskoko"-vaihtoehdon. Vai valehteliko herra kenraali?

Samaa sarjaa kuin että rynnäkkökiväärit massavanhenee? Ja kyllä PV:n suuret herrat on koittaneet kusta pienten ihmisten silmään ennenkin.

Minä en tiedä mitä uskoa tai olla uskomatta. Sen minä kuitenkin tiedän että:

200px-Statue_of_a_Satyr.jpg


hnnnnnnnnnnnnnnnnngggggg.......




160px-SemenInCondom.jpg



ögh...
 
commando kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Hei, sota on 100%:lla varmuudella hävitty jo aikaa sitten jos tappiot alkavat lähestyä 100 000 ukkoa, erityisesti kun huomioidaan että ne tappiot kasaantuvat sinne ns. taistelavaan portaaseen ja SA-joukkoihin kuuluu kaikkiaan vain n.180 000 miestä! Ja mistä halvatusta olette saaneet päähänne ettei armeijalle jää ylimääräisiä rynkkyjä vähintäänkin useita kymmeniätuhansia?

En tiennytkään että kadonnut tai rikkoontunut ase tarkoittaa kuollut miestä. Minäkin olen kuollut jo monta kertaa kun monta pistoolia on tullut ammuttua loppuun. Ilmeisesti aika Jeesus olen kun on tullut monta kertaa ylösnoustua. 180 000 miehen SA-joukko on vain sinun hatusta vetämä luku.

Käyppä huviksesi läpi pv:n julkistamat SA-joukot uudistuksen jälkeen ja suorita yhteenlasku... Ja tuokin lukema on laskettu yläkanttiin siten että tst-ryhmissä olisi maximi määrä tst-osastoja...

Vastarinnan vaikutuksista NL romahtamiseen, aseistettujen siviilien hyödystä Suomen puolustamisessa ja kenttäarmeijan tappotyötä tekevien osien (joita on aika rajallisesti) aseiden loppuuampumis/hävitys kertoimista en todellakaan viitsi enää keskustella.
 
Back
Top